Πέσανε υπογραφές με τους Iσραηλινούς για Κέντρο Πτήσεων στην Καλαμάτα

Πέσανε υπογραφές με τους ισραηλινούς για Κέντρο Πτήσεων στην Καλαμάτα

Με διαδικασίες “εξπρές” υπογράφτηκε πριν λίγο, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες του Defence Point, η σύμβαση για τη “Δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα” (ΔΕΚ). Η σύμβαση υπογράφτηκε διακρατικά ανάμεσα στις αρχές εξοπλισμών των δύο χωρών, την ελληνική ΓΔΑΕΕ και την ισραηλινή SIBAT. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το ύψος της σύμβασης είναι 1,375 δισ. ευρώ με τιμαριθμική αναπροσαρμογή, η οποία μετά από διαπραγματεύσεις και συμφωνία πενταετούς “περιόδου χάριτος”, ορίστηκε στο 2,65% (εκκίνηση διαπραγμάτευσης από το 3,5%).

Για την υλοποίηση εμπλέκει τον ισραηλινό κολοσσό στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας Elbit Systems. Της υπογραφής προηγήθηκε ενημέρωση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, καθώς επίσης και η “διά περιφοράς” έγκριση της σύμβασης από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας (ΚΥΣΕΑ). Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η τιμαριθμική αναπροσαρμογή (το κόστος του χρήματος, συναλλαγματικός κίνδυνος), δηλαδή το 2,65%, θα προστίθεται επί της ετήσιας δόσης που θα πρέπει να καταβάλει η ελληνική πλευρά, από τον έκτο χρόνο υλοποίησης της σύμβασης και μέχρι την αποπληρωμή αυτής.

Σύμφωνα με εξαιρετικά ενδιαφέρον και ακριβές χθεσινό ρεπορτάζ της εφημερίδας “Δημοκρατία”, η υπογραφή αποτελεί την κατάληξη μίας διαδικασίας που άρχισε το 2017 όταν το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) ενέκρινε τη σχετική μελέτη, η οποία εξέταζε τρόπους αναβάθμισης της αεροπορικής εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ), μετά την αναγκαστική παύση που επέβαλαν τα μνημόνια στα σχετικά προγράμματα προμήθειας νέων αεροσκαφών, συντήρησης και αναβάθμισης των υφιστάμενων, κ.α.

Συγκεκριμένα, στη εν λόγω μελέτη, εξετάστηκαν διάφορες εναλλακτικές επιλογές, όπως η υλοποίηση της εκπαίδευσης σε κέντρα εκπαίδευσης του εξωτερικού, η προμήθεια νέου αεροσκάφους προκεχωρημένου-επιχειρησιακού σταδίου, η προμήθεια μεταχειρισμένου αεροσκάφους προκεχωρημένου -επιχειρησιακού σταδίου και η χρηματοδοτική μίσθωση (leasing).

Τελικά προκρίθηκε ως η πλέον συμφέρουσα λύση για την κάλυψη των απαιτήσεων της Πολεμικής Αεροπορίας και τη δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου, η διατήρηση σε υπηρεσία του αεροσκάφους T-6A Texan II (45 μονάδες που εντάχθηκαν σε υπηρεσία το 2000, εκ των οποίων 20 με δυνατότητα μεταφοράς οπλισμού) και η χρηματοδοτική μίσθωση αεροσκαφών προς αντικατάσταση των Τ-2C/Ε Buckeye, τα οποία βρίσκονται σε υπηρεσία από το 1976.

Τι ενέκρινε το ΑΑΣ

Το 2018, το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο (ΑΑΣ) με απόφαση του ενέκρινε τις Επιχειρησιακές και Τεχνικές Απαιτήσεις, για τη δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου στην Καλαμάτα και εν συνεχεία, ξεκίνησαν οι διερευνητικές ενέργειες και η διαβούλευση επί πρότασης που κατατέθηκε από την καναδική εταιρεία Canadian Aviation Electronics (CAE). Ωστόσο, για λόγους που ποτέ επισήμως δεν ανακοινώθηκαν, οι διαβουλεύσεις ουδέποτε ολοκληρώθηκαν και η διακρατική συμφωνία με τον Καναδά δεν υλοποιήθηκε.

Το 2020, υποβλήθηκε πρόταση από την Elbit Systems η οποία, όπως και στην περίπτωση της καναδικής εταιρίας, απετέλεσε αντικείμενο διαβουλεύσεων χωρίς να εντάσσεται σε κάποιο διαγωνιστικό πλαίσιο. Τον Δεκέμβριο του 2020, το αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων, παρουσιάστηκε στην Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής και προκρίθηκε «ως οικονομικά συμφερότερη και αρτιότερη», όπως ανέφερε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, απαντώντας σε απάντηση σε ερώτηση του ΚΙΝΑΛ.

Ας σημειωθεί ότι επίσημες ανακοινώσεις για το ακριβές αντικείμενο, όρους και προβλέψεις της σύμβασης, καθώς και τα κόστη ουδέποτε έχουν γίνει ούτε επί της προηγούμενης κυβέρνησης (ΣΥΡΙΖΑ) που γινόταν διαβουλεύσεις με την καναδική εταιρία, ούτε επί της σημερινής.

*Διαβάστε την συνέχεια στο defencepoint.gr

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι