ΘΕΜΑ

Πλοία φορείς drones – Το αύριο στο Πολεμικό Ναυτικό

Πλοία φορείς drones – Το αύριο στο Πολεμικό Ναυτικό, Ευθύμιος Τσιλιόπουλος

Έχουμε μιλήσει για το πώς η μετατροπή του Anadolu από μετά βίας αεροπλανοφόρο σε φορέα drones. Είναι κάπως σαν να χρησιμοποιεί κάποιος μια Mercedes για ντιλίβερι ταχυφαγίου! Άλλοι παίκτες δείχνουν το μέλλον σε αυτή τη νέα κατηγορία σκαφών επιφανείας που ήρθαν για να μείνουν: Τα πλοία φορείς drones. Αυτές οι νέες τάσεις δείχνουν πλοία φτηνά στην κατασκευή και αναλώσιμα. Οι νέες απαιτήσεις καθοδηγούνται από την πρόοδο της τεχνολογίας των drones και προσβλέπουν στην ανάπτυξη τέτοιων δυνατοτήτων στη θάλασσα.

Αντίθετα, με την τουρκική πρόταση τα υπό ανάπτυξη συστήματα. Από διάφορες χώρες, δεν προσβλέπουν σε drones σταθερών πτερύγων που απαιτούν καταστρώματα από/προσνηώσεων, ενώ ταυτόχρονα επιδιώκεται η ταυτόχρονη επιχειρησιακή διαχείριση όλων των ειδών μη-επανδρωμένων συστημάτων (αέρος, επιφανείας, χερσαία και υποβρύχια συστήματα). Πολύ πρόσφατα, η Κίνα παρουσίασε ένα πλοίο φορέα drone, ένα νέο είδος πολεμικού πλοίου που θα μπορούσε να αλλάξει τη στρατιωτική ισορροπία σε μια σύγκρουση για την Ταϊβάν.

Την περασμένη εβδομάδα, η Κίνα μόλις έθεσε σε λειτουργία ένα καταμαράν μίνι-φορέα drones ως μέρος μιας πειραματικής εκπαιδευτικής ναυτικής δύναμης. Σύμφωνα με κινεζικά δημοσιεύματα, το πλοίο μπορεί να αντιμετωπίσει εχθρικά σμήνη drones, επιθέσεις κορεσμού αντιπλοϊκών πυραύλων και επιθέσεις ηλεκτρονικού πολέμου. Υπό αυτή την έννοια, θεωρείται ως εκπαιδευτικό στοιχείο, αλλά αναμφίβολα, αποτελεί ένα πρώτο βήμα για τη δημιουργία ενός επιθετικού μοντέλου.

Ένα σύντομο βίντεο από την κρατική τηλεόραση της Κίνας- CCTV δείχνει (για πολύ λίγο) το εμπρόσθιο τμήμα του καταμαράν, με πέντε σημεία προσγείωσης για drones κάθετης από/προσγείωσης. Αν και δεν δείχνει ποτέ πλήρη άποψη του πλοίου, είναι ορατά μια σειρά από πολύ μοναδικά χαρακτηριστικά που είναι παρόμοια αν όχι πανομοιότυπα με αυτά που φαίνονται σε ένα μοντέλο του σκάφους που εξέθεσε η κρατική China Aerospace Science and Industry Corporation ή CASIC στην αεροπορική έκθεση Zhuhai 2021.

Drones-ελικόπτερα

Στο κλιπ της CCTV φαίνονται δύο τύποι drones, τα οποία μπορεί να είναι στρατιωτικές παραλλαγές του drone ZC300 της ZC Aviation, το οποίο διατίθεται σε γεωργικές και πυροσβεστικές παραλλαγές. Η κατασκευάστρια αναφέρει ότι οι στρατιωτικές εκδόσεις του ZC300 μπορούν να εξοπλιστούν με αισθητήρες λέιζερ και καταδείκτες, καθώς και με μικρά ραντάρ για ωκεανογραφικές εργασίες.

Τα drone-ελικόπτερα που φαίνονται και στα δύο κλιπ φέρουν διπλό ρότορα (όπως στα Chinook), μια ασυνήθιστη διαμόρφωση για drone-ελικόπτερα, τα οποία επίσης παρουσιάστηκαν στο Zhuhai πέρυσι. Αυτά είναι εύκολα αναγνωρίσιμα από μια ράβδο κάτω από το πίσω άκρο της ατράκτου με κάτι που φαινόταν να είναι ένας πομπός σήματος ραδιοσυχνοτήτων κάποιου είδους εγκατεστημένο σε κάθε άκρο. Οι σχετικά μεγάλες άτρακτοί τους πιθανώς μπορούν να  έχουν χώρο για πρόσθετα συστήματα αποστολής.

Όσον αφορά τη χρησιμότητα, τέτοιοι μικροί φορείς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως μέρος ενός μεγαλύτερου στολίσκου για να κατευθύνουν σμήνη drones εναντίον χερσαίων στόχων ή και εναντίον αεράμυνας, επιτρέποντας κατ’ αυτόν τον τρόπο αποτελεσματικότερη χρήση πιο παραδοσιακών δυνατοτήτων.

Σύμφωνα με δυτικό αναλυτή, τα σμήνη drones μπορούν να μπερδέψουν την εχθρική αεράμυνα, αναγκάζοντάς την να σπαταλήσει πυρομαχικά και ακριβούς πυραύλους εναντίον drones μιας χρήσης. Λέει επίσης ότι τα δικτυωμένα σμήνη drones έχουν τεράστια ευελιξία, καθώς μεμονωμένα drones μπορούν  να εξοπλιστούν με εξειδικευμένα ωφέλιμα φορτία, όπως αισθητήρες, συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου ή εκρηκτικές κεφαλές.

Φορέας drones αυτόνομης πλεύσης

Πρόσφατα έχουν δει το φως της δημοσιότητας και άλλες πληροφορίες από την Κίνα για φορείς drones. Τον περασμένο Μάιο, η Κίνα καθέλκυσε το πρώτο φορέα drones που πλέει αυτόνομα με την χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Το μη επανδρωμένο μητρικό πλοίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για θαλάσσια έρευνα, συλλογή πληροφοριών και για εκτόξευση σμηνών drones.

Το πλοίο, που ονομάζεται Zhu Hai Yun, διαθέτει ένα λειτουργικό σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που του επιτρέπει να μεταφέρει 50 drones (επιφανείας, υποβρύχια και ιπτάμενα) που μπορούν να εκτοξευθούν και να ανακτηθούν αυτόνομα. Ωστόσο, το Zhu Hai Yun δεν έχει σχεδιαστεί για πλοήγηση σε πολυσύχναστα λιμάνια και λειτουργεί με τηλε-κατεύθυνση μέχρι να φτάσει σε ανοιχτά νερά. Σε εκείνο το σημείο, αναλαμβάνει τις εργασίες πλοήγησης η τεχνητή νοημοσύνη.

Αυτός ο νέος τύπος πολεμικού πλοίου θα μπορούσε να παίξει καθοριστικό ρόλο σε μια σύγκρουση μεταξύ Κίνας και Ταϊβάν. Η Κίνα θα μπορούσε να εξαπολύσει επιθέσεις με σμήνος drones από αυτόν τον τύπο πολεμικού πλοίου για να χτυπήσει την αεράμυνα της Ταϊβάν, πλήττοντας ραντάρ και θέσεις εκτόξευσης πυραύλων για να επιτρέψει στη συνέχεια μια εκστρατεία βομβαρδισμού τύπου “σοκ και δέος” για την εξάλειψη κρίσιμων στρατιωτικών. κυβερνητικών και πολιτικών υποδομών.

Εξελίξεις εκτός Κίνας

Έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν στα σχέδια της Τουρκίας να μετατρέψει το ελαφρύ αεροπλανοφόρο TCG Anadolu σε φορέα drones. Προβλέπεται να μεταφέρει 30-50 μη επανδρωμένα αεροσκάφη Bayraktar TB-2, ή νεότερα drones stealth Kizilelma για επιχειρήσεις μάχης αέρος-αέρος. Ο τουρκικός ισχυρισμός ότι το stealth drone Kizilelma μπορεί να εκτελεί αποστολές μάχης αέρος-αέρος δεν επιβεβαιώνεται προς το παρόν. Απαιτεί ακόμη πολύχρονη εξέλιξη στο λογισμικό πτήσης, στην τεχνητή νοημοσύνη και στον έλεγχο και στην ισχύ επεξεργασίας, πράγματα που εξακολουθούν να είναι πέρα από τις δυνατότητες της Τουρκίας.

Τον Ιούλιο, το Ιράν είχε ενεργοποιήσει ένα στολίσκο ναυτικών φορέων drones. Η μονάδα είχε γίνει γνωστή σε μια τελετή που περιλάμβανε εκτόξευση drones από πλοία και υποβρύχια. Κύρια καθήκοντα του στολίσκου είναι η μεταφορά και επιχειρησιακή λειτουργία διαφόρων τύπων drones επιτήρησης, μάχης και αυτοκτονίας. Ταυτόχρονα, μη κατανομαζόμενο σκάφος που συμμετείχε στην τελετή φαίνεται ικανό να μεταφέρει 50 drones, πιθανότατα περιπλανώμενα πυρομαχικά.

