ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Στον Προκοπίου μετά την εφοπλιστική μονομαχία τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

τον Προκοπίου μετά την εφοπλιστική μονομαχία τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Α.Ε ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα πήρε η εταιρεία Milina Enterprises Company Ltd του πλοιοκτήτη Γιώργου Προκοπίου. Η άλλη εταιρεία που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον ήταν η Pyletech Industries. Μετά την πώληση, ο διευθύνων σύμβουλος της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) Στέφανος Βλαστός, δήλωσε τα εξής:

«Σήμερα έχουμε κάθε λόγο να είμαστε περήφανοι, καθώς καταφέραμε με τον πλέον επωφελή τρόπο για το Ελληνικό Δημόσιο να ολοκληρώσουμε τη διαδικασία διαγωνισμού για την αξιοποίηση ενός εμβληματικού ακινήτου, με μεγάλη εθνική σημασία για την οικονομική ανάπτυξη του τόπου μας. Παραμείναμε προσηλωμένοι στο στόχο μας και με απόλυτο σεβασμό και αξιοπιστία προς τους υποψήφιους επενδυτές καταφέραμε να πετύχουμε ένα υψηλότερο τίμημα από την τιμή εκκίνησης».

Αυτό το διάστημα τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ τελούσαν υπό ειδική διαχείριση. Ο κ. Βλαστός ευχήθηκε καλή επιτυχία στον νέο επενδυτή, υπογραμμίζοντας ότι ο οργανισμός θα σταθεί αρωγός στην προσπάθεια του για την επιτυχή υλοποίηση των επενδυτικών του σχεδίων. Από την πλευρά του ο κ. Προκοπίου δήλωσε χαρακτηριστικά: «Θα ήθελα να σας εκφράσω τα συγχαρητήριά μου για την άκρως επαγγελματική και συνάμα διαφανή διαδικασία του διαγωνισμού της ΕΤΑΔ για την πώληση του Σκαραμαγκά».

Τον Δεκέμβρη του 2020 η Pelytech Shipyards, του επίσης εφοπλιστή Θεόφιλου Πριόβολου, είχε προσφέρει 15,5 εκατομμύρια ευρώ για τα Ναυπηγεία και το ελληνικό δημόσιο θεώρησε την προσφορά πολύ χαμηλή, καθώς επεδίωκε να τα πουλήσει 80 εκατ. ευρώ. Ο διαγωνισμός είχε κηρυχθεί τότε άγονος. Η Pelytech είχε υποστηρίξει ότι «τόσο πάνε όλα τα ναυπηγεία στην Ευρώπη και είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από του Σακαραμαγκά».

Τι δήλωσε ο Σταϊκούρας

Το ελληνικό δημόσιο είχε απαντήσει ότι η πώληση αφορούσε το ναυπηγείο που ιστορικά υπήρξε το πρώτο στην Ανατολική Μεσόγειο και δεν έχουν όλα τα ναυπηγεία της Ευρώπης την στρατηγική θέση της Ελλάδας, ούτε διαθέτουν έκταση 400 στρεμμάτων. Το ελληνικό δημόσιο θεώρησε τότε την παρουσία μιας δεύτερης εταιρείας στο διαγωνισμό καθαρά συμβολική και σκόπιμη, καθώς αυτή προσέφερε μόλις ένα εκατομμύριο ευρώ.

Ο κ. Πριόβολος επιτέθηκε τότε κατά του ελληνικού δημοσίου, θεωρώντας ότι η παρουσία της δεύτερης εταιρείας ήταν καθ’ όλα νόμιμη και ισχυρίστηκε ότι το κράτος κατασπαταλά τα χρήματα των φορολογουμένων, την στιγμή που ουδείς ενδιαφέρεται για τα ναυπηγεία εκτός από εκείνον. Επιπλέον ανέφερε τα πρόστιμα προς την ΕΕ και τις οφειλές που αθροίζονταν πλέον σε 110 εκατομμύρια όπως υποστήριζε. Κατηγορούσε τις ελληνικές κυβερνήσεις ότι «δεν έχουν μάθει τίποτα από τα λάθη τους» και ότι «διώχνουν τους επενδυτές».

Μάλιστα τότε είχαν παραπονεθεί οι υποψήφιοι αγοραστές ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχαν μόνον μια δεξαμενή ναυπήγησης, κατασκευής 1970, μήκος 320μ. και ότι η ανυψωτική εγκατάσταση υποβρυχίων και μικρών σκαφών (Ship Lift) δεν περιλαμβάνεται στην πώληση και θα ενοικιάζεται στον νέο ιδιοκτήτη, μαζί με τον αιγιαλό, έναντι 400.000 ευρώ το χρόνο. Οι δύο πλωτές δεξαμενές που διέθετε το ναυπηγείο πουλήθηκαν πριν δύο χρόνια από τον εκκαθαριστή για σκράπ.

Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας δήλωσε σήμερα πως χάρη στις προσπάθειες του δημοσίου «τετραπλασιάσθηκε το προσφερόμενο τίμημα και ανήλθε στα 77,9 εκατ. ευρώ, καθώς σήμερα κατατέθηκαν προσφορές 37,3 εκατ. ευρώ για το περιουσιακό στοιχείο της ΕΤΑΔ και άλλα 26 εκατ. ευρώ για τα περιουσιακά στοιχεία της ειδικής διαχείρισης… Όσον αφορά τους εργαζόμενους, καταβάλλεται συντεταγμένη προσπάθεια, σε συνεργασία με το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ικανοποίηση των αιτημάτων τους».

Ποιος είναι ο Γιώργος Προκοπίου

Ο 75χρονος Γιώργος Προκοπίου γεννήθηκε στη Μυτιλήνη και σπούδασε στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Απέκτησε το πρώτο του πλοίο το 1971 και σήμερα οι εταιρείες του έχουν 89 πλοία. Η λίστα των Lloyd’s τον έχει στην πρώτη δεκάδα των πιο ισχυρών επιχειρηματιών της ναυτιλίας και επί δέκα έτη στην πρώτη εκατοντάδα. Έχει τέσσερις κόρες εκ των οποίων η μία, η Ελίζα Προκοπίου, έχει αναλάβει σημαντικό πόστο στην πατρική επιχείρηση, όπως και ο σύζυγός της Νικ Χρυσάκης. Η άλλη κόρη έχει αναλάβει το ξηρό φορτίο, η τρίτη κόρη έχει αναλάβει τα τάνκερ, ενώ η μικρότερη κόρη σπουδάζει ακόμη οικονομικά στην Ιταλία.

Τα ναυπηγεία ιδρύθηκαν το 1938 και το 1958 μεταβιβάστηκαν στον Σταύρο Νιάρχο. Το 1970 άρχισε η πτώση και το 1985 κρατικοποιήθηκαν. Πωλήθηκε εν συνεχεία το 50%, αλλά τα πράγματα πλέον δεν πήγαιναν καλά και η Ελλάδα αντιμετώπιζε επιπλέον και πρόστιμα για αθέμιτο ανταγωνισμό από την ΕΕ, επειδή τα επιδοτούσε. Από την αρχή της λειτουργίας τους, τα ναυπηγεία έχουν εκτελέσει εργασίες σε πάνω από 9.000 πλοία.

Ο πρωθυπουργός ανέφερε με μήνυμα του στο Facebook πως «τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας ξαναπιάνουν δουλειά», επισημαίνοντας πως «δύο χρόνια από την ημέρα που οι πολίτες μας έδωσαν την εντολή να πάμε τη χώρα μπροστά, κάνουμε πράξη το σύνθημά μας για περισσότερες δουλειές και ανάπτυξη για όλους». Ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήρισε «κοψοχρονιά» την πώληση και «ντροπιαστικές» τις προσφορές που κατατέθηκαν για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και εκτιμούν ότι άξιζαν τουλάχιστον 100 εκατομμύρια ευρώ.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Exit mobile version