ΘΕΜΑ

Ιρανικά εμπορικά πλοία μεταφέρουν από Κίνα υλικά για βαλλιστικούς πυραύλους

Ιρανικά εμπορικά πλοία μεταφέρουν από Κίνα υλικά για βαλλιστικούς πυραύλους, Σταύρος Μαλαγκονιάρης
EPA/SEPAHNEWS HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Τα ταξίδια τεσσάρων εμπορικών πλοίων βρίσκονται υπό παρακολούθηση από ευρωπαϊκές μυστικές υπηρεσίες, επιδιώκοντας να ελέγξουν εάν το Ιράν έχει ξεκινήσει το πρόγραμμα ανασυγκρότησης των βαλλιστικών πυραύλων του.

Σύμφωνα με το CNN,  που επικαλείται ευρωπαϊκές μυστικές υπηρεσίες, τα συγκεκριμένα πλοία μετέφεραν στο Ιράν, σε συνολικά 10- 12 ταξίδια, φορτία υπερχλωρικού νατρίου, ένα συστατικό με πολλές χρήσεις, μεταξύ των οποίων είναι η παραγωγή προωθητικού καυσίμου συμβατικών πυραύλων μεσαίου βεληνεκούς. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι οι αποστολές φορτίων άρχισαν να φτάνουν στο Ιράν από τα τέλη Σεπτεμβρίου, προερχόμενα από την Κίνα.

Συνολικά, μεταφέρθηκαν 2.000 τόνοι υπερχλωρικού νατρίου, ποσότητα ικανή για την παραγωγή καυσίμου για περίπου 500 πυραύλους. Η παρακολούθηση των πλοίων έγινε από τα δεδομένα του Αυτόματου Συστήματος Αναγνωρίσεως, ευρύτερα γνωστό ως σύστημα AIS, αλλά και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης των πληρωμάτων τους.

Όπως έχει φανεί, αυτά τα πλοία, όλα με ιρανική σημαία, ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες του Ιράν και έχουν ταξιδέψει αρκετές φορές από τα τέλη Απριλίου μεταξύ Κίνας και Ιράν. Μάλιστα, από τις αναρτήσεις των μελών των πληρωμάτων τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, υπάρχει και μια εικόνα των στάσεων του κάθε πλοίου στη διάρκεια του ταξιδιού. Αυτά τα πλοία είναι:

  • Το (κατασκευής 2008) πλοίο μεταφοράς κοντέινερ “Basht”, το οποίο μετά την αναχώρησή του από λιμάνι του Ιράν, φαίνεται να είναι αγκυροβολημένο ανοιχτά από το λιμάνι της επαρχίας Γκουανγκντόνγκ.
  • Το σύγχρονο (κατασκευής 2018) επίσης πλοίο μεταφοράς κοντέινερ “Barzin”, χωρητικότητας 148.582 τόνων (DWT), το οποίο φαίνεται να ταξιδεύει από το Ιράν προς την Κίνα.
  • Το ηλικίας 27 χρονών πλοίο γενικού φορτίου “Elyana”, χωρητικότητας 22882 τόνων, που είχε κάνει ταξίδι από τη Κίνα στο Μπαντάρ Αμπάς του Ιράν, όπου έφτασε στις 12 Οκτωβρίου. Τώρα, σύμφωνα με το marine traffic, το πλοίο ταξιδεύει από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα προς τη Βεγγάζη της Λιβύης. Σύμφωνα με το ναυτιλιακό site The Maritime Executive το “Elyana” είχε εντοπιστεί τον Μάιο να κάνει «μια εξαιρετικά ύποπτη επίσκεψη στο λιμάνι Τομπρούκ στη Λιβύη, πιθανώς μεταφέροντας όπλα».
  • Τελευταίο είναι το κατασκευής 2000 φορτηγό μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carrier) “Artavand”, χωρητικότητας 72622 τόνων, που φαίνεται ότι όλο το δεύτερο 15νθημερο του Οκτωβρίου παραμένει στο Ιρανικό λιμάνι του Μπαντάρ Αμπάς.

Στο μικροσκόπιο τα πλοία από την Κίνα

Το δημοσίευμα του CNN και άλλα του διεθνούς ηλεκτρονικού ναυτιλιακού Τύπου επισημαίνουν ότι τα συγκεκριμένα πλοία και οι κινέζικες εταιρείες, που φέρονται ως εμπλεκόμενες, υπόκεινται σε κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης, επισημαίνουν οι μεταφορές άρχισαν μια ή δύο μέρες πριν την επαναφορά των κυρώσεων του ΟΗΕ προς το Ιράν, με μια αμφιλεγόμενη διαδικασία, που υποστηρίχτηκε από τη Γαλλία, τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά κατά την Ρωσία και τη Κίνα, στερείται νομικής βάσης.

Ωστόσο, το πιο σημαντικό στοιχείο είναι ότι το υπερχλωρικό νάτριο δεν είναι από τα στοιχεία που, σύμφωνα με τον ΟΗΕ, απαγορεύεται να εξάγονται προς το Ιράν. Άλλωστε, να σημειωθεί ότι εκτός από την χρήση του ως πρώτη ύλη σε παραγωγή υπερχλωρικού αμμωνίου, ενός απαγορευμένου οξειδωτικού, που χρησιμοποιείται σε βαλλιστικούς πυραύλους, χρησιμοποιείται για τον έλεγχο του στατικού ηλεκτρισμού κατά τη συσκευασία τροφίμων, στην κατασκευή παραγόντων πάχυνσης ζώων, αλλά και για θεραπευτικούς ιατρικούς λόγους. Πάντως, δεν είναι σαφές εάν η κινεζική κυβέρνηση γνωρίζει τις αποστολές.

Απαντώντας σε ερώτηση του CNN σχετικά με αυτές τις αποστολές, ένας εκπρόσωπος του Υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας δήλωσε ότι η Κίνα «εφάρμοζε με συνέπεια ελέγχους εξαγωγών ειδών διπλής χρήσης σύμφωνα με τις διεθνείς υποχρεώσεις της και τους εσωτερικούς νόμους και κανονισμούς». «Θέλουμε να τονίσουμε ότι η Κίνα έχει δεσμευτεί να επιλύσει ειρηνικά το ιρανικό πυρηνικό ζήτημα μέσω πολιτικών και διπλωματικών μέσων και αντιτίθεται στις κυρώσεις και τις πιέσεις», συνέχισε ο εκπρόσωπος, προσθέτοντας ότι το Πεκίνο θεωρούσε την επιστροφή των κυρώσεων στο πλαίσιο του μηχανισμού επαναφοράς ως «μη εποικοδομητική» και «σοβαρή οπισθοδρόμηση» στις προσπάθειες «επίλυσης του ιρανικού πυρηνικού ζητήματος».

Προηγούμενες αποστολές του Ιράν

Πριν από τον Πόλεμο των 12 Ημερών μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ, είχαν εντοπιστεί, τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με το The Maritime Executive,l δύο ιρανικά φορτηγά πλοία να μεταφέρουν συνολικά 58 κοντέινερ με υπερχλωρικό νάτριο, που είχαν φορτωθεί στη Σαγκάη με προορισμό το Μπαντάρ Αμπάς. Σε αυτά υπολογίζεται ότι υπήρχαν περίπου 1.000 τόνοι υπερχλωρικού νατρίου, αρκετοί για την παραγωγή καυσίμου προώθησης 240 πυραύλων.

Τα δύο πλοία είχαν εκφορτώσει τα κοντέινερ στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων Shahid Rajaei και πιστεύεται ότι από αυτά προκλήθηκε, στις 26 Απριλίου, η μεγάλη καταστροφική έκρηξη που στοίχισε τη ζωή σε 70 άτομα και τραυματίστηκαν εκατοντάδες, καθώς είναι εξαιρετικά επικίνδυνο προϊόν, με κινδύνους έκρηξης. Ωστόσο, οι αποστολές συνεχίστηκαν- σύμφωνα με το CNN- με αποτέλεσμα να φτάσουν από τον Μάϊο μέχρι τα μέσα Ιουνίου, στο Ιράν άλλοι περίπου 1000 τόνοι υπερχλωρικού νατρίου. Τα καινούργια φορτία, που έφτασαν, τον τελευταίο μήνα, στο Ιράν, θεωρείται ότι εντάσσονται σε μια νέα προσπάθεια της Τεχεράνης να επανεξοπλιστεί.

«Το Ιράν χρειάζεται πολύ περισσότερο υπερχλωρικό νάτριο τώρα για να αντικαταστήσει τους πυραύλους που χρησιμοποιήθηκαν στον πόλεμο και να αυξήσει την παραγωγή. Θα περίμενα μεγάλες αποστολές προς το Ιράν καθώς προσπαθεί να επανεξοπλιστεί, όπως ακριβώς θα περίμενα το Ισραήλ και τις ΗΠΑ να προσπαθήσουν να αντικαταστήσουν τον εξοπλισμό αναχαιτίσεων και τα πυρομαχικά που χρησιμοποιήθηκαν», δήλωσε ο Τζέφρι Λιούις, διευθυντής του Προγράμματος Μη Διάδοσης των Πυρηνικών Όπλων στην Ανατολική Ασία στο Ινστιτούτο Διεθνών Σπουδών Μίντλμπουρι.

Ο καλύτερος τρόπος για να θεωρήσουμε την τρέχουσα στιγμή, δήλωσε στο CNN, ως παύση των εχθροπραξιών, είναι επειδή κάθε πλευρά επιδιώκει να επανεξοπλιστεί. «Δύο χιλιάδες τόνοι υπερχλωρικού νατρίου επαρκούν μόνο για περίπου 500 πυραύλους. Αυτό είναι πολύ, αλλά το Ιράν σχεδίαζε να παράγει περίπου 200 πυραύλους ένα μήνα πριν από τον πόλεμο και τώρα πρέπει να αντικαταστήσει όλους τους πυραύλους που είτε κατέστρεψε το Ισραήλ είτε χρησιμοποίησε», είπε ο ίδιος.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx