ΑΠΟΨΗ

Στους πόσους νεκρούς αλλάζει το σύστημα; – Η αυτοκτονία του υποσμηναγού

Στους πόσους νεκρούς αλλάζει το σύστημα; – Η αυτοκτονία του υποσμηναγού, Γιώργος Τσιτσιλιάνος

Το τρένο του θανάτου ξεκίνησε από την Λάρισα με τουλάχιστον 352 επιβάτες και συγκρούστηκε μετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία με ταχύτητα τουλάχιστον 120 km/h. Είχαμε δηλαδή δύο τρένα στην ίδια γραμμή για τουλάχιστον 12-15 λεπτά, από αντίθετες κατευθύνσεις και κανείς δεν γνώριζε ότι σε λίγα λεπτά θα επέλθει η μοιραία σύγκρουση, που θα στείλει τουλάχιστον 57 άτομα, ως επί το πλείστον νεαρής ηλικίας στο θάνατο, με τους γονείς να ψάχνουν μέσα από τα αποκαΐδια τα παιδιά τους. Όπως θα δούμε, κύριος υπεύθυνος είναι ένα ανεγκέφαλο σύστημα.

Διότι, είναι εξωφρενικό και δεν το χωράει ο ανθρώπινος νους, σε όποιον και να το πεις, ότι ένα μοιραίο λάθος του σταθμάρχη είναι ικανό να προκαλέσει την σύγκρουση των δύο τρένων και να μην υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία ασφάλειας να διορθώσεις την διαγραφόμενη τραγωδία. Η συνειδητή διαχρονική αδιαφορία της πολιτείας βαραίνει όλα τα πολιτικά κόμματα που κυβέρνησαν την χώρα.

Ωστόσο, η παρούσα κυβέρνηση έχει ιδιαίτερη βαρύτητα ευθύνης, γιατί κυβερνά την χώρα ήδη τέσσερα χρόνια, γνώριζε τα προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου και δεν φρόντισε να υπάρχουν τα στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας που διέπονται από τους διεθνείς κανονισμούς. Το αν δεν έπραξε η προηγούμενη κυβέρνηση το αυτονόητο δεν δικαιολογεί την σημερινή, γιατί ο λαός της έδωσε την ψήφο της για να βελτιώσει τα κακώς κείμενα, όπου το θέμα της ταξιδιωτικής ασφάλειας θεωρείται κορυφαίο.

Ουσιαστικά αποδείξαμε ό,τι είμαστε ένα κράτος της πλάκας, ένα τρένο χωρίς προορισμό, ανίκανο να προστατεύσει τους πολίτες του και γίναμε διεθνώς ρεζίλι. Το ερώτημα που έχουν όλες οι οικογένειες που έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους, καθώς και όλοι οι Έλληνες, είναι ένα μεγάλο γιατί: Γιατί δεν φρόντισε η ελληνική πολιτεία να υφίστανται όλες οι απαραίτητες υποδομές ασφάλειας, σύμφωνα με τους διεθνείς σιδηροδρομικούς κανονισμούς, που θα εξασφαλίζουν την κανονικότητα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Ποιοι έχουν την κύρια ευθύνη

Αν θέλουμε, λοιπόν, να είμαστε ρεαλιστές (για να μην τρελαθούμε και ομιλώ δεοντολογικά ως μηχανικός και ανεξάρτητα πολιτικής κατεύθυνσης) την κύρια ευθύνη της τραγωδίας την έχει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο οποίο προΐσταται ο υπουργός, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ο ΟΣΕ και η Hellenic Train, που είναι υπεύθυνοι για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Εκτιμώ ότι η ΡΑΣ θα είχε ενημερώσει τον αρμόδιο υπουργό, ύστερα από τόσα εξώδικα, για τα προβλήματα ασφάλειας του δικτύου.

Ο δε κ. Καραμανλής μας έλεγε στη βουλή στις 20 Φεβρουαρίου, σε απάντηση επερώτησης βουλευτή της αντιπολίτευσης για θέματα ασφάλειας των τρένων, ότι «είναι ντροπή και ντρέπομαι που θέτετε θέματα ασφάλειας και θα ήθελα να ανακαλέσετε αμέσως…» και συνεχίζει «είναι ντροπή, γιατί διασφαλίζουμε την ασφάλεια». Από αυτή την απάντηση αντιλαμβάνεστε σε ποια φάση λογικής βρισκόμαστε ως πολιτεία.

Εδώ προκύπτουν τα ερωτήματα: Αφού γνωρίζετε τα προβλήματα (αδυνατώ να πιστέψω το αντίθετο) δηλαδή ότι στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας δεν υφίστανται οι στοιχειώδεις υποδομές ασφάλειας που προβλέπονται από τους διεθνούς κανονισμούς, γιατί επιτρέπετε την λειτουργία του; Γιατί μετά από τόσες καταγγελίες δεν φροντίσατε ως υπουργείο να αποκαταστήσετε την κανονικότητα στο σιδηροδρομικό δίκτυο;

Γιατί δεν τραβήξατε το “αυτί” στους τους υπεύθυνους-κλειδιά της Hellenic Train και του ΟΣΕ να πράξουν το αυτονόητο, τέσσερα χρόνια που είστε κυβέρνηση; Δεν γνωρίζετε εκ των προτέρων ό,τι υπάρχει το ενδεχόμενο να προκύψει μία αστοχία (ένα ανθρώπινο λάθος) που θα έχει ως αποτέλεσμα τον θάνατο αθώων συνανθρώπων μας; Δεν σας έχει ενημερώσει η ΡΑΣ; Δεν έχετε ακούσει τις καταγγελίες των εργαζομένων; Δεν έχετε προβληματιστεί από τα πρόσφατα παρόμοια μικρής έκτασης σχετικά περιστατικά, ό,τι μπορεί να προκύψει κάτι πολύ σοβαρότερο;

Σύστημα ανευθυνότητας

Στην αεροπορία όταν έχουμε την ελάχιστη υποψία προβλήματος εναέριας κυκλοφορίας ή μηχανικού προβλήματος υπάρχουν εναέριες δικλείδες ασφαλείας προς αποφυγή ατυχήματος ή ματαίωσης της πτήσης. Είναι δυνατόν τα δύο τρένα να βρίσκονται καθ’ οδόν προς σύγκρουση και να μην το γνωρίζει η εταιρεία που είναι υπεύθυνη για την ομαλή κυκλοφορία του σιδηροδρομικού δικτύου; Αυτό σημαίνει ανευθυνότητα, απειρία στην διαχείριση καταστάσεων και ενδεχόμενοι συμβιβασμοί για διάφορους λόγους… Ωστόσο, οι ενδεχόμενοι συμβιβασμοί που θέτουν σε κίνδυνο την ζωή αθώων πολιτών δεν είναι ανεκτοί. Αυτό λέει η λογική.

Αυτό που προκύπτει από αυτή την τραγωδία είναι ό,τι δεν υπήρχαν τα σοβαρά έμπειρα άτομα στις ανάλογες θέσεις κλειδιά σε όλο το φάσμα του σιδηροδρομικού δικτύου. Με ένα υπουργείο που αδυνατούσε να παρακολουθήσει τους εμπλεκόμενους φορείς, για να διορθώσει τα κακώς κείμενα στο δίκτυο. Δυστυχώς άτομα υπεύθυνα που θα δημιουργούσαν τις προϋποθέσεις να διορθώσουν καταστάσεις και αν χρειαστεί να “σπάσουν αυγά” απομακρύνθηκαν, χαρακτηρισμένοι ως γραφικοί ή αντίθετοι με την εκάστοτε κυβερνητική πολιτική.

Γενικότερα άτομα που προσπαθούν να βελτιώσουν καταστάσεις ενός ανεγκέφαλου συστήματος, το σύστημα κατά γενικό κανόνα τους αποδομεί, χαρακτηρίζοντάς τους γραφικούς ή ασύμβατους ή αντίθετους με την εκάστοτε επικρατούσα κυβερνητική πολιτική κατάσταση. Και τα υπόλοιπα ικανά άτομα που παραμένουν, βλέποντας την τύχη των προηγούμενων, αποφεύγουν να πάρουν θέση βάζοντας το χέρι τους στη φωτιά, λόγω οικογενειακών οικονομικών υποχρεώσεων.

Το ” σύστημα” είναι συμπαγές, οπότε όποιος έχει ανησυχίες και είναι αντίθετος με την διαγραφόμενη λογική του εκάστοτε συστήματος, όπως και να λέγεται και θέλει να το βελτιώσει, είναι σαν να βαράει το κεφάλι του στον τοίχο…

Μία τραγική αυτοκτονία

Πρόσφατα είχαμε ένα άλλο γεγονός. Ένας υποσμηναγός μηχανικός της Σχολής Μηχανικών Αεροπορίας (ΣΜΑ) 30 χρονών, αυτοκτόνησε μέσα στο γραφείο του. Εισήλθε στη ΣΜΑ με 19650 μόρια, αρχηγός σειράς, με μεταπτυχιακά διπλώματα του ΕΜΠ, ένα άτομο του βιβλίου… Ανέλαβε το πρόγραμμα της εργοστασιακής συντήρησης του αεροσκάφους C-130, που υποφέρει η Πολεμική Αεροπορία από την διαθεσιμότητά του. Άλλα του υποσχέθηκε το σύστημα, ότι έχει ολοκληρωθεί το 80% των εργασιών του αεροσκάφος, ωστόσο αυτός βρήκε την αντίθετη κατάσταση.

Φαίνεται ενδεχομένως ό,τι πιέστηκε για διάφορους λόγους και τελικά αυτοκτόνησε στο γραφείο του. Ένα νέο παιδί με περγαμηνές, πολλά υποσχόμενο για την Πολεμική Αεροπορία, κατέληξε. Δεν γνωρίζουμε ποιο θα είναι το πόρισμα του εισαγγελέα, ωστόσο το σύστημα, όπως μνημόνευσα, είναι συμπαγές και αδιαπέραστο. Ένα γεγονός που αποσιωπήθηκε οργανωμένα…

Σε όλα τα πολιτικά κόμματα υπάρχουν οι σοβαροί και αυτοί που έχουν παντρευτεί την καρέκλα της εξουσίας. Από εμάς εξαρτάται να επιλέξουμε τους σοβαρούς, που γνωρίζουν το εκάστοτε αντικείμενο και δεν θα συμβιβαστούν με τα οικονομικά συμφέροντα, αν και οι προκλήσεις είναι μεγάλες. Καλά θα κάνει η κυβέρνηση μετά από αυτή την τραγωδία, να τερματίσει για κάποιο χρονικό διάστημα το εν λόγω σιδηροδρομικό δίκτυο, μέχρι να αποκατασταθούν όλες οι ανωμαλίες του δικτύου και επέλθει η ταξιδιωτική ασφάλεια.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Exit mobile version