ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Antοnov: Τί πρέπει να μάθουμε για την ιπτάμενη βόμβα

Antοnov: Τι πρέπει να μάθουμε για την ιπτάμενη βόμβα , Αλφόνσος Βιτάλης

Τα ερωτήματα πληθαίνουν, μετά το πρώτο σοκ από την συντριβή του φλεγόμενου Antonov-12 και τον θάνατο των οκτώ μελών του πληρώματος του. Το θέμα είναι αν μπορούν τα κρίσιμα αυτά ερωτήματα να απαντηθούν μόνο από την Ελληνική πλευρά, την Ελληνική Κυβέρνηση, ή χρειάζεται όχι μόνο η «συνεργασία», αλλά και η ουσιαστική συνδρομή και άλλων παραγόντων, καθώς υπάρχουν υπόνοιες και ισχυρισμοί ότι αυτή η ιστορία έχει «μεγάλη ουρά». Πλέον η Κυβέρνηση πρέπει να «τρέξει» και να απαιτήσει εξηγήσεις απ΄όσους εμπλέκονται με την πτήση cargo και το επικίνδυνο φορτίο της. Τα κόμματα της Αντιπολίτευσης μάλιστα με προσεχτικό τρόπο «πιέζουν» την Κυβέρνηση να αποσαφηνίσει το δυνατόν συντομότερα άγνωστες πτυχές της υπόθεσης.

Τα διαβήματα στα οποία προχώρησε η Αθήνα μέσω του Υπουργείου Εξωτερικών και οι διατυπώσεις που περιέχουν, δείχνουν σε μια πρώτη ανάγνωση τουλάχιστον ότι οι Ελληνικές Αρχές είχαν άγνοια για το επικίνδυνο φορτίο του Antonov-12, που πετούσε στον εναέριο χώρο της Ελλάδας. Το περιεχόμενο των διαβημάτων εστιάζεται στο να αποσαφηνιστεί πλήρως η φύση και η επικινδυνότητα του φορτίου (πυρομαχικά) καθώς φαίνεται ότι υπάρχουν επιφυλάξεις για τα όσα ανακοίνωσε ο Σέρβος Υπουργός Άμυνας. Βέβαια πλην των περιπτώσεων όπου μεταφέρονται όπλα χημικού ή βιολογικού πολέμου ή ακόμα και πυρηνικά δεν συνηθίζεται να δίνονται λεπτομέρειες για το φορτίο, έστω και πυρομαχικών, που μεταφέρει μια πτήση cargo και μάλιστα ιδιωτικής εταιρείας.

Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση καθίσταται επιτακτικό να δοθούν όλα τα στοιχεία και να ενημερωθεί τουλάχιστον σε υψηλό επίπεδο η Κυβέρνηση. Γιατί «η ιπτάμενη βόμβα», το Antonov-12 «έπεσε» σε κατοικημένη περιοχή και μόνο από θαύμα δεν υπήρξαν άλλα θύματα πλην των άτυχων μελών του πληρώματος . Επί πλέον η περιοχή θα παραμείνει αποκλεισμένη για τουλάχιστον δύο μήνες με ότι αυτό συνεπάγεται, προκειμένου να γίνει πλήρης έλεγχος και να «αποψιλωθεί». Η «ιπτάμενη βόμβα» έπεσε φλεγόμενη σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη και φορτισμένη περίοδο με τον πόλεμο να μαίνεται στην Ουκρανία και μια νέα ψυχροπολεμική περίοδο να ανοίγεται, ενώ εντείνονται φήμες , σενάρια και πληροφορίες για μεταφορά οπλικών συστημάτων από την Δύση και «φίλιες δυνάμεις» προς την Ουκρανία, αλλά και για διοχέτευση στην «μαύρη αγορά» οπλικών συστημάτων που «θα πήγαιναν» στην Ουκρανία.

Ιπτάμενη βόμβα το Antonov

Το αεροσκάφος, «ιπτάμενη βόμβα», όπως προκύπτει από τις μέχρι τώρα πληροφορίες είχε δηλώσει ανακριβή στοιχεία στο σχέδιο πτήσης, για το θα διέρχονταν από τον ελληνικό εναέριο χώρο φορτωμένο, αλλά και για το είδος του φορτίου του. Το ότι το Antonov-12 ήταν φορτωμένο με 11,5 τόνους πυρομαχικών έγινε γνωστό μετά την συντριβή του και μάλιστα η ενημέρωση ήταν προφορική καθώς οι Ελληνικές Αρχές ζητούσαν επίμονα εξηγήσεις και έθεταν συνεχώς ερωτήματα για τον υπερβολικά αυξημένο αριθμό εκρήξεων στο σημείο της συντριβής. Η πρώτη επίσημη ενημέρωση για την ποσότητα των πυρομαχικών και το είδος τους έγινε πολλές ώρες αργότερα κατά την διάρκεια της ενημέρωσης του Σέρβου Υπουργού Άμυνας Ντεμπόιτσα Στεφάνοβιτς που επίσης ανέφερε ότι τα πυρομαχικά προορίζονταν για το Μπαγκλαντές.

Η «μυστικότητα» ή το «απόρρητο» του φορτίου της «ιπτάμενης βόμβας» Antonov-12, φαίνεται και από το ότι το πλήρωμα του αεροσκάφους είχε την δυνατότητα τουλάχιστον  τρεις φόρες αφότου μπήκε στον Ελληνικό εναέριο χώρο και διαπίστωσε βλάβη στον κινητήρα την οποία επίσημα πιστοποίησε στις Ελληνικές Αρχές, να δώσει αναφορά για το επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods),ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα οι Αρχές και να επιδιώξουν μια όσο το δυνατόν ασφαλέστερη αναγκαστική προσγείωση σε κατάλληλη περιοχή ή σε πολύ κοντινό αεροδρόμιο με ενίσχυση της ασφάλειας.

Δεν μίλησαν για το φορτίο

Με βάση το ενημερωτικό δελτίο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στην αρχική του επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών – Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) στις 22.37 δεν ανέφερε συγκεκριμένο πρόβλημα, δε ζήτησε αναγκαστική προσγείωση σε κάποιο ελληνικό αεροδρόμιο, αλλά να επιστρέψει στο αεροδρόμιο αναχώρησης στη σερβική πόλη Νις κάνοντας γενική αναφορά σε βλάβη (operational reasons). Ούτε σε αυτό το σημείο ενημερώνει για το φορτίο.  Ο πιλότος εικάζεται ότι προσπάθησε να επιστρέψει στη Σερβία παρά το γεγονός ότι είχε εντοπίσει το πρόβλημα προκειμένου να αποφύγει την προσγείωση του αεροσκάφους σε τρίτη χώρα (στην Ελλάδα) όπου λόγω της φύσης του φορτίου αυτό θα υφίστατο πλήθος ελέγχων.

Στις 22:42 , σύμφωνα πάντα με την ενημέρωση της ΥΠΑ, πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα χωρίς και πάλι κάποια αναφορά στην επικινδυνότητα του φορτίου.

Η ΥΠΑ άμεσα κηρύσσει κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 στην τελευταία συνομιλία του πιλότου με τον πύργο ελέγχου Καβάλας ενημερώνει ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση όμως και αυτή την φορά δεν έγινε καμία αναφορά στο φορτίο (dangerous goods) .

Το θέμα προσλαμβάνει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις , αφού παρά το διπλό διάβημα στη Σερβία (Διάβημα του Έλληνα Πρέσβη στο Βελιγράδι και Διάβημα του Γ.Γ του ΥΠΕΞ στον Σέρβο Πρέσβη στην Αθήνα), για την ώρα τουλάχιστον η Αθήνα δεν έχει λάβει τις αναγκαίες απαντήσεις ούτε έλαβε περαιτέρω εικόνα για το αν υπήρχαν επιπλέον οπλικά συστήματα ή οτιδήποτε άλλο σχετικό στο αεροσκάφος, πέραν των όσων ανέφερε στη συνέντευξη τύπου στο Βελιγράδι ο Σέρβος Υπουργός Άμυνας. Σύμφωνα μάλιστα με την πρώτη εικόνα που διαμόρφωσε το ΥΠΕΞ, η Σερβική πλευρά θα απαντήσει γραπτώς στις ελληνικές αιτιάσεις μέσω του Υπουργείου Εξωτερικών και δεν πρόκειται να δώσει  κάτι παραπάνω ως πληροφορία για το φορτίο από τα όσα ανέφερε ο κ. Στεφάνοβιτς.

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης

ΣΥΡΙΖΑ –ΠΣ και ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής , ζητούν αναλυτική ενημέρωση και κυρίως ζητούν να μάθουν για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους.

Το Γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σε ανακοίνωση του επισημαίνει :«Τη στιγμή που ο κ. Μητσοτάκης με προσωπική του απόφαση συνεχίζει να στέλνει βαρύ οπλισμό στην Ουκρανία εμπλέκοντας την Ελλάδα στην πρώτη γραμμή του πολέμου και ενώ η Ιντερπόλ προειδοποιεί για τον κίνδυνο τα όπλα αυτά να καταλήξουν στη μαύρη αγορά, πληθαίνουν τα ερωτήματα και οι συγκεχυμένες πληροφορίες για το ουκρανικό αεροσκάφος με 12 τόνους πυρομαχικά που κατέπεσε στη χώρα μας.

– Ποιο ήταν το πραγματικό φορτίο και το «επικίνδυνο υλικό»; 
– Γιατί δεν υπήρχε ενημέρωση για το φορτίο του ουκρανικού Αντόνοφ;
– Ποια ήταν η πραγματική προέλευση και ποιος ο πραγματικός τελικός προορισμός του φορτίου;

Οφείλονται άμεσα καθαρές απαντήσεις. Είναι αδιανόητο η Ελλάδα να διακινδυνεύει στέλνοντας όπλα στην Ουκρανία και αυτά να είναι πιθανό να καταλήγουν μαζί με άλλων χωρών στη μαύρη αγορά».

Σε σχόλιο του ο Εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μάντζος αναφέρει: «Η υπόθεση της πτώσης του ουκρανικού αεροσκάφους στην περιοχή του Παγγαίου εμφανίζει διαρκώς νέες και άγνωστες πτυχές. Παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη των ερευνών. Καλούμε τις ελληνικές πολιτικές και στρατιωτικές αρχές να πράξουν κάθε αναγκαία ενέργεια για τη διασφάλιση της υγείας των κατοίκων της περιοχής και για την εξασφάλιση της αγροτικής παραγωγής. Εν συνεχεία δε να υπάρξει αναλυτική και πλήρης ενημέρωση των πολιτών για μια σειρά ερωτημάτων, που αφορούν στη διαδρομή του αεροσκάφους, την προέλευση και τον προορισμό του, τις συνθήκες της πτώσης του και ιδίως την ακριβή ταυτότητα και τον βαθμό επικινδυνότητας του φορτίου».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Exit mobile version