ΠΑΣΟΚ: Η κυβέρνηση παρέλαβε τον γίγαντα ΑΣΕΠ και του έκοψε τα πόδια
22/10/2024Κατά την ομιλία του για το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με θέμα μεταξύ άλλων την “Επιτάχυνση προσλήψεων μέσω Α.Σ.Ε.Π. και τροποποιήσεις κωδίκων”, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Παύλος Χρηστίδης ανέφερε ότι πρόκειται για άλλο ένα σχέδιο νόμου που αποδεικνύει πόσο επικίνδυνη για το δημόσιο συμφέρον είναι η παράταξη της Νέας Δημοκρατίας, «η οποία ήταν πάντα εχθρική προς το ΑΣΕΠ».
Όπως αναφέρει, η θέση της ΝΔ για το ΑΣΕΠ διαχρονικά ήταν εχθρική από την πρώτη μέρα. Όταν ο Αναστάσιος Πεπονής εισηγήθηκε και η Βουλή τελικά ενέκρινε τη δημιουργία ενός θεσμού που υποσχόταν να βάλει τάξη στη διαδικασία προσλήψεων στο δημόσιο, να φέρει την αξιοκρατία και να δώσει τέλος στις πελατειακές σχέσεις αλλά και στο διαλυτικό φαινόμενο της επετηρίδας στην εκπαίδευση που διόριζε εκπαιδευτικούς στα σχολεία στην ηλικία των 50 και πλέον ετών ακόμα και αν δεν είχαν καμία σχέση με την εκπαίδευση, η ΝΔ είχε στελέχη, κεντρικά, βουλευτές να μιλούν για πολιτικό κακούργημα, ελπιδοκτόνο, διαλυτικό για τον δημόσιο τομέα.
»Το ΑΣΕΠ όμως δημιουργήθηκε από το ΠΑΣΟΚ και ο ελληνικός λαός αγκάλιασε τον θεσμό. Ποια ήταν η συμπεριφορά της ΝΔ όταν επανήλθε στην κυβέρνηση το 2004; Προφανώς δεν μπορούσε να καταργήσει το θεσμό διότι τον είχε αγκαλιάσει η ελληνική κοινωνία. Ανακάλυψε τότε τη συνέντευξη από επιτροπές που συνέστηνε η κυβέρνηση της ΝΔ, μια διαδικασία που επέτρεπε την πλήρη ανατροπή των αποτελεσμάτων της γραπτής δοκιμασίας. Επίσης στην πενταετία 2004 – 2009 πραγματοποίησε865.000 προσλήψεις εκτός ΑΣΕΠ, με συμβάσεις έργου και ορισμένου χρόνου προσέθεσε 129% παραπάνω υπαλλήλους στο δημόσιο.
»Ίδια είναι η λογική και από τη σημερινή κυβέρνηση. Ποια ήταν τα αποτελέσματα του νόμου του 2021 που υποτίθεται θα τα άλλαζε όλα στο ΑΣΕΠ και θα επιτάχυνε και τότε τη διαδικασία προσλήψεων στο δημόσιο; Μηδέν εις το πηλίκο. Ακολούθησαν συνολικά 31 τροποποιήσεις του συγκεκριμένου νόμου για να ομολογήσει ο πρωθυπουργός το 2024 ότι απέτυχε. Παρέλαβε, δηλαδή, η κυβέρνηση μια ανεξάρτητη αρχή – γίγαντα – το ΑΣΕΠ και του έκοψε τα πόδια.