Αυτός ο ιρανικός στολίσκος δεν αποτελεί απειλή από μόνος του. Ωστόσο, δείχνει ότι η ικανότητα εκτόξευσης drones από σχεδόν οποιοδήποτε πλοίο μπορεί να καταστήσει πολύ πιο δύσκολη την αντιμετώπιση επιθέσεων από drones. Τέτοια σκάφη μπορούν να εκτοξεύσουν σμήνη από φθηνά drones μεγάλης εμβέλειας, που πετούν χαμηλά και μπορούν να κατακλύσουν και σε μεγάλο βαθμό εξουδετερώσουν δίκτυα αεράμυνας αξίας δισ. δολαρίων.

Αμερικανικές σχεδιάσεις

Οι ΗΠΑ διερευνούν επίσης τις ιδέες μητρικών πλοίων για drones. Σε άρθρο του Νοεμβρίου, η Sandboxx ανέφερε ότι τον Οκτώβριο, οι ΗΠΑ σχεδιάζουν ένα αναλώσιμο μητρικό πλοίο UxV (μη προσδιοριζόμενων μη-επανδρωμένων σκαφών). Δεδομένου ότι το σκάφος έχει σχεδιαστεί να είναι αναλώσιμο, δηλαδή ικανό για πόλεμο φθοράς, πρέπει να είναι σχετικά χαμηλού κόστους, με το αμερικανικό Ναυτικό να προβλέπει πενταετή διάρκεια ζωής. Αναφέρει επίσης ότι πρέπει να έχει αρθρωτή, ανοιχτή αρχιτεκτονική για να ενσωματώνει αναβαθμίσεις μέσω περιοδικής συντήρησης κατά τη διάρκεια ζωής του.

Το μεγάλο μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας Nomad διέρχεται από τον Ειρηνικό Ωκεανό για να συμμετάσχει στην Άσκηση Rim of the Pacific (RIMPAC) 2022

H κλάση αυτή θα περιλαμβάνει ένα πρώτο πλοίο και 10 επιπλέον πλοία, με σύμβαση σχεδιασμού και κατασκευής που προγραμματίζεται να αρχίσει το 2026. Όσον αφορά τις απαιτήσεις, το αμερικανικό Ναυτικό προβλέπει ότι τα πλοία αυτά πρέπει να έχουν εμβέλεια 1.500, ίσως και 2.000 ναυτικά μίλια. Πρέπει επίσης να μπορεί να επιβιώνει σε κύματα ύψους 2,75 μέτρων, με τελικές ταχύτητες μεταξύ 12-20 κόμβων.

Τα πλοία αυτά θα έχουν ικανότητα αυτοκαταστροφής που θα επιτρέπει στους χειριστές του να το βυθίσουν σε περίπτωση που καταληφθεί. Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, τα πλοία αυτά θα αναπτυχθούν στον ωκεανό, βασιζόμενα στο GPS. Στη συνέχεια, θα ρίχνουν στη θάλασσα το εμπορευματοκιβώτιο μεταφοράς drones, το οποίο είναι αυτοσυντηρούμενο.

Η ιδέα των μητρικών πλοίων με drones θέτει ερωτήματα για τους ναυάρχους. Έκθεση της Υπηρεσίας Ερευνών του Κογκρέσου που κυκλοφόρησε αυτόν τον μήνα θέτει το ερώτημα πώς το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να ενσωματώσει μητρικά πλοία drones και άλλα μη επανδρωμένα ναυτικά μέσα σε υπάρχοντες ναυτικούς σχηματισμούς, στο πλαίσιο διακλαδικών επιχειρήσεων.

Καθώς η ιδέα των μητρικών πλοίων με drones βρίσκεται ακόμη στα σπάργανα, τίθενται ερωτήματα για τους τεχνικούς και θεσμικούς κινδύνους που ενέχουν, καθώς και για το εάν το Ναυτικό μπορεί να προσαρμοστεί στις αλλαγές που επιφέρει αυτή η τεχνολογία. Η έκθεση αναφέρει ότι τα μητρικά πλοία και τα drones μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο λανθασμένου υπολογισμού στη θάλασσα, οδηγώντας σε ακούσιες συγκρούσεις και κλιμάκωση των εχθροπραξιών. Επιπλέον, μπορεί να είναι δελεαστικοί στόχοι για τους αντιπάλους, δεδομένης της έλλειψης άμυνας, λόγω του γεγονότος ότι θεωρούνται αναλώσιμα. Επίσης, οι διοικητές μπορεί να μπουν στον πειρασμό να χρησιμοποιήσουν επιθετικά μη επανδρωμένα πλοία και drones, λόγω της έλλειψης κινδύνου για το δικό τους ανθρώπινο δυναμικό.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Exit mobile version