ΘΕΜΑ

Πώς ανέλκυσαν οι ΗΠΑ το F-18 από το βυθό της Μεσογείου

Πώς ανέλκυσαν οι ΗΠΑ το F-18 από το βυθό της Μεσογείου, Ευθύμιος Τσιλιόπουλος

Θυμάστε ένα F-18 (για την ακρίβεια F/A-18E), το οποίο από το κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου USS Harry S. Truman κατέληξε στο βυθό της Μεσογείου, λόγω ανέμων, τον περασμένο μήνα; Το αμερικανικό Ναυτικό, λοιπόν, ανακοίνωσε ότι ανακάλυψε το μαχητικό και το ανέκτησε από βάθος περίπου 9.500 ποδιών, περίπου 3.200 μέτρων. Τώρα θα μεταφερθεί σε μια μη κατανομαζόμενη στρατιωτική εγκατάσταση στην Ευρώπη πριν μεταφερθεί πίσω στις ΗΠΑ.

Μια αμερικανική ομάδα διάσωσης από τις Ναυτικές Δυνάμεις των ΗΠΑ στην Ευρώπη και την Αφρική, την Task Force 68 του Έκτου Στόλου, τον Επόπτη Διάσωσης και Κατάδυσης της Διοίκησης Ναυτικών Συστημάτων (SUPSALV), το αεροπλανοφόρο Truman, τη Διοίκηση Naval Strike Fighter Wing Atlantic, καθώς και ιδιώτες εργολάβους, ανέκτησε το Super Hornet στις 3 Αυγούστου. Η ομάδα επιβιβάστηκε στο σκάφος πολλαπλών χρήσεων (MPV) Everest, σύμφωνα με δελτίο τύπου του αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού. Η εταιρεία ναυτιλιακών υπηρεσιών, η οποία έχει την κύρια έδρα της στο Λουξεμβούργο, διαχειρίζεται το Everest.

Το εν λόγω F-18 Super Hornet, το οποίο προερχόταν από μια από τις μοίρες της 1ης Πτέρυγας (Carrier Air Wing 1), έπεσε από το κατάστρωμα του Truman στις 8 Ιουλίου, σύμφωνα με δήλωση του Πολεμικού Ναυτικού για το περιστατικό. Τότε, το είχε ανακοινώσει ότι «απροσδόκητα έντονες καιρικές συνθήκες» ήταν η άμεση αιτία, αλλά ότι είχε ξεκινήσει πλήρης έρευνα για τις συνθήκες που έπεσε στη θάλασσα το αεροσκάφους.

Τότε, επίσης είχε ανακοινωθεί  ότι ένας ναύτης είχε τραυματιστεί ελαφρά, αλλά αναμενόταν να αναρρώσει πλήρως. Το αεροπλανοφόρο USS Harry S. Truman βρισκόταν στη διαδικασία ανεφοδιασμού εν πλω όταν το μαχητικό εκτινάχθηκε από απότομο ράπισμα αέρα. Η διαδικασία σταμάτησε αμέσως για λόγους ασφαλείας, αλλά η υπηρεσία είπε ότι το αεροπλανοφόρο και η CVW-1 παρέμεναν «πλήρως επιχειρησιακά».

«Η ταχεία ανταπόκριση της συνδυασμένης ομάδας, συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού της SUPSALV και της Phoenix International, μας επέτρεψε να διεξάγουμε ασφαλείς επιχειρήσεις ανάκτησης εντός 27 ημερών από το συμβάν», δήλωσε ο υπολοχαγός Μιγκέλ Λούις, αξιωματικός διάσωσης του Έκτου Στόλου. «Η προσαρμοσμένη στην αποστολή ομάδα μας λειτούργησε με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα για να ανταποκριθεί στο χρονοδιάγραμμα. Η αναζήτηση και η ανάκτηση διήρκεσαν λιγότερο από 24 ώρες, μια πραγματική απόδειξη της αφοσίωσης και της ικανότητας της ομάδας».

Το υποβρύχιο όχημα

Ένα υποθαλάσσιο όχημα ανάκτησης ελεγχόμενο με καλώδιο 21 (CURV-21), δηλαδή ένα προσδεδεμένο τηλεκατευθυνόμενο όχημα (ROV) βάρους 6.400 λιβρών, χρησιμοποιήθηκε στον εντοπισμό του χαμένου F-18 και στη σύνδεση μιας εξειδικευμένης εξέδρας ανάκτησης σε αυτό. Μετά από αυτό, μια γραμμή ανάκτησης από το Everest αγκιστρώθηκε στα ξάρτια και το μαχητικό ανυψώθηκε στο πλοίο.

CURV 21

Το Ναυτικό χρησιμοποιεί συχνά οχήματα CURV-21 για την ανάκτηση βυθισμένων αεροσκαφών, συμπεριλαμβανομένης και της ανάκτησης ενός ελικοπτέρου MH-60S Seahawk από βάθος περίπου 19.075 ποδιών πέρυσι, που έσπασε όλα τα ρεκόρ. Αυτό το ελικόπτερο είχε πέσει στον Ειρηνικό Ωκεανό στα ανοικτά των ακτών της Οκινάουα τον Ιανουάριο του 2020.

Στα CURV-21 μπορούν επίσης να τοποθετηθούν σόναρ και κάμερες για να βοηθήσουν στην αναζήτηση και με άλλο τρόπο τη διερεύνηση αντικειμένων ενδιαφέροντος στον πυθμένα. Μετά την εκτίναξη του Super Hornet από το κατάστρωμα του USS Harry S. Truman τον Ιούλιο, το αμερικανικό Ναυτικό δεν είπε αμέσως εάν θα προσπαθούσε να ανασύρει το αεροσκάφος από τον βυθό της Μεσογείου.

Από φωτογραφίες μετά την ανέλκυση διαπιστώνεται ότι το F-18 φαίνεται να είναι το αεροσκάφος με το Modex 206, που έχει εκχωρηθεί στη Μοίρα 211 (VFA-211). Το πλαίσιο του αεροσκάφους έχει απωλέσει τους οριζόντιους σταθεροποιητές και έχει ζημιές στις περιοχές των ακροφυσίων του κινητήρα και στο πηδάλιο της αριστερής ουράς. Λείπει και η καλύπτρα.

Πτώση F-35 στη θάλασσα

Όταν ένα βρετανικό F-35B έπεσε στη Μεσόγειο πέρυσι, υπήρξε έντονη κινητικότητα να ανασυρθεί το ταχύτερο δυνατόν, από φόβο μήπως ξένες δυνάμεις (Ρωσία ή Κίνα) το ανασύρουν και “αποκρυπτογραφήσουν” την τεχνολογία του. Ειδικά η Ρωσία έχει  ιδιαίτερα εξειδικευμένες δυνατότητες υποθαλάσσιας διάσωσης, οι οποίες περιλαμβάνουν έναν στόλο από εξαιρετικά εξειδικευμένα πλοία και υποβρύχια.

Ένα ιαπωνικό F-35B που έπεσε στο Ειρηνικό δεν ανεσύρθη ολόκληρο και οι Αμερικανοί το έφεραν βαρέως καθότι ορισμένα τμήματα που έμειναν στον βυθό ήταν λίαν ευαίσθητα. Το F-18 φέρει επίσης ευαίσθητα όργανα, όπως το ραντάρ ενεργούς σάρωσης AN/APG-79, τη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, τον εξοπλισμό αναγνώρισης φίλου ή εχθρού και τα συστήματα επικοινωνίας και κοινής χρήσης δεδομένων, καθώς και το λογισμικό που τρέχει όλα αυτά.

Τα F-18 του αμερικανικού Ναυτικού βρίσκονται σε καθεστώς αναβάθμισης τα τελευταία χρόνια, καθώς θα παραμείνουν τα χρήση τα επόμενα χρόνια.  Αυτό όμως δεν ισχύει για όλες τις μοίρες και δεν ξέρουμε αν η συγκεκριμένη μοίρα υφίστατο αναβάθμιση ή όχι. Οπότε αν κάποιο θα έπεφτε στα χέρια μιας ξένης και δυνητικά εχθρικής δύναμης, όπως η Ρωσία, θα προκαλούσε προβλήματα ασφάλειας. Όταν, λοιπόν, έπεσε στη θάλασσα κάποιοι αναλυτές θεώρησαν ότι το Ναυτικό δεν θα πραγματοποιούσε επιχείρηση ανέλκυσης εάν δεν είχε υποστεί αναβάθμιση που το είχε καταστήσει 4,5 γενιάς.

Έφερε πυρομαχικά;

Το άλλο πρόβλημα, στο οποίο δεν αναφέρθηκε το αμερικανικό Ναυτικό είναι η πιθανότητα το F-18 να είχε πυραύλους, ή άλλα πυρομαχικά όταν έπεσε στη Μεσόγειο. Το USS Harry S. Truman και η συνδεδεμένη ομάδα κρούσης, είχαν αναπτυχθεί στην περιοχή, πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και παρέμειναν εκεί έκτοτε για να ενισχύσουν τη στάση ισχύος του ΝΑΤΟ. Το USS George H.W. Bush και η ομάδα κρούσης του αναμένεται να το αντικαταστήσουν μέσα τον μήνα.

Αν μη τι άλλο, «οι προσπάθειες ανάκτησης καταδεικνύουν τις δυνατότητες του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ να διεξάγει επιχειρήσεις έρευνας και ανάκτησης βαθέων υδάτων παγκοσμίως», ανέφερε μια ύστερη ανακοίνωση του αμερικανικού Ναυτικού. Όπως και να έχει, το Πεντάγωνο λέει ότι το ανακτηθέν Super Hornet είναι πλέον με ασφάλεια στα χέρια των Αμερικανών και σύντομα θα πάρει το δρόμο του για τις ΗΠΑ.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Exit mobile version