ΘΕΜΑ

Επέστρεψαν οι πειρατές της Σομαλίας – Oι σχέσεις τους με τους Χούθι

Επέστρεψαν οι πειρατές της Σομαλίας – Oι σχέσεις τους με τους Χούθι

Η επίσημη ανακοίνωση των ανταρτών Χούθι της Υεμένης ότι έχουν σταματήσει τις επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων δημιουργεί αισιοδοξία για ομαλοποίηση της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και επανέναρξη των διελεύσεων από τη διώρυγα του Σουέζ, όπως επιθυμεί και η Αίγυπτος. Ωστόσο, η “αναζωπύρωση” της πειρατείας ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας δημιουργεί νέα εστία ανησυχίας για τη Ναυτιλία.

Η ανακοίνωση των Χούθι για άρση του λεγόμενου αποκλεισμού τους στα ισραηλινά λιμάνια και την διακοπή των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία περιλήφθηκε στο τέλος μιας επιστολής που αναρτήθηκε στο “X” (πρώην twitter) και στάλθηκε στη στρατιωτική πτέρυγα της Χαμάς, από το νεοδιορισμένο αρχηγό του επιτελείου των Χούθι, Γιούσεφ Χασάν Αλ-Μαντάνι. Οι επιθέσεις των Χούθι, που ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2023 και στοίχισαν την ζωή σε τουλάχιστον εννέα ναυτικούς, ενώ βυθίστηκαν τέσσερα εμπορικά πλοία, ανάγκασαν το παγκόσμιο εμπόριο να ανακατευθυνθεί γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας τα ναύλα και τους χρόνους παραδόσεων.

Μόνο στο διάστημα μεταξύ 1ης Αυγούστου 2024 και 31ης Ιουλίου 2025, σύμφωνα με έκθεση εμπειρογνωμόνων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για τη Υεμένη, οι Χούθι πραγματοποίησαν τουλάχιστον 25 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν. Πάντως, ο Αλ-Μαντάνι αναφέρει στην επιστολή του ότι εάν η σύγκρουση στη Γάζα συνεχιστεί, οι Χούθι θα εξετάσουν το ενδεχόμενο επανέναρξης των δικών τους επιχειρήσεων. Και ενώ από την έναρξη της εκεχειρίας μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ, στις 10 Οκτωβρίου, δεν έχουν πραγματοποιηθεί νέες επιθέσεις από τους Χούθι, μια εστία κινδύνου “αναζωπυρώνεται” στην περιοχή της Αραβικής Θάλασσας, ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας, με την επανεμφάνιση των πειρατών.

Οι απόπειρες πειρατικών επιθέσεων στα ανοικτά της Σομαλίας, μετά τον Μάρτιο του 2024, σπανίζουν. Τότε το Ινδικό Ναυτικό διέσωσε με επιτυχία τα 17 μέλη του πληρώματος του με σημαία Μάλτας φορτηγού πλοίου μεταφοράς χύδην φορτίου (bulk carrier) “Ruen”, το οποίο είχε καταληφθεί από Σομαλούς πειρατές και κρατήθηκε για τρεις μήνες. Η επιτυχημένη επιχείρηση τελείωσε με τη σύλληψη 35 πειρατών, που μεταφέρθηκαν στη Βομβάη της Ινδίας για να δικαστούν και αποδείχτηκε αρκετή για να καταστείλει την σύντομη επανεμφάνιση των πειρατικών ομάδων της Σομαλίας που επιδίωκαν κατάληψη πλοίων για να αποσπάσουν λύτρα.

Μάλιστα, από τον περασμένο Απρίλιο δεν καταγράφτηκε περιστατικό πειρατικής επίθεσης ανοιχτά της Σομαλίας, σε αντίθεση με άλλες περιοχές της Ασίας. Αυτή η “εκεχειρία” τελείωσε στις 28 Οκτωβρίου, όταν δύο μικρά ξύλινα ιστιοφόρα αλιευτικά δέχτηκαν επίθεση στα ανοιχτά του Γκαράντ. Το ένα από αυτά, εκτιμάται ότι είναι ιρανικό, καταλήφθηκε από πειρατές και χρησιμοποιήθηκε ως μητρικό πλοίο σε ένα 8ημερο διαδοχικών πειρατικών επιθέσεων εναντίον εμπορικών πλοίων.

