nEUROn: Ο αόρατος πολεμιστής που θα αλλάξει τον συσχετισμό στο Αιγαίο

Αδαλής Γιώργος
49319

Κατά καιρούς γράφεται στον τουρκικό Τύπο και σε αραβόφωνα αμυντικά portals ότι στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο εμφανίζονται "άγνωστα στίγματα αεροσκαφών", τα οποία δεν ανήκουν σε κάποιο από τα γνωστά stealth μεγάλων δυνάμεων. Οι φορές που συνέβη αυτό είναι μετρημένες στα δάχτυλα ενός χεριού, αλλά ήταν αρκετές για να προκαλέσουν ανησυχία στη γείτονα. Υπήρξαν δημοσιεύματα μέχρι και για UFO!

Στην Ελλάδα γίνεται συζήτηση για τα τουρκικά drones Bayraktar, θεωρώντας η κοινή γνώμη ότι στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV) είμαστε απελπιστικά πίσω. Έτσι, φτάσαμε στο σημείο το Bayraktar να είναι το πιο διαφημισμένο τουρκικό οπλικό σύστημα στην Ελλάδα! Τι ήταν, όμως, τα στίγματα που έχουν ανησυχήσει την Άγκυρα;

Το nEUROn ξεκίνησε ουσιαστικά από τον γαλλικό κολοσσό Dassault ως πρόγραμμα εξέλιξης, ανάπτυξης και επικύρωσης ευρωπαϊκών τεχνολογιών UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle -Μη Επανδρωμένα Πολεμικά Αεροσκάφη). Σκοπός η χρήση του σε αποστολές εντοπισμού και εξουδετέρωσης στόχων στο έδαφος. Γι' αυτό και ο σχεδιασμός του είναι τύπου stealth.

Μέχρι τα μέσα του 2005, το πρόγραμμα nEUROn είχε ως σκοπό να αναπτύξει αεροναυτικές τεχνολογίες Ευρωπαίων κατασκευαστών, οι οποίες θα ενσωματώνονταν σε κανονικά μαχητικά αεροσκάφη που ήδη πετούν, καθώς και σε αεροσκάφη επόμενης γενιάς. Με βάση πληροφορίες, θεωρώ ότι ήδη έχουν κατασκευαστεί και ενσωματωθεί σε στρατούς, αρκετά κομμάτια UAV που βασίζονται στο πρόγραμμα nEUROn. Αλλά ας ξετυλίξουμε το κουβάρι αυτής της σχετικά άγνωστης υπόθεσης εδώ στην Ελλάδα.

Οι συμπαραγωγοί και ο ελληνικός ρόλος

Στα τέλη του 2004 αρχές του 2005, αρκετές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις εξεδήλωσαν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν σε αυτό το πρόγραμμα. Τελικά, εκτός της Γαλλίας που το εμπνεύστηκε, στο πρόγραμμα nEUROn υπέγραψαν τότε συμμετοχή, η Ιταλία, η Ισπανία, η Σουηδία, η Ελβετία και η Ελλάδα. Επισήμως, το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο 2006. Ο γαλλικός οργανισμός προμηθειών Άμυνας ανέθεσε ανά χώρα τα τμήματα που θα κατασκεύαζε η κάθε μία.

  • Γαλλία: H Dassault εκτός του ότι κατέθεσε τον αρχικό σχεδιασμό stealth, επωμίστηκε με το σύστημα ελέγχου πτήσεως, την εφαρμογή συσκευών χαμηλής παρατηρήσεως, την τελική συναρμολόγηση, την ολοκλήρωση συστημάτων στην "πλατφόρμα δοκιμών παγκόσμιας ολοκλήρωσης", τις δοκιμές εδάφους και τις δοκιμές πτήσης.
  • Ιταλία: Η Alenia (τώρα Leonardo) ανέλαβε την γενικότερη αντίληψη των εσωτερικών όπλων, τους μηχανισμούς λειτουργίας, το ηλεκτρικό σύστημα ισχύος και διανομής, καθώς και το σύστημα τροφοδοσίας και επεξεργασίας δεδομένων πτήσης και μάχης.
  • Σουηδία: Η SAAB ανέλαβε τον σχεδιασμό της κύριας ατράκτου, του συστήματος τροχών και του καυσίμου.
  • Ισπανία: Η EADS (σήμερα Airbus Defence Spain) ανέλαβε τα φτερά και τον σταθμό εδάφους όπως και την σύνδεση των δεδομένων.
  • Ελβετία: Η RUAG φρόντιζε τις δοκιμές αεροδυναμικής σήραγγας χαμηλής ταχύτητας και τις διεπαφές όπλων μεταξύ του αεροσκάφους και των εξοπλισμών.
  • Ελλάδα: Μέσω της ΕΑΒ (Ελληνικά Αεροπορική Βιομηχανία) ανέλαβε ένα νευραλγικό κομμάτι λόγω της παλιάς εμπειρίας της με τον "Πήγασο". Ήταν υπεύθυνη για το πίσω τμήμα της ατράκτου, τον σωλήνα της εξάτμισης, καθώς και τον σχεδιασμό και την διαχείριση της "πλατφόρμας δοκιμών παγκόσμιας ολοκλήρωσης". Πρόκειται για έναν από τους σπουδαιότερους ρόλους.

Η Τουρκία τρώει πόρτα

Η Τουρκία ενημερώθηκε για όλα αυτά τον Μάρτιο 2006. Συνειδητοποιώντας ότι το πρόγραμμα αυτό θα ήταν από τα κορυφαία παγκοσμίως, ζήτησε να συμμετάσχει ως συμπαραγωγός, αλλά το αίτημά της απορρίφθηκε. Το πρόγραμμα αρχικά είχε ως κύριο στόχο την αντιμετώπιση της διεθνούς τρομοκρατίας και συνεπώς δεν δέχονταν μια χώρα που είχε σχέσεις με τρομοκρατικές οργανώσεις, όπως το Ισλαμικό Κράτος και η Αλ Κάιντα.

Οι Τούρκοι επανήλθαν άλλες δύο φορές με επίσημη πρόταση συμμετοχής στο nEUROn, αλλά και πάλι έφαγαν πόρτα. Το 2012 οι συμμετέχουσες χώρες είχαν ολοκληρώσει όλες τις απαιτούμενες κατασκευαστικές εργασίες και είχαν παραδώσει η κάθε μια το έργο που της αναλογούσε. Έτσι έγινε η πρώτη επίσημη πτήση του nEUROn. Το εντυπωσιακό ήταν ότι είχαν αναπτυχθεί πολλές τεχνολογίες.

Με βάση αυτές, η Dassault τον Μάρτιο 2014 διοργάνωσε μια δημόσια πτήση σχηματισμού ενός ιδιωτικού τζετ Falcon 7X, μαζί με ένα μαχητικό Rafale και ένα UCAV nEUROn. Επρόκειτο για την πρώτη παγκοσμίως πτήση σε σχηματισμό, ενός ιδιωτικού αεροσκάφους με ένα μαχητικό και ένα UAV. Μια πτήση που έστειλε το μήνυμα ότι οι πολεμικές επιχειρήσεις στον αέρα έχουν πλέον αλλάξει. Για την ιστορία η πτήση αυτή διήρκησε 50 λεπτά και πραγματοποιήθηκε στη Μεσόγειο σε απόσταση εκατοντάδων χιλιόμετρων. Και μάλιστα το nEUROn είχε φορτωμένα στην άτρακτό του, συγκεκριμένα οπλικά συστήματα. Ακολουθεί το βίντεο της πτήσης:

Όπως είδατε και στο βίντεο, το nEUROn δεν έχει ουραίο πτερύγιο αλλά οι πτέρυγές του είναι σε σχήμα “W”, κάτι που το καθιστά αόρατο από τα εχθρικά ραντάρ. Το σύστημά του ενσωματώνει προηγμένες ηλεκτρονικές τεχνολογίες που του επιτρέπουν να πετά υπό άκρα μυστικότητα. Το μήκος του όπως και το άνοιγμα των πτερυγίων του προσεγγίζουν τα 10 μέτρα. Κενό φορτίου ζυγίζει περίπου 4.5 τόνους.

Συνολικά μπορεί να μεταφέρει σε κάθε πτήση του 6 τόνους οπλισμού οι οποίοι είναι κλεισμένοι ερμητικά εντός της ατράκτου του UCAV. Μπορεί να πετά χωρίς ανεφοδιασμό για αρκετές ώρες με υποηχητικές ταχύτητες που αγγίζουν τα 0,8 mach. Το αεροσκάφος τροφοδοτείται από δύο κινητήρες τζετ που κατασκευάστηκαν από μια κοινοπραξία της Rolls Royce και της Turbomeca.

Rafale και nEUROn

Επειδή το nEUROn είναι ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος ελέγχεται από επίγειους σταθμούς και μάλιστα με πολλούς τεχνολογικά υπερεξελιγμένους τρόπους. H πλατφόρμα ελέγχεται από σταθμό εδάφους, που είναι NATO standard (STANAG 7085), με ένα datalink χαμηλού ρυθμού δεδομένων ελέγχου, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιεί ασφαλείς τεχνολογίες ροής δεδομένων και μάλιστα σε διαφορετικές ζώνες συχνοτήτων. διασφαλίζεται έτσι η ακεραιότητα των δεδομένων πτήσης και μάχης από κακόβουλες εξωγενείς επιθέσεις.

Μετά από τις απαραίτητες αυτές διευκρινήσεις, ας πάμε στο πρόσφατο παρελθόν. Μια από τις πολλές εφαρμογές που εξετάστηκαν από το 2014 και μετά σε πραγματικές συνθήκες, είναι η διασύνδεση του nEUROn με το γαλλικό μαχητικό Rafale που όλα δείχνουν ότι θα προμηθευτεί η Ελλάδα. Το nEUROn δεν είναι πλέον ερευνητικό project, αλλά μια πραγματικότητα που έχει ενσωματωθεί σε αρκετά γαλλικά Rafale.

Τι σημαίνει διασύνδεση του nEUROn με το Rafale; Με απλά λόγια, ο χειριστής του Rafale μπορεί από το πιλοτήριό του να χειρίζεται ταυτόχρονα και το nEUROn. Έτσι μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως υποστηρικτικό αεροσκάφος στην πτήση του κατά άλλων εχθρικών αεροσκαφών, ή να το καθοδηγεί από μακριά ο ίδιος κατά στόχων επιφανείας. Ένας πιλότος Rafale, δηλαδή, μπορεί να βρίσκεται εκατοντάδες μίλια μακριά από ένα πλοίο, ή ένα κτήριο και αντί να επιτεθεί με το Rafale να στείλει το nEUROn να εκτελέσει την επίθεση. Αυτό ενισχύει πολύ την ασφάλεια του πιλότου, αφού το nEUROn είναι μη επανδρωμένο αεροσκάφος. Εκτός αυτού η επίθεση κατ' αυτόν τον τρόπο είναι συνήθως πιο αποτελεσματική.

Η Ελλάδα διαθέτει γαλλικά μαχητικά Mirage, τα οποία κατασκευάζονται επίσης από την Dassault. Συνεπώς, η μεταφορά τεχνολογίας από τον nEUROn και στα Mirage που διαθέτουμε είναι άμεσα εφικτή. Ας σημειωθεί ότι Τούρκοι αξιωματικοί, σε αναφορές τους και προς το ΝΑΤΟ, υποστηρίζουν ότι το nEUROn έχει χρησιμοποιηθεί σε πραγματικές συνθήκες στο Αιγαίο και την Μεσόγειο τρεις φορές από το 2014 μέχρι σήμερα.

Ανεξάρτητα αν έχει χρησιμοποιηθεί ή όχι, γίνεται αντιληπτό γιατί στην Άγκυρα ανησυχούν. Το nEUROn είναι ένας πρόσθετος λόγος που επιτίθενται στον Μακρόν. Ας σημειωθεί ότι η Dassault εξοπλίζει "εχθρούς" του Ερντογάν με οπλικά συστήματα που δεν μπορεί να αντιμετωπίσουν οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις. Και δεν μιλάμε μόνο για την Ελλάδα, αλλά κυρίως για την Αίγυπτο και την Ινδία.

Η δημοσιογραφία για να είναι αδέσμευτη-ανεξάρτητη πρέπει να χρηματοδοτείται κυρίως από τους αναγνώστες. Πρόκειται για κανόνα αποδεδειγμένης ισχύος. Εάν πιστεύετε ότι το SLpress.gr προσφέρει κάτι ξεχωριστό, ότι αξίζει να επιβιώσει και να βελτιωθεί, ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το.
  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.