ΘΕΜΑ

Η γέφυρα, το φορτηγό, η Cadillac, ο δικαστής και ο Καντίροφ

Η γέφυρα, το φορτηγό, η Cadillac, ο δικαστής και ο Καντίροφ, Ευθύμιος Τσιλιόπουλος

Η έκρηξη στην γέφυρα της Κριμαίας έχει γεννήσει πολλά ερωτηματικά ιδίως σχετικά με το πώς διεξήχθη και από ποιόν. Η ρωσική Αντιτρομοκρατική ανακοίνωσε ότι η αιτία της έκρηξης στη γέφυρα ήταν «ένα φορτηγό με εκρηκτικά που πυροδότησε επτά δεξαμενές-βαγόνια καυσίμων σε ένα τρένο». Ταυτόχρονα, στην ίδια τη γέφυρα υπάρχει συζευγμένος αγωγός καυσίμων.

Το φορτηγό, το οποίο φέρεται να εξερράγη στη γέφυρα γύρω στις 6:00 π.μ., πέρασε από έλεγχο στο Ταμάν. Το βίντεο παρακολούθησης δείχνει έναν άνδρα να ζητά από τον οδηγό να ανοίξει την καρότσα εμπορευμάτων. Ο οδηγός συμπεριφέρεται “ήρεμα”. Μετά από γρήγορο έλεγχο το φορτηγό προχώρησε στη γέφυρα και –σύμφωνα με την Ανακριτική Επιτροπή– ανατινάχθηκε μετά από λίγα λεπτά, πριν φτάσει όμως στο υπερυψωμένο τμήμα που επιτρέπει την ναυσιπλοΐα. Υπάρχει εξοπλισμός στην είσοδο της γέφυρας, συμπεριλαμβανομένου ενός μηχανήματος ακτίνων Χ, για τον εντοπισμό εκρηκτικών σε οχήματα, αλλά το φορτηγό δεν ελέγχθηκε σε αυτό, σύμφωνα με την ιστοσελίδα Mash.

Σύμφωνα με άλλη πηγή, την ιστοσελίδα VChK-OGPU, στην οποία μίλησε αξιωματικός ασφαλείας της γέφυρας είπε ότι η έκρηξη σημειώθηκε νωρίς το πρωί του Σαββάτου, «την ώρα που όλοι οι λαθρέμποροι πηγαίνουν στη χερσόνησο». Η πηγή πρόσθεσε επίσης ότι «οι υπάλληλοι που πραγματοποιούν επιθεωρήσεις κερδίζουν εκατομμύρια ρούβλια την ημέρα», κάνοντας τα στραβά μάτια στην επαναφόρτωση φορτηγών και τη μεταφορά απαγορευμένων αγαθών.

Οι αρχές γρήγορα έδωσαν την ταυτότητα του ιδιοκτήτη του φορτηγού, του 25χρονου Σαμίρ Γιουσούμποφ. Όμως, ο Γιουσούμποφ δημοσίευσε ένα βίντεο στο κανάλι Basa της εφαρμογής Telegram, λέγοντας ότι «δεν είχε καμία σχέση με γεγονότα στη γέφυρα». Εξήγησε ότι η άδεια του φορτηγού ήταν στο όνομα του, αλλά ότι το οδηγούσε ο ξάδερφος του πατέρα του, ο 51χρονος Μαχίρ Γιουσούμποφ. Εν τω μεταξύ ο Σαμίρ βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο εξωτερικό. Πολλές πηγές αναφέρουν ότι ο Μαχίρ δεν γνώριζε ότι μετέφερε εκρηκτικά, αν και πως αυτό μπορεί να έχει γίνει γνωστό δεν αποκαλύπτεται.

Την ημέρα των γενεθλίων του Πούτιν, ο Μαχίρ Γιουσούμποφ, ο οδηγός του φορτηγού, παρέλαβε το φορτίο που έπρεπε να παραδώσει στη Συμφερούπολη. Ωστόσο, ο Γιουσούμποφ προφανώς σταμάτησε στη ρωσική πλευρά της γέφυρας για να κοιμηθεί, περνώντας τη γέφυρα νωρίς το πρωί στις 8 Οκτωβρίου και όχι στα γενέθλια του Πούτιν, όπως φαίνεται πως ήταν το σχέδιο να πραγματοποιηθεί η δολιοφθορά.

Το φορτηγό που πήγε παντού

Ο Μαχίρ Γιουσούμποφ που παρέδωσε το φορτίο στη Ρωσία και οι ιδιοκτήτες της εταιρείας από το Αρμαβίρ, όπου επαναφορτώθηκε το φορτηγό, κατά τις ρωσικές αρχές δεν εμπλέκονται στην τρομοκρατική επίθεση. Το ίδιο και οι ιδιοκτήτες της εταιρείας που διέταξε την παράδοση του φορτίου στην Κριμαία. Το να ταξίδεψε μια τόσο μεγάλη ποσότητα εκρηκτικών πέρα ​​από τα σύνορα πολλών χωρών φαίνεται μάλλον απίθανο.

Η ιστοσελίδα Kuban Telegram Mash ανέφερε ότι τον Σεπτέμβριο το φορτηγό βρισκόταν στην επικράτεια του Κρασνοντάρ. Στις 22 Σεπτεμβρίου εθεάθη στο σταθμό της τροχαίας Τσουκέροβα-Μπάλκα (περιοχή Κουστσέβτσκι). Το δημοσίευμα ισχυρίζεται ότι το φορτηγό ταξίδευε από το Ροστόφ-ον-Ντον προς το Κρασνοντάρ και από εκεί διέσχισε τις περιοχές Κρασνοαρμέισκι, Σλαβίνσκι, και Τεμριούσκι, όπου αποτυπώθηκε σε κάμερες κυκλοφορίας πέντε φορές.

Στις 7 Οκτωβρίου, το φορτηγό εμφανίστηκε στις περιοχές Κανέβσκι και Πολτάβα, του Αρμαβίρ και στις 23:06 εθεάθη στο χωριό Σβέτλι Πουτ, στην περιοχή Τεμριούκ. Μετά από εκεί δεν εμφανίστηκε σε κάμερες για έξι ώρες. Το πρωί της 8ης Οκτωβρίου στις 5:00 το αυτοκίνητο κατέληξε στο χωριό Στρέλκα και στις 5:52 έφτασε στη γέφυρα. Η έκρηξη σημειώθηκε λία λεπτά μετά, περίπου στις έξι το πρωί.

Σενάρια για εκρηκτικά από κάτω

Εν τω μεταξύ, κάποιοι χρήστες του Twitter παρατήρησαν ένα άγνωστο αντικείμενο κάτω από τη γέφυρα, το οποίο είναι ορατό στα πρώτα καρέ του βίντεο της έκρηξης. Στα πλάνα, που πιθανότατα τραβήχτηκαν από κάμερα τοποθετημένη στο σιδηροδρομικό τμήμα της γέφυρας (που βρίσκεται πάνω από το τμήμα του αυτοκινητόδρομου), ένα λευκό αντικείμενο είναι ορατό στο νερό ανάμεσα σε πασσάλους. Μερικοί χρήστες θεώρησαν ότι ήταν απόνερα από κάποιο σκάφος. Είναι αδύνατο να διακρίνει κανείς το αντικείμενο γιατί, μετά τα πρώτα δευτερόλεπτα του βίντεο, κρύβεται από μια εκτυφλωτική λάμψη και στη συνέχεια από φλόγες, καπνό και μεγάλα κύματα.

Ωστόσο, πολλοί ειδικοί διαφωνούν ότι η έκρηξη προήλθε από κάτω από τη γέφυρα. Ο Νικ Ουότερς της Bellingcat λέει ότι αν η έκρηξη είχε συμβεί κάτω από τη γέφυρα θα περίμενε να δει τουλάχιστον μια μικρή καθυστέρηση στο βίντεο καθώς το παχύ σκυρόδεμα θα εμπόδιζε την πλήρη απεικόνιση της έκρηξης. Μια έρευνα της ρωσικής ιστοσελίδας VChK-OGPU μας κάνει να δούμε την έκρηξη στη γέφυρα της Κριμαίας με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Η εκδοχή για την ανατίναξη φορτηγού με φορτίο από τη Βουλγαρία δεν φαίνεται να είναι μόνη και αδιαμφισβήτητη.

Μεταξύ των θυμάτων ήταν άτομο, για την ταυτότητα του οποίου έγινε σοβαρή προσπάθεια να αποκρυβεί. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τον δικαστή του Διαιτητικού Δικαστηρίου της Μόσχας Σερέι Μασλόφ. Ο Μασλόφ εξέταζε υποθέσεις υψηλού προφίλ και σχετικές πολλές φορές με τεράστια ποσά. Η τελευταία υπόθεση που χειρίστηκε ο Μασλόφ είχε ως κατηγορούμενο εταιρεία που ανήκει στην κόρη του Ραμζάν Καντίροφ.

Η Cadillac και η κόρη Καντίροφ

Ο Μασλόφ οδηγούσε μια τεράστια και βαριά Cadillac, η οποία βρέθηκε στο κέντρο της έκρηξης. Λίγο μετά τις εκρήξεις στη γέφυρα εμφανίστηκαν πληροφορίες ότι ανάμεσα στα θύματα ήταν τέσσερα άτομα που βρισκόντουσαν σε μια Cadillac Escalade. Τρεις κατονομάστηκαν γρήγορα. Πρόκειται για τους ξεναγούς-ιστορικούς από την Αγία Πετρούπολη Εντουάρντ Τσουτσάκιν και Ζόγια Σοφρόνοβα, που συνοδεύονταν από τον φίλο τους Γκλεμπ Οργκέτκιν, ο οποίος οδηγούσε. Όμως το τέταρτο θύμα δεν αναφερόταν. Μέχρι να αναφερθεί, ως οδηγός της Cadillac φερόταν είτε ο Οργκέτκιν, είτε ο Τσουτσάκιν, ο οποίος σε κάποια ΜΜΕ φερόταν και ως ιδιοκτήτης.

Σύμφωνα με πηγές του VChK-OGPU, ειδικές υπηρεσίες επισκέφτηκαν το δικαστήριο στο οποίο δίκαζε ο Μασλόφ. Μέχρι το βράδυ, οι δικαστικές αυτές πηγές επιβεβαίωσαν κατηγορηματικά ότι ήταν ο Μασλόφ που πέθανε κατά τη διάρκεια της έκρηξης και ο οποίος είναι ο νόμιμος ιδιοκτήτης της Cadillac. Η ιστοσελίδα VChK-OGPU κάνει σταυροφορία εναντίον της διαφθοράς στο ρωσικό δικαστικό σύστημα και έχει επανειλημμένα δημοσιεύσει λίστες δικαστών που συνεργάζονται με διάφορους πλουτοκράτες. Ο Μασλόφ δεν ήταν ποτέ σε αυτές τις λίστες. Μια δικαστική πηγή επιβεβαίωσε ότι ήταν “σκληρό καρύδι” και είχε τη φήμη του δικαστή που δεν διαφθείρεται.

Οι υποθέσεις που χειρίστηκε αφορούσαν ποσά δισ. ρουβλίων και άλλες που σχετίζονται με την κυβέρνηση, εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου κλπ. Μία από τις τελευταίες υποθέσεις του είναι αγωγή που υποβλήθηκε από το ρωσικό τμήμα του αμερικανικού εκδοτικού οίκου Condé Nast για την ανάκτηση ενός χρέους και ενός προστίμου από την εταιρεία Firdaus, η οποία ιδρύθηκε από την Αϊσάτ Καντίροβα, κόρη του ηγέτη της Τσετσενίας και υπουργού Πολιτισμού του ομόσπονδου κρατιδίου. Ωστόσο, η υπόθεση δεν έφτασε στο δικαστήριο, καθώς ο οίκος Conde Nast απέσυρε την μηνυτήρια αναφορά.

Τον Οκτώβριο, ο Μασλόφ πήγε διακοπές στην Κριμαία με τους γνωστούς του. Η Cadillac Escalade είναι ένα μεγάλο και βαρύ αυτοκίνητο, που χαρακτηρίζεται ως Luxury Full-Size SUV και σύμφωνα με κάποιους μπορεί να χωρέσει πολλά εκρηκτικά. Αναφέρεται ότι το αυτοκίνητο του Μασλόφ δεν ελέγχθηκε καθώς ο δικαστής θεωρήθηκε επίσημος κρατικός αξιωματούχος υπεράνω υποψίας.

Ακραία και προπαγανδιστικά σενάρια

Σ’ αυτό εδράζεται το αφήγημα Ρώσων αντιπολιτευόμενων ότι ο σκοπός της έκρηξης, από την οποία εξερράγησαν και τα βαγόνια με καύσιμα, θα μπορούσε να ήταν η δολοφονία του Μασλόφ. Προφανώς, το σενάριο πάσχει αφού οι επιβάτες δεν μπορεί να ήταν καμικάζι αυτοκτονίας, αλλά ούτε και κάποιοι τρίτοι να είχαν γεμίσει κρυφά το αυτοκίνητο με εκρηκτικά, χωρίς να το αντιληφθούν οι επιβάτες. Επιπροσθέτως, δύσκολα θα μπορούσε να υπάρξει ένας τόσο καλός συντονισμός με το τρένο.

Αλλά διακινούνται και άλλα πιο ακραία σενάρια όπως αυτό που υποστηρίζει ο πρώην βουλευτής της Δούμα (καταψήφισε την προσάρτηση της Κριμαίας) και νυν Ουκρανός πολίτης Ίλια Πονομάρεφ. Ο Πονομάρεφ διατύπωσε τη θεωρία σε ζωντανή ροή στο YouTube ότι κανένα φορτηγό δεν είναι ικανό να μεταφέρει αρκετά εκρηκτικά για να επιφέρει αυτό το βαθμό καταστροφής σε μια γέφυρα. Επίσης, ότι το τρένο και το φορτηγό ήταν ξεχωριστές επιχειρήσεις, οι οποίες συντονίστηκαν για να μοιάζουν με ενιαίο γεγονός. Εξίσου απίθανη και προφανώς προπαγανδιστικού χαρακτήρα είναι το σενάριο του Μιχαΐλο Ποντόλιακ, ανώτερου συμβούλου του Ζελένσκι, ότι το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανατίναξε τη γέφυρα για λόγους εσωτερικών προσωπικών αντιδιών σε ανώτατο επίπεδο.

Σε κάθε περίπτωση ξεκάθαρη απάντηση δεν δίδεται τουλάχιστον προς το παρόν. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η γέφυρα δεν επλήγη από αέρος και το ρωσικό υπουργείο Άμυνας εμμένει στο σενάριο του φορτηγού, χωρίς να ξεκαθαρίζει. όμως, πως η ουκρανική πλευρά μπόρεσε να μετατρέψει σε κινούμενη βόμβα ένα φορτηγό που ανήκε σε Ρώσους και ξεκίνησε από την Ρωσία. Προφανώς, δεν αποκλείεται να έχει συμβεί κάτι τέτοιο, αφού Ουκρανοί πράκτορες θεωρείται δεδομένο πως δρουν και στο εσωτερικό της Ρωσίας, όπως και αντιστρόφως.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Exit mobile version