ΘΕΜΑ

Πλήγμα σε ελληνόκτητο πλοίο από τους Χούτι – Το Κατάρ ακυρώνει δρομολόγια LNG

Πύραυλος στο πλοίο "Ζωγραφιά" στην Ερυθρά - Η QE ακυρώνει δρομολόγια LNG,

Η Qatar Energy, η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον κόσμο, ανακοίνωσε ότι αναστέλλει την αποστολή φορτίων μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Eν τω μεταξύ, όπως έγινε γνωστό πριν από λίγο, οι Χούτι εξαπέλυσαν νέες πυραυλικές επιθέσεις σήμερα και στο στόχαστρο βρέθηκε φορτηγό πλοίο ελληνικών συμφερόντων με σημαία Μάλτας, το “Ζωγραφιά”. Το πλοίο χτυπήθηκε από πύραυλο, αλλά δεν υπάρχουν θύματα και συνεχίζει τον πλου του στην Ερυθρά Θάλασσα. Το πλοίο ξηρού φορτίου κατευθύνεται προς την Αίγυπτο για εκτίμηση των ζημιών.

Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Vulcanis Technical Maritime Enterprises, με έδρα τον Πειραιά, το πλήρωμά του πλοίου, 24 άτομα όλοι αλλοδαποί είναι καλά στην υγεία τους. Πρόκειται για τρείς υπηκόους Φιλιππίνων, 20 Ουκρανούς και έναν υπήκοο Γεωργίας. Το ZOGRAFIA (κατασκευής 2010) χωρητικότητας 56.894 dwt είχε αποπλεύσει από το Βιετνάμ για το Ισραήλ. Συνεχίζει την πορεία του προς το Σουέζ όπου θα γίνει εκτίμηση των ζημιών του.

Η Qatar Energy από την πλευρά της ακολούθησε τις άλλες μεγάλες εταιρείες μεταφορών που έλαβαν ανάλογη απόφαση εξαιτίας των συνεχιζόμενων επιθέσεων των Χούτι της Υεμένης. Οι δυνάμεις των ΗΠΑ και της Βρετανίας έχουν εξαπολύσει τις τελευταίες ημέρες αεροπορικές επιδρομές σε θέσεις των Χούτι, οι οποίοι όμως δηλώνουν πως θα συνεχίσουν την εκτόξευση πυραύλων στα πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα στο στρατηγικό στενό Bab Al-Mandeb.

Οι επιθέσεις των Χούτι, σε ένδειξη αλληλεγγύης, όπως λένε για τους Παλαιστίνιους στη Γάζα, έχουν προκαλέσει παγκόσμιες ανησυχίες για ευρύτερη περιφερειακή σύγκρουση που θα διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο.

Η Qatar Energy έχει ακυρώσει από χθες τουλάχιστον τέσσερα δρομολόγια δεξαμενόπλοιων LNG από την Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας στο Reuters, διαβεβαιώνοντας παράλληλα ότι η παραγωγή συνεχίζεται. Σύμφωνα με δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης του Κατάρ που επικαλούνται διαδικτυακά δεδομένα παρακολούθησης πλοίων, τρία πλοία LNG του Κατάρ κατευθύνονταν την Κυριακή προς τη διώρυγα του Σουέζ πριν σταματήσουν στο Ομάν. Ένα τέταρτο πλοίο επέστρεψε στο Κατάρ.

«Είναι μια παύση για να λάβουμε εκτιμήσεις ασφαλείας, εάν η διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα παραμένει ανασφαλής ή θα περάσουμε από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, στη Νότια Αφρική», δήλωσε η Qatar Energy. Η διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και στη συνέχεια ο πλους προς την Ευρώπη θα διαρκούσε επιπλέον εννέα (9) ημέρες, σε σύγκριση με το κανονικά 18ήμερο ταξίδι στην Ευρώπη μέσω της διαδρομής της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ.

Ανησυχία σε ΕΕ και Αίγυπτο

Η εξέλιξη αυτή πυροδοτεί νέο γύρο ανησυχίας στις χώρες της ΕΕ για την αύξηση της τιμής του LNG και επιπλέον πληθωριστικές πιέσεις εάν η αβεβαιότητα στην Ερυθρά Θάλασσα συνεχιστεί.

Η βρετανική υπηρεσία ναυτικής ασφαλείας (UKMTO) ανακοίνωσε τις πρώτες πρωινές ώρες ότι έλαβε πληροφορίες για νέο συμβάν περίπου 57 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της Ασάμπ, στην Ερυθραία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της UKMTO, μικρό σκάφος έκανε κύκλους γύρω από εμπορικό πλοίο. Το πλοίο είναι ασφαλές, όπως και το πλήρωμά του, και συνεχίζουν την πορεία τους, αφού το προσωπικό ασφαλείας του εμπορικού πλοίου άνοιξε πυρ και το μικρό σκάφος έφυγε, σύμφωνα με νεότερο δελτίο που αναρτήθηκε από την υπηρεσία στο X (το πρώην Twitter).

Οι βομβαρδισμοί που εξαπέλυσαν στα τέλη της περασμένης εβδομάδας οι ΗΠΑ και η Βρετανία εναντίον εγκαταστάσεων των Χούτι δεν φάνηκαν να τους αποθαρρύνουν. Ο εκπρόσωπος των Χούτι δήλωσε ότι οι επιθέσεις θα συνεχιστούν.

Περίπου το 12% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης διέρχεται από τη διώρυγα. Το Κατάρ, το οποίο προμήθευσε την Ευρώπη με το 16% των εισαγωγών LNG το 2023, είναι ο μεγαλύτερος πελάτης της αιγυπτιακής διώρυγας του Σουέζ για LNG, σύμφωνα με την ICIS, που προσφέρει υπηρεσίες πληροφοριών εμπορευμάτων. Η ICIS λέει ότι περίπου 30-40 φορτωμένα δεξαμενόπλοια LNG του Κατάρ διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα κάθε μήνα.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που εξέδωσε η διοίκηση της διώρυγας του Σουέζ, η κυκλοφορία πλοίων στη διεθνή πλωτή οδό έχει μειωθεί κατά 30% από τις αρχές του 2024, σε σύγκριση με το 2023. Ο διευθύνων σύμβουλος Οσάμα Ράμπι, απέδωσε τη μείωση στις πρόσφατες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο αριθμός των πλοίων που διέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ μειώθηκε σε 544 το 2024, από 777 την ίδια περίοδο του 2023, δήλωσε ο Rabie στα αιγυπτιακά μέσα ενημέρωσης. Τα έσοδα μειώθηκαν κατά 40% και τα φορτία συρρικνώθηκαν κατά 41%, την περίοδο μεταξύ 1ης και 11ης Ιανουαρίου, σε σύγκριση με το 2023, πρόσθεσε. Η διώρυγα είναι μια σημαντική πηγή εσόδων για την Αίγυπτο και η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας προβληματίζει για τις απώλειες την κυβέρνηση Αλ Σίσι, καθώς η αιγυπτιακή οικονομία βρίσκεται σε περίοδο ύφεσης και συνεχών ανατιμήσεις βασικών προϊόντων από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και τώρα η κρίση στη Μέση Ανατολή έρχεται να επιδεινώσει την κατάσταση.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι