Κορονοϊός: Πόσο ασφαλές είναι τελικά το αεροπλάνο

Κορονοϊός: Πόσο ασφαλές είναι τελικά το αεροπλάνο

*Των Tanya Powley, Peggy Hollinger και Michael Peel 

Καθώς οι αεροπορικές εταιρείες σπεύδουν να επιστρέψουν τους στόλους τους στους ουρανούς, ο κλάδος αγωνίζεται να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών, ότι η πτήση σε ένα αεροσκάφος με εκατοντάδες άτομα δεν είναι τόσο επικίνδυνη όσο φαίνεται. Τον περασμένο μήνα, η αεροπορική βιομηχανία – από αερομεταφορείς, κατασκευαστές αεροσκαφών, έως αεροδρόμια – έχει εντείνει την εκστρατεία της για την αντιμετώπιση των ανησυχιών σχετικά με την ασφάλεια και την εξάπλωση του κορονοϊού, καθώς φαίνεται να ανακάμπτει από τη χειρότερη κρίση στην 100ετή ιστορία της.

«Όλα τα δεδομένα που μπορούμε να δούμε μας λένε ότι τα αεροπλάνα έχουν λιγότερο κίνδυνο από οποιονδήποτε αντίστοιχο δημόσιο χώρο [όπως] λεωφορείο, τρένο, εστιατόριο ή χώρο εργασίας», δήλωσε ο Δρ David Powell, ιατρικός σύμβουλος στην ΙΑΤΑ, την διεθνή ένωση των αεροπορικών εταιρειών. Ωστόσο, παραδέχεται ότι ο τομέας είναι αντιμέτωπος με «την ευρεία αντίληψη ότι τα αεροσκάφη είναι επικίνδυνο μέρος».

Ο φόβος προέρχεται από το γεγονός ότι τα αεροσκάφη είναι περιορισμένοι χώροι όπου άνθρωποι, μερικές φορές από διαφορετικές χώρες, βρίσκονται κοντά ο ένας στον άλλον για μεγάλα χρονικά διαστήματα – έχουν δηλαδή όλους τους παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο μόλυνσης με κορονοϊό, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες. Μια έρευνα του κλάδου σε 4.700 επιβάτες τόνισε αυτήν την ανησυχία.

Σύμφωνα με την ΙΑΤΑ, το 65% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι η μεγαλύτερη ανησυχία τους είναι να κάθονται δίπλα σε κάποιον που μπορεί να έχει μολυνθεί. Περίπου το 42% αναφέρεται στη χρήση της τουαλέτας, ενώ το 37% δήλωσε ότι ανησυχεί για τον αέρα που αναπνέει στο αεροπλάνο.

Φόβος για τον αέρα στο αεροπλάνο

Ωστόσο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των συστημάτων εξαερισμού των αεροσκαφών θα μπορούσαν να μειώσουν τους κινδύνους. Ο “ρυθμός αντικατάστασης” – ο αριθμός των φορών που ο όγκος του αέρα της καμπίνας αφαιρείται κάθε ώρα – είναι πολύ γρήγορος.

Αυτός ο χρόνος ανανέωσης «μπορεί να είναι μόλις τρία ή τέσσερα λεπτά σε ένα αεροσκάφος, σε σύγκριση με τα 20 ή 30 λεπτά σε ένα εσωτερικό περιβάλλον στο έδαφος», δήλωσε ο Shaun Fitzgerald, επισκέπτης καθηγητής της Royal Academy of Engineering στο Πανεπιστήμιο του Cambridge. Αν και αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε μόριο του αέρα στο περιβάλλον αφαιρείται κάθε λίγα λεπτά, η ροή αέρα που δημιουργεί μειώνει δυνητικά σημαντικά τον κίνδυνο έκθεσης σε υψηλές συγκεντρώσεις ιών για μεγάλες περιόδους.

Ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας είναι ότι ο αέρας που ανακυκλώνεται μέσω της καμπίνας του αεροσκάφους περνά μέσα από συστήματα κλιματισμού με πολύ πιο εξελιγμένα και αποτελεσματικά φίλτρα από αυτά που βρίσκονται γενικά σε εσωτερικούς χώρους στο έδαφος. Αυτά τα λεγόμενα φίλτρα HEPA – σχεδιασμένα για περιβάλλοντα όπου η υψηλή ποιότητα του αέρα είναι απαραίτητη – έχει βρεθεί σε προηγούμενες μελέτες ότι αφαιρούν σχεδόν όλα τα σωματίδια του τυπικού μεγέθους του κορονοϊού.

«Τα περισσότερα καθημερινά συστήματα αιρ κοντίσιον δεν λειτουργούν με υψηλούς ρυθμούς αντικατάστασης αέρα – και δεν διαθέτουν φίλτρα HEPA, επειδή δεν τα χρειάζονται», δήλωσε ο καθηγητής Fitzgerald. Τόσο η Airbus όσο και η Boeing έχουν συμβουλεύσει τις αεροπορικές εταιρείες να διατηρούν το σύστημα εξαερισμού σε λειτουργία όταν οι επιβάτες επιβιβάζονται και αποβιβάζονται για να ελαχιστοποιήσουν περαιτέρω τον κίνδυνο – μια πρακτική που δεν ήταν διαδεδομένη πριν από την Covid-19.

*Πηγή: Financial Times-Euro2day

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι