Τεχνητή Νοημοσύνη: Το 90% των Ελλήνων ανησυχεί
30/06/2025
Στην Ελλάδα, 9 στους 10 καταναλωτές ανησυχούν για την ιδιωτικότητά τους, αναζητώντας διαφάνεια και ασφάλεια για να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης, σύμφωνα με συμπεράσματα πανευρωπαϊκής έρευνας.
Η έρευνα πάντως έγινε από ιδιωτικό φορέα, την Samsung Electronics, που ανακοίνωσε οτι «σε μια εποχή όπου η τεχνολογία Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και οι έξυπνες οικιακές συσκευές ενσωματώνονται ολοένα και περισσότερο στην καθημερινότητά μας, αναδύονται ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων». Η Samsung Electronics, αναγνωρίζοντας αυτές τις σύγχρονες προκλήσεις, ανακοίνωσε τα αποτελέσματα μιας εκτενούς πανευρωπαϊκής έρευνας.
Στην έρευνα συμμετείχαν 8.284 Ευρωπαίοι καταναλωτές ηλικίας 18-43 ετών από οκτώ χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας. Η έρευνα αναδεικνύει πώς η διαχείριση της ιδιωτικότητας προβηματιζει. Ο ένας στους πέντε (20%) στο σύνολο των ερωτηθέντων δηλώνει ότι είναι πολύ περίπλοκη, και οι τρεις στους τέσσερις (75%) την βρίσκουν αγχωτική. Η Ισπανία με 88% βρίσκεται στην κορυφή των χωρών όπου οι συμμετέχοντες βρίσκουν αγχωτικό το πώς θα διαχειρίζονται την ιδιωτικότητά τους -ακολουθεί η Ελλάδα (87%), η Γαλλία (75%) και η Ιταλία (75%).
Η αυξημένη ενσωμάτωση της έξυπνης τεχνολογίας και της Τεχνητής Νοημοσύνης στην καθημερινότητα, έχει καταστήσει τους Ευρωπαίους πιο “συνδεδεμένους” από ποτέ. Ωστόσο, παρά την ευρεία ανησυχία για την ιδιωτικότητα, πολλοί αδυνατούν να αναγνωρίσουν τους κινδύνους σε άλλες συσκευές, εκτός των smartphones τους. «Αυτό δημιουργεί ένα τυφλό σημείο στην ευαισθητοποίηση και την εκπαίδευση των χρηστών σε ψηφιακούς κινδύνους, αφήνοντας τις έξυπνες συσκευές και τους καταναλωτές εκτεθειμένους και εμποδίζοντάς τους να αξιοποιήσουν πλήρως τις νέες δυνατότητές που προσφέρει η τεχνολογία», θεωρούν οι ερευνητές.
Τα αποτελέσματα της έρευνας για την Ελλάδα, ανέδειξαν μια ενδιαφέρουσα δυναμική: οι Έλληνες αναγνωρίζουν τα οφέλη της Τεχνητής Νοημοσύνης και των έξυπνων τεχνολογιών, με το 62% να δηλώνει ότι θα ήταν πιο ανοιχτό στην υιοθέτησή του αν ένιωθε σίγουρο για την προστασία των προσωπικών δεδομένων του. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα δήλωσαν πως χάνουν ευκαιρίες όπως εξατομικευμένες προσφορές ή προσαρμοσμένες ταξιδιωτικές προτάσεις, λόγω της αβεβαιότητας για τον χειρισμό των δεδομένων τους.
Ωστόσο, παρά την αναγνώριση των πλεονεκτημάτων, η ανησυχία για την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των δεδομένων αποτελεί κυρίαρχο ζήτημα. Εννέα στους δέκα Έλληνες που συμμετείχαν στην έρευνα (89%) εκφράζουν ανησυχία. Αυτή η ευαισθησία είναι εμφανής και στην αγοραστική τους συμπεριφορά, καθώς πάνω από οκτώ στους δέκα (85%) λαμβάνουν σοβαρά υπόψη την ιδιωτικότητα κατά την επιλογή προϊόντων.
Οι ανησυχίες που εντοπίζονται στην έρευνα αφορούν από φόβους οικονομικής κλοπής (68%) έως ανησυχία για τη χρήση μεταδεδομένων για την ταυτοποίησή τους (61%). Υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα στην κατανόηση του πώς λειτουργεί η τεχνητή νοημοσύνη, καθώς μόλις το 10% αισθάνεται ότι κατέχει σε βάθος το θέμα “τεχνητή νοημοσύνη και ιδιωτικότητα”.
Το 68% ζητά περισσότερη ενημέρωση, ενώ το 29% δηλώνει ότι η διαφάνεια σχετικά με τη χρήση των προσωπικών τους δεδομένων θα αύξανε την εμπιστοσύνη σε μια εταιρεία τεχνολογίας. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, η εικόνα είναι παρόμοια, επιβεβαιώνοντας την παγκόσμια τάση. Εννέα στους δέκα Ευρωπαίους (88%) εκφράζουν ανησυχίες σχετικά με την ιδιωτικότητά τους. Το 49% σκέφτεται την ιδιωτικότητα των κινητών του τηλεφώνων καθημερινά. Η ιδιωτικότητα αποτελεί ένα αγχωτικό ζήτημα για το 75% των Ευρωπαίων, με το 20% να χαρακτηρίζει το θέμα «πολύ περίπλοκο». Παρ’ όλα αυτά, μόλις οκτώ στους δέκα καταναλωτές λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τις ανησυχίες αυτές κατά την αγορά προϊόντων.
Το αίτημα για καλύτερη εκπαίδευση είναι επίσης έντονο σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, με πάνω από το 67% των Ευρωπαίων που συμμετείχαν στην έρευνα, να ζητά περισσότερη ενημέρωση σχετικά με τα δεδομένα και την ιδιωτικότητά του. Το 62% δηλώνει ότι θα ήταν πιο ανοιχτό στην πλήρη υιοθέτηση της τεχνολογίας AI και της τεχνολογίας smart home, εάν κατανοούσε καλύτερα τα οφέλη και ένιωθε σιγουριά για την προστασία των δεδομένων του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