Το πολιτικό μάρκετινγκ στην ψηφιακή εποχή
19/01/2020Αν ο στόχος του εμπορικού μάρκετινγκ είναι να διασφαλίσει ικανοποιημένους πελάτες για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης, το πολιτικό μάρκετινγκ έχει σαν στόχο την προσέλκυση ψηφοφόρων εφαρμόζοντας τις γενικές αρχές μάρκετινγκ και ενσωματώνοντας τες στην πολιτική καμπάνια και στρατηγική, ενός υποψηφίου ή ενός πολιτικού κόμματος. Και στην μια και στην άλλη περίπτωση, σημαντικό ρόλο παίζει το μήνυμα που πρέπει να επικοινωνηθεί για την προσέλευση είτε πελατών, είτε ψηφοφόρων.
Παρότι υποσυνείδητα θεωρούμε ότι ψηφίζουμε με βάση τις πολιτικές ενός κόμματος ή τα πολιτικά χαρακτηριστικά ενός υποψηφίου, η ψήφος μας καθορίζεται και διαμορφώνεται από τις εκστρατείες του πολιτικού μάρκετινγκ. Η γνώμη μας επηρεάζεται από τις ομιλίες, συνεντεύξεις, διαφημιστικά φυλλάδια και την τελευταία δεκαετία από το διαδίκτυο! Με μια απίστευτη βάση δεδομένων, ειδικά μέσω της κοινωνικής δικτύωσης, το ψηφιακό πολιτικό μάρκετινγκ μπορεί να διαμορφώσει άκρως στοχοθετημένες και βελτιστοποιημένες πολιτικές εκστρατείες.
Βέβαια, το πολιτικό σκάνδαλο που συνέβη το 2018, όπου η εταιρία Cambridge Analytica είχε συλλέξει και χρησιμοποιήσει τα προσωπικά δεδομένα πάνω από πενήντα εκατομμυρίων ατόμων, από τα προφίλ τους στο Facebook, ψυχογραφώντας και στοχοποιώντας τα με πολιτικές διαφημίσεις, ήταν η αφορμή για σημαντικές αλλαγές στον έλεγχο των πολιτικών διαφημίσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ακόμα και η Google παρουσίασε τις δικές της αλλαγές πολιτικής, περιλαμβάνοντας τον περιορισμό των δυνατοτήτων εσωτερικών δεδομένων που είναι διαθέσιμες σε πολιτικές καμπάνιες, περιορίζοντας τες μόνο στις γενικές κατηγορίες: ηλικία, φύλο και γενική τοποθεσία.
Marketing και αμερικανικές εκλογές
Με την προσοχή του πλανήτη να έχει στραφεί στις αμερικανικές εκλογές του 2020, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι o Μάικλ Μπλούμπεργκ έχει ήδη ξεπεράσει τα 18 εκατομμύρια δολάρια σε δαπάνες στο διαδίκτυο, ξεπερνώντας ακόμα και τον Αμερικανό πρόεδρο. Μάλιστα, το διαφημιστικό του σποτάκι έχει μέχρι τώρα πάνω από 20.000.000 προβολές στο YouTube. Δείτε το σχετικό σποτάκι.
Το κοινό τους στοιχείο; Είναι και οι δύο δισεκατομμυριούχοι! Και αυτό σημαίνει ότι όταν υπάρχουν λεφτά το marketing μπορεί να κάνει θαύματα με πολλούς δημιουργικούς τρόπους και όχι απαραίτητα με τους κλασικούς!
Άλλωστε, το διαδίκτυο είναι ο τόπος της συνεχούς εξέλιξης όπου η ανάλυση των δεδομένων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να επηρεάσει τις ανάγκες, τις σκέψεις, τις απόψεις, τις εκτιμήσεις των ψηφοφόρων.
Και εδώ ταιριάζει απόλυτα η ερώτηση από το ντοκιμαντέρ “The Great Hack”, «Έχει δει κανείς σας διαφήμιση που σας έπεισε ότι το μικρόφωνο σας ακούει τις συζητήσεις σας;»