Τι δίδαξε ο κορονοϊός και στους δεσποτάδες
17/12/2020Περίμενα με μεγάλο ενδιαφέρον τις αποφάσεις της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για τους εορτασμούς των Χριστουγέννων, ιδιαίτερα μετά την ανάγνωση σχολίου που έθετε το εξής ερώτημα: «ανοίγουν τα νυχάδικα και τα κομμωτήρια και θα αφήσουν τους ναούς κλειστούς;»
Από τις αποφάσεις της Ιεράς Συνόδου που διάβασα με προσοχή κρατάω τα εξής ουσιαστικά: Στο προοίμιο-σκεπτικό τονίζεται ότι «αντελήφθη εξαρχής (; – Το ερωτηματικό δικό μου) το διακύβευμα της προστασίας της δημόσιας υγείας και γι’ αυτό υπέμεινε καρτερικά την απαγόρευση προσελεύσεως πιστών στους Ιερούς Ναούς κατά την διάρκεια μεγάλου χρονικού διαστήματος τόσο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, της Μεγάλης Εβδομάδος και του Πάσχα, όσο και κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα ενός και πλέον μηνός από της 7ης Νοεμβρίου έως σήμερα […] Διαχειρίζεται, όπως και όλοι οι Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος, με πνεύμα συνέσεως τις μομφές και την δυσαρέσκεια αρκετών χριστιανών». Αυτό μοιάζει με πολιτική απειλή, αλλά πάμε στην ουσία των αποφάσεων.
«Οι Ιεροί Ναοί θα παραμένουν ανοικτοί για τους πιστούς τόσο για προσκύνηση και κατ’ ιδίαν προσευχή, όσο και για προσέλευση κατά τις κύριες Θείες Λειτουργίες των τριών μεγάλων Εορτών του Αγίου Δωδεκαημέρου (Χριστούγεννα, Περιτομή του Χριστού, Θεοφάνεια), τηρουμένων των προβλεπομένων αποστάσεων και μέτρων αποφυγής του συνωστισμού (1 πρόσωπο ανά 15 τ.μ. επιφανείας, με ελάχιστη απόσταση 2 μέτρων μεταξύ τους και με υποχρεωτική την χρήση μάσκας καθ’ όλη την διάρκεια των ιεροπραξιών), με επιτρεπόμενο αριθμό πιστών σε μικρούς Ναούς τον αριθμό των 25 προσώπων και σε κεντρικούς Ναούς των 50 προσώπων».
«Αποφάσισε ώστε κατά την παρούσα χρονική περίοδο την θέση της Ιεράς Συνόδου προς τα Μ.Μ.Ε., να εκφράζει μόνον ο εκπρόσωπος Τύπου Αυτής, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας». Είναι προφανές ότι επιχειρείται το μάζεμα αυτών που λένε ότι η θεία κοινωνία δεν κολλάει κλπ. Τέλος, «Παρακαλεί όλους να εντείνουν τις προσευχές και ικεσίες προς τον Τριαδικό Θεό για την ταχεία θεραπεία των ασθενών, για τον φωτισμό και την ενίσχυση των ιατρών, του νοσηλευτικού προσωπικού και των ειδικών επιστημόνων…».
Η συνθηκολόγηση των ιεραρχών
Θα υπερβούμε αυτή τη διαμεσολάβηση της “φώτισης” για να πάμε σε μια άλλη πιο πρακτική διαμεσολάβηση. Η διαμεσολάβηση της Εκκλησίας μεταξύ πιστού και Θεού είναι το credo του Καθολικισμού και στην πράξη και της Ορθοδοξίας, παρ’ όλο που στη θεολογία της δεν έχει την ίδια βαρύτητα. Ο Λουθηρανισμός έσπασε αυτό το ταμπού. Ο κορονοϊός και η επιστήμη ήρθαν στη θεοκρατική ελληνική Πολιτεία να την αμφισβητήσουν χάριν της δημόσιας υγείας και της λογικής. Η Ελληνική Εκκλησία αντιστάθηκε μανιωδώς, αλλά στο τέλος συνθηκολόγησε με τα μέτρα προστασίας, πέραν των γραφικών φανατικών δεσποτάδων.
Η έξαρση του δεύτερου κύματος της πανδημίας και το γεγονός ότι υπήρξαν κρούσματα στην ιεραρχία μεταξύ των οποίων και ο αρχιεπίσκοπος υποχρέωσαν την Διαρκή Ιερά Σύνοδος να αναδιπλωθεί στο αίτημα να παραμείνουν οι ναοί ανοιχτοί και να τελούνται λειτουργίες με το μέτρο ένας ανά 15 τμ. Αυτή ήταν μια στρατηγική υποχώρηση προκειμένου να μείνει ζωντανή η διαμεσολάβηση της Εκκλησίας στην επικοινωνία με το Θεό, κάτι απαραίτητο για τους 9.000 ιερείς που σιτίζονται από το δημόσιο ταμείο.
Δεν έχω μαζί μου τον Γρηγόριο Παλαμά, ούτε τον Ιωάννη της Κλίμακος από τους οποίους θα μπορούσα να αντλήσω θεολογικά επιχειρήματα για τη μη αναγκαιότητα αυτής της διαμεσολάβησης για την παράκληση της θείας χάριτος και του ελέους, αλλά αν θέλει η Ορθοδοξία να διατηρήσει την ζωτικότητά της οφείλει να απελευθερωθεί από εκκλησιαστική γραφειοκρατία και να κάνει άλματα προς την κοινωνία. Ο οικολογικός λόγος του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως δεν επαρκεί. Ο Πάπας Φραγκίσκος είναι πολύ πιο μπροστά με την αποδοχή του big bang. Η παράκληση και η προσευχή δεν έχει καμία ανάγκη την διαμεσολάβηση, γίνεται παντού όταν ο πιστός το έχει ανάγκη.