»Η κύρια αιτία που θα οδηγήσει και αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία στην λήθη -όπως ο πρόεδρος του ΑΣΕΠ δήλωσε ότι θέλει να ξεχάσει το διαγωνισμό παρωδία για την στελέχωση της ΑΑΔΕ- είναι η διαχρονική αντίληψη της δεξιάς για το δημόσιο. Όσους μανδύες προοδευτισμού και εκσυγχρονισμού και αν φορέσετε, είναι δεδομένο ότι η μόνη αξία που αναγνωρίζετε στις δομές του κράτους είναι να σας εξασφαλίζει κομματική πελατεία
»Η πρόβλεψη τιμωρίας – που εντάσσεται στο άρθρο 9 – τριών χρόνων, για όσους δεν αποδεχτούν διορισμό σε θέση στο δημόσιο ή παραιτηθούν εντός 12 μηνών από την πρόσληψή τους, δείχνει το φόβο της κυβέρνησης. Πράγματι, το φαινόμενο αυτό της μη αποδοχής διορισμού βαίνει αυξανόμενο και αυτό ακριβώς θα έπρεπε να προβληματίσει τη ΝΔ για τις εργασιακές σχέσεις στο Δημόσιο, οι οποίες κάθε άλλο παρά ελκυστικές είναι αλλά και στους απαράδεκτα χαμηλούς μισθούς. Ποια είναι όμως η πραγματικότητα που έχει δημιουργήσει όλο αυτό το διάστημα για την περιφερειακή Ελλάδα η ΝΔ χωρίς καν να δεσμεύεται από μνημόνια; Ανασφάλεια στην υγεία, στην παιδεία, στη στέγη, στις μεταφορές και στο εισόδημα. Η μετάβαση σε ένα νησί θέλει ένα μισθό και οι μισθοί που δίνονται δεν επαρκούν για να ζει κάποιος αξιοπρεπώς, κανένα αποτέλεσμα δεν πρόκειται να έχει η προοπτική αποκλεισμού για μια τριετία ή η ακόμα πιο ανορθολογική πρόβλεψη παραμονής στην υπηρεσία επί δεκαετία. Ομως αυτό το ξέρει η κυβέρνηση και πριμοδοτεί την εντοπιότητα ώστε τα μόρια να ξεπερνούν το άθροισμα διδακτορικών με συνάφεια και προϋπηρεσία.
»Σαφώς και είμαστε υπέρ της μοριοδότησης για ακριτικές, νησιωτικές ή ορεινές περιοχές, όμως, παράλληλα, δεν μπορούμε να υποβαθμίζουμε τον τεράστιο αγώνα που έχει δώσει ο κάθε κάτοχος διδακτορικού ή ακόμα και μεταπτυχιακού ή να μην υποβαθμίζεται κάποιος που έχει ήδη πενταετία προϋπηρεσία. Ναι στη μοριοδότηση, στο βαθμό της αναλογία, στον βαθμό που να μην διαταράσσονται οι αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας. Ποιο είναι το μήνυμα που στέλνετε εσείς με αυτόν τον τρόπο; Ότι ένας απόφοιτος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με εντοπιότητα, για παράδειγμα, θα προσπερνά ένα κάτοχο διδακτορικού χωρίς εντοπιότητα.
»Το άλλο παράλογο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι ότι πάτε να θέσετε εκ νέου υπό αξιολόγηση την συνάφεια των μεταπτυχιακών που κατέχει κάποιος υπάλληλος σε περίπτωση που αυτός μετατεθεί. Αυτό σημαίνει ότι οδηγείτε πίσω, σε χαμηλότερα μισθολογικά κλιμάκια, όποιον υπάλληλο κριθεί ότι το μεταπτυχιακό του δεν συνάδει πια με το αντικείμενο της νέας του θέσης. Επιπλέον το νομοσχέδιο δεν θα σταματήσει τον ανορθολογισμό να αυξάνονται διαρκώς οι συμβασιούχοι που καλύπτουν έκτακτες ανάγκες. Η μεταχείριση που έχετε για το ΑΣΕΠ δεν πρόκειται να αλλάξει με αυτό το πόνημα, όπως μεταχειριστήκατε το διαγωνισμό 2Γ όπου τρία χρόνια μετά ελάχιστοι επιτυχόντες έχουν προσληφθεί, όχι γιατί αρνούνται αλλά γιατί δεν ολοκληρώνετε τις απαιτούμενες διαδικασίες. Παράλληλα ωθείτε σε άτυπη διαμάχη τους επιτυχόντες των διαγωνισμών 1Γ και 2Γ την ώρα που μπορούν – βάσει των στοιχείων που εσείς έχετε δώσει στη δημοσιότητα – όλοι να απορροφηθούν».