Ναυμαχία κυβέρνησης-αντιπολίτευσης για τα ακριβά εισιτήρια στα ακτοπλοϊκά
17/04/2025
“Τρικυμία” προκαλούν στην ακτοπλοΐα οι αυξημένες τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, με την κυβέρνηση να δέχεται τα πυρά της αντιπολίτευσης για τις εξαγγελίες της περί συγκράτησης των τιμών τους.
Ιδιαίτερα δέχεται κριτική η τροπολογία, που προώθησε στη Βουλή η κυβέρνηση και προέβλεπε μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, πράγμα, όπου όπως έχει γράψει αναλυτικά το SLPress δεν έχει άμεσο αντίκτυπο στον επιβάτη. Αντίθετα, όπως επισημαίνουν και τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ωφελούνται οι ακτοπλοϊκές εταιρείες και οι Οργανισμοί Λιμένων, ιδιαίτερα οι ιδιωτικοί, με την δυνατότητα, που τους δίνεται να αντλούν χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο για λιμενικά έργα.
Από τη πλευρά της η κυβέρνηση, δια του υπουργού Ναυτιλίας, ισχυρίζεται ότι η μείωση των λιμενικών τελών «θα περάσει απευθείας σε μείωση στις τιμές των εισιτηρίων, έτσι ώστε να συγκρατηθούν και να ανασχεθούν οι τιμές».
Ωστόσο, όπως φαίνεται από στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ναυτιλίας, που επεξεργάστηκε η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Ε.Ν. (ΠΕΝΕΝ) από την 1η Μαρτίου έως 30 Μαρτίου 2025 έχουν γίνει σημαντικές αυξήσεις σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ενδεικτικά, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΠΕΝΕΝ, έχουν γίνει οι ακόλουθες αυξήσεις στα εισιτήρια της οικονομικής θέσης επιβατών:
Κάλυμνος – Πυθαγόρειο Σάμου, 15,09%
Νάξος – Πάρος, 13,90%
Λαύριο – Κύθνος, 11, 79%
Σύρος -Τήνος, 10,22%
Τήνος – Μύκονος, 8,90%
Πειραιάς – Χανιά, 6,37%
Βόλος – Σκιάθος, 6,96%.
Μικρότερες αυξήσεις της τάξης του 2,5- 4% έχουν γίνει στις γραμμές από Πειραιά για Ηράκλειο, Μύκονο, Νάξο και Ρόδο.
Κυβέρνηση και αντιπολίτευση για τα εισιτήρια
Ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας σε επίσκεψή του στο λιμάνι του Πειραιά τη Μεγάλη Εβδομάδα εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι η μείωση των λιμενικών τελών «θα περάσει απευθείας σε μείωση στις τιμές των εισιτηρίων, έτσι ώστε να συγκρατηθούν και να ανασχεθούν οι τιμές» και συνέχισε: «Θυμίζω ότι η αγορά είχε προαναγγείλει από 01/05 αυξήσεις στα εισιτήρια. Έχω την αίσθηση ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί πλέον», «Συνυπολογίσαμε μίας πολύ σημαντικής κίνησης που έκανε η κυβέρνηση αλλά και της πτώσης του πετρελαίου κατά 8%», πρόσθεσε ο ίδιος.
Η απάντηση από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης ήταν ιδιαίτερα επικριτική. Σε κοινή ανακοίνωσή τους οι συναρμόδιοι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Νικητιάδης και Σταύρος Μιχαηλίδης, ανέφεραν μεταξύ άλλων: «Ο κ. Κικιλιάς χωρίς να δεσμεύσει τους ακτοπλόους, προχώρησε αυθαιρέτως σε μείωση κατά 50% των τελών που καταβάλλουν όσα σκάφη προσεγγίζουν λιμάνια στα Λιμενικά Ταμεία. Την ίδια ώρα μας ανακοινώνει ότι «έχει την αίσθηση» ότι δεν θα υπάρξει αύξηση των εισιτηρίων δεδομένης και της μείωσης της τιμής του πετρελαίου. Ουδείς μπορεί να βεβαιώσει αν θα αυξηθούν ή όχι, τα ήδη πολύ ακριβά εισιτήρια», ανέφεραν οι ίδιοι.
«Πρέπει κάποιος να ενημερώσει τον κ. Κικίλια, ότι με βάση «την αίσθησή του» δεν χαράσσονται πολιτικές, ούτε βεβαίως μπορεί αυθαιρέτως να αφαιρεί πόρους από τα Λιμενικά Ταμεία χωρίς πρώτα να έχει διασφαλίσει το όφελος που θα προκύψει για το επιβατικό κοινό. Επιτέλους δεν μπορεί να αποτελεί μοναδική μας έγνοια η προστασία των ακτοπλόων». Το ΚΚΕ σε ανακοίνωσή του χαρακτήρισε ως «πρόκληση να παρουσιάζει η κυβέρνηση σαν επιτυχία το ενδεχόμενο να μην αυξηθούν ξανά οι τιμές των ακτοπλοϊκών από 1η Μαΐου, ή να αυξηθούν “λίγο”, σαν αποτέλεσμα του νέου δώρου ύψους 35 εκατομμυρίων ετησίως που έκανε στους ακτοπλόους εφοπλιστές, με τη μείωση των λιμενικών τελών».
Επίσης, ο Γενικός Γραμματέας του Κόμματος, Δημήτρης Κουτσούμπας σε επίσκεψή του στο λιμάνι του Πειραιά υπογράμμισε πως «αυτό που επείγει σήμερα δεν είναι απλά η συγκράτηση των τιμών των εισιτηρίων, όπως λέει η κυβέρνηση, κάτι το οποίο ούτε αυτό συμβαίνει, αλλά είναι η δραστική μείωση όλων αυτών των εισιτηρίων». Από τον ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ ο συντονιστής του Τμήματος Ναυτιλίας Χρήστος Λαμπρίδης σε άρθρο του στην “Αυγή” υπογραμμίζει ότι «ο υπουργός Ναυτιλίας αντί να ανακοινώσει πολιτικές που θα έδιναν μια μόνιμη λύση στην ανεξέλεγκτη άνοδο των τιμών, αποφασίζει να χαρίσει εκατομμύρια ευρώ στις ακτοπλοϊκές εταιρείες μέσω της μείωσης κατά 50% των τελών, μήπως και οι ίδιες πειστούν να μην αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων».
Για να προσθέσει ότι ο υπουργός «δεν υποχρεώνει τις εταιρείες να συγκρατήσουν τις τιμές των εισιτηρίων αλλά στην ουσία στηρίζεται στην καλή τους θέληση. Ακόμα και αν πρόσκαιρα αποφασίσουν οι εταιρείες να μην αυξήσουν τις τιμές, τι είναι αυτό που τις εμποδίζει να μη το κάνουν πχ σε έξι μήνες; Τότε, τι θα κάνει ο Υπουργός; Θα μηδενίσει τα λιμενικά και περιβαλλοντικά τέλη;» Τέλος, από τη Νέα Αριστερά έξη βουλευτές κατέθεσαν ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) προς τον υπουργό Ναυτιλίας «σχετικά με την παραπλανητική ρύθμιση για την μείωση των λιμενικών τελών, την χρηματοδότηση ιδιωτών μέσω του Πράσινου Ταμείου και την ενίσχυση του ακτοπλοϊκού ολιγοπωλίου».
«Οι βουλευτές εκφράζουν την έντονη αντίδρασή τους σχετικά με την πρόσφατα ψηφισμένη τροπολογία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία προβλέπει μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών για την ακτοπλοΐα, παρουσιάζοντάς την ως δήθεν μέτρο υπέρ των νησιωτών και της κοινωνικής συνοχής. Επιπλέον αναδεικνύουν την παραπλανητική φύση της ρύθμισης και τις πραγματικές της στοχεύσεις που είναι η εξυπηρέτηση επιχειρηματικών συμφερόντων με δημόσιους πόρους», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.