Άρχισαν τα πήγαινε-έλα των drones στο Anadolu
28/11/2024Μιλώντας στην Επιτροπή Προϋπολογισμού της τουρκικής Βουλή, ο Γιασάρ Γκιουλέρ ανέφερε, απαντώντας σε ερωτήσεις για τα F-35 και τους S-400: «Μετά την πρόοδο που έχουμε κάνει με το KAAN (τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος), οι Αμερικανοί φαίνεται να έχουν αλλάξει στάση. Ανέφεραν ότι μπορεί να μας δώσουν τα F-35». Φέρεται μάλιστα να προανήγγειλε τον τερματισμό του προγράμματος αναβάθμισης F-16 από τον υπάρχοντα αεροπορικό στόλο.
Ο Γκιουλέρ συνέδεσε την παράδοση των F-35 με τις επιδόσεις της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας οι οποίες, ασχέτως αν αληθεύει ο ισχυρισμός του, δεν είναι διόλου αμελητέες. Ένα τελευταίο παράδειγμα, η πτήση ενός Bayraktar TB3 από το κατάστρωμα του αεροπλανοφόρου TCG Anadolu του τουρκικού Ναυτικού. Για πρώτη φορά το μη επανδρωμένο αεροσκάφος Bayraktar TB3 προσγειώθηκε και απογειώθηκε με επιτυχία από το TCG Anadolu. Τα drone TB3, που μπορούν να οπλιστούν με μικρά πυρομαχικά ακριβείας και να διεξάγουν αποστολές επιτήρησης και αναγνώρισης, πρόκειται να αποτελέσουν κεντρικό στοιχείο της αεροπορικής πτέρυγας του πλοίου.
Ο Σελτζούκ Μπαϊρακτάρ, επικεφαλής της κατασκευάστριας εταιρείας του drone, δημοσίευσε βίντεο στα social media με την πτήση- ορόσημο του TB3 στο Anadolu. Ο Μπαϊρακτάρ είχε δημοσιεύσει προηγουμένως βίντεο που έδειχναν ένα από τα drones να πλησιάζει και να πετά πάνω από το πλοίο, αλλά χωρίς να έρχεται σε επαφή με αυτό. Δεν παρασχέθηκαν περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την νέα δοκιμή TB3 στο Anadolu, συμπεριλαμβανομένου του βαθμού αυτοματισμού ή/και αυτονομίας του.
Το Bayraktar TB3
Το TB3 πέταξε για πρώτη φορά πέρυσι και είχε πραγματοποιήσει νωρίτερα φέτος την πρώτη του δοκιμή-απογείωσης από “ράμπα σκι” (ski ramp). Το drone είναι ναυτική παραλλαγή του TB2, το οποίο οι ουκρανικές δυνάμεις χρησιμοποίησαν εκτενώς στην αρχική φάση της ρωσικής εισβολής. Τα TB2 έχουν επίσης χρησιμοποιηθεί στην Συρία και την Λιβύη, καθώς και στον πόλεμο Αζερμπαϊτζάν-Αρμενίας. Πλέον θεωρούνται παρωχημένα…
Ο σχεδιασμός του Anadolu βασίζεται σε αυτόν του ισπανικού Juan Carlos I και διαθέτει ένα μεγάλο ανοιχτό κατάστρωμα πτήσης με “ράμπα σκι” στην πλώρη. Το τουρκικό σκάφος διαθέτει επίσης ένα κατάστρωμα στο πίσω μέρος για την εκτόξευση και την ανάκτηση αποβατικών σκαφών, καθώς και χώρους εσωτερικά για την υποδοχή αρμάτων και άλλων οχημάτων και προσωπικού για την υποστήριξη αμφίβιων επιχειρήσεων.
Η Τουρκία ανακοίνωσε το 2023 σχέδια βελτιστοποίησης της διαμόρφωσης του πλοίου για την υποστήριξη επιχειρήσεων drone. Οι τροποποιήσεις θα περιλαμβάνουν την προσθήκη αποκλειστικών σταθμών ελέγχου, συνοδευτικών τερματικών δορυφορικών επικοινωνιών και πέρα από την οπτική επαφή, ένα “σύστημα κυλίνδρων” στο κατάστρωμα πτήσης προς την πλώρη, για να βοηθήσει στην εκτόξευση μη επανδρωμένων αεροσκαφών, όπως και ένα σύστημα ανάκτησης και δίχτυα ασφαλείας.
Τα βίντεο του Bayraktar δεν φαίνεται να δείχνουν την χρήση οποιουδήποτε συστήματος εκτόξευσης ή ανάκτησης στο Anadolu ως μέρος των τελευταίων δοκιμών TB3, δείχνοντας ότι αυτές οι τροποποιήσεις, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, δεν έχουν προστεθεί ακόμη.
Σημαντικό επίτευγμα
Η χρήση TB3 από το Anadolu αποτελεί σημαντικό επίτευγμα που φέρνει την Τουρκία ένα βήμα πιο κοντά στην ανάπτυξη επιχειρησιακής μη επανδρωμένης ναυτικής αεροπορίας, που δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή σε καμία άλλη χώρα. Με αναμενόμενη μέγιστη εμβέλεια 1.000 μιλίων και 24ωρη αντοχή, τα drones αυτά πρόκειται να δώσουν στο τουρκικό Ναυτικό έναν εντελώς νέο τρόπο προβολής θαλάσσιας ισχύος. Τα TB3 μπορούν να εξοπλιστούν με έως και έξι σημεία κάτω από τα πτερύγια, ικανά να μεταφέρουν μικρούς κατευθυνόμενους πυραύλους και βόμβες, καθώς και ρουκέτες και άλλα πυρομαχικά – μαζί με έναν πύργο αισθητήρα που περιέχει ηλεκτρο-οπτικές και υπέρυθρες κάμερες κάτω από την κεντρική άτρακτο.
Πετώντας από το κατάστρωμα του Anadolu, τα TB3 θα μπορούν να διεξάγουν επιθέσεις σε χερσαίους και θαλάσσιους στόχους, καθώς και να διεξάγουν αποστολές επιτήρησης και αναγνώρισης. Τα drones θα μπορούσαν επίσης να λειτουργήσουν ως κόμβοι αναμετάδοσης εναέριων δικτύων και, εάν είναι εξοπλισμένα με κάποιου είδους ραντάρ, ενδεχομένως να χρησιμεύσουν ακόμη και ως εναέριες πλατφόρμες έγκαιρης προειδοποίησης.
Όμως, οι φιλοδοξίες του τουρκικού ναυτικού drone για το Anadolu φαίνονται να είναι μεγαλύτερες από το TB3. Ένα υπόδειγμα του μη επανδρωμένου μαχητικού Kizilelma της Baykar τοποθετήθηκε στο κατάστρωμα του πλοίου πέρσι, σηματοδοτώντας την επίσημη έναρξη της λειτουργίας του. Το Kizilelma αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη τάση στις ολοένα και πιο προηγμένες εξελίξεις της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, που περιλαμβάνει επίσης το επιθετικό drone ANKA-3 (UCAV) της Τουρκικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (TAI).
Βήμα μπροστά για την τουρκική βιομηχανία
Για την Τουρκία, τα drones παρέχουν επίσης πολύτιμα στοιχεία για την εγχώρια ανάπτυξη δυνατοτήτων ναυτικής αεροπορίας. Η εκδίωξη της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35 το 2019, ανέτρεψε τυχόν βραχυπρόθεσμα σχέδια για την απόκτηση F-35 βραχείας απογείωσης και κάθετης προσγείωσης για το Anadolu. Μια ευρύτερη ψύχρανση των σχέσεων ΗΠΑ-Τουρκίας τερμάτισε κάθε συζήτηση για εξαγορές πρώην αμερικανικών Harrier του Σώματος Πεζοναυτών.
Ελικόπτερα, συμπεριλαμβανομένων επιθετικών AH-1W Cobra και T129 και ανθυποβρυχιακού πολέμου SH-60B Seahawk, αναμένεται επίσης να επιχειρούν από το κατάστρωμα του Anadolu. Επιπλέον, οι δοκιμές TB3 στο Anadolu είναι μόνο ένα παράδειγμα μιας αυξανόμενης προσπάθειας για την ανάπτυξη ναυτικών drones παγκοσμίως, καθώς και για την προσαρμογή πολεμικών πλοίων αμφίβιων επιχειρήσεων μεγάλου καταστρώματος σε ρόλο “μεταφορέα drone”.
Η Κίνα κάνει σημαντικά βήματα σε αυτόν τον τομέα, συμπεριλαμβανομένων της ανάπτυξης UCAV σταθερής πτέρυγας που μπορούν να λειτουργούν από πλοία μεγάλου καταστρώματος, καθώς και στην ανάπτυξη μιας εντελώς νέας κατηγορίας υπερμεγεθών πλοίων αμφίβιων επιχειρήσεων.
Άλλες προσπάθειες
Στα πλαίσια της ανάπτυξης σχετικών δυνατοτήτων, το Βασιλικό Ναυτικό στο Ηνωμένο Βασίλειο έχει επιδείξει ικανότητες εκτόξευσης και ανάκτησης drones από το αεροπλανοφόρο HMS Prince of Wales – ίδιας κατηγορίας και μεγέθους με το TB3, όπως το General Dynamics Mojave.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η General Atomics ανακοίνωσε ότι ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος Grey Eagle STOL εκτοξεύτηκε επιτυχώς από το πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων Dokdo της Νότιας Κορέας, το οποίο τελικώς προσγειώθηκε σε μια βάση στην ξηρά. Η General Atomics λανσάρει επίσης ένα παράγωγο του MQ-9 Reaper της που μπορεί να λειτουργεί από πλοία μεγάλου καταστρώματος, καθώς και ένα μεταφορικό drone της οικογένειας Gambit.
Άλλες χώρες επιδιώκουν επίσης να αναπτύξουν δυνατότητες ναυτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών με σταθερές πτέρυγες, σε πολλές περιπτώσεις αξιοποιώντας υπάρχοντα ή μελλοντικά πλοία αμφίβιων επιχειρήσεων μεγάλου καταστρώματος. Όμως, με την επιτυχή επίδειξη της ικανότητας του TB3 να προσγειώνεται και να απογειώνεται από το Anadolu, η Τουρκία εξακολουθεί να φαίνεται ότι θα είναι η πρώτη που θα έχει ειδικό επιχειρησιακό “φορέα drone”.