Le Monde: Ναυαγεί το γαλλoγερμανικό σχέδιο για το μαχητικό FCAS

Μερτς: Θέλω να επεκτείνω τη συνεργασία με την Τουρκία

Τα σχέδια για το FCAS άρχισαν επί Μέρκελ στη Γερμανία, σε συνεννόηση με τον Μακρόν, ως σύμβολο της φιλίας των δύο χωρών και ως αιχμή του δόρατος της ευρωπαϊκής άμυνας. Όμως το κόστος του εκτιμάται σε παραπάνω από 100 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με την γαλλική εφημερίδα Le Monde οι εντάσεις μεταξύ Γαλλίας και Γερμανίας άρχισαν να αυξάνουν, αν και πρόσφατα φαίνεται να συγκλίνουν επειδή και οι δύο χώρες θέλουν να εξοπλίσουν την υπόλοιπη Ευρώπη και ηγούνται της φιλοπολεμικής προπαγάνδας. Παρότι ταυτίζονται ως προς τα οφέλη που θα έχουν οι πολεμικές βιομηχανίες τους, ο Γερμανός καγκελάριος Φρίντριχ Μερτς μίλησε πρόσφατα για έλλειψη προόδου ως προς το FCAS και άφησε να εννοηθεί ότι μάλλον θα εγκαταλειφθεί ω ιδέα.

Βασικό σημείο τριβής είναι η σύγκρουση συμφερόντων, καθώς η Γαλλία προωθεί την Dassault Aviation, που κατασκεύασε και τα Rafale της. Οι Γερμανοί όμως δεν θέλουν υπεύθυνο του προγράμματος την γαλλική εταιρεία, θωρώντας ότι οι Γάλλοι προσπαθούν να φέρουν το όλο πρόγραμμα στα μέτρα τους, με το κόστος να είναι μεγάλο και για πολλούς. Οι Γάλλοι φέρονται να έχουν πεισμώσει και να λένε ότι «μπορούμε να φτιάξουμε και μόνοι μας το FCAS, αφου οι Γερμανοί είναι τόσο γραφειοκράτες».

«Η Dassault είναι ένα πανίσχυρο πολιτικο-βιομηχανικό σύστημα πάνω στο οποίο είναι δύσκολο να ασκηθεί πίεση», σχολιάζει ειδικός που επικαλείται η Le Monde. Πέρα από την πολιτική σκοπιμότητα και τα έσοδα (και έξοδα) κάθε κράτους, υπάρχουν διαφωνίες και σε πρακτικό επίπεδο. Οι Γάλλοι θέλουν ένα μικρό ευέλικτο μαχητικό ενώ οι Γερμανοί θέλουν κάτι μεγαλύτερο.

Εάν το πρόγραμμα καταρρεύσει, για τη Γαλλία το πρόβλημα είναι οξύ, διότι παρά την αλαζονεία της, δεν είναι σε θέσει να το χρηματοδοτήσει μόνη της. Ήδη έχουν επενδυθεί 2,4 δισ. ευρώ, τα οποία κυριολεκτικά θα πάνε χαμένα. «Ο κίνδυνος, αν το FCAS δεν ολοκληρωθεί, είναι να επωφεληθούν οι αμερικανικές εταιρείες», υποστηρίζει Γάλος αναλυτής.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx