Και κατά του efood και υπέρ του νόμου Χατζηδάκη η κυβέρνηση!
21/09/2021«Άλλο efood, άλλο ο νόμος Χατζηδάκη» είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και μας έστειλε αδιάβαστους! Η απάντηση δόθηκε σε ερώτηση αν η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο για τους εργαζομένους στο ντελίβερι και να επιτρέπεται μόνο η μισθωτή σχέση εργασίας, όπως έχει γίνει στην Ισπανία. Ο Γιάννης Οικονόμου, πάντως, θέλησε να πάρει αποστάσεις από τις «αθέμιτες και άδικες πρακτικές των επιχειρήσεων», σε μία προσπάθεια να αποφύγει το πολιτικό κόστος.
Μάλλον, όμως, δεν τα κατάφερε, αφού η efood αποφάσισε την αλλαγή του εργασιακού καθεστώτος των διανομέων (από μισθωτούς σε freelancer-μπλοκάκι), βάσει του νέου εργασιακού νόμου. Η δυναμική αντίδραση των πολιτών στα social media υπέρ των διανομέων της efood και τα επικριτικά σχόλια για το νόμο Χατζηδάκη, όμως, χάλασαν το αφήγημα της κυβέρνησης ότι ενδιαφέρεται να προστατεύσει τους εργαζόμενους.
Ο συνδυασμός του θεσμικού πλαισίου με την πανδημία, που επικαλέστηκε ο Γιάννης Οικονόμου, δεν πείθει. «Είναι δύο διαφορετικά πράγματα η επιλογή της εταιρείας και ο τρόπος επικοινωνίας, για την οποία έχουμε όλοι τοποθετηθεί ξεκάθαρα και άλλο εάν το θεσμικό πλαίσιο είναι πιο προωθημένο από το παρελθόν για τα δικαιώματα των εργαζομένων και στο ντελίβερι και γενικότερα στις πλατφόρμες, την τηλεργασία και τις νέες συνθήκες, που προέκυψαν από την πανδημία».
Ο τρόπος επικοινωνίας υποθέτω ότι αφορά την efood, το μήνυμα που έστειλε στους διανομείς της, ότι όσοι δεν εργαστούν με μπλοκάκι θα απολυθούν. Δεν θέλω να σχολιάσω την επικοινωνιακή πολιτική της κυβέρνησης γιατί θα “χάσω τα αυγά και τα πασχάλια”. Τα παιδιά εκεί τετραγωνίζουν τον κύκλο μέχρι να πεις κίμινο, στην αντίφαση θα κολλήσουν! Όταν έχεις τα συστημικά Μίντια στο πλευρό σου μη φοβάσαι τίποτα είναι το δόγμα στο Μαξίμου και μεταξύ μας δεν έχουν και πολύ άδικο.
Τα social media νίκησαν την efood
Τα Μίντια ακόμα μπορούν να κάνουν το μαύρο άσπρο, αλλά αυτή η εργολαβία φαίνεται πως αρχίζει να ξεφτίζει, αν κρίνουμε και από τη συγκεκριμένη περίπτωση, όπου είναι τα social media που έφτιαξαν το κλίμα και επέβαλαν το πολιτικό κόστος. Ούτε η αντιπολίτευση, ούτε τα συνδικάτα. Οι πολίτες στα social media. Και τούτο παρότι η περίπτωση της efood ήταν έτοιμο γκολ για την αντιπολίτευση και τα συνδικάτα.
Όταν πια φτιάχτηκε το κλίμα, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, έχοντας στο μυαλό του τις κοινωνικές αντιδράσεις, θέλησε να παρουσιάσει σαν φιλεργατικό(!) το πλαίσιο που έδωσε την δυνατότητα στην εταιρεία να κάνει όσα έκανε πριν την κράξουν. Είπε, λοιπόν, ο αθεόφοβος Γιάννης Οικονόμου (τί να κάνει κι αυτός με τέτοιο ρόλο!): «Είναι η δική μας κυβέρνηση και νόμος που υποχρέωσε τους εργοδότες να αγοράζουν εξοπλισμό για τους διανομείς, που έδωσε στους διανομείς τη δυνατότητα να συνδικαλίζονται, να γνωρίζουν –και να γνωρίζουν και οι εργοδότες– ότι είναι διακριτές οι σχέσεις εργασίας, είναι η δική μας κυβέρνηση έχει δώσει θεσμικά εργαλεία και κατευθύνσεις στο ΣΕΠΕ να ελέγχει γρήγορα και αποτελεσματικά».
Αποδοκίμασε την εταιρεία –κατόπιν εορτής βέβαια– λέγοντας: «Είναι απολύτως σαφής η διάκριση απέναντι σε πρακτικές επιχειρήσεων, που είναι αθέμιτες και άδικες απέναντι σε ανθρώπους που έβαλαν μεγάλη πλάτη στην πανδημία και βοήθησαν στην κερδοφόρα ανάπτυξη των επιχειρήσεων –πράγμα που δεν είναι κακό– και από το θεσμικό πλαίσιο από την άλλη, που έχει αναβαθμίσει την προστασία και τα δικαιώματα των εργαζομένων». Έτσι, λοιπόν, η κυβέρνηση μας στέλνει σούμπιτους στο Δαφνί! Και καταδικάζει την efood και επαινεί το νόμο Χατζηδάκη! Όχι παίζουμε…