ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Εν αναμονή της “Μπάρμπαρα” – Τι ισχύει με τις αλυσίδες (upd)

Χάος στο αεροδρόμιο του Μονάχου από την σφοδρή κακοκαιρία

Τις επόμενες ώρες αναμένονται μηνύματα από το 112 στους κατοίκους της Εύβοιας, των Βορείων Σποράδων, της Μαγνησίας, της Φθιώτιδας, της Βοιωτίας και της Αττικής, ενώ εξετάζεται να σταλούν και σε άλλες περιοχές μηνύματα για τον περιορισμό των μετακινήσεων, ανάλογα με τα κατά τόπους καιρικά φαινόμενα. Αυτά ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής μετά το πέρας της μεσημβρινής σύσκεψης που έγινε για την κακοκαιρία “Barbara” υπό τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας με συναρμόδιους φορείς. Εδώ μπορείτε να ενημερώνεστε ανά πάσα στιγμή για το ποιοι δρόμοι είναι κλειστοί ή για το πού μπορείτε να μετακινείτε μόνον με αντιολισθητικές αλυσίδες.

Οι κάτοικοι της Αθήνας εν τω μεταξύ τρέχουν από βενζινάδικο σε βενζινάδικο για να βρουν οιοδήποτε αντιολισθητικό μέσο γίνεται δεκτό από την πολιτεία, προκειμένου να γλιτώσουν το πρόστιμο αλλά και να μη βρεθούν σε χαώδεις καταστάσεις παρόμοιες με του περσινού Ιανουαρίου, όταν εκατοντάδες οχήματα αποκλείστηκαν επί τριήμερο ακόμα και σε κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας. Φέτος, θεωρητικά τουλάχιστον, θα υπάρχουν εκχιονιστικά μηχανήματα σε θέσεις – κλειδιά και γίνονται έστω και τελευταία στιγμή καθαρισμοί ρεμάτων, ενώ με τις αλυσίδες στα ΙΧ δεν θα παρατηρηθεί λογικά το φαινόμενο να “μένουν” αυτοκίνητα στη μέση του δρόμου και να κόβουν την κυκλοφορία.

Για το κατά πόσον είναι υποχρεωτικό να φέρουν στο πορτ μπαγκάζ αλυσίδες όλα τα οχήματα ανεξαρτήτως του αν χιονίζει ή όχι, υπάρχει μια ασάφεια, δεδομένου ότι ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών τον περασμένο Σεπτέμβρη είχε πει ότι είναι υποχρεωτικό να υπάρχουν στο όχημα, εφ΄όσον όμως για την συγκεκριμένη περιοχή έχει εκδοθεί προειδοποίηση από την Πολιτική Προστασία. Αυτό λογικά σημαίνει ότι μέχρι να εκδοθεί προειδοποίηση, τα οχήματα δεν υποχρεούνται να διαθέτουν αλυσίδες και άρα δεν κόβεται πρόστιμο.

Το πρόστιμο

Η πυροσβεστική απεναντίας αναφέρει ότι πρέπει να φέρουν αλυσίδες όλα τα οχήματα ανεξαιρέτως από τον Οκτώβριο μέχρι τον Απρίλιο και ότι γίνονται έλεγχοι της τροχαίας ήδη από χθες. Η Τροχαία από πλευράς της στην Αττική κάνει συστάσεις, αλλά μέχρι στιγμής πρόστιμα δεν κόβονται. Λογικά, άπαξ και σταλεί σήμα από το 112, πάντως, το πρόστιμο θα κόβεται ακόμα κι αν δεν χιονίζει στο κέντρο, με την λογική ότι το όχημα που “πιάνεται” στην Ομόνοια χωρίς αλυσίδες στο πορτ μπαγκάζ, μπορεί να μετακινηθεί σε λίγη ώρα σε περιοχή της πρωτεύουσας ή των προαστίων όπου υπάρχει παγετός.

Ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος είπε σχετικά τα εξής:  «Από τον Οκτώβριο μέχρι τον Απρίλιο είναι καλό να έχουμε τις αλυσίδες στο αυτοκίνητό μας. Πρόστιμο μπαίνει, όταν η Πολιτική Προστασία όπως χθες ανακοίνωσε ότι θα έχουμε άσχημα καιρικά φαινόμενα και χιονοπτώσεις. Όμως, το πρόστιμο δεν είναι η ουσία. Η ουσία είναι ότι προστατεύουμε τη ζωή μας, τη ζωή των πεζών. Η Τροχαία κάνει συστάσεις και υπενθυμίζει στους οδηγούς ότι πρέπει να έχει τις αλυσίδες μαζί τους. Τις αλυσίδες πρέπει να τις έχουμε υποχρεωτικά όταν υπάρχουν ανακοινώσεις από την Πολιτική Προστασία, την ΕΜΥ για τον καιρό. Αυτή την απόφαση έβγαλα πέρυσι και είμαστε προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουμε οποιοδήποτε καιρικό φαινόμενο και αν έρθει, αρκεί να είμαστε όλοι προσεκτικοί, να μη μετακινούμαστε άσκοπα και να έχουμε εφοδιασμένα τα αυτοκίνητά μας είτε με χιονολάστιχα είτε με αλυσίδες».

Το πρόστιμο έχει ορισθεί στα 80 ευρώ και επιβάλλεται όταν το όχημα δεν διαθέτει ή δεν φέρει αντιολισθητικές αλυσίδες ή χιονοκουβέρτα ή χειμερινά ελαστικά. Το κόστος των φτηνών αλυσίδων είναι περίπου το μισό, δηλαδή 20Χ2=40 ευρώ.  Οι αλυσίδες είναι υποχρεωτικό να τοποθετούνται στα λάστιχα που είναι στον άξονα κίνησης, όταν υπάρχει σχετική ανακοίνωση, η οποία με τη σειρά τους εκδίδεται όταν οι καιρικές συνθήκες κρίνονται επικίνδυνες. Ο κόσμος στην Αθήνα αιφνιδιασμένος πάντως κάνει ουρά για να αγοράσει αλυσίδες, ενώ αυτές στα περισσότερα βενζινάδικα έχουν πλέον εξαντληθεί.

Μετά την σύσκεψη που έγινε χθες Παρασκευή στην Πολιτική Προστασία, ανακοινώθηκε ισχυρή σύσταση για περιορισμό των μη αναγκαίων μετακινήσεων σε Αττική, Εύβοια και Σποράδες την Κυριακή. Εξετάζεται, ταυτόχρονα, το ενδεχόμενο απαγόρευσης κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων σε κομβικές οδικές αρτηρίες. Προγραμματίσθηκε νέα σύσκεψη επ’ αυτού για σήμερα το μεσημέρι, για την εγρήγορση του κρατικού μηχανισμού και προκειμένου να υπάρχει συντονισμός για αποφάσεις που θα αφορούν σχολεία και τηλεργασία στις περιοχές που θα πληγούν περισσότερο. Ως προς τα σχολεία και την τηλεργασία  πάντως οι αποφάσεις θα εκδοθούν την Κυριακή για τη Δευτέρα, ανάλογα με την εξέλιξη των καιρικών φαινομένων.

Η κακοκαιρία “Μπάρμπαρα” αναμένεται να προκαλέσει τσουχτερό κρύο, ανάλογο της εποχής πάντως, παρότι πριν μια εβδομάδα, ειδικά η νότια Ελλάδα, είχε σχεδόν “καλοκαίρι”, με τις θερμοκρασίας 5-8 βαθμούς χαμηλότερες από το σύνηθες για Γενάρη. Σύμφωνα με την ΕΜΥ η κακοκαιρία  που έρχεται από την βόρεια Ευρώπη θα πλήξει τις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας την Κυριακή, με χιονοπτώσεις και στα πεδινά, και με θυελλώδεις ανέμους στα πελάγη. Αναμένεται αρχικά να χιονίσει την Κυριακή στα νησιά του βορείου Αιγαίου. Από το μεσημέρι θα αρχίσει να χιονίζει στη Θράκη και στη Χαλκιδική, αλλά και στις Σποράδες, στην ανατολική Θεσσαλία, στην Εύβοια και στην ανατολική Στερεά Ελλάδα, ιδιαίτερα στη Βοιωτία και στην Αττική. Μάλιστα θα σημειωθούν χιονοπτώσεις ακόμα και στα πεδινά των προαναφερόμενων περιοχών.

Τι προβλέπεται για την Αθήνα

Ειδικά για την Αττική χιονοπτώσεις προβλέπεται να σημειωθούν από νωρίς το πρωί της Κυριακής –αρχικά στα ανατολικά και στα βόρεια–, όμως πριν από το μεσημέρι θα χιονίσει σε όλο το νομό και το απόγευμα προβλέπεται το χιόνι να πυκνώσει ακόμα και στα πεδινά. Η χιονόπτωση για λίγο θα σταματήσει, αλλά από τη Δευτέρα το πρωί προβλέπεται να ενταθεί και πάλι σε όλο το νομό Αττικής.

Το απόγευμα της Κυριακής η πρόγνωση αναφέρει ότι θα χιονίσει στις Κυκλάδες αλλά και στην Κρήτη. Στην Κρήτη μάλιστα αναμένεται οι χιονοπτώσεις να είναι κατά περιόδους πυκνές. Παράλληλα προβλέπονται καταιγίδες χιονιού στο Αιγαίο πέλαγος και σε παραθαλάσσιες περιοχές του. Την Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου κατά περιόδους θα πέφτει πυκνό χιόνι στην Αττική, στην Βοιωτία, στην Εύβοια, στις Σποράδες, στις Κυκλάδες, στα νησιά του Βορείου Αιγαίου και στην Κρήτη.

Την Τρίτη, πάντα σύμφωνα με τις προγνώσεις, οι χιονοπτώσεις θα συνεχιστούν στην ανατολική Ελλάδα από τη Θεσσαλία και νοτιότερα, καθώς και στις Κυκλάδες και στην Κρήτη, αλλά με μικρότερη ένταση. Ο χιονιάς θα μειώσει τις θερμοκρασίες κατά 8 έως 10 βαθμούς, κάτι που συνεπάγεται προβλήματα λόγω του ισχυρού παγετού που θα σχηματισθεί στα ηπειρωτικά και ο οποίος θα είναι σε ορισμένες περιοχές –στα κεντρικά και βόρεια της χώρας ως επί το πλείστον– ολικός, δηλαδή θα παραμένει σε όλη της διάρκεια της ημέρας λόγω των θερμοκρασιών που θα είναι υπό το μηδέν.

Αλυσίδες στο κέντρο της Αθήνας;

Ο μετεωρολόγος Κλέαρχος Μαρουσάκης προβλέπει ότι ο ολικός παγετός μπορεί σε κάποιες περιοχές να κρατήσει μέχρι την Πέμπτη. Προβλέπει επίσης ότι τα χιόνια θα αρχίσουν από τα ξημερώματα του Σαββάτου στη Βόρεια και Κεντρική χώρα, αλλά σταδιακά θα χιονίσει και στην Αττική και στην Πελοπόννησο. Μετά από ένα μικρό διάλειμμα στη χιονόπτωση, το απόγευμα θα ξεκινήσει το κυρίως κύμα κακοκαιρίας. Θα ακολουθήσει μια ανάπαυλα αλλά από το πρωί της Κυριακής σύμφωνα με τον κ. Μαρουσάκη, θα χιονίζει σχεδόν όλη μέρα στη Θεσσαλία (Μαγνησία, Σποράδες), στην Εύβοια, στην Αττική και στην Πελοπόννησο.

Το βράδυ ο μετεωρολόγος αναμένει πυκνές χιονοπτώσεις στην Αθήνα και ίσως χρειασθούν αντιολισθητικές αλυσίδες ακόμα και στο κέντρο της πρωτεύουσας. Ο ίδιος προβλέπει ότι την Δευτέρα, ο κύριος όγκος της κακοκαιρίας θα μετακινηθεί  προς το Αιγαίο, αλλά θα παραμείνει και η Αττική και η Εύβοια στο πεδίο, με πυκνές χιονοπτώσεις να αναμένονται σε αρκετά σημεία της χώρας.

Ο μετεωρολόγος Γιάννης Καλλιάνος, εκτιμά ότι στην Αθήνα είναι πιθανόν πρόβλημα να αντιμετωπίσουν όσοι κινηθούν σε συγκεκριμένες οδούς και αναφέρει την Κατεχάκη, την Περιφερειακή του Υμηττού, την Αττική οδό, τη Μεσογείων, την Μαραθώνος, την Κηφισίας, την Πεντέλης και την Εθνική Οδό, πιθανόν μετά το ύψος της Λυκόβρυσης. Ο ίδιος θεωρεί ιδιαίτερα πιθανόν να χρειάζονται αλυσίδες και στην Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας στο ύψος του Καπανδριτίου, της Μακαλάσας, των Αφιδνών, του Αγίου Στέφανου, της Δροσιάς, του Σχηματαρίου και του Μαρτίνου.

Λάστιχα, αλυσίδες, κουβέρτες

Σύμφωνα με την σχετική απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων ή άλλων μέσων είναι υποχρεωτική μόνο όταν και εφόσον εκδοθεί απόφαση από τις αρμόδιες αρχές (Αστυνομικές Διευθύνσεις, Διευθύνσεις Τροχαίας, Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας), που προβλέπει ότι οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες επιβάλλουν οι οδηγοί να φροντίζουν να είναι προετοιμασμένοι.

Αν το όχημα δεν έχει αλυσίδες, μπορεί να φέρει ειδικά χιονολάστιχα (χειμερινά ελαστικά). Αυτά κοστίζουν 70-80 ευρώ το ένα, αλλά υπάρχουν και χιονολάστιχα των 250 ευρώ. Για να θεωρηθεί το λάστιχό σας επαρκές, πρέπει να φέρει το ειδικό σύμβολο και χαρακτηριστικά. Επίσης, ενώ οι αλυσίδες και οι “κουβέρτες” φοριόνται στα δύο λάστιχα κίνησης, αν κάποιος στηριχθεί σε χιονολάστιχα, θα πρέπει να αγοράσει τέσσερα.

Μια άλλη λύση είναι οι χιονοκουβέρτες από ειδικό ανθεκτικό ύφασμα, που στοιχίζουν η κάθε μία από 20 έως 70 ευρώ. Φοριόνται πολύ εύκολα, όμως πρέπει να βγαίνουν όταν ο δρόμος δεν έχει χιόνι, διότι διαφορετικά φθείρονται εύκολα. Γενικά είναι εύκολο να φορεθούν, αλλά έχουν πολύ μικρότερη διάρκεια ζωής από τις αλυσίδες και πρέπει μετά από κάθε χρήση να καθαρίζονται. Υπάρχουν επίσης οι “αράχνες”, από 70 έως 350 ευρώ εκάστη. Αυτές προορίζονται για μεγάλα οχήματα κυρίως.

Οι παραδοσιακές μεταλλικές αλυσίδες είναι η πιο φθηνή λύση και με τη σωστή εφαρμογή έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής, αλλά θέλουν δύναμη για να τοποθετηθούν σωστά και προκαλούν κάποιες φθορές στα λάστιχα. Οι κλασικές αλυσίδες φοριόνται πολύ πιο δύσκολα από τις κουβέρτες. Η σωστή τοποθέτηση έχει μεγάλη σημασία πάντως, όχι μόνον για να μην έχει φθορές το λάστιχο και το όχημα, αλλά και για να οδηγείται με ασφάλεια.

Υποχρεώσεις των οδηγών

Είναι υποχρέωση των οδηγών να ξέρουν πώς να βάλουν αλυσίδες και αυτές να είναι σε καλή κατάσταση. Επίσης πρέπει να έχουν τις κατάλληλες διαστάσεις για τα λάστιχα του ΙΧ, ώστε να είναι σχετικά εύκολη και, κυρίως, σωστή, η εφαρμογή. Οι τροχονόμοι ελέγχουν αν οι αλυσίδες είναι στις κατάλληλες διαστάσεις, οπότε δεν είναι σκόπιμο κάποιος να πάρει τις αλυσίδες ενός φίλου απλά για να μην τον γράψει η τροχαία –εκτός βεβαίως και αν τα λάστιχα των δύο ΙΧ έχουν ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις. Το όχημα πρέπει σύμφωνα με το νόμο να διαθέτει το χαρακτηριστικό τρίγωνο, ώστε να προειδοποιεί εγκαίρως τους άλλους οδηγούς ότι κάνει στάση.

Για να μη βρεθεί κανείς σε αμηχανία, καλό είναι όταν αγοράσει αλυσίδες ή χιονοκουβέρτες, να κάνει ένα πείραμα εφαρμογής, ώστε να μην αντιμετωπίσει απρόοπτα μόλις χρειασθεί να φορέσει αυτά τα αντιολισθητικά μέσα στα λάστιχά του υπό αντίξοες συνθήκες. Δεν είναι δηλαδή ιδιαίτερα απλή η διαδικασία, αν κάποιος δεν την έχει εφαρμόσει ως εξάσκηση έστω και μια φορά. Υπάρχουν πολλά σχετικά βίντεο στο Youtube:

 

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Exit mobile version