ΘΕΜΑ

Μέχρι πότε θα περιμένει η Πολεμική Αεροπορία τα C-130;

Μέχρι πότε θα περιμένει η Πολεμική Αεροπορία τα C-130;

Το πρόβλημα με τα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας δυστυχώς συνεχίζεται και αυτό έχει ως αποτέλεσμα γενικότερα την περιορισμένη επιχειρησιακή δυνατότητα των Ενόπλων Δυνάμεων. Τα συγκριμένα αεροσκάφη για τουλάχιστον 10 χρόνια ήταν τοποθετημένα στην υγρασία, άλλα στους διαδρόμους της Τανάγρας και άλλα στους διαδρόμους της ΕΑΒ, για διάφορους λόγους που δεν ήταν ευθύνη της ΕΑΒ, αλλά των διαχρονικών κυβερνητικών επιλογών.

Η ΕΑΒ με το μειωμένο προσωπικό που διαθέτει, λόγω συνταξιοδοτήσεων έμπειρου τεχνικού προσωπικού ή αποχώρησης τεχνικών λόγω των χαμηλών, σε συνάρτηση με το αντικείμενο, οικονομικών αμοιβών, έχοντας παράλληλα την πιστοποιημένη τεχνογνωσία από την Lockheed Martin για την εργοστασιακή συντήρηση (PDM) των αεροσκαφών C-130 H/B, δεν είχε την δυνατότητα να συντομεύσει τους χρόνους παράδοσης, σύμφωνα με τις επείγουσες ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας. Τα αεροσκάφη αυτά χρήζουν εκτεταμένης εργοστασιακής συντήρησης και ό,τι άλλο προκύψει κατά την διάρκεια των εργασιών συντήρησης, από την πολύχρονη εγκατάλειψη προκειμένου να καταστούν ενεργά για πτήση.

Η ΕΑΒ για να συντομεύσει τους χρόνους παράδοσης των εν λόγω αεροσκαφών (ύστερα από πιέσεις που δέχτηκε λογικά από το ΥΠΕΘΑ), υπέγραψε σύμβαση για την εργοστασιακή συντήρηση τεσσάρων αεροσκαφών C-130 H/B τον Ιούνιο του 2022 με απευθείας ανάθεση στην εταιρεία “AEROSPACE MANAGEMENT AND SUPPORT”(AMS AERO), αφού προηγουμένως είχε αποδεχτεί τις ανάλογες προβλεπόμενες τεχνικές πιστοποιήσεις για την καταλληλότητα της AMS AERO στην εκτέλεση του έργου.

Ο χρόνος παράδοσης του πρώτου αεροσκάφους είναι περίπου 7 μήνες και το κόστος για το ένα αεροσκάφος 1.085.470 ευρώ, με χρέωση της εργατοώρας στα 58 ευρώ. Βεβαίως η απευθείας ανάθεση είναι ένα προς έλεγχο θέμα, ωστόσο ρεαλιστικά το προσπερνώ λόγω του επείγοντος, δεδομένου της κρίσιμης περιόδου για την χώρα εκείνη την χρονική περίοδο με την Τουρκία.

Η Αεροπορία περιμένει

Συμβατική υποχρέωση της ΕΑΒ ήταν να παραδώσει τα απαιτούμενα υλικά, τα εργαλεία και τον ανάλογο εξοπλισμό του έργου για κάθε αεροσκάφος στην AMS-AERO, προκειμένου να ολοκληρώσει το συμβατικό της έργο. Έχει παρέλθει ενάμιση χρόνος από την υπογραφή της εν λόγω σύμβασης και ακόμη η Πολεμική Αεροπορία περιμένει να της παραδοθεί το πρώτο αεροσκάφος C-130. Τον Νοέμβριο του 2023 η AMS- AERO απέστειλε εξώδικη διαμαρτυρία προς την ΕΑΒ, όπου διαμαρτύρεται για την μεγάλη καθυστέρηση στην χορήγηση υλικών, των ειδικών εργαλείων και του απαραίτητου εξοπλισμού προκειμένου να ολοκληρώσει το συμβατικό της έργο.

Επίσης διαμαρτύρεται γιατί η ΕΑΒ αρνείται να εξουσιοδοτήσει τουλάχιστον την AMS-AERO, ενώ προβλέπεται από την σύμβαση να προβεί αυτή σε ενέργειες προμήθειας των υλικών, προκειμένου να τρέξουν οι χρόνοι υλοποίησης του συμβατικού της έργου. Επιπλέον διαμαρτύρεται ως προς την μη απόδοσης της προκαταβολής που προβλέπεται από την σύμβαση και ανέρχεται στις 300.000 ευρώ (έχουν δοθεί 100.000 ευρώ) για κάθε αεροσκάφος, ενώ όπως υποστηρίζει η AMS-AERO  κατά την παρούσα χρονική περίοδο έχει ήδη αναλάβει τις εργασίες εργοστασιακής συντήρησης για δύο αεροσκάφη C-130.

Ποιοι είναι οι βαθύτεροι ουσιαστικοί λόγοι που η ΕΑΒ αδυνατεί να χορηγήσει τα προβλεπόμενα υλικά στην AMS -AERO στους προβλεπόμενους συμβατικούς χρόνους, είναι ένα ερώτημα. Όπως, ερώτημα παραμένει ο χρόνος παράδοσης των εν λόγω αεροσκαφών στην Πολεμική Αεροπορία. Όπως αντιλαμβάνεστε η ουσία είναι: ότι για το άλφα ή βήτα λόγο μεταξύ των δύο εταιρειών το συμβατικό χρονοδιάγραμμα είναι αδικαιολόγητα καθυστερημένο και αυτό έχει ως αποτέλεσμα η Πολεμική μας Αεροπορία να μην βλέπει αεροσκάφη σε μία περίοδο κρίσιμη γεωστρατηγικά για την χώρα.

Το υπουργείο της Εθνικής Άμυνας γνωρίζει πολύ καλά το θέμα, ας φροντίσει να δώσει λύση στο πρόβλημα το ταχύτερο, δεδομένου ότι, χωρίς αξιόπιστα και ποιοτικά μεταφορικά αεροσκάφη, οι επιχειρησιακές δυνατότητες των Ενόπλων Δυνάμεων γίνονται προβληματικές.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι