Η μία στις τρεις επιχειρήσεις είναι “καφέ” ή μίνι μάρκετ! – Μόνο το 4% των επιχειρήσεων παράγει κάτι!
12/01/2025Σύμφωνα με το Γενικό Εμπορικό Μητρώο η μία στις τρεις νέες επιχειρήσεις το 2024 αφορούσε εστίαση και παντοπωλεία (μίνι-μάρκετ) και μόλις 2.500 από τις 64.262 επιχειρήσεις παράγει κάτι!
Ο πρωθυπουργός προέβη σε πανηγυρικές δηλώσεις για μια «χρονιά-ορόσημο για το ελληνικό επιχειρείν», αλλά εκπρόσωποι επιμελητηρίων αναφέρουν ότι πολλές επιχειρήσεις είναι “ζόμπι”, δηλαδή στην ουσία δεν λειτουργούν, αλλά δεν μπορούν να κλείσουν λόγω εκκρεμοτήτων σε εφορία και ασφαλιστικά ταμεία. Επίσης το γεγονός οτι η πλειοψηφια ανοιγει μικρές καφετέριες ή παντοπωλεία δείχνει ότι υπάρχει στροφή μάλλον στις λύσεις απελπισίας, παρά στις λύσεις ουσίας. Τα μίνι μάρκετ και τα μικρά καφέ είναι επί της ουσίας μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις όπου συγγενείς δουλεύουν δωδεκάωρα επτά μέρες την εβδομάδα, όπως αναφέρει ανάλυση του ΕΒΕΠ.
Περίπου 6.754 επιχειρήσεις ως έδρα ηλεκτρολόγων και υδραυλικών, που εξάλλου ιδρύοντας επιχείρηση μπορουν να περνούν σε αυτήν περισσότερες δαπάνες. Η παραγωγική δραστηριότητα συνιστά ισχνή μειοψηφία με 4% επί του συνόλου των επιχειρήσεων, κάτι που δείχνει ότι δεν υπάρχει αυτό που η κυβέρνηση προβάλλει ως αναπτυξιακό μοντέλο.
Σύμφωνα το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, η συγκεκριμένη μορφή επιχειρηματικότητας σε αυτές τις μη παραγωγικές επιχειρήσεις «το άτομο ωθείται λόγω έλλειψης άλλων επιλογών εργασίας, δυσαρέσκειας με την υπάρχουσα απασχόληση, φόβου για πιθανή απόλυση βραχυπρόθεσμα ή απλώς για λόγους διατήρησης του εισοδήματός του, το οποίο απειλείται με συρρίκνωση».
Όπως σημειώνεται, η επιχειρηματικότητα ανάγκης είναι πιο διαδεδομένη στις χώρες με σχετικά χαμηλό βιοτικό επίπεδο και υψηλά ποσοστά ανεργίας. Συνήθως η επιχειρηματικότητα ανάγκης αφορά στην αυτοαπασχόληση και την μικροεπιχειρηματικότητα, ενώ δεν χαρακτηρίζεται από υψηλή βιωσιμότητα.
Πηγή: in.gr