Σκανδαλώδες τοπίο στο Κέντρο Κινηματογράφου
21/02/2020Ένα νέο σκάνδαλο είναι σε εξέλιξη στο πολύπαθο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ). Στις 2 Δεκεμβρίου 2019 προκηρύχτηκε η θέση του γενικού διευθυντή, αλλά αίφνης η διαδικασία ματαιώθηκε και επαναπροκηρύχθηκε νέος διαγωνισμός στις 2 Φεβρουαρίου. Αρχικά κατέθεσαν φακέλους υποψηφιότητας έξι πρόσωπα (10 Ιανουαρίου 2020) και σχεδόν έναν μήνα μετά τη λήξη της προθεσμίας κανένας δεν είχε ειδοποιηθεί για τίποτα.
Στις 14 Φεβρουαρίου ειδοποιήθηκαν, εκ των υστέρων και καθυστερημένα με mail, ότι ο διαγωνισμός επαναπροκηρύχθηκε. Είναι σαφές πως πρόκειται για μια διαδικασία αποκλεισμού, προκειμένου να προκριθεί πρόσωπο που θα αναλάβει να καλύψει τα οικονομικά σκάνδαλα που αποκάλυψαν οι τρεις έλεγχοι των ορκωτών λογιστών και το πόρισμα του υπουργείου Οικονομικών για τις οικονομικές περιόδους 2011-2015.
Σημειωτέον ότι οι έξι αρχικοί υποψήφιοι δεν προσκλήθηκαν για την από την προβλεπόμενη στην προκήρυξη διαδικασία που αναφέρει ότι: «Για τη διατύπωση της πρότασης προς τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, το Διοικητικό Συμβούλιο εκτιμά ελευθέρως τις σύμφωνες με τους όρους της παρούσας πρόσκλησης κατατεθείσες αιτήσεις και στη συνέχεια καλεί σε συνέντευξη τους υποψηφίους. Στην περίπτωση που κανένας υποψήφιος δεν συγκεντρώνει κατά την κρίση του Διοικητικού Συμβουλίου τα απαραίτητα προσόντα, η διαδικασία επιλογής επαναλαμβάνεται σε εύλογο χρονικό διάστημα».
Επιπλέον δεν ενημερώθηκαν με κάποια, νομίμως στοιχειοθετημένη εξήγηση, για τους λόγους ακύρωσης του προηγούμενου διαγωνισμού και της όποιας έκβασης του πριν προκηρυχτεί ο νέος. Ως γνωστόν, το ΕΚΚ τελεί σε χρόνια κρίση εξ αιτίας δύο εκθέσεων ορκωτών λογιστών (την έκθεση Μπατσούλη και την έκθεση Ανδρούτσου του Ιουλίου του 2015, που ανασκευάστηκε τον Αύγουστο) για την περίοδο 2011-2014 και του 44σέλιδου πορίσματος της Οικονομικής Επιθεωρήτριας του υπουργείου Οικονομικών (2017) Μαρίας Τριανταφύλλου.
Οι εκθέσεις και το πόρισμα αποκάλυψαν σωρεία διοικητικών και οικονομικών σκανδάλων εντός του ΕΚΚ, αλλά και με τους συναλλασσόμενους παραγωγούς. Στο πλαίσιο της διαχείρισης των ευρημάτων στο ΕΚΚ και της συγκάλυψης απίστευτων φαινομένων κακοδιοίκησης, άλλαξαν πολλοί γενικοί διευθυντές με πρόσφατο το θρίλερ με την γενική διευθύντρια Ηλέκτρα Βενάκη.
Η σκανδαλώδης μεθόδευση
Είναι προφανές πως δεν ψάχνουν πρόσωπα με εμπειρία και εγνωσμένου επαγγελματικού κύρους στο χώρο του κινηματογράφου, αλλά κάποιον που θα χώσει τα σκουπίδια κάτω από το χαλί. Γι΄ αυτό και χωρίς καμία εξήγηση επαναπροκηρύχθηκε παρανόμως η θέση του γενικού διευθυντή και παίζεται κακόβουλη καθυστέρηση με τους έξι υποψήφιους. Ταυτόχρονα, παρακρατούνται από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου οι φάκελοι υποψηφιότητάς των.
Παρακρατούνται, παρότι ο διαγωνισμός είναι ήδη σε εξέλιξη εδώ και μία εβδομάδα, ενώ τους ζητούν να καταθέσουν υποψηφιότητα εκ νέου, χωρίς όμως να τους έχουν επιστραφεί οι φάκελοί τους που περιέχουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, επικυρωμένα πιστοποιητικά, μεταφρασμένα έγγραφα, τίτλοι σπουδών, που ζητούνται εκ νέου στον νέο διαγωνισμό. Σημειωτέον ότι στην προκήρυξη του ΕΚΚ ζητείται οι υποψήφιοι να είναι πρόσωπα αναγνωρισμένου κύρους στον χώρο του ελληνικού ή του παγκόσμιου κινηματογράφου, να είναι κάτοχοι πανεπιστημιακού πτυχίου, ενώ μεταπτυχιακοί τίτλοι σπουδών θα συνεκτιμηθούν.
Ζητείται επίσης να έχουν άριστη γνώση της ελληνικής και της αγγλικής γλώσσας, να διαθέτουν διοικητική εμπειρία και ικανότητες δοκιμασμένες σε δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό, κατά προτίμηση κινηματογραφικό. Επίσης θα συνεκτιμηθούν η γνώση του αντικειμένου της κινηματογραφικής παραγωγής από την σύλληψη της ιδέας για ένα κινηματογραφικό έργο μέχρι τη διανομή του, καθώς και η αποδεδειγμένη γνώση του κινηματογραφικού προϊόντος ως αποτέλεσμα διανοητικής, πνευματικής, αισθητικής και επιχειρηματικής διαδικασίας.
Πασιφανής η μεθόδευση
Η μεθόδευση παράνομης παρακράτησης αυτών των φακέλων των υποψηφίων από το ΕΚΚ, για ένα διάστημα πλέον της μίας εβδομάδας από την ημερομηνία προκήρυξης αυτού του παράνομου-νέου διαγωνισμού, είναι εξόφθαλμη και πασιφανής. Μία μεθόδευση που καταστρατηγεί κάθε έννοια ισότητας αυτών των υποψηφίων έναντι άλλων, που δεν είχαν καταθέσει την πρώτη φορά. Υποψηφίων, των οποίων οι φάκελοι δεν παρακρατούνται και έχουν όλη την ευχέρεια σε αυτό το χρονικό διάστημα, που τρέχει η σφιχτή προθεσμία του διαγωνισμού, να επεξεργαστούν τους φακέλους τους.
Η μεθόδευση αυτή έρχεται σε μια στιγμή που ο πρωθυπουργός αξιολογεί τους υπουργούς του προκειμένου να καλύψει τα νώτα του και να συγκεντρωθεί στα κρίσιμα ζητήματα των επενδύσεων και των εθνικών θεμάτων. Δυστυχώς όλα δείχνουν πως θα σκάσει στα χέρια του ένα ακόμη σκάνδαλο ημετέρων και συγκάλυψης ατασθαλιών.
Όμως, όποιοι διάβασαν την επίκαιρη επερώτηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης προς την υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη για «κυβερνητική ανεπάρκεια στον Πολιτισμό», θα αντιληφθεί πως στον τομέα του πολιτισμού οι κομματικές σκοπιμότητες, η αναξιοκρατία, η αυθαιρεσία και η αναποτελεσματικότητα καταλύουν κάθε προσπάθεια του πρωθυπουργού να συγκροτήσει ένα αξιόπιστο επιτελικό κράτος που θα μπορέσει να απαντήσει πειστικά στην πρόκληση της ανάπτυξης.
Σεκάνς από το πόρισμα της οικονομικής επιθεωρήτριας
Το προαναφερθέν πόρισμα είναι σαν découpage (τελική διαμόρφωση του σεναρίου), καθώς αποκαλύπτει ότι στο plateau του ΕΚΚ, τη mise en scène (σκηνοθεσία) την έκαναν λόμπι ενδιαφερομένων που δρούσαν εκτός και εντός του Κέντρου, συχνά με τη μέθοδο της transparence (εξωτερικές σκηνές γυρισμένες σε στούντιο με φόντο κάποιο σλάιντ).
Από μερικές αμοντάριστες sequense (σκηνές) του πορίσματος, προκύπτει το μη σύννομο πολλών αποφάσεων του διοικητικού συμβουλίου του ΕΚΚ.
Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνονται τα ευρήματα της έκθεσης των ορκωτών λογιστών για έλλειψη εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας, οργανογράμματος και καθηκοντολογίου, εδώ και 10 χρόνια, από την έναρξη ισχύος του Νόμου 3905/2010 (νόμος Γερουλάνου), ο οποίος διέπει την λειτουργία του ΕΚΚ. Επίσης, δεν υφίσταται οποιοδήποτε σύστημα εσωτερικού ελέγχου, ή των αναγκαίων δικλείδων ασφαλείας για την προάσπιση της εύρυθμης και αποδοτικής λειτουργίας του Κέντρου.
Οι εκθέσεις ελέγχου που έχουν δει το φως της δημοσιότητας στο διάστημα 2015-2019,(όλες αφορούν στο χρονικό διάστημα των οικονομικών ετών 2011-2015), επισημαίνουν ότι νομοθετικά έχουν δοθεί στον γενικό διευθυντή του Κέντρου πολλαπλές αρμοδιότητες, χωρίς να είναι δεσμευτικός ή τακτικός ο έλεγχος των ενεργειών του από το διοικητικό συμβούλιο, ή από άλλον τρίτον, ή από το εποπτεύον υπουργείο.
Ένα κρίσιμο εύρημα είναι πως δεν υφίσταται κανένας μηχανισμός διεκδίκησης των νόμιμων και συμβατικά προβλεπόμενων εσόδων του Κέντρου από τους παραγωγούς και τους σκηνοθέτες, με συνέπεια την διαρκή απώλεια σχεδόν του συνόλου αυτών, καθ΄όλη τη διάρκεια της επισκοπούμενης περιόδου. Σημειωτέον ότι οι εισηγητικές προτάσεις από την διεύθυνση παραγωγής γίνονται από ένα και μόνο άτομο!
Σωρεία δυσλειτουργιών και ατασθαλιών
Μετά από εννιά χρόνια με πολλές οργανωτικές δυσλειτουργίες, σωρεία διοικητικών και
οικονομικών ατασθαλιών είναι απαραίτητες πολλές τροπολογίες του νόμου Γερουλάνου για την κινηματογραφία. Ας σημειωθεί ότι ο πρόεδρος του Κέντρου, παρότι τριετούς θητείας, έχει αλλάξει έως σήμερα οκτώ φορές (Παπαλιός, Λυκουρέσης, Οικονομοπούλου – Αγγελοπούλου, Μάρκαρης, Γρίβας, Λεοντάρης, Παπαϊωάννου, Βαφέας). Στο 7μελές διοικητικό συμβούλιο, επίσης τριετούς θητείας, έχουν αλλάξει περί τα 50 μέλη (έχει χαθεί κυριολεκτικά ο λογαριασμός) από την ψήφιση του νόμου, τον Δεκέμβριο του 2010.
Αυτά και μόνο σημαίνουν πολλά! Είναι σαφές πως το Κέντρο χρειάζεται ένα στιβαρό και διαφανή κανονισμό. Το ερώτημα είναι ποιος θα τον φτιάξει και με τι κριτήρια. Μέχρι τώρα το σύστημα βολεύτηκε με την απουσία κανόνων που έδιναν χώρο στην αυθαιρεσία, αν όχι στην σκανδαλώδη εύνοια. Και η νέα πρακτική διοίκησης υπό τον πρόεδρο Πάνο Λουκάκο μόνο θετικά δεν υπόσχεται.
Αυτό έδειξε η συγκάλυψη των παράνομων πράξεων της τελευταίας γενικής διευθύντριας Ηλέκτρας Βενάκη, καθώς η ίδια γραπτώς ομολόγησε ότι, παράλληλα με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δούλευε και στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας, η οποία όμως παραβιάζει κατάφορα τον Νόμο 3905/2010.
Ο νόμος ρητά και κατηγορηματικά επισημαίνει στα «Κωλύματα και Ασυμβίβαστα του Γενικού Διευθυντή» ότι «η θέση του Γενικού Διευθυντή είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης». Τώρα, πέρα από την αντίθεση στην γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, έχουμε και όλα αυτά για τις διαδικασίες που ακολουθεί για τον τρέχοντα διαγωνισμό για την θέση του Γενικού Διευθυντή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.