Εννέα χρόνια μετά το ναυάγιο του “Κόστα Κονκόρντια” στην επιφάνεια…

Εννέα χρόνια μετά το ναυάγιο του "Κόστα Κονκόρντια" στην επιφάνεια...

Με το “κουφάρι” του τεράστιου κρουαζιερόπλοιου να έχει αφαιρεθεί, εννέα χρόνια μετά το τραγικό ναυάγιο του Κόστα Κονκόρντια στις ακτές της νήσου Τζίλιο, ολοκληρώνεται το στάδιο αποκατάστασης της ζημιάς στο βυθό της θάλασσας. Εννέα χρόνια μετά την τραγωδία του 2012, που στοίχισε τη ζωή 32 ανθρώπων, το ιταλικό Ινστιτούτο Περιβαλλοντικής Προστασίας και Έρευνας (ISPRA) έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφικό υλικό από την αφαίρεση του ναυαγίου και τις εργασίες περιβαλλοντικής αποκατάστασης.

Χωρίς αμφιβολία, το ναυάγιο του Κόστα Κονκόρντια αποτέλεσε σκληρή δοκιμασία για τις δυνατότητες της χώρας να ανταποκριθεί σε ένα τόσο περίπλοκο, τεχνικά και μεθοδολογικά, εγχείρημα, πόσο μάλλον όταν υπάρχουν σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Σύμφωνα με το ISPRA, δύο χρόνια εργασιών φτάνουν στο τέλος τους. Επαναφυτεύθηκαν ήδη τουλάχιστον 1000 τετραγωνικά μέτρα λιβαδιών ποσειδωνίας (το λεγόμενο “γρασίδι του Ποσειδώνα”), και τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη η αποκατάσταση των κοραλλιών.

Το έργο ήταν πολύ δύσκολο, καθώς το Κόστα Κονκόρντια ήταν κυριολεκτικά γεμάτο με επικίνδυνα υλικά. Πάνω από 2000 τόνοι καυσίμου στις δεξαμενές του, 1351 κυβικά μέτρα υγρών λυμάτων, 41 κυβικά μέτρα λιπαντικών, 280 λίτρα ακετυλενίου, 600 κιλά γράσου μηχανής, 855 λίτρα υγρού σμάλτου, 50 λίτρα εντομοκτόνου, ένας τόνος χλωρίνης και 25.000 τόνοι τσιμέντου σε 14.000 σακιά που χρειάστηκαν για να φέρουν το βαρύτερο πλοίο που ναυάγησε ποτέ (114.000 τόνοι!) σε ισορροπία.

Τιτάνια αποστολή αποκατάστασης

Υπενθυμίζεται ότι η αποσυναρμολόγηση του πλοίου και η έναρξη της τρίτης φάσης, που αφορά στην περιβαλλοντική αποκατάσταση, ξεκίνησε το 2019. Επιστρατεύτηκαν εκατοντάδες τεχνικοί, ειδικοί, επιστήμονες και ερευνητές του ISPRA, της υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας, της Περιφερειακής Αρχής Περιβαλλοντικής Προστασίας της Τοσκάνης, του ιταλικού υπουργείου Περιβάλλοντος και του διαπανεπιστημιακού Κέντρου Υδροβιολογίας και Εφαρμοσμένης Οικολογίας G. Bacci.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ζημιά στο θαλάσσιο και υποθαλάσσιο περιβάλλον δεν προκλήθηκε μόνο από την παρουσία του ίδιου του ναυαγίου, αλλά και από τα συνεργεία και τις εγκαταστάσεις που δημιουργήθηκαν με σκοπό την αφαίρεσή του. Οι οργανισμοί του οικοσυστήματος, μάλιστα, που επηρεάστηκαν από την παρουσία των συνεργείων υπέστησαν σημαντική ζημιά, μέρος της οποίας ίσως αποβεί και μη αναστρέψιμη.

Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι και η ποσειδωνία τέθηκαν σε προτεραιότητα, αφού προστατεύονται από διεθνείς συμβάσεις για το ρόλο τους στα οικοσυστήματα της Μεσογείου, αποτελώντας καταφύγιο και τόπος αναπαραγωγής για πλήθος ειδών της θαλάσσιας ζωής και συνεπώς σημαντικά για τη βιοποικιλότητα. Συνολικά η επαναφύτευση ποσειδωνίας και κοραλλιογενών οργανισμών θα εκτείνεται σε πάνω από δύο τετραγωνικά χιλιόμετρα, σε βάθος από 10 ως 25 μέτρα. Απ’ ό,τι φαίνεται, οι προσπάθειες αποδίδουν καρπούς.

Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του ISPRA, Στέφανο Λαπόρτα, «Η διαδικασία ασφαλούς αφαίρεσης του ναυαγίου ήταν μια εξαιρετική περίπτωση, από απόψεως περιβαλλοντικής παρακολούθησης με πάνω από 36.000 διαδικασίες ελέγχου και ανάλυσης σε διάστημα δύο και πλέον χρόνων. Η προσπάθεια ήταν κοινή και αφοσιωθήκαμε σε μια σειρά από περίπλοκες εργασίες που ολοκληρώθηκαν με την ορθή αφαίρεση του πλοίου. Η επιτυχία της επιχείρησης αυτής μας επέτρεψε να αποκαταστήσουμε το φυσικό παράκτιο και θαλάσσιο περιβάλλον σε μια από τις ομορφότερες περιοχές της χώρας μας, να επαναφέρουμε τη φυσική ομορφιά της, ως ένα τρόπο να τιμήσουμε τα θύματα αυτής της τραγωδίας».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx