“Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς”: Μια ταινία για τα ανθρώπινα δικαιώματα
24/12/2024Ταινία του σκηνοθέτη Ρασούλοφ: Ο Ιμάν είναι ένας ανακριτής της κρατικής ιρανικής ασφάλειας, ο οποίος κρατάει μυστικό το επάγγελμά του για το φόβο αντιποίνων από τους αντικαθεστωτικούς. Οι δυο του κόρες, όμως, έχουν διαφορετικές πολιτικές απόψεις και θα συγκρουστούν μετωπικά μαζί του όταν εκείνος τις υποψιαστεί για το χαμένο υπηρεσιακό όπλο του.
Κριτική
Η σημαντική απελευθέρωση τής άμεσης (χωρίς μεσάζοντες και λογοκριτές) πληροφόρησης χάρη στο Διαδίκτυο είναι εγγύηση άμεσης δημοκρατίας για τους επόμενους αιώνες. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το προσωπικό κινητό τηλέφωνο είναι ένα τσουνάμι που σαρώνει μεσαιωνικές φεουδαρχικές δομές και αναχρονιστικές εξουσιαστικές δομές εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Οι καιροί αλλάζουν, οι πολιτισμοί επικοινωνούν δια της διαπιδύσεως (όπως λέμε στη Χημεία). Όλος ο κόσμος έγινε μια ιδιότυπη ακουαρέλα, όπου δοκιμάζονται αντοχές και συστήματα.
Η θεοκρατική Ασία πάσχει (από τη εποχή τών Μήδων) από τη σύγκρισή της με την Ελεύθερη Δύση, όπου τα ανθρώπινα δικαιώματα θεμελιώθηκαν σε αρχαιοελληνικές ρίζες, που ακόμα τροφοδοτούν την Ενωμένη Ευρώπη με νάματα από το πολύτιμο υπέδαφος τού Συλλογικού Ασυνείδητου. Η Νέμεσις πανταχού παρούσα.
Καλογραμμένο σενάριο, στα χνάρια των παλαιών παραμυθάδων τής Ανατολής. Ο δράστης, ο “τραγικός ήρως»” διολισθαίνει εις την Ύβριν. Η βία γεννά βία και όταν υπεισέλθει η εξουσιομανική κυριαρχία στο κύτταρο τής οικογένειας, τότε η Κλυταιμνήστρα μεταμορφώνεται σε μαινάδα και ο πέλεκυς σηκώνεται από γυναικείο χέρι ενάντια στον εκπρόσωπο μίας αυταρχικής, απολυταρχικής πατριαρχικής φαλλοκρατίας που έχει εκπνεύσει προ πολλού, όμως δεν το ξέρει.
Ανατριχιαστικό το δεύτερο μέρος της ταινίας, όπου ανάμεσα σε κάτι αλλόκοτα χαλάσματα που δημιουργούν ένα φουτουριστικό σκηνικό τονίζεται και εικονοποιείται με εκπληκτικό τρόπο η συναισθηματική έρημος που βιώνουν οι τέσσερις πρωταγωνιστές. Από την εποχή τού δραματουργού Τσέχωφ και πριν [τότε που οι ποιητές ήξεραν ακόμα να γράφουν καλοχτισμένα θεατρικά έργα] ένα πιστόλι ή ένα όπλο εν γένει, που εμφανίζεται στην πρώτη σκηνή, εκπυρσοκροτεί ή αποκεφαλίζει κάποιον παραβάτη στην τελευταία σκηνή.
Εδώ ο παραβάτης είναι ο ειδεχθής ανακριτής που μεταφέρει τη βιαιότητα τής δικτατορικής δουλειάς του στο σπίτι για να υποστεί τα επίχειρα τής πράξης του. Δικαιοσύνη! “Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς” είναι μία από τις καλύτερες ταινίες που προβάλλονται στους κινηματογράφους αυτή την εορταστική περίοδο. Μην τη χάσετε!
Ο Σπόρος της Ιερής Συκιάς
2024 | Έγχρ. | Διάρκεια: 168′ | Κ-12 | Δραματική | Ιρανική
Σκηνοθεσία:
Μοχάμαντ Ρασούλοφ
Με τους:
Μάχσα Ροστάμι
Μισάγκ Ζαρέχ
Σεταρέχ Μαλέκι