Καταστροφή πολιτισμών, η άλλη όψη του Πορθητή και της κατάκτησης

Μπαλτζώης Ιωάννης
1574
Καταστροφή πολιτισμών, η άλλη όψη του Πορθητή και της κατάκτησης, Ιωάννης Μπαλτζώης

Στην Τουρκία υπάρχουν περισσότερα τζαμιά, απ’ ότι σχολεία. Στα υπάρχοντα 84.684 τζαμιά, προστέθηκε ένα ακόμη. Η Αγία Σοφία έγινε το 84.685o τζαμί της Τουρκίας. Στην Κωνσταντινούπολη ο αριθμός των τζαμιών, από 3.269, ανέβηκε στα 3.270. Και όπως λέει και ο δημοσιογράφος Ραμί Τουράν σε άρθρο του στην εφημερίδα Σοτζιού της 14ης Ιουλίου:

«Τι ωραία! Δεν έχουμε πλέον έλλειψη τζαμιών!!». Και συνεχίζει, αν και μας προκαλεί εντύπωση η τολμηρότητά του: «Οι οικονομικές κρίσεις και οι αποτυχίες θέλουν να καλυφθούν παίζοντας με τα θρησκευτικά συναισθήματα των ανθρώπων μας». Γράφει επιπλέον ο Τουράν: «Τι κερδίσαμε ως έθνος, ανοίγοντας την Αγία Σοφία για λατρεία; Θα σταματήσει η ανεργία στη χώρα;

Θα μειωθεί η ακρίβεια στη κουζίνα; Θα συμβάλει στην εκπαίδευση και την κατάρτιση; Θα διορθώσει την οικονομία; Θα γεμίσουν τα στομάχια των 20 εκατομμυρίων ατόμων που ζουν στα όρια της πείνας; Θα αυξηθούν οι ελευθερίες και θα παρέχονται δημοκρατικά δικαιώματα; Οι κρατούμενοι δημοσιογράφοι θα βγουν από τη φυλακή; Θα επιστρέψει η ελευθερία της έκφρασης; Θα τελειώσει η διαφθορά και η αναισχυντία; Αλήθεια, τι θα γίνει; Τίποτα δεν θα συμβεί και όλα τα προβλήματά σας θα συνεχιστούν»!

«Παράσταση βαρβαρότητας»

Και ο κοινωνιολόγος, ιστορικός και συγγραφέας Τανέρ Ακτσάμ, ακαδημαϊκός, που διώκεται από το καθεστώς Ερντογάν, στο άρθρο του με τίτλο "Η Τουρκία δίνει εξετάσεις στη δοκιμασία του πολιτισμού" στο ahvalnews, έγραφε χαρακτηριστικά: «Η πράξη που εκτελείται σε σχέση με την Αγία Σοφία είναι μια πεντακάθαρη παράσταση βαρβαρότητας. Είναι μια διακήρυξη τουρκικής έλλειψης πολιτισμού και μανίας καταστροφής προς ολόκληρο τον κόσμο.

Το δίδυμο του προέδρου και ηγέτη του ΑΚΡ Ταγίπ Ερντογάν και του αρχηγού του ΜΗΡ (Εθνικιστικού Κόμματος) Ντεβλέτ Μπαχτσελί είναι η πολιτική συμμαχία, μέσω της οποίας η έλλειψη πολιτισμού και η καταστροφική μανία έχουν καταστεί μια επίσημη διακήρυξη. Μα γιατί, ίσως να ρωτήσετε. Διότι με την πράξη αυτή διακηρύσσεται σε ολόκληρο τον κόσμο πως παρ’ ότι ζούμε στον 21ο αιώνα, η νοοτροπία μας παραμένει στο έτος 1453». Οι ανωτέρω απόψεις δύο σημαντικών ανθρώπων της Τουρκίας, αντικατοπτρίζουν τις απόψεις μιας σημαντικής μερίδας ανθρώπων στην Τουρκία, ιδιαίτερα στην Δυτική Τουρκία, την Μικρά Ασία και την Κωνσταντινούπολη.

Μετά την προκλητική φιέστα της Παρασκευής , με το εθνικιστικό και θρησκευτικό παραλήρημα φανατικών μαζών, ο Ερντογάν θεώρησε ότι επέτυχε των σκοπών που επεδίωκε με την βέβηλη αυτή ενέργεια, αποπροσανατολίζοντας τον λαό του από τα πραγματικά προβλήματα που ταλανίζουν την Τουρκία, όπως ανέφερε ο δημοσιογράφος Ραμί Τουράν. Το ερώτημα όμως που προκύπτει είναι γιατί επέλεξε τώρα να προβεί σε αυτή την ενέργεια, αφού ένα χρόνο πριν φαινόταν αντίθετος θέτοντας ως παράμετρο τις διεθνείς αντιδράσεις και την βλάβη στην οικονομία. Ας εξετάσουμε τους λόγους.

Οι συμβολισμοί του Ερντογάν

Ο πρόεδρος Ερντογάν είναι άνθρωπος που αρέσκεται στους συμβολισμούς. Οι αποφάσεις και ενέργειές του, καθορίζονται από ιστορικές ημερομηνίες και από χρονολογικούς προσδιορισμούς, που αναφέρονται στο παρελθόν στο παρόν και στο μέλλον, με συμβολικό πρόσημο. Η ημερομηνία της πρώτης προσευχής στο «Μεγάλο Τζαμί της Αγιάς Σοφίας», όπως ονομάσθηκε έγινε την 24η Ιουλίου, ημέρα υπογραφής της Συνθήκης της Λοζάνης, όπου είναι και το πιστοποιητικό γέννησης της Τουρκικής δημοκρατίας.

Αρχικός πρωταρχικός σκοπός του Ερντογάν είναι να καταδείξει, ιδιαίτερα στο εξωτερικό και δη στην Ελλάδα, ότι πλέον η Συνθήκη της Λοζάνης όχι μόνο αμφισβητείται, αλλά στην πράξη δεν υφίσταται, όπως η Αγία Σοφία και η Τουρκία το κάνει πράξη. Οι συμβολισμοί εκτιμώνται ότι είναι:

  • Η Αγία Σοφία είναι υψηλής συμβολικής αξίας μνημείο.
  • Είναι σύμβολο κατάκτησης, ανήκει στον κατακτητή και ουδείς έχει δικαιώματα να επικρίνει την Τουρκία για την χρήση της κατάκτησης. Αυτό είναι δείγμα νοοτροπίας μογγολικών και τουρανικών λαών, που δεν δημιουργούν πολιτισμό.
  • Είναι μήνυμα προς τον κυριότερο στόχο της Τουρκίας, τον Ελληνισμό και τους εορτασμούς για τα 200 χρόνια της επανάστασης του 1821. Το μήνυμα ξεκάθαρα λέει ότι η κατάκτηση συνεχίζεται, ότι «Έλληνες, είστε ακόμη υποτελείς».
  • Είναι το σύμβολο επιστροφής της Τουρκίας στον νεοοθωμανισμό.
  • Αποτελεί σύμβολο αντιδυτικής συσπείρωσης των Τούρκων.
  • Αποτελεί το σύμβολο της νίκης των Τούρκων επί των Ελλήνων.
  • Είναι το σύμβολο της νίκης του Ισλάμ επί του Χριστιανισμού.
  • Η Αγία Σοφία αποτελεί, για τον Ερντογάν, πλέον το κέντρο του νέου Ισλάμ, μαζί με Μέκκα, τη Μεδίνα και το Τέμενος Αλ Ακτσά της Ιερουσαλήμ. Ο ίδιος επιδιώκει να θεωρηθεί Χαλίφης και ηγέτης του Σουνιτικού Ισλάμ.
  • Είναι το μνημείο που άλλαξε χρήση ο Μουσταφά Κεμάλ και αυτός το ακυρώνει, άρα ακυρώνει και τον πατέρα των Τούρκων (Ατατούρκ) και την πολιτική του.
  • Περνά το μήνυμα ακύρωσης του Κεμάλ, οπότε αυτός είναι ο νέος Ατατούρκ και μπαίνει στην ιστορία πλέον ως "Ερντογάν Ατατούρκ", ο συνεχιστής και έχων το ίδιο γονίδιο με του Αλπ Αρσλάν (μάχη του Ματζικέρτ, 1071 μ.Χ.) και του Μωάμεθ του Πορθητή (1453 μ.Χ.), όπως γράφουν οι υμνητές του.

Η ελληνική Αγία Σοφία

Να αναφερθούμε στο μεγαλοπρεπέστατο Ιερό Ναό της Χριστιανοσύνης, όνειρο του Μέγα Κωνσταντίνου και έργο του Ιουστινιανού. Θεμελιώθηκε την 23η Φεβρουαρίου 532 (πιθανώς επί του Ναού του Απόλλωνα) και εγκαινιάστηκε από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό την 27η Δεκεμβρίου 537 μ.Χ, ως ο Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας.

Ο Ιουστινιανός κατά τα εγκαίνια, συνοδευόμενος από τον Πατριάρχη Μηνά και πλήθος κόσμου, μετέβησαν πεζή στην Αγία Σοφία, όπου ο αυτοκράτορας μπαίνοντας είπε: «Δόξα τω Θεώ τω καταξιωθέντι τελέσαι τοιούτον έργον. ΝΕΝΙΚΗΚΑΣΕ ΣΟΛΟΜΩΝ». Έχει τεράστια σημασία, είναι το αυτοκρατορικό σύμβολο, το μνημείο που εκφράζει έναν πολιτισμό, τον Βυζαντινό πολιτισμό, άρα και τον Ελληνικό.

Προβάλλεται η Χριστιανικότητα, ως Ιερός Ναός, αλλά και ο Ελληνισμός, ως πολιτιστικό δημιούργημα των Ελλήνων. Ο καθηγητής Κοντογιώργης ανέφερε ότι την στιγμή που ο Ιουστινιανός εισήρχετο στην Αγία Σοφία , το Ρωμαϊκό "Imperium" παρέδιδε τα κλειδιά της οικουμενικής κυριαρχίας στον Ελληνισμό, στους παγκόσμια πλέον κυρίαρχους Έλληνες.

Για αυτό, λέει ο καθηγητής, υπάρχει η εχθρότητα της Δύσης προς το Βυζάντιο και τον Ελληνισμό και έτσι εξηγείται η αδιαφορία, η απραξία και η αφωνία της χριστιανικής Δύσης, στην απόφαση Ερντογάν για μετατροπή της Αγίας Σοφιάς σε τζαμί. Όπως ο Παρθενώνας είναι σύμβολο του Ελληνισμού και της Δημοκρατίας, έτσι και η Αγία Σοφία είναι σύμβολο του Ελληνισμού και της Δημοκρατίας, με την έννοια ότι εκτός από τόπος λατρείας και προσευχής, υλοποιούσε και την αρχαία Εκκλησία του Δήμου, αφού όλα τα σημαντικά γεγονότα, ακόμη και εκλογές αυτοκρατόρων γινόταν μέσα στον Ναό.

Η Τουρκία και η καταστροφή πολιτισμών

Η αλλαγή της Αγίας Σοφίας από τον Ερντογάν, δεν αλλοιώνει την ύπαρξη της, την μορφή της και τον σκοπό της. Μπορεί οι Τούρκοι να κομπορρημονούν για το λάφυρο της κατάκτησής, ότι έχουν το δικαίωμα να το κάνουν ότι θέλουν, να ισχυρίζονται ότι ήταν τζαμί για πέντε αιώνες, όμως ξεχνούν να πουν ότι ήταν για δέκα αιώνες η λαμπρότερη Εκκλησία του κόσμου.

Εγκαινιάσθηκε ως Εκκλησία, καθαγιάστηκε ως Εκκλησία και παραμένει Εκκλησία. Ότι πανιά και να βάλουν μπροστά από τα υπέρλαμπρα μωσαϊκά, η ένθρονος Παναγία και ο Χριστός μας, τα τεράστια Χερουβείμ και τα υπόλοιπα αριστουργήματα είναι εκεί και βλέπουν την ασέβεια, την προσβολή, την βαρβαρότητα που συντελείται. Και η Αγία Σοφία παραμένει χριστιανικός ναός και οι αφελείς φανατικοί μουσουλμάνοι προσεύχονται σε καθαγιασμένο χριστιανικό ναό.

Και όπως είπε ο Ρώσος στοχαστής του 19ου αιώνα Νικολάι Ντανιλέφσκι, οι ανθρώπινες κοινωνίες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, στους δημιουργούς πολιτισμού (που φυσικά περιλαμβάνεται η Ελλάδα) και στους καταστροφείς πολιτισμού, όπου εκεί περιλαμβάνονται τρεις λαοί, οι Ούνοι, οι Μογγόλοι και οι Τούρκοι. Και αυτοί οι λαοί αποτελούν διαχρονικά τους αρνητικούς παράγοντες της ιστορίας. Και αυτή είναι η Τουρκία του Ερντογάν σήμερα.

Η δημοσιογραφία για να είναι αδέσμευτη-ανεξάρτητη πρέπει να χρηματοδοτείται κυρίως από τους αναγνώστες. Πρόκειται για κανόνα αποδεδειγμένης ισχύος. Εάν πιστεύετε ότι το SLpress.gr προσφέρει κάτι ξεχωριστό, ότι αξίζει να επιβιώσει και να βελτιωθεί, ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το.
  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.