Τεχνητή Νοημοσύνη και Big Data – Το μυστικό προεκλογικό όπλο του Τραμπ
09/03/2025
Η εμπλοκή του Ίλον Μασκ στην προεκλογική μάχη των Ηνωμένων Πολιτειών μετατράπηκε σε έναν από τους καθοριστικούς παράγοντες της εκστρατείας νίκης του Ντόναλντ Τραμπ. Ο ευφυής μεγιστάνας επένδυσε 290 εκατομμύρια δολάρια στην ενίσχυση του εκλογικού μηχανισμού του Τραμπ, καθιστώντας τη συνεισφορά του τη μεγαλύτερη ατομική δωρεά σε έναν εκλογικό κύκλο στην ιστορία των ΗΠΑ.
Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος των χρημάτων, αρκεί να συγκριθεί με τις επόμενες μεγαλύτερες ατομικές συνεισφορές: ΟTimothy Mellon έχει προσφέρει πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια, το ζεύγος Richard και Elizabeth Uihlein έχει επίσης ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια, ενώ η Miriam Adelson έχει διαθέσει περίπου 100 εκατομμύρια δολάρια. Σε αυτό το πλαίσιο, η οικονομική υποστήριξη του Μασκ προς τον Τραμπ δεν έχει προηγούμενο.
Ο Μασκ λειτούργησε ως ένας ιδιότυπος στρατηγός της πολιτικής μάχης, επικεντρωμένος στα τεχνικά στοιχεία της εκλογικής διαδικασίας. Η επιρροή του δεν περιορίστηκε μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά επεκτάθηκε και στη φυσική οργάνωση της καμπάνιας. Αντί να προσπαθήσει να πείσει ψηφοφόρους για μεγάλα πολιτικά οράματα και λοιπές πολιτικάντικες θεωρίες, εστίασε στη μικρο-διαχείριση του εκλογικού μηχανισμού, δρώντας ως data-driven πολιτικός παίκτης, και όχι ως ένας θερμός υποστηρικτής.
Η προσέγγισή του είχε έναν έντονα μηχανικό και τεχνολογικό χαρακτήρα, με την γνωστή έφεσή του στην μαθηματική και προγραμματιστική σκέψη, εφαρμόζοντας προηγμένες τεχνικές ανάλυσης δεδομένων μεγάλης κλίμακας, αξιοποιώντας big data και αλγοριθμικές μεθόδους για την καλύτερη στόχευση των ψηφοφόρων.
Η στρατηγική αυτή οδήγησε στην προσαρμογή των μηνυμάτων της καμπάνιας σε πραγματικό χρόνο, με βάση τις αντιδράσεις των χρηστών στα κοινωνικά δίκτυα. Παράλληλα, δημιούργησε δυναμικά προφίλ ψηφοφόρων, στηριζόμενα σε συμπεριφορικά και ψυχογραφικά δεδομένα, με στόχο την ακριβέστερη προσέγγιση στις κρίσιμες πολιτείες (μικροστοχευμένη πολιτική επικοινωνία).
Τα Big Data… και οι Άμις με τα κάρα
Η εξαγορά του Twitter, πλέον γνωστού ως Χ, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη νέα επικοινωνιακή στρατηγική του Τραμπ. Μετά την απόκτηση της πλατφόρμας, ο Μασκ έδωσε τέλος στον αποκλεισμό του λογαριασμού του πρώην προέδρου, επιτρέποντάς του να επιστρέψει στη δημόσια πολιτική συζήτηση. Επιπλέον, χαλάρωσε τους περιορισμούς στο περιεχόμενο της πλατφόρμας, ανοίγοντας τον δρόμο για τη μαζική διάδοση αφηγημάτων που σε άλλα μέσα χαρακτηρίζονταν ως παραπληροφόρηση. Ταυτόχρονα, προώθησε δεξιούς influencers, δίνοντάς τους μεγαλύτερη προβολή μέσω των βελτιστοποιήσεων στον αλγόριθμο της πλατφόρμας, διαμορφώνοντας έτσι ένα περιβάλλον ευνοϊκό για τον Τραμπ.
Η εκλογική στρατηγική του Μασκ βασίστηκε σε ψηφιακά εργαλεία αιχμής, όπως τεχνητή νοημοσύνη για τη διάδοση των ιδεών, μικροστοχευμένη διαφήμιση και ανάλυση εκλογικών δεδομένων (Real-Time Voter Intelligence). Η χρήση μοντέλων πρόβλεψης επέτρεψε την ακριβή αναγνώριση των περιοχών με χαμηλή συμμετοχή ψηφοφόρων ή υψηλό ποσοστό αναποφάσιστων, επιτρέποντας στην καμπάνια να επικεντρωθεί στις πλέον κρίσιμες πολιτείες.
Η στρατηγική περιλάμβανε επίσης την εκπαίδευση εθελοντών και εκλογικών αντιπροσώπων μέσω ψηφιακών εργαλείων και AI-driven καθοδήγησης, παρέχοντάς τους real-time analytics για την προσέγγιση αναποφάσιστων ψηφοφόρων, στρατηγικά scripted responses για τη διαχείριση αντιπαραθέσεων και data-driven persuasion techniques για την ενίσχυση του αφηγήματος της εκστρατείας. Επιπλέον, εγκαταστάθηκαν ανεξάρτητα δίκτυα επικοινωνίας μέσω του Starlink, διασφαλίζοντας το απόρρητο των επικοινωνιών και την ασφάλεια των εκλογικών δεδομένων.
Αυτή η υποδομή προσέφερε ένα αποκεντρωμένο, ανθεκτικό δίκτυο που λειτούργησε ανεξάρτητα από τις παραδοσιακές τηλεπικοινωνιακές υποδομές, προστατεύοντας τις κρίσιμες επικοινωνίες από ανεπιθύμητες εξωτερικές παρεμβάσεις. Ενδεικτικό επίσης από τις πρωτοβουλίες του Μασκ ήταν η παρακίνηση και οργάνωση της μεταφοράς τουλάχιστον 26.000 Άμις στις κάλπες στην Πενσυλβάνια, χρησιμοποιώντας τουλάχιστον 200 οδηγούς (οι Άμις οδηγούν μόνο κάρα).
Οι Άμις είναι μια χριστιανική κοινότητα που ζει κυρίως στις ΗΠΑ, με μεγάλους πληθυσμούς σε πολιτείες όπως η Πενσυλβάνια, το Οχάιο και η Ιντιάνα. Γνωστοί για τον απλό τρόπο ζωής τους, την αποφυγή σύγχρονης τεχνολογίας και τη βαθιά θρησκευτική πίστη τους, οι περισσότεροι Άμις παραδοσιακά δεν ψηφίζουν στις εκλογές, καθώς θεωρούν ότι η συμμετοχή στην πολιτική έρχεται σε αντίθεση με τις αξίες τους, όπως η αποστασιοποίηση από το κοσμικό γίγνεσθαι και η επικέντρωση στη βασιλεία του Θεού αντί για την ανθρώπινη διακυβέρνηση. Ωστόσο, η συμμετοχή τους στις εκλογές του 2024 έφτασε το 60%, το υψηλότερο που έχει καταγραφεί, ενώ ιστορικά κυμαινόταν μεταξύ 5-10%.
Ο Μασκ, εκλογικός “στρατιώτης” του Τραμπ
Η σημασία αυτών των ψήφων ήταν τεράστια, καθώς η Πενσυλβάνια αποτελεί μία από τις πιο αμφίρροπες πολιτείες (swing states), όπου οι εκλογές κρίνονται συχνά με διαφορές χιλιάδων ή ακόμα και εκατοντάδων ψήφων, όπου με την κινητοποίηση μιας τόσο συντηρητικής, απομονωμένης και πολιτικά σκεπτικιστικής κοινότητας έδωσε στον Τραμπ ένα ακόμα κρίσιμο πλεονέκτημα σε μια πολιτεία-κλειδί.
Αυτές οι καινοτομίες επέτρεψαν την αποτελεσματικότερη διαχείριση των εκλογικών ομάδων, βελτιώνοντας τον συντονισμό και την ταχύτητα ανταπόκρισης στις εξελίξεις της προεκλογικής περιόδου. Επιπλέον, η ανάλυση της επιρροής των media και η χρήση αλγορίθμων πρόβλεψης βοήθησαν στην προσαρμογή των πολιτικών αφηγημάτων σε πραγματικό χρόνο, εξασφαλίζοντας ότι το μήνυμα της καμπάνιας θα παρέμενε πάντα στο προσκήνιο. Ο Μασκ δεν λειτούργησε ως ένας συνηθισμένος πολιτικός χορηγός ούτε αρκέστηκε να ρίξει χρήματα στην εκστρατεία ή να κάνει τις κλασικές πολιτικάντικου τύπου δηλώσεις υποστήριξης.
Αντίθετα, τους τελευταίους δύο μήνες της προεκλογικής μάχης εγκαταστάθηκε στην Πενσυλβάνια, κοιμόταν σε σπίτια φίλων, έτρεχε ο ίδιος πάνω-κάτω, ιδρώνοντας τη φανέλα και ισορροπώντας ανάμεσα στα αεροπορικά ταξίδια μεταξύ των εργοστασίων της SpaceX, Tesla και Neuralink. Έγραψε εκ νέου ο ίδιος το εγχειρίδιο της πολιτικής μάχης, δίνοντας στη δημοκρατία μια νέα, ανεξερεύνητη ηλεκτρονική ψυχή.