Στο Κογκρέσο η υπόθεση των Boeing 737, αιχμές για ΥΠΑ ΗΠΑ

-
38

Μέλη του Κογκρέσου ζητούν ανεξάρτητη επιθεώρηση των διαδικασιών πιστοποίησης της ασφάλειας πτήσεων και της πλοϊμότητας, πριν η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) επιτρέψει την διεξαγωγή πτήσεων με αεροσκάφη Boeing 737 MAX 8.

Πρόκειται για μία ακόμη ισχυρή ένδειξη αναφορικά με το πλήγμα που έχει δεχτεί η αξιοπιστία της ομοσπονδιακής υπηρεσίας στις ΗΠΑ μετά τις δύο καταστροφικές συντριβές αεροσκαφών του ίδιου τύπου στην Ινδονησία και στην Αιθιοπία, σχολιάζει το “Politico.”

Οι σχετικές έρευνες πολλαπλασιάζονται, ενώ σήμερα προετοιμάζεται το Κογκρέσο για την διεξαγωγή της πρώτης ακρόασης, σχετικά με τον τρόπο πιστοποίησης της πλοϊμότητας που έλαβε το Boeing 737 MAX 8, μεταξύ άλλων ζητημάτων που θα εξεταστούν.

Ενδεικτική του κλίματος ανησυχίας που υπάρχει μεταξύ των μελών του Κογκρέσου, θεωρήθηκε η ασυνήθιστη κίνηση του προέδρου της Επιτροπής Μεταφορών στην Βουλή των Αντιπροσώπων Δημοκρατικού Πίτερ ΝτιΦάζιο, να ζητήσει την καθήλωση των αεροσκαφών, μέχρι την αξιολόγηση της κατάστασης από έναν τρίτο ανεξάρτητο φορέα κι αναφορικά με την υλοποίηση διορθωτικών μέτρων από την FAA.

Από την πλευρά της, η κατασκευάστρια εταιρία Boeing πραγματοποιεί δοκιμές σε μία βελτιωμένη έκδοση του λογισμικού, ελπίζοντας ότι θα πάρει σύντομα την έγκριση της FAA. Η εταιρία ανακοίνωσε ότι “η τελευταία κίνησή της” σχετικά με το διορθωμένο λογισμικό αναμένεται στο τέλος της εβδομάδας.

Οι προτάσεις και οι στάση των μελών του Κογκρέσου, αποτελούν ένα πραγματικό πλήγμα για την αξιοπιστία της FAA, η οποία μέχρι πριν από μερικούς μήνες θεωρούνταν ως η υπηρεσία που καθόριζε τα ισχύοντα σε παγκόσμιο επίπεδο, σχετικά με την ασφάλεια των πτήσεων διεθνώς.

“Το επιβατικό κοινό χρειάζεται διαβεβαιώσεις ότι η FAA θα προχωρήσει σε δεύτερη πιστοποίηση της πλοϊμότητας του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους, μόνο στην περίπτωση που υπάρξει συμφωνία μεταξύ της υπηρεσίας, των ανεξάρτητων ειδικών στην ασφάλεια των πτήσεων και σε τεχνικά θέματα, αλλά και των πιλότων, ότι τα αεροσκάφη του τύπου είναι ασφαλή για πτήση,” δήλωσε χθες ο ΝτιΦάζιο.

Ο ίδιος επεσήμανε την ανάγκη διεξαγωγής “ανεξάρτητης επιθεώρησης από τρίτο μέρος” προκειμένου να διασφαλιστεί ότι το τροποποιημένο λογισμικό της Boeing λειτουργεί σωστά, αλλά κι ότι οι πιλότοι έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση που είναι απαραίτητη για να πετούν το αεροσκάφος με ασφάλεια, πριν επιτραπούν ξανά οι πτήσεις με τα Boeing 737 MAX 8.

Ο ΝτιΦάζιο τόνισε ότι η πρότασή του δεν πρέπει να μεταφραστεί ως μία πρόταση “μη εμπιστοσύνης” προς την FAA κι ότι η πρότασή του στηρίζεται σε προηγούμενο του παρελθόντος. Ο ίδιος επικαλείται μία την ανεξάρτητη επιθεώρηση που έγινε στο αεροσκάφος Boeing 787 Dreamliner το 2013 κι ενώ όλα τα αεροσκάφη του ίδιου τύπου είχαν καθηλωθεί στο έδαφος.

Ωστόσο, η αξιολόγηση αυτή είχε διαταχθεί από την FAA και δεν έγινε από τρίτο μέρος, ενώ η πιστοποίηση πλοϊμότητας των Boeing 737 Dreamliner δεν στηρίχτηκε στα αποτελέσματα της ανεξάρτητης αξιολόγησης. Τα περιστατικά με το συγκεκριμένο αεροσκάφος οφείλονταν στην πρόκληση πυρκαγιάς από τα συστήματα των μπαταριών λιθίου και υπό την χρήση νέας τεχνολογίας.

Οι εξελίξεις στο Κογκρέσο καταγράφονται καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη έρευνες σχετικά με την διαδικασία της πλοϊμότητας αεροσκαφών που ακολουθεί η FAA, με έμφαση στον ρόλο που έχουν στην όλη διαδικασία, κατασκευάστριες εταιρίες όπως, η Boeing.

Σύμφωνα με νομοθετικό πλαίσιο που έχει εγκριθεί από το Κογκρέσο, η FAA έχει παραχωρήσει την διεξαγωγή αρκετών επιθεωρήσεων, δοκιμών, αλλά και διαδικασιών πιστοποίησης στους κατασκευαστές των αεροσκαφών. Χθες το βράδυ, ο ΝτιΦάζιο μαζί με τον Δημοκρατικό, μέλος της Βουλής των Αντιπροσώπων Ρικ Λάρσεν έστειλαν επιστολή στην FAA αιτούμενοι επίσημα την πραγματοποίηση της επιθεώρησης από ένα τρίτο μέρος.

Ωστόσο, η ικανοποίηση του αιτήματος αυτού, δεν φαίνεται να τέθηκε ως προϋπόθεση για την επιστροφή των αεροσκαφών Boeing 737 MAX 8 στην ενεργό υπηρεσία. “Είναι αυτονόητο ότι οι τεχνικές τροποποιήσεις που προτείνονται, θα πρέπει να είναι συνολικές και λειτουργικές,” σημείωνε η επιστολή.

“Προκειμένου να παραχθεί το απαιτούμενο επίπεδο ασφάλειας, σας παροτρύνουμε να δρομολογήσετε την διεξαγωγή μιας επιθεώρησης από ένα ανεξάρτητο, τρίτο μέρος που θα συγκροτείται από ειδικούς με την απαραίτητη τεχνική εμπειρία, ώστε να παρέχουν συμβουλές αντικειμενικά για τη λήψη των μέτρων που απαιτούνται, για την πιστοποίηση ασφάλειας αναφορικά με την χρήση νέας και καινοτομικής τεχνολογίας,” σύμφωνα με την ίδια επιστολή.

Ο Δημοκρατικός Γερουσιαστής Ρίτσαρντ Μπλούμενταλ δεν υπέγραψε την αναφερόμενη επιστολή, αλλά υποστήριξε την πρόταση του ΝτιΦάζιο, προσθέτοντας ότι θα πρέπει να υποστηριχτεί τόσο από την Boeing, όσο κι από τους πελάτες της.

“Η αξιοπιστία της παρούσας εποπτείας σε θέματα ασφάλειας αμφισβητείται σημαντικά. Η αμφισβήτηση αυτή διατυπώνεται σε τόσο ουσιαστικό βαθμό, ώστε θα εξυπηρετηθούν σωστά [στην FAA] αν έχουν σε κάποιο βαθμό μία ανεξάρτητη επιθεώρηση,” πρόσθεσε ο ίδιος.

Η FAA από την πλευρά της, δήλωσε ότι δεν είχε λάβει την επιστολή του ΝτιΦάζιο κι έτσι δεν μπορούσε να την σχολιάσει. Ωστόσο, ο υπηρεσιακός διευθυντής της αναφερόμενης ομοσπονδιακής υπηρεσίας Νταν Έλγουελ αναμένεται να υποστηρίξει σήμερα, στην διάρκεια της ακρόασης που θα πραγματοποιηθεί στην Γερουσία, ότι η FAA “καλωσορίζει την ανεξάρτητη επιθεώρηση των συστημάτων μας, των διαδικασιών, αλλά και των συστάσεων μας.”

Η σημερινή ακρόαση θα διεξαχθεί ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου της Γερουσίας, ενώ ο πρόεδρος της επιτροπής, Ρεπουμπλικάνος Ρότζερ Γουίκερ δήλωσε ότι δεν έχει μιλήσει με τον ΝτιΦάζιο, σχετικά με την πρότασή του δεύτερου για την πραγματοποίηση ανεξάρτητης επιθεώρησης.

Ο ίδιος πιστεύει ότι η FAA είναι η “σταθερά χρυσού” στην ασφάλεια πτήσεων της πολιτικής αεροπορίας. “Είναι καλό να τεθούν οι ερωτήσεις, αλλά ακόμη νομίζω ότι η FAA λειτουργεί σωστά και είναι αξιόπιστη. Ωστόσο, θα κάνουμε αυτές τις ερωτήσεις και θα δούμε. Νέα γεγονότα μπορεί να αποκαλυφθούν,” πρόσθεσε ο ίδιος.