Λιβύη: Εμπλοκή της φρεγάτας “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ” στην επιχείρηση IRINI
25/07/2025
Νέα και μάλλον ανησυχητική είναι η διάσταση που αποκτά η υπόθεση του πλοίου στο οποίο έγινε νηοψία από το ιταλικό Ναυτικό στα ανοιχτά της Λιβύης, κοντά στον Κόλπο της Σύρτης. Οι επιπρόσθετες πληροφορίες που τέθηκαν υπόψη του DP είναι ενδιαφέρουσες και παραπέμπουν σε διπλωματικό “θρίλερ”, με μοναδικό ασφαλές συμπέρασμα το ότι κάθε πλευρά εξυπηρετεί τα συμφέροντά της αποκλειστικά, ακόμα και στο πλαίσιο διεθνών αποστολών όπως η IRINI της Ευρωπαϊκής Ένωσης…
Σύμφωνα λοιπόν με τα νέα στοιχεία του ρεπορτάζ του DP, προκύπτουν κάποιες ενδιαφέρουσες “λεπτομέρειες”. Καταρχάς, να διευκρινίσουμε λεξω από τις ακτές της Λιβύης εντοπίστηκε το πλοίο “AYA”, ελληνικών συμφερόντων (VRS Maritime Services με έδρα τον Πειραιά), το οποίο λίγο πριν τα μεσάνυχτα στις 11 Σεπτεμβρίου 2024 είχε δεχθεί επίθεση στη Μαύρη θάλασσα από ρωσικό πολυηχητικό πύραυλο Kh-22 (κωδικοποίηση κατά ΝΑΤΟ: AS-4 Kitchen). Τον είχε εξαπολύσει ρωσικό βομβαρδιστικό Tu-22M Backfire! Το πλοίο έφερε σημαία Μπελίζ και μετέφερε στην Αίγυπτο 26.550 τόνους σιτηρών. Ενδιαφέρον έχει ότι δημοσιεύματα της εποχής το έφεραν να τελεί υπό τουρκική διαχείριση. Το πως επιβίωσε από τέτοιο πλήγμα είναι άλλο ένα ζήτημα…
Σύμφωνα λοιπόν με τις νεότερες πληροφορίες, το πλοίο είχε ξεκινήσει από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) μεταφέροντας φορτηγάκια τα οποία στην καρότσα έφεραν δίδυμα πολυβόλα. έφερε σημαία Παναμά και όχι Λιβερίας όπως είχε αναφερθεί στο αρχικό δημοσίευμα. Ο Ιταλός υποναύαρχος, διοικητής της επιχείρησης της Ε.Ε. “IRINI”, διέταξε νηοψία και κάλεσε για συνδρομή την ελληνική φρεγάτα F465 “ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ“. Γιατί όμως η υπόθεση αποκτά ενδιαφέρον; Για διπλωματικούς λόγους όπως θα επιχειρηθεί να εξηγηθεί…
Πληροφορίες λοιπόν αναφέρουν, πως πεποίθηση είναι ότι ο Ιταλός διέταξε τη νηοψία γνωρίζοντας για ποιον προοριζόταν το φορτίο και τι περιείχε. Αυτό είναι απολύτως συμβατό με τα ιταλικά συμφέροντα, καθώς διατηρούν πολύ καλές σχέσεις με τη δυτική Λιβύη και την κυβέρνηση Ντμεϊμπά. Καλώντας για συνδρομή την ελληνική φρεγάτα, πετούσε την “καυτή πατάτα” στην ελληνική πλευρά, που έχει ανοικτό μέτωπο με την ανατολική Λιβύη, ενώ διατηρεί “στρατηγικές σχέσεις” -σύμφωνα με την επίσημη ρητορική- με τα ΗΑΕ…
Ελληνικές περιπλοκές στην Λιβύη
Η εμπλοκή σημειώνεται σε μια στιγμή όπου καταβάλλεται από ελληνικής πλευράς προσπάθεια να βρεθεί κοινός τόπος και συνεννόηση για το θέμα της χάραξης των θαλασσίων ζωνών με την ανατολική Λιβύη που ελέγχεται από τον στρατάρχη Χάφταρ. Ακόμα χειρότερο για την Ελλάδα είναι ότι στην υπόθεση εμπλέκονται τα ΗΑΕ, που υποστηρίζουν την πλευρά του Χάφταρ.
Άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από το ρεπορτάζ, είναι η επιμονή των πηγών ότι το πλοίο οδηγήθηκε στην Κρήτη όπου και ξεφορτώθηκε. Εν συνεχεία, ενώ προορισμός του ήταν το λιμάνι του Αστακού στη Δυτική Ελλάδα για να κατασχεθεί, φέρεται να μην έχει μεταβεί εκεί και ότι παραμένει επιτηρούμενο εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Όσο κι αν πίεσε το DP βρήκε κλειστά στόματα, πράγμα το οποίο παραπέμπει σε μια εν εξελίξει -δύσκολη- διπλωματική κατάσταση, δεδομένου του ότι έχουν παρέλθει 3-4 μέρες από το συμβάν.
Κάποια στιγμή θα πρέπει να δοθούν από τους αρμοδίους διευκρινίσεις για το θέμα. Ωστόσο, εάν οι πληροφορίες για τον ιταλικό χειρισμό επιβεβαιωθούν, τότε ίσως θα πρέπει να κρατάμε μικρό καλάθι… αναφορικά με τις ελπίδες απόκτησης δυο φρεγατών Bergamini για το Πολεμικό Ναυτικό. Ελλάδα και Ιταλία οφείλουν να βρουν τον κώδικα επικοινωνίας που θα αποτρέψει την έγερση ζητημάτων που μπορούν να βλάψουν τις διμερείς σχέσεις.
Είναι κατανοητά τα συμφέροντα κάθε χώρας, μέχρι του σημείου όμως που δεν θα στραφούν ευθέως εναντίον των ελληνικών…