ΘΕΜΑ

Υπό πίεση η Αθήνα να στείλει οπλικά συστήματα στο Κίεβο…

Υπό πίεση η Αθήνα να στείλει οπλικά συστήματα στο Κίεβο... Αλέξανδρος Τάρκας
epa11217898 A still image taken from handout video provided 13 March 2024 by the Russian Defence Ministry press-service shows Russian servicemen of the 29th Guards Combined Arms Army of the Vostok group of troops from the Trans-Baikal Territory voting in the Russian presidential elections at a special military operation in the territory of the Donetsk People's Republic, in the Russian controlled part of Ukraine. The Federation Council has scheduled presidential elections for March 17, 2024. Voting will last three days: March 15, 16 and 17. Four candidates registered by the Central Election Commission of the Russian Federation are vying for the post of head of state: Leonid Slutsky, Nikolai Kharitonov, Vladislav Davankov and Vladimir Putin. Residents of Donbass and Novorossiya are electing the President of Russia for the first time. EPA/RUSSIAN DEFENCE MINISTRY PRESS S HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Τα συμπεράσματα από την επίσκεψη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Οδησσό είναι τρία. Πρώτον, η κυβέρνηση εξαντλεί τα όρια της παρούσας πολιτικής της με την ήδη δαπανηρή αποστολή όπλων και πυρομαχικών στην Ουκρανία από το 2022.

Καλείται δε να αποφασίσει αν θα περάσει ή όχι στo επόμενο στάδιο με την παραχώρηση συστημάτων μεγαλύτερης σημασίας και φονικότητας, όπως επί μήνες αξιώνουν η Ουάσιγκτον και το Κίεβο. Δεύτερον, η Αθήνα είχε υποτιμήσει την –ολοένα και σκληρότερη– στάση της Μόσχας και οφείλει να βρίσκεται σε ετοιμότητα για ενδεχόμενα αντίμετρα μετά την επικείμενη υπογραφή “συμφωνίας ασφάλειας” Ελλάδας-Ουκρανίας. Και, τρίτον, δεν διευκρινίστηκαν τα κριτήρια συμμετοχής ελληνικών εταιριών στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, ενώ άρχισαν κιόλας να ακούγονται ψίθυροι για ευνοούμενες και μη υποψηφιότητες.

Ως προς την αποστολή στρατιωτικής βοήθειας, ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί Εξωτερικών και Εθνικής Άμυνας, Γιώργος Γεραπετρίτης και Νίκος Δένδιας, απαντούν – εδώ και μήνες με πολύ προσεκτικές διατυπώσεις – σε ξένους συνομιλητές τους ότι «προς το παρόν και για επιχειρησιακούς λόγους» δεν είναι δυνατόν να αποσταλούν συστήματα εδάφους-αέρος (Patriot, Hawk, S-300, SA-15) ή προηγμένοι πύραυλοι (Scalp, AIM-120).

Ως μοναδική προϋπόθεση αλλαγής της ελληνικής στάσης ετίθετο η δυτική δέσμευση για την άμεση αντικατάστασή τους. Ίσως, επειδή –κατά τον ειρωνικό σχολιασμό ξένων διπλωματών– η ελληνική πλευρά γνώριζε ότι, λόγω των διεθνών ελλείψεων και βιομηχανικών καθυστερήσεων, δεν ήταν δυνατή η ταχεία παράδοση κάποιου ανάλογου συστήματος. Η κατάσταση (όπως αποκάλυψε η Καθημερινή, Βασίλης Νέδος) έτεινε να αλλάξει πριν και μετά την επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στην Οδησσό.

S-300 και Κίεβο

Η αμερικανική πλευρά φέρεται να έλυσε το αίτημα παράδοσης συστοιχιών Patriot, στις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, σε σχετικά σύντομο χρόνο. Ωστόσο, η θερμότητα μεταξύ του Ουκρανού προέδρου Βολοντίμιρ Ζελένσκι και του Τούρκου ομολόγου του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, κατά τη συνάντηση της Κωνσταντινούπολης την περασμένη Παρασκευή, εξέπληξε την ελληνική κυβέρνηση, υπενθυμίζοντας τις πραγματικές προτεραιότητες του Κιέβου και προκαλώντας νέες επιφυλάξεις στην Αθήνα.

Επιπλέον, το Μέγαρο Μαξίμου γνωρίζει πως, ειδικά, οι S-300 έχουν μυθοποιηθεί στην ελληνική κοινή γνώμη παρότι έχουν κατασκευαστεί το μακρινό 1997, η τελευταία πιστοποίηση με βολή έγινε το Δεκέμβριο του 2013 και η συντήρησή τους διαφάνηκε ως προβληματική από το 2020, όταν η Αθήνα μετά βίας εξασφάλισε την πρόσκαιρη εξαίρεσή τους από τις τότε κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας. Γενικότερα, η εκτίμηση ότι οι κυρώσεις θα ισχύουν για πολύ μακρύ διάστημα (και μετά τον τερματισμό της σύρραξης στην Ουκρανία) επιβάλλει, από τεχνοκρατική-πρακτική σκοπιά, την ταχύτερη δυνατή αντικατάσταση των συστημάτων ανατολικής προέλευσης λόγω αδυναμίας συντήρησής τους.

Προφανώς, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενόψει Ευρωεκλογών θα είναι δύσκολο να εξηγήσει κάτι τέτοιο στους δυσαρεστημένους ψηφοφόρους, όταν μάλιστα η αξιοπιστία του έχει τρωθεί από την αποτυχία της προηγούμενης διαδικασίας με τη Γερμανία. H απόσυρση των ρωσικών τεθωρακισμένων BMP-1 από τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και η αποστολή τους στην Ουκρανία, με αντικατάστασή τους από γερμανικά Marder-1 A3, είχε εξαγγελθεί ως άμεση και χωρίς επιβολή γεωγραφικών περιορισμών. Τελικά, απαίτησε περίπου 14 μήνες και τα παραληφθέντα Marder κατέληξαν, αντί των νησιών, στη Θράκη με τον ισχυρισμό περί της εκεί μεγαλύτερης επιχειρησιακής χρησιμότητάς τους. Δεν έχουν διευκρινιστεί τα κριτήρια συμμετοχής ελληνικών εταιριών στην ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, ενώ ακούγονται ψίθυροι για ευνοούμενες και μη υποψηφιότητες.

Οι σχέσεις Ελλάδας-Ρωσίας

Παράλληλα, στο κεφάλαιο των σχέσεων Αθήνας-Μόσχας, η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να ενδιαφέρεται μόνον για τους βραχυπρόθεσμους χειρισμούς. Αρχικά, ο πρωθυπουργός ορθώς στάθηκε “στη σωστή πλευρά της Ιστορίας”, καταδικάζοντας τη ρωσική εισβολή. H αποστολή στρατιωτικής βοήθειας (και όχι μόνο ανθρωπιστικής) αντιστάθμισε εν μέρει τις δυτικές υποψίες για την παραδοσιακή στήριξη ορισμένων Ελλήνων πολιτικών προς την Gazprom, αλλά κατόπιν εκδόθηκε μία απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού υπέρ των συμφερόντων της ρωσικής εταιρίας. Ακολούθησαν δε ορισμένες διευθετήσεις μεταξύ διπλωματικών διαύλων, προκαλώντας τη δυσαρέσκεια δυτικών πρεσβειών στην ελληνική πρωτεύουσα.

Στην παρούσα φάση, εκτός από το ζήτημα της αποστολής ή μη πυραυλικών συστημάτων, υπάρχει η εκκρεμότητα της υπογραφής “συμφωνίας ασφάλειας” μεταξύ Ελλάδας και Ουκρανίας ως συνέχεια όσων έχει συνάψει το Κίεβο με το Βερολίνο, το Λονδίνο και το Παρίσι. Επισήμως, δεν έχει ορισθεί συγκεκριμένη προθεσμία για την υπογραφή, αλλά θεωρείται βέβαιο ότι οι σχετικοί χειρισμοί πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τη σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ, στην Ουάσιγκτον, στις 9 Ιουλίου 2024. Μέχρι τώρα, δεν έχει διευκρινιστεί αν η “συμφωνία ασφάλειας” θα περιέχει ρητές δεσμεύσεις συνδρομής και αν απαιτείται η κύρωσή της από τη Βουλή των Ελλήνων.

Ασφαλώς, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει το είδος της αντίδρασης της Μόσχας μέσω της πιθανής υιοθέτησης θέσεων αντίθετων προς τα ελληνικά συμφέροντα στον ΟΗΕ ή, ευρύτερα, σε περιόδους κρίσεων – άλλωστε, το 2020, ο πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν δεν είχε ανταποκριθεί σε αίτημα του Κυριάκου Μητσοτάκη για κατευναστική παρέμβασή του προς τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Γενικώς, η ελληνική πλευρά είναι απροετοίμαστη και –πέραν της επικοινωνιακής διάστασης– πραγματικά αιφνιδιάστηκε από τη ρωσική πυραυλική επίθεση σε κάποια απόσταση από το σημείο που βρισκόταν η κυβερνητική αποστολή στην Οδησσό.

Φυσικά, ήταν κάτι απολύτως προβλέψιμο. Γιατί παρόμοια περιστατικά συνέβησαν, για παράδειγμα, κατά τις επισκέψεις του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες (Απρίλιος 2022), των ηγετών της Γαλλίας, Γερμανίας και Ιταλίας (Εμμανουέλ Μακρόν, Όλαφ Σολτς και Μάριο Ντράγκι αντίστοιχα, τον Ιούνιο 2022), της Γερμανίδας υπουργού Εξωτερικών Αναλένα Μπέρμποκ (πτήση αναγνωριστικού drone το Φεβρουάριο 2024) και του υψηλού εκπροσώπου της ΕΕ, Ζοζέπ Μπορέλ (επίσης προ μηνός).

Ελληνικές εταιρίες και ανοικοδόμηση

Μετά τη λήξη του πολέμου, η Ελλάδα βάσιμα προσδοκά ότι θα μετέχει στην (πολυμελή) ομάδα κρατών που θα “ανταμειφθούν” από την κυβέρνηση της Ουκρανίας για την υποστήριξή τους. Βέβαια, οι όμιλοι των μεγάλων δυτικών κρατών θα λάβουν τη μερίδα του λέοντος των συμβολαίων, ενώ ούτε ο κ. Ζελένσκι ούτε άλλοι Ουκρανοί επίσημοι μπορούν να εγγυηθούν το ύψος των αναθέσεων προς ελληνικές εταιρίες.

Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, ο ειδικός απεσταλμένος του υπουργείου Εξωτερικών για την Ουκρανία, πρέσβης Σπύρος Λαμπρίδης, ήταν ο εισηγητής της υιοθέτησης μιας πιο ρεαλιστικής πολιτικής. Κύριος στόχος της είναι η προετοιμασία για την υλοποίηση έργων, κυρίως (ή μόνο), στην Οδησσό, λόγω των ιστορικών δεσμών της συγκεκριμένης πόλης με την Ελλάδα. Πάντως, χειροπιαστή πρόοδος δεν επιτεύχθηκε κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού.

Προηγουμένως, εξίσου άκαρπη ήταν η σύγκληση της Μικτής Διυπουργικής Ομάδας Εργασίας, στην Αθήνα στις 15 Φεβρουαρίου του 2024, υπό τον υφυπουργό Εξωτερικών Κώστα Φραγκογιάννη και τον υπουργό Επικρατείας της Ουκρανίας Όλεχ Νέμτσινοφ. Η κατάσταση περιπλέκεται περισσότερο, καθώς η ουκρανική πλευρά προτιμά τις σχέσεις και απευθείας επαφές με το Μέγαρο Μαξίμου και τους συνεργάτες του Κυριάκου Μητσοτάκη, αντί του εξωκοινοβουλευτικού Κώστα Φραγκογιάννη και του υπηρεσιακού Σπύρου Λαμπρίδη, συζητώντας επί συγκεκριμένων μελλοντικών ανάδοχων των έργων.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι