ΑΝΑΛΥΣΗ

Κατέπεσαν οι κατηγορίες για ρωσικό σαμποτάζ στην Βαλτική

Μαλαγκονιάρης Βαλτικής
EPA/JOHAN NILSSON SWEDEN OUT

Νέα δεδομένα δημιουργούνται τις τελευταίες ώρες στη Βαλτική μετά την “αθώωση” των αγκυρών των πλοίων από τις κατηγορίες για την πρόκληση σαμποτάζ σε υποθαλάσσιους αγωγούς ρεύματος και επικοινωνιών.

Το θέμα μπορεί να μοιάζει παράδοξο, ωστόσο θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι από το περασμένο φθινόπωρο ορισμένα περιστατικά πρόκλησης βλαβών από άγκυρες σε υποθαλάσσιους αγωγούς στη Βαλτική αποδόθηκαν σε σαμποτάζ από πλοία «συνδεδεμένα» με τη Ρωσία και χρησιμοποιήθηκαν ως αφορμή για την ενίσχυση της παρουσίας του ΝΑΤΟ στη περιοχή.

Όμως, πλέον επίσημοι κρατικοί παράγοντες της Φινλανδίας εμφανίζονται να υποβαθμίζουν τον κίνδυνο από τις άγκυρες των πλοίων, μεταθέτοντας το πρόβλημα γενικά στην ύπαρξη του «σκιώδους στόλου», που μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο κατά παράβαση των διεθνών κυρώσεων. Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της Υπηρεσίας Πληροφοριών της Φινλανδίας Juha Martelius μιλώντας στο πρακτορείο Reuters χαρακτήρισε τα επεισόδια με τα υποθαλάσσια καλώδια ως «δευτερεύον ζήτημα», για να προσθέσει πως κρατικοί παράγοντες έχουν πιο αποτελεσματικές δυνατότητες για να προκαλέσουν υποθαλάσσια καταστροφή από το να σέρνουν άγκυρες.

Ευαίσθητες ισορροπίες στα νερά της Βαλτικής

Προηγήθηκε η απελευθέρωση του με σημαία Νήσων Κουκ δεξαμενόπλοιου «Eagle S», που κρατείτο από τις Φινλανδικές αρχές από τα περασμένα Χριστούγεννα, ως ύποπτο ότι ανήμερα τα Χριστούγεννα, διέλυσε σκόπιμα το υποθαλάσσιο καλώδιο τροφοδοσίας Estlink 2, μία από τις δύο γραμμές ηλεκτρικής ενέργειας που συνδέουν τη Φινλανδία με την Εσθονία, σέρνοντας την άγκυρά του κατά μήκος του βυθού. Όπως έγραψε η βρετανική εφημερίδα Lloyd’s List  η Φινλανδική Αστυνομία ανέφερε ότι η έρευνα για το περιστατικό είχε φτάσει σε ένα στάδιο όπου «δεν υπάρχει καμία βάση για να συνεχιστεί η κατάσχεση του σκάφους».

Έτσι, το κατασκευής 2004 «Eagle S», που μεταφέρει πετρέλαιο και αμόλυβδη βενζίνη από τη Ρωσία στην Αίγυπτο, αναχώρησε, γύρω στις 7.45 το πρωί της 2ας Μαρτίου, από το αγκυροβόλιο κοντά στο Ελσίνκι, όπου βρισκόταν. Επίσης, απελευθερώθηκαν και έφυγαν από τη Φινλανδία πέντε από τα οκτώ μέλη του πληρώματος που κρατούνταν. Στους υπόλοιπους τρεις διατηρείται η απαγόρευση εξόδου από τη χώρα και όπως ανακοινώθηκε η ποινική έρευνα συνεχίζεται για φθορές (βανδαλισμούς) και διατάραξη επικοινωνιών.

Η έρευνα θα συνεχιστεί με «λεπτομερείς ανακρίσεις του πληρώματος και επανεξέταση του υλικού που αποκτήθηκε», ανακοίνωσε η αστυνομία. Η προανάκριση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη Απριλίου. Να σημειωθεί ότι ο απόπλους επιτράπηκε αφού ξεπεράστηκαν μια σειρά ρυθμιστικά εμπόδια.

Συγκεκριμένα, αποκαταστάθηκαν ελλείψεις που είχαν βεβαιωθεί μετά από επιθεώρηση σε θέματα πυρασφάλειας, εξοπλισμού πλοήγησης και αερισμού του αντλιοστασίου ενώ αποδεσμεύτηκε και το φορτίο του που αρχικά είχε κατασχεθεί για να εξεταστεί εάν υπόκειτο στις ρωσικές κυρώσεις. Η συνεργασία με το πλήρωμα του δεξαμενόπλοιου, τον νηογνώμονα και τη σημαία των Νήσων Κουκ ήταν «εξαιρετική», είπε η διευθύντρια ναυτιλιακών υποθέσεων του Φινλαδικού τμήματος μεταφορών (Traficom) Sanna Sonninen.

Προς μείωση παρουσιάς του ΝΑΤΟ;

Να σημειωθεί ότι και άλλα πλοία που κρατήθηκαν από αρχές κρατών της Βαλτικής ως ύποπτα δολιοφθοράς με τις άγκυρές τους απελευθερώθηκαν. Ωστόσο, όπως έχει γράψει αναλυτικά το SLpress.gr αυτά τα ατυχήματα- όπως αναγνωρίζονται πλέον- αποτέλεσαν την αφορμή να ενισχυθεί η παρουσία του ΝΑΤΟ στη Βαλτική, με την έναρξη μια επιχείρησης με την κωδική ονομασία “Baltic Sentry”, που αποφασίστηκε, στις 14 Ιανουαρίου, στη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στο Ελσίνκι και περιλαμβάνει περιπολίες μη επανδρωμένων αεροσκαφών και πλωτών μέσων.

 

Επισήμως, η επιχείρηση είχε στόχο την προστασία κρίσιμων θαλάσσιων υποδομών, ωστόσο στην ουσία έφερνε σε δυσχερή θέση τη Ρωσία, καθώς η Βαλτική αποτελεί νευραλγικό θαλάσσιο κόμβο προς τον Ατλαντικό ωκεανό τόσο για τα εμπορικά πλοία που κατευθύνονται ή αναχωρούν από τα λιμάνια της όσο και πολύ περισσότερο για τα πολεμικά πλοία, που βρίσκονται στο Καλίνιγκραντ, έδρα του ρωσικού στόλου της Βαλτικής. Το ερώτημα, που μένει να απαντηθεί είναι εάν η «αθώωση» των αγκυρών θα αποτελέσει και την αφετηρία για μείωση της παρουσίας του ΝΑΤΟ στην περιοχή, στο πλαίσιο και των γενικότερων εξελίξεων με επίκεντρο τις ΗΠΑ.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx