Η Κομισιόν μαγειρεύει τα νούμερα του ευρω-προϋπολογισμού

Η Κομισιόν μαγειρεύει τα νούμερα του ευρω-προϋπολογισμού

Γράφει η Eszter Zalan  – 

Μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατηγόρησαν την Κομισιόν ότι σκόπιμα προκαλεί σύγχυση στους αριθμούς στην πρότασή της για τον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ. “Η ανακοίνωση της Κομισιόν όσον αφορά τα αριθμητικά στοιχεία για το μελλοντικό πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ) φαίνεται να αποκλίνει αρκετά από την πραγματικότητα”, δήλωσε πρόσφατα στην κοινοβουλευτική επιτροπή προϋπολογισμού η Γαλλίδα ευρωβουλευτίνα Isabelle Thomas. Η Τόμας είναι ένας από τις ευρωβουλευτίνες που ασχολούνται με το επόμενο ΠΔΠ στο κοινοβούλιο.

Κάποια στοιχεία βασίζονται στην ΕΕ των 27, άλλα σε ΕΕ των 28, μερικά βασίζονται στις τρέχουσες τιμές, άλλα σε σταθερές τιμές … Όλα τα τεχνάσματα έχουν δοκιμαστεί από την Κομισιόν, πράγμα που με οδηγεί να αναρωτιέμαι για την ίδια την αξιοπιστία και τη σοβαρότητα που μας έχει δοθεί», δήλωσε η Σοσιαλίστρια ευρωβουλευτίνα. Η Κομισιόν παρουσίασε την πρότασή της για την περίοδο 2021-2027 στις 2 Μαΐου, με συνολικό προϋπολογισμό 1,114% του ακαθάριστου εθνικού εισοδήματος (GNI) της ΕΕ των 27.

Isabelle Thomas
Isabelle Thomas

Παρά το γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο – ένας από τους σημαντικότερους καθαρούς συνεισφέροντες στον προϋπολογισμό – εγκαταλείπει το μπλοκ, η Κομισιόν πρότεινε μεγαλύτερο προϋπολογισμό από τον σημερινό, ελπίζοντας να πείσει τους υπόλοιπους καθαρούς πληρωτές να συνεισφέρουν περισσότερα, με αντάλλαγμα περικοπές στις παραδοσιακές πολιτικές, όπως η γεωργία και οι δαπάνες συνοχής.

Το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ πρότεινε τον αρμόδιο Επίτροπο για θέματα προϋπολογισμού, Guenther Oettinger, να μειώσει κατά 5% τη γεωργική πολιτική με περικοπή κατά 4% των άμεσων πληρωμών στους αγρότες και μείωση κατά 7% των πολιτικών συνοχής των οποίων στόχος είναι να βοηθήσουν τις φτωχότερες περιφέρειες. Ωστόσο, σύμφωνα με ένα εσωτερικό έγγραφο του κοινοβουλίου, το οποίο έλαβε το EUobserver και το οποίο περιλαμβάνει προσωρινούς υπολογισμούς του προϋπολογισμού, οι περικοπές είναι πιο σημαντικές.

Guenther Oettinger
Guenther Oettinger

Οι εμπειρογνώμονες του κοινοβουλίου υπολογίζουν μείωση πάνω από 15 τοις εκατό στη γεωργία, συμπεριλαμβανομένων πάνω από 10 τοις εκατό στις άμεσες πληρωμές και πάνω από 25 τοις εκατό στην αγροτική ανάπτυξη, αφού αφαιρούνται τα ποσά του Ηνωμένου Βασιλείου.

Το κοινοβούλιο προέβλεψε περικοπή κατά περίπου 10% στις δαπάνες συνοχής – συμπεριλαμβανομένης της μείωσης κατά 45% του ίδιου του ταμείου συνοχής, το οποίο είναι το μικρότερο μέρος της πολιτικής συνοχής και κατανέμεται στις περιφέρειες από τις εθνικές κυβερνήσεις.

Υπολόγισε επίσης αύξηση της έρευνας κατά 13 % (σε σύγκριση με τη δήλωσή της κατά 50%) και μόνο αύξηση κατά 77% του προγράμματος ανταλλαγής Erasmus (σε σύγκριση με τη δήλωση της Επιτροπής για διπλασιασμό του).

Σαφήνεια εναντίον αδιαφάνειας

Η ανάλυση του κοινοβουλίου αναφέρει ότι η Κομισιόν ήταν σαφής όσον αφορά τα απόλυτα στοιχεία – αλλά ήταν αδιαφανής για το τι συγκρίνει τα στοιχεία με το τρέχον ΠΔΠ.
Η ανάλυση από το κοινοβούλιο ζήτησε διευκρινίσεις από την Κομισιόν σχετικά με τα ποσά που χρησιμοποιεί για τις συγκρίσεις του για το διάστημα 2014-2020 και ειδικότερα πόσο αφαιρεί το μερίδιο του Ηνωμένου Βασιλείου.

Το Κοινοβούλιο επιθυμεί επίσης σαφήνεια σχετικά με τη νέα αρχιτεκτονική των τομέων και των προγραμμάτων και τις μακροοικονομικές υποθέσεις του εκτελεστικού οργάνου της ΕΕ.
Οι υπερασπιστές της συνοχής υποστηρίζουν ότι η πολιτική έχει τις ρίζες της στην ιδρυτική συνθήκη της ΕΕ και ότι οι φτωχότερες περιφέρειες δεν πρέπει να «τιμωρούνται» λόγω του Brexit. Ο υπουργός πολιτικών υποθέσεων της Πολωνίας Κονράντ Σζιμανσάνσκι προειδοποίησε ότι ορισμένα κράτη μέλη θα χάσουν περισσότερο από το 30% των εθνικών κονδυλίων τους στην πολιτική συνοχής. Αν και τα κονδύλια των κρατών μελών εξαρτώνται επίσης από τον τρόπο με τον οποίο η Επιτροπή θα αποφασίσει να τα υπολογίσει.

Ωστόσο, οι καθαροί πληρωτές υποστηρίζουν ότι αντί των μεταφορών, ο προϋπολογισμός θα πρέπει να επικεντρώνεται στις επενδύσεις στην έρευνα και την καινοτομία. Οι διαπραγματεύσεις αναμένεται να είναι δύσκολες, ενώ η Κομισιόν σκοπεύει να κλείσει μια συμφωνία εντός ενός έτους. Ο πρόεδρος της επιτροπής προϋπολογισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Jean Arthuis, έστειλε επιστολή στον αρμόδιο για τον προϋπολογισμό Επίτροπο Oettinger στις 16 Μαΐου, σχετικά με την “έλλειψη αξιοπιστίας και συγκρισιμότητας ορισμένων από τα αριθμητικά στοιχεία της Επιτροπής“.

Ο Arthuis ζήτησε από την Κομισιόν να κάνει τις συγκρίσεις που χρησιμοποιούνται μεταξύ των δύο προϋπολογισμών σε σταθερές τιμές, να διευκρινίσει τα πραγματικά ποσά της περιόδου 2014-2020 που χρησιμοποιεί η Επιτροπή ως σημείο σύγκρισης και να εξηγήσει λεπτομερώς τη νέα δομή του προϋπολογισμού.

Διαφορετικός κόσμος

Τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ρίχνουν φως στις σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των στοιχείων της Επιτροπής και της πραγματικότητας“, δήλωσε η ευρωβουλευτίνα Thomas, προσθέτοντας ότι η πρόταση στερείται συνεκτικότητας, σαφήνειας, φιλοδοξίας και πολιτικής βούλησης.

Ο προϋπολογισμός της ΕΕ θα πρέπει να συμφωνηθεί ομόφωνα από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών και θα πρέπει να υπογραφεί από το κοινοβούλιο. Ο Πολωνός Jan Olbrycht, ο άλλος ευρωβουλευτής στον οποίο ανατέθηκε ο φάκελος του προϋπολογισμού, συμφώνησε με την Thomas και πρόσθεσε ότι η Κομισιόν άλλαξε τη διάρθρωση του προϋπολογισμού και είναι δύσκολο να τον συγκρίνουμε με το τρέχον ΠΔΠ.

Οι αριθμοί χρησιμοποιούνται κατά τρόπο [που] είναι αδύνατο να συγκριθούν“, δήλωσε ο κεντροδεξιός ευρωβουλευτής στην κοινοβουλευτική επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. «Όταν έχουμε τις πληροφορίες, ότι η γεωργία είναι «μείον πέντε» και οι άμεσες πληρωμές είναι «μείον τέσσερις», η συνοχή είναι «μείον επτά», το ερώτημα είναι τι πραγματικά σημαίνει», είπε. “Η ανάλυση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο λέει ότι δεν είναι μείον επτά, αλλά είναι τουλάχιστον 10 και η συνοχή είναι μείον 45. Αν ναι, αυτό σημαίνει ότι θα χτυπήσει άμεσα χώρες συνοχής“, πρόσθεσε ο Όλμπρυχτ.

Η Γενική Διευθύντρια Προϋπολογισμού της Κομισιόν Nadia Calvino, δήλωσε στην επιτροπή του κοινοβουλίου ότι η Επιτροπή είναι ανοικτή στη συζήτηση για να διευκρινίσει τους αριθμούς στο κοινοβούλιο. Τόνισε ότι η Brexit αφήνει πίσω “έναν διαφορετικό κόσμο” συγκρίνοντας έναν προϋπολογισμό για 27 κράτη μέλη με ένα για 28. Εξήγησε ότι η μεθοδολογία που ακολούθησε η Επιτροπή με τη γεωργία και τη συνοχή έλαβε το σημερινό ΠΔΠ και το έτος 2020 σε τρέχουσες τιμές και απέσυρε την κατανομή του Ηνωμένου Βασιλείου.

Σε ορισμένα προγράμματα, είναι ευκολότερο, σε άλλα, έχουμε κάνει εκτιμήσεις“, δήλωσε η Calvino, προσθέτοντας ότι από τα στοιχεία αυτά η Κομισιόν υπολόγισε τις αλλαγές. “Η εστίαση στην σύγκριση είναι λίγο παραπλανητική“, πρόσθεσε αργότερα. Η Isabelle Thomas προέτρεψε την Κομισιόν να μοιραστεί επειγόντως τα πραγματικά στοιχεία, επειδή στην αντίθετη περίπτωση το Κοινοβούλιο θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τα δικά του στοιχεία για τα ψηφίσματά του.

Προειδοποίησε τα τρία θεσμικά όργανα της ΕΕ – Κομισιόν, Ευρωβουλή-Συμβούλιο ΕΕ (που εκπροσωπεί τα κράτη μέλη) – που χρησιμοποιούν τρία διαφορετικά στοιχεία ότι αναμένεται να είναι πολύ δύσκολες διαπραγματεύσεις.

Μείωση δαπανών

Ο Zsolt Darvas, ανώτερος συνεργάτης της think-tank Bruegel με έδρα τις Βρυξέλλες, δήλωσε στο EUobserver ότι ήταν ασυνήθιστο ότι η Κομισιόν δεν παρείχε έγγραφο που να παρουσιάζει τη σύγκριση μεταξύ των τωρινών και μελλοντικών δαπανών. Ήταν ο Oettinger που παρουσίασε στοιχεία που συγκρίνουν το προηγούμενο και προτεινόμενο μέγεθος των πολιτικών γεωργίας και συνοχής, αλλά δεν δόθηκε γραπτά.

Zsolt Darvas
Zsolt Darvas

Ο Zsolt Darvas υποθέτει ότι η Κομισιόν δεν θα ήθελε να αποκαλύψει την πλήρη έκταση των περικοπών. Σύμφωνα με τους δικούς τους υπολογισμούς, το συνολικό ποσό για συνοχή αυξάνεται κατά 6% σε ονομαστικές τιμές και μειώνεται κατά 7% σε σταθερές τιμές.

Το Ταμείο Συνοχής – στον υπολογισμό του Darvas – προβλέπεται να μειωθεί κατά 37%, το Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης – μέρος της πολιτικής συνοχής που ξοδεύεται άμεσα από τις περιφέρειες – προτείνεται να αυξηθεί κατά 20%.

Οι γεωργικές δαπάνες προτείνεται να μειωθούν κατά 4%, σύμφωνα με τον Darvas, λαμβάνοντας υπόψη τον πληθωρισμό, η μείωση της πραγματικής αξίας είναι 15%. Ο Darvas πρόσθεσε ότι αυτό που καθιστά δύσκολη τη σύγκριση είναι η μετατόπιση των κονδυλίων στον προτεινόμενο προϋπολογισμό (για παράδειγμα τέσσερα μικρότερα κονδύλια συγχωνεύονται στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο), η αφαίρεση της συμμετοχής του Ηνωμένου Βασιλείου και ο πληθωρισμός που χρησιμοποιείται για τη σταθερή τιμή των δαπανών της ΕΕ από την Κομισιόν, η οποία είναι σταθερή 2%, ανεξάρτητα από τον πραγματικό πληθωρισμό.


Πηγή: Euobserver

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι