Λέτε να το βρει από τον Μιθριδάτη ο Κυριάκος;
27/05/2021Viral έχει γίνει τις τελευταίες ώρες το νέο τραγούδι του ράπερ Μιθριδάτη “Για να μην τα χρωστάω”, γνωστού από το hip hop συγκρότημα των 90’ς “Ημισκούμπρια”, με το οποίο “πυροβολεί”, ή καλύτερα κατά την argo των πιτσιρικάδων, “πετσοκόβει” την κυβέρνηση Μητσοτάκη, με αιχμηρότατους στίχους, όπως «μία πρωθυπουργάντζα που έχει στην καβάτζα κάθε ορντινάντζα».
Μέσα σε δύο μέρες το τραγούδι έχει ήδη ξεπεράσει τα 300.000 views στο youtube, ενώ “τρέλανε” για ώρες τα social media, ειδικά το twitter, όπου υπήρξε πρώτο trend επί μία ολόκληρη μέρα. Μάλιστα, κατά την χτεσινή του ομιλία στην κοινοβουλευτική ομάδα του κόμματος του, ο επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας χρησιμοποίησε στον λόγο του στίχο από το τραγούδι του Μιθριδάτη, προκειμένου να καταγγείλει τον «αυταρχισμό της κυβέρνησης». Η επιτυχία του τραγουδιού είναι πράγματι αξιοσημείωτη.
Πόσο μάλλον όταν έχουμε ένα 12λεπτο μουσικό κομμάτι (short music film το αποκαλεί ο ίδιος ο καλλιτέχνης), χωρίς κάποιο εύηχο και επαναλαμβανόμενο ρεφρέν (όπως το παλιό viral “Mama” του σταρ της “trap” μουσικής Sin Boy), το οποίο χωρίζεται σε έξι θεματικές. Θεματικές όπου ο ράπερ αποδομεί ακατάπαυστα την κυβέρνηση, σε όλα τα ζητήματα που έχουν απασχολήσει το πολιτικό ρεπορτάζ: την διαχείριση της πανδημίας, την αστυνομοκρατία, ακόμα και για το νομοσχέδιο για τα εργασιακά. Οι στίχοι θυμίζουν το ιδιαίτερο στιλ του Μιθριδάτη από τα (πλέον cult) Ημισκούμπρια, όπως «η οκτάωρη εργασία είναι μπαναλιτέ και η υπερωρία θα είναι απληρωτέ».
Αν και ο Μιθριδάτης έχει καταφερθεί κατά τις “απολιτίκ” trap μουσικής (που τα τελευταία χρόνια ενθουσιάζει την πιτσιρικαρία) και έχει προβεί σε ορισμένες καυστικές αναρτήσεις στα social media κατά υπουργών της κυβέρνησης, με πιο χαρακτηριστικό ένα βιντεάκι του στο youtube που δηλώνει σαρκαστικά «εγώ την πάω την “Μενδώνα”, είναι για μεγάλα έργα», σίγουρα το ευρύ κοινό δεν τον γνώριζε ως πολιτικοποιημένο καλλιτέχνη, όπως για παράδειγμα το συγκρότημα των Active Member.
Viral στην πιτσιρικαρία
Και όμως το “Για να μην τα χρωστάω” κατάφερε και έγινε viral, παρά το γεγονός ότι μιλάμε για ένα τραγούδι με “βαρύ” περιεχόμενο, που κατάφερε να απευθυνθεί σε ένα μάλλον απολιτίκ κοινό. Αρκεί να θυμίσουμε την σαρωτική επιτυχία των τραγουδιών της ονομαζόμενης ελληνικής “trap” σκηνής στην πιτσιρικαρία, η οποία δεν έχει τις κοινωνικές αναφορές της ραπ ή του χιπ χοπ, καθώς βασική θεματολογία της οποίας είναι τα ακριβά αυτοκίνητα, οι γυναίκες και γενικότερα η χλιδάτη ζωή, «τα κότερα και τα ελικόπτερα», όπως τραγουδάει χαρακτηριστικά ένας από τους αγαπημένους καλλιτέχνες του είδους, ο Mad Clip.
Δεν γνωρίζουμε αν η επιτυχία του τραγουδιού του Μιθριδάτη εμπνεύσει και άλλους αντίστοιχους καλλιτέχνες και αρχίζουν να πολλαπλασιάζονται τα τραγούδια με σχετικό περιεχόμενο στο youtube, καθώς φαίνεται πως υπάρχει πλέον σχετικό κοινό. Ήδη τα μηνύματα των δημοσκοπήσεων, αν και αποτυπώνουν τη πολιτική κυριαρχία του Κυριάκου Μητσοτάκη, δείχνουν ταυτόχρονα την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό να “χάνουν” τους νέους.
Μάλιστα οι νέοι ουδόλως ενημερώνονται από τα δελτία ειδήσεων και τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, την στάση των οποίων δεν είναι τυχαίο που καυτηριάζει ο Μιθριδάτης σε θεματική του τραγουδιού του, με στίχους όπως «πλούσια τα δώρα, ρεπορτάζ σπεκουλαδόρα βγαίνει στη φόρα, η παραπληροφόρα κάθε ώρα». Οι λόγοι για την στάση των νέων ποικίλουν, αλλά έχουν να κάνουν και με την επιβολή των οριζόντιων lockdown και ειδικά με το κλείσιμο της εστίασης.
Μουσικό trend το “κράξιμο”;
Δεν είναι καθόλου τυχαίο που στις νεότερες ηλικίες παρατηρούνται φαινόμενα γενικευμένης ανυπακοής στα περιοριστικά μέτρα, μία εικόνα που δεν βλέπαμε στο πρώτο κύμα της πανδημίας, ένα αποτέλεσμα του παγκόσμιου ψυχολογικού φαινομένου που είχε ονομαστεί ως “η κόπωση της πανδημίας”. Οι εικόνες από τα καθημερινά κορονοπάρτι στους δρόμους και τις πλατείες μεγάλων πόλεων ήταν απλά αδιανόητες τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο, όπως και οι αναρτήσεις σχετικών βίντεο στο Tik Tok ή στο Instagram (που από τις Απόκριες και μετά έχουν πάρει την μορφή “χιονοστιβάδας”).
Πολλά μπορούν να ειπωθούν για την ποιότητα των στίχων και της μουσικής του Μιθριδάτη, αλλά ένα είναι σίγουρο: πως ελάχιστοι πιτσιρικάδες θα ακούσουν μία ομιλία του επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ, ή το πρόγραμμα για την οικονομία της αξιωματικής αντιπολίτευσης, πολλοί περισσότεροι όμως θα ακούσουν το τραγούδι του Μιθριδάτη. Μένει να δούμε αν είμαστε μπροστά σε ένα νέο μουσικό φαινόμενο που θα απασχολήσει ιδιαίτερα το Μέγαρο Μαξίμου, εάν οδηγήσει σε έναν νέο τύπου μουσικό μιμητισμό, δηλαδή αν το “κράξιμο στον Κυριάκο”, γίνει ένα είδος trend σε αυτόν τον χώρο της ελληνικής μουσικής σκηνής, φέρνοντας και πάλι στο προσκήνιο το “πολιτκοποιημένο” ραπ και χιπ χοπ, από την “απολιτίκ” trap.