ΘΕΜΑ

Αγοράζει “στη ζούλα” ο Ερντογάν πετρέλαιο από τον Χάφταρ;

Αγοράζει “στη ζούλα” ο Ερντογάν πετρέλαιο από τον Χάφταρ;

Αρθρογράφος της αντιπολιτευόμενης τουρκικής εφημερίδας “Τζουμχουριέτ” γράφει σήμερα ότι σύμφωνα με μήνυση επιχειρηματία που ήταν και στέλεχος μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών, πάνω από 20 φορτία καυσίμων έχουν έρθει στην Τουρκία από τον “χαλίφη Χαφτάρ”. Το πετρέλαιο φέρεται να προέρχεται από το Τουρκμενιστάν, αλλά για μυστηριώδης λόγους, αντί να πάει στην Τουρκία κατ’ ευθείαν, πήγε πρώτα… στη Μάλτα.

Η εφημερίδα είχε δημοσιεύσει έγραφα φερόμενα ως πλαστά για την ίδια απάτη και προ διημέρου. Σήμερα η αρθρογράφος Μιγιασέ Ιλκνούρ, η οποία καταδικάστηκε τον περασμένο Σεπτέμβρη σε 20μηνη φυλάκιση με αναστολή επειδή έγραψε ότι φοροδιαφεύγουν άτομα από το περιβάλλον του Ερντογάν, υπενθυμίζει διακριτικά ότι ο Τούρκος πρόεδρος κατά το παρελθόν χαρακτήριζε τον Χάφταρ πραξικοπηματία και έλεγε: «Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να αποτρέψουμε τις προσπάθειες του πραξικοπηματία Χάφταρ να πουλήσει παράνομα πετρέλαιο που ανήκει στο λιβυκό λαό».

Και διερωτάται πώς γίνεται η κυβέρνηση να είναι πολέμια του Χάφταρ και να πηγαινοέρχονται ανενόχλητα τα λαθραία φορτία. Όπως αναφέρει, πριν από ενάμισι μήνα υπέβαλε μήνυση ο Ali Deniz Eraydın, πρώην πρόεδρος της Ένωσης Καυσίμων Ναυσιπλοϊας (GYİD), υποστηρίζοντας ότι ορισμένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία στο χώρο αυτό, έχουν έδρα στην ανατολική Λιβύη, σε περιοχή που ελέγχεται πλήρως από τον Χάφταρ.

Στη μηνυτήρια αναφορά του, καταγγέλλεται ότι εισάγεται πετρέλαιο από την ανατολική Λιβύη και πωλείται με πλαστά έγγραφα που αναφέρουν ότι αγοράστηκε από το Τουρκμενιστάν μέσω της Μάλτας. Μεταξύ των εταιρειών που αναφέρει ως εμπλεκόμενες ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης, είναι η CORAL Enerji, η Poliport Kimya Sanayi AŞ, η Polisan Holding AŞ, η Alkagesta Ltd. Şti., η Coral Enerji DMCC, η Coral Enerji PTE, η MADDOX DMCC και η MADDOX SA, οι οποίες, «υπό το πρόσχημα της παροχής καυσίμων σε πλοία που κινούνται στον Βόσπορο, τα τροφοδοτούν με λιβυκό ή και ρωσικό πετρέλαιο».

Καταγγέλλεται ότι οι λαθρέμποροι καυσίμων έχουν πλαστά ντοκουμέντα που εμφανίζουν ως πωλητές εκτός από τους Μαλτέζους και κάποιους Τουρκμένους. Το πετρέλαιο σύμφωνα με τον καταγγέλλοντα, στην πραγματικότητα προέρχεται από περιοχές που ελέγχει ο Χάφταρ και η εταιρεία Wagner. Ο μηνυτής αναφέρει στη μήνυσή του και τον τρόπο με τον οποίο διακινείται παράνομα το καύσιμο:

«Δηλώνουν ως προορισμό τη Μάλτα, “για αγορά μαζούτ”, αλλά όταν βρίσκονται νοτίως της Κρήτης απενεργοποιούν το δορυφορικό σύστημα παρακολούθησης και κατευθύνονται στην ανατολική Λιβύη. Από εκεί φορτώνουν καύσιμα από το λιμάνι της Βεγγάζης, όπου κυριαρχούν οι ομάδες του Χάφταρ και της Βάγκνερ. Έχει και ο ΟΗΕ εκθέσεις για την φόρτωση καυσίμων σε πλοία από αυτό το λιμάνι. Τα πλοία που παραλαμβάνουν παράνομα τα καύσιμα, ενεργοποιούν ξανά το δορυφορικό σύστημα παρακολούθησης όταν ξαναβρίσκονται στα νότια της Κρήτης δύο μέρες αργότερα και όταν πλέον πλησιάζουν τα λιμάνια της Μερσίνης και του Γκέμπτζε (σ.σ. αρχαία Λίβυσσα) σαν να έρχονται κατ’ ευθείαν από τη Μάλτα».

Τί αποκαλύπτει η “Τζουμχουριέτ”

Στα τελωνεία δηλώνουν ότι παρέλαβαν τα λαθραία καύσιμα από τη Μάλτα ή με μεταφόρτωση από άλλο δεξαμενόπλοιο εν πλω. Στη συνέχεια, τρεις εταιρείες του Μαρμαρά ξεφορτώνουν το πετρέλαιο  σε δεξαμενές ή τάνκερ της MADDOX SA και η πληρωμή κατατίθεται σε λογαριασμούς στο Ντουμπάι.

Η αρθρογράφος εκτιμά ότι σύμφωνα με την μήνυση, με αυτά τα λεφτά στο Ντουμπάι, αγοράζονται όπλα για τις ομάδες Wagner και για το στρατό του Χάφταρ. Ο κατάλογος των δεξαμενόπλοιων που διαχειρίζονται αυτές οι εταιρείες μπορεί να ελεγχθεί στα τελωνεία, όπως γράφει το ρεπορτάζ.

«Η έρευνα θα δείξει ότι σχεδόν 20 φορτία μεταφέρθηκαν στην Τουρκία χρησιμοποιώντας τις παράτυπες μεθόδους που περιέγραψα και πούλησαν καύσιμα σε διάφορες εταιρείες», αναφέρει ο καταγγέλλων και η “Τζουμχουριέτ” δημοσιεύει τα ντοκουμέντα του. Αυτά δείχνουν αναντιστοιχίες στα τιμολόγια, και για το ίδιο φορτίο φαίνονται ως διαχειρίστριες διαφορετικές εταιρείες, ή σε ένα έγγραφο δηλώνουν ότι “η φόρτωση έγινε στο λιμένα της Μάλτας” και σε άλλο έγγραφο για το ίδιο φορτίο, με το ίδιο πλοίο και ίδια ημερομηνία, δηλώνουν ότι “η φόρτωση έγινε με μεταφόρτωση εκτός ορίου λιμένος», δηλαδή από άλλο τάνκερ, εν πλω.

Η εισαγγελία ζήτησε να γίνει έρευνα σε βάρος των εταιρειών που αναφέρονται και «το θέμα να διαβαθμιστεί ως ευαίσθητο». Η υπόθεση δεν έχει εκδικαστεί ακόμα και οι ισχυρισμοί του Ali Deniz Eraydın είναι προς το παρόν απλώς ισχυρισμοί, γράφει η δημοσιογράφος, για να καταλήξει όμως ότι «εάν τα λέει όλα αυτά ένας πρώην Διευθύνων Σύμβουλος μεγάλων εταιρειών και πρώην συνεργάτης της εταιρείας Coral Energy,  τότε οι ισχυρισμοί θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι