Μέσα από τον φακό του Adam Czarnowski

Νίκος Ζάππας
587
Μέσα από τον φακό του Adam Czarnowski, Νίκος Ζάππας

O Adam Czarnowski είναι ένας Βρετανός ποιητής, συγγραφέας και φωτογράφος ο οποίος σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Πριν 3 χρόνια πήρε την απόφαση και εγκατέλειψε την πόλη του Bristol και εγκαταστάθηκε στην Πάρο, έχοντας μαζί του μονάχα τον φωτογραφικό του εξοπλισμό και 2000 δίσκους βινυλίου.

Μελετώντας το φωτογραφικό έργο του Czarnowski, διαπιστώνει κανείς την επιρροή της κλασσικής σχολής του ασπρόμαυρου φιλμ. Πότε με νουάρ διάθεση και πότε με ρεπορταζιακή, είναι σαφής η λατρεία του στο κυκλαδικό τοπίο. Η επί μέρους θεματολογία του όμως, είναι ευρηματική εντός αυτής της τόσο γνωστής και συγχρόνως πλατιάς γκάμας των ασπρόμαυρων Κυκλάδων.

Τα κάδρα των φωτογραφιών του χαρακτηρίζονται από την πειθαρχία, αλλά, και από την εμμονή του καλλιτέχνη στην σχηματική ακρίβεια. Διαφαίνεται η ανάγκη του να φωτογραφίσει το στιγμιότυπο, από άλλη - σύγχρονη σκοπιά. Χρησιμοποιεί με σεβασμό τις ευκολίες που παρέχει απλόχερα η σημερινή ψηφιακή τεχνολογία όχι όμως για να εντυπωσιάσει.

Οι διαβαθμίσεις του γκρί έχουν κυρίαρχη θέση στο έργο του, είτε το θέμα βρίσκεται σε ηλιοφάνεια είτε σε ίσκιο. Τα πορτραίτα του Adam Czarnwski αποτελούν μια ενδιαφέρουσα κατηγορία φωτογραφιών στην οποία το ανθρώπινο τοπίο δεν κρύβεται πίσω από κανόνες ορθολογισμού ή προστατευτισμού.

Τα πρόσωπα που βρίσκονται στο πλάνο του Czarnowski, καταγράφονται με τις αρετές αλλά και τις αδυναμίες τους τη στιγμή της λήψης. Με αυτόν τον τρόπο ο καλλιτέχνης ηθογραφεί μέσα από τα πορτραίτα του την γενικότερη συναισθηματική αλλά και κοινωνική σχέση του φωτογραφιζόμενου με τον ομόκεντρο χώρο που τον περιβάλει.

Οι γυναίκες στα έργα του Czarnowski είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία του φωτογραφικού του έργου. Οι γυναίκες στις λήψεις του τελειομανή Czarnowski, δεν εξαιρούνται από τον κανόνα της αποκαλυπτικής ηθογραφίας.

Άλλοτε όμορφες και σαγηνευτικές με αισθησιασμό ποζάρουν ανέμελα στον φακό, και άλλοτε προβληματισμένες, μελαγχολικές ή και καταθλιπτικές, καταγράφονται από το αυστηρό κλείστρο του χρόνου, δημιουργώντας στον θεατή τη βαθιά ανάγκη για στοχασμό πέραν της εικαστικής εξερεύνησης.

Το φυσικό τοπίο είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια του δημιουργού. Εκεί φαίνεται όχι μόνο η φωτογραφική γνώση του καλλιτέχνη, αλλά και η κλασσική παιδεία που τον ακολουθεί και είναι παρούσα σε όλο του το έργο.

Η γνώση της κλασσικής σχολής, οι αναφορές στις εικαστικές “προδιαγραφές” όπως της σχολής των ζωγράφων της Δρέσδης, ή της κινηματογραφικής σχολής του Μπέργκμαν, είναι φανερές και εντυπωσιάζουν το θεατή που όλο και πιο σπάνια συναντά στις μέρες μας φωτογραφικό υλικό τέτοιου είδους.

Χωρίς να επιτηδεύει την παρουσία των κλασσικών αυτών συμβολισμών, αυτόματα - αυθόρμητα η κλασσική αυτή ματιά του καλλιτέχνη γίνεται αντιληπτή από τον απαιτητικό θεατή.

Αγάπη για την Ελλάδα

Ο Adam Czarnowski, δεν θα μπορούσε να κρύψει την αγάπη του για την Ελλάδα, και ιδίως για την θάλασσά της. Το μεγαλύτερο μέρος του φωτογραφικού του έργου, εστιάζει στο παραδοσιακό καΐκι, το λιμανάκι της Νάουσας αλλά και στους ανθρώπους της θάλασσας.

Μια άλλη παράμετρος του καλλιτέχνη φωτογράφου, είναι η διάθεσή του να ασκήσει κριτική στο σήμερα. Αναμφίβολα, στην σημερινή Ελλάδα των μεγάλων ανακατατάξεων όπου οι αλλαγές είναι άφθονες και ταχύτατες σε διεργασίες, είναι προφανές ότι ο φωτογράφος που επισκέπτεται την Ελλάδα βρίσκεται εντός μιας κοινωνίας που “κοχλάζει”.

Ο Czarnowski απαρέγκλιτα, καταγράφει τις αλλαγές αυτές με συνειδησιακή διάθεση χωρίς να παραβλέπει τις βαθύτερες αιτίες αυτής της τόσο μεταβλητής στο παρών κοινωνίας. Ως χειρούργος παρατηρητής, καταφέρνει να απομονώσει τις στιγμές του σήμερα, που αύριο θα μαρτυρούν τις αλλαγές που βιώνουμε στο παρόν, ακόμα και αν αυτές, περνούν απαρατήρητες ως μέρος μιας ακολουθίας της καθημερινότητας.

Με την κλασσική ματιά του νουαρίστα που εξετάζει την απομόνωση του ανθρώπου από το αστικό τοπίο, ο Adam Czarnowski, αποδεικνύει με ακρίβεια και σαφήνεια ότι η κλασσική σχολή του φωτογραφικού φακού έχει θέση σήμερα. Αυτό βέβαια συμβαίνει αρκεί ο δημιουργός να έχει αφενός το βλέμμα, αλλά και την ανάλογη κατάρτιση, να εστιάσει στο σήμερα - όχι αποκομμένο από το χτες ούτε όμως και από το αύριο.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.