Μία εξαιρετική μουσική παράσταση με τον Δαυίδ Ναχμία
12/11/2024Ομολογώ πως παρακολούθησα έκθαμβος το Σάββατο 9/11/2024 στο Ίδρυμα Θεοχαράκη την μουσική παράσταση τού Δαυίδ Ναχμία με γνωστά και λιγότερο γνωστά τραγούδια από την πάλαι ποτέ ιστορικής αξίας «Αθηναϊκή Επιθεώρηση» και θαύμασα τον ιδιοφυή μουσικό που ως διακεκριμένος δημοσιογράφος έχει κατακτήσει την μέγιστη κοινωνική επιδραστικότητα στο κοινωνικό γίγνεσθαι και στην πολιτιστική «περιρρέουσα ατμόσφαιρα».
Τόσο εμπεριστατωμένος ο λογισμός του Δαυίδ Ναχμία, εκφράζεται τόσο με γλωσσικά-μουσικά όσο και με παραγλωσσικά σημεία. Το ευγενές χαμόγελό του, η φιλάνθρωπη ματιά, τα ουμανιστικά ιδεώδη που τον διακατέχουν και τον εμπνέουν… αυτά και άλλα πολλά, δύσκολο να κωδικοποιηθούν σε γραμμένες λέξεις δημιουργούν ένα πολυθέαμα-ακρόαμα υψηλών προδιαγραφών, πανανθρώπινου βεληνεκούς.
Η πολυπολιτισμική ενσυναίσθηση, ακριβώς όπως εκφράζεται από την υπερτοπική και υπερχρονική μουσική έκφραση, παραδοσιακή ή «ατομική», «λαϊκή» ή «έντεχνη», μας χαρίζει το κλειδί για να μπούμε σε ένα ανώτερο αιθερικό διαστασιακό νεφέλωμα, όπου οι κώδικες εκεί είναι μαθηματικοί κι εμπλουτίζουν την γήινη εμπειρία μας από την καθημερινή μάχη επιβίωσης στο πεδίο «εφ’ ω ετάχθημεν». Ετούτος ο διαρκής πόλεμος μεταξύ των «κατωτέρων» και των «άνω θρωσκώντων» ενστίκτων δημιουργεί φυγόκεντρες αλλά και κεντρομόλες τάσεις, αφού η συλλογική μουσική έκφραση θεμελιώνει και σταθεροποιεί επικοινωνιακούς κώδικες που εξασφαλίζουν την ποιοτική «συγκόλληση» των ατομικών ψηφίδων στο συλλογικό ψηφιδωτό, όπου τα ιδιαίτερα «εγώ» συναπαρτίζουν το εμείς. Αυτό ακριβώς το κοινωφελές έργο επιτελούσε και η παραδοσιακή πλέον «Αθηναϊκή Επιθεώρηση» σε δυσχερή ιστορικά συμφραζόμενα με ραγδαίες και επικίνδυνες κοινωνικοπολιτικές διαφοροποιήσεις, αλλαγές, κινήσεις και κινήματα…
Δαυίδ Ναχμίας: Homo universalis
Οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι που έζησε έντρομη η Ανθρωπότητα δεν άλλαξαν μόνο τα γεωγραφικά σύνορα αλλά ενεργοποίησαν την Συλλογική Συνειδητότητα προς μία παγκοσμιότερη κατεύθυνση, αφού συνειδητοποιήσαμε ότι σύμφωνα με το περίφημο (από την Στατιστική-Μαθηματική Επιστήμη) «φαινόμενο τής πεταλούδας» καταδεικνύει τις δυσδιάκριτες αλυσιδωτές συνέπειες των εκάστοτε ατομικών επιλογών μας, όσο ελάχιστα επιδραστικές κι αν φαίνονται. Όταν οι άνθρωποι τραγουδούν γαληνεύουν, συγκοινωνούν με την Παγκόσμια Ψυχή, αναπτύσσουν νευρώνες κι εφευρίσκουν κώδικες αποτελεσματικότερης φιλειρηνικής επικοινωνίας. Αυτό ακριβώς μαρτυράει ο μύθος τού Ορφέα που με τη λύρα του εξημέρωνε τα θηρία…
Το έργο που επιτελεί ο αναγεννησιακός άνθρωπος Δαυίδ Ναχμίας είναι πολύπλευρο, πολυποίκιλο, πολύτιμο. Δίπλα του η αρίστης θεατρικής ευπλαστότητος κι αξιοσημείωτης καλλιτεχνικής εκφραστικότητος αοιδός Ρένα Στρούλιου, που θύμιζε αμυδρά την καλλικέλαδη Ρένα Βλαχοπούλου και μας ταξίδεψε νοσταλγικά στην απολαυστική αθηναϊκή επιθεώρηση.
Σιγοτραγουδήσαμε μαζί τους αγαπημένες μελωδίες και θυμηθήκαμε προσφιλή μας πρόσωπα που χάθηκαν μέσα στα κυματοειδή ρεύματα τού Χωροχρόνου.