Αναζωπύρωση της πειρατείας

Η πρώτη ανεπιτυχής επίθεση έγινε στις 2 Νοεμβρίου εναντίον του ισπανικού αλιευτικού αλιείας τόνου “Intertuna Tres”. Ακολούθησε, την επόμενη μέρα, απόπειρα κατάληψής του με σημαία Νήσων Κέϊμαν δεξαμενόπλοιου “Stolt Sagaland”. Σε αυτό επιχείρησαν να επιβιβαστούν τέσσερις ένοπλοι πειρατές, ενώ βρισκόταν ανοιχτά του Μογκαντίσιου, αλλά απομακρύνθηκαν μετά την ανταλλαγή πυρών με την ομάδα ασφαλείας του πλοίου.

Την Πέμπτη 6/11 έγινε επίθεση στο ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς παραγώγων πετρελαίου “Hellas Aphrodite”, ενώ βρισκόταν περίπου 700 ναυτικά μίλια ανοιχτά του Μογκαντίσου. Οι πειρατές οπλισμένοι με μικρά όπλα και χειροβομβίδες κατάφεραν να επιβιβαστούν στο πλοίο, διατηρώντας το υπό τον έλεγχό τους για περίπου 30 ώρες. Όμως, μετά από μεγάλη επιχείρηση του Ινδικού ναυτικού και των ευρωπαϊκών ναυτικών δυνάμεων της περιοχής, οι πειρατές αναγκάστηκαν να το εγκαταλείψουν και απελευθερώθηκαν οι 24 ναυτικοί, μέλη του πληρώματος.

Την Παρασκευή 7/11, σύμφωνα με το Διεθνές Ναυτιλιακό Γραφείο που παρακολουθεί την πειρατεία, έγινε ανεπιτυχής προσπάθεια, στην ίδια περιοχή, όπου είχε δεχτεί επίθεση το “Hellas Aphrodite”, να καταληφθεί ένα υγραεριοφόρο. Σύμφωνα με κάποια δημοσιεύματα, ήταν το με σημαία Νήσων Μάρσαλ “Al Thumama”, που ταξίδευε από το Κατάρ στην Πολωνία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας και κατάφερε με κατάλληλες κινήσεις να αποφύγει το πειρατικό ταχύπλοο, το οποίο προσπαθούσε να το προσεγγίσει.

Όπως επισημάνθηκε σε ανάλυση που δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική έκδοση της έγκυρης βρετανικής εφημερίδας Lloyd’s List, η αναζωπύρωση της πειρατείας θέτει στο προσκήνιο της ενίσχυση των δεσμών μεταξύ των Χούθι και της οργάνωσης Αλ-Σαμπάαμπ, που φέρεται να συνδέεται με την Αλ Κάιντα και επιδιώκει να ανατρέψει την κυβέρνηση της Σομαλίας. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, πολλές εκθέσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ έχουν συνδέσει τη χρηματοδότηση της Αλ-Σαμπάαμπ με τη δράση πειρατικών ομάδων, που δρουν στα ελεγχόμενα από αυτήν εδάφη, με τη σύναψη συμφωνιών συνεργασίας για ένα μερίδιο των εσόδων από τα λύτρα.

Αυτή η σχέση φαίνεται να έχει γίνει πιο εκτεταμένη τον τελευταίο χρόνο, με την Αλ-Σαμπάαμπ να αυξάνει τους δεσμούς της με πειρατικές δραστηριότητες στον Κόλπο του Άντεν και ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, ενώ παράλληλα ενισχύεται η πολύπλευρη συνεργασία με τους Χούθι. Η πιο πρόσφατη έκθεση της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για την Υεμένη, που δημοσιεύτηκε τον περασμένο μήνα (17.10.2025) αναφέρει ότι η συνεργασία των δύο αντάρτικων ομάδων περιλαμβάνει λαθρεμπόριο όπλων, τεχνική εκπαίδευση, κυρίως σε σχέση με επιχειρησιακές τακτικές, και ανταλλαγή υλικοτεχνικής υποστήριξης.

Η Επιτροπή σημειώνει ότι η εμπορία όπλων «αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων για τους Χούθι», αλλά «η συνεργασία με την Αλ-Σαμπάμπ δεν γίνεται απλώς για συναλλακτικά οφέλη· αποτελεί επίσης μέρος μιας στρατηγικής των Χούθι για την άσκηση αυξανόμενης επιρροής στην περιοχή». Σύμφωνα με τους ναυτιλιακούς αναλυτές, η εμφάνιση μιας επίσημης συμμαχίας με το κίνημα των Χούθι για την αύξηση των πειρατικών δραστηριοτήτων και της χρηματοδότησης, σε αντάλλαγμα για όπλα και τεχνογνωσία, έχει τη δυνατότητα να αυξήσει σημαντικά το προφίλ κινδύνου της ναυτιλίας στην περιοχή, ακόμη και καθώς οι επιθέσεις των Χούθι σταμάτησαν μετά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα.

 

 

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx