Ηλεκτρικό αυτοκίνητο: Η μάχη με το πετρέλαιο
22/10/2017του Ελευθέριου Τζιόλα –
Η ανανεωμένη Volvo, που ανήκει στον μεγάλο όμιλο Geely της Κίνας, θα αναπτύξει το πρώτο της απόλυτα καθαρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ένα κομψό μοντέλο σε οικονομικές τιμές που θα απευθύνεται άμεσα στις παγκόσμιες αγορές. παράλληλα, στοχεύει να πουλάει ένα εκατομμύριο ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα κάθε χρόνο στην Κίνα έως το 2025.
Η VW της Γερμανίας θα κυκλοφορήσει, επίσης το 2018, το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημά της στην Κίνα. εκτιμά ‘Ετήσιες πωλήσεις τουλάχιστον 400.000 εντός δύο ετών, ανεβαίνοντας σε 1.5 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2025. Από το 2018, η Ford θα ξεκινήσει να πωλεί ένα υβριδικό μοντέλο Mondeo Energi, το οποίο κατασκευάστηκε με τον κρατικό εταίρο Chang’an Automobile. Η Nissan αναπτύσσει τουλάχιστον ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο για την Κίνα. Η δε Genaral Motors σχεδιάζει να εισαγάγει μια πλειάδα οχημάτων χαμηλών έως μηδενικών εκπομπών με το σήμα της Buick.
Απειλείται το πετρέλαιο
Το πετρέλαιο και τα προϊόντα του έχουν δώσει στον κόσμο περισσότερο από έναν αιώνα την κίνηση και την κυκλοφορία. Περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο εμπόρευμα, το πετρέλαιο επέτρεψε τη δημιουργία και συσσώρευση πλούτου και την ”οικοδόμηση” οικονομικών μεγαθήριων. Οι ανάγκες για πετρέλαιο αποτέλεσαν κίνητρο συγκρούσεων και σφαιρών επιρροής.
Ωστόσο, ο κυρίαρχος ρόλος του πλέον απειλείται. Κυρίως στον αποφασιστικό τομέα των μεταφορών (παγκόσμιων, θαλάσσιων, εναέριων, ηπειρωτικών, χερσαίων, εθνικών, κοινωνικών κλπ). Το ίδιο και η καθοριστική του συμμετοχή κατά τις προηγούμενες δεκαετίες στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ευθεία απειλή έρχεται από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η ερώτηση δεν είναι πλέον αν οι ηλεκτρικοί συσσωρευτές (μπαταρία) θα βλάψει τη ζήτηση πετρελαίου, αλλά πόσο. Τα έξοδα μπαταρίας συνεχίζουν να πέφτουν ραγδαία κάθε χρόνο. Νέα δίκτυα σημείων φόρτισης και ενσύρματοι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων αναπτύσσονται στις προηγμένες οικονομίες.
Οι σκεπτικιστές της πετρελαϊκής βιομηχανίας ίσως να μην πιστεύουν σε ένα μεταφορικό μέλλον που τροφοδοτείται από δίκτυα, αλλά η Κίνα το κάνει και η Ινδία είναι, επίσης, αποφασισμένη. Ενώ, χώρες με σημαντική θέση στον χάρτη των πετρελαιοπαραγωγών χωρών, όπως η Νορβηγία, στοχεύουν σε νέο ενεργειακό μίγμα. Με υψηλή περιβαλλοντική ευαισθησία έδωσαν ώθηση, βοηθώντας, για παράδειγμα, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που ήδη αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων!
Σταδιακή είσοδος στις αγορές
Η τεχνολογία προσπαθεί να αντιμετωπίσει την “ανησυχία της αγοράς” σχετικά με τον αποτρεπτικό παράγοντα της διάρκειας των μπαταριών. Όπως και τα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα, έτσι και τα κινεζικά υβριδικά, πρέπει να επαναφορτιστούν μετά από 130-155 χιλιόμετρα. Αλλά, ήδη η VW θα κυκλοφορήσει στην Κίνα μια νέα σειρά με αυτονομία 300 χιλιομέτρων. Έχει υπό έκδοση άλλο μοντέλο με αυτονομία 480 χιλιομέτρων. Η General Motors (συγκεκριμένα η Buick) συνεργάζεται με την κρατική Shanghai Automotive για να παράγει ένα νέο υβριδικό σύστημα με αυτονομία 750 χιλιομέτρων (με 100 χιλ. πλήρους κάλυψης με μπαταρία).
Δεν είναι, πλέον, μόνο η Tesla, το ακριβό οικολογικό και μοντέρνο σήμα με δυναμική επιρροή. Απ΄ ότι δείχνουν οι εξελίξεις ένα ”τσουνάμι” μοντέλων (περισσότερα από 100), από το 2018 θα ”χτυπήσει’’ με μεγάλη ταχύτητα την αγορά. Ταυτόχρονα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) εκτιμά ότι λόγω των ηλεκτροκίνητων και των υβριδικών οχημάτων 1,3 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου θα χαθούν από τη ζήτηση!
Η Exxon Mobil εκτιμά ότι μέχρι το 2030 σε όλο τον κόσμο ο στόλος των ηλεκτρικών οχημάτων δεν θα ξεπερνά το 15% και στις ΗΠΑ δεν θα υπερβαίνει το 10%. Η Τotal εκτιμά αντίστοιχα έως και 30%, ωστόσο, η τάση είναι να αναγνωρίζεται, ακόμα και υποεκτιμημένος, ο νέος δυναμικός παράγοντας της ηλεκτροκίνησης των οχημάτων και η ενεργειακή διαφοροποίηση.
Αυτό, πάντως, που μπορεί να ειπωθεί είναι ότι τα ηλεκτροκίνητα και υβριδικά οχήματα και οι εναλλακτικές μορφές κυκλοφορίας και μεταφορών (ηλεκτροκίνητες σιδηροτροχιές, καύσιμα φυσικού αερίου, κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, αυτοκατευθυνόμενα οχήματα) είναι ήδη παρόντα, εντός της ζωτικής οικονομικής και ενεργειακής περιοχής.
Η νέα εποχή στην κίνηση
Στα πλαίσια αυτά, είναι πολύ σημαντικό για όλες τις χώρες και ιδιαίτερα για εκείνες που δεν είχαν την τύχη, ή δεν μπόρεσαν να συμμετάσχουν στο μεγάλο κύμα της παραδοσιακής αυτοκινητοβιομηχανίας, να προβλέψουν και να αξιολογήσουν τη νέα εποχή. Για την ακρίβεια, να σχεδιάσουν στοχευμένα και ενεργητικά τη συμμετοχή τους με παραγωγικό και ευφυή τρόπο.
Συμμετοχή, η οποία για την
Στο σημερινό παγκόσμιο επίπεδο παραγωγής και συνεργιών, η Ελλάδα μπορεί να συμμετάσχει με την κατασκευή εξειδικευμένων εξαρτημάτων και τμημάτων του σύγχρονου εξοπλισμού. Είναι συγκριτικό πλεονέκτημα ότι διαθέτει υψηλής στάθμης επιστημονικό δυναμικό.
Αυτό αποτελεί μια συγκεκριμένη, μεταξύ άλλων, παραγωγική πρόκληση για την πτρίδα μας. Η νέα εποχή της ηλεκτροκίνητης, της νέας αυτοκινητοβιομηχανίας και του νέου ψηφιακού κόσμου δίνουν μία ευκαιρία να “κόψουμε δρόμο” και να ξαναμπούμε στην κούρσα.