Η τρισυπόστατη πρόκληση

Μάκης Ανδρονόπουλος
5

του Μάκη Ανδρονόπουλου  - 

Μια ουσιαστική αντιμετώπιση της ισλαμικής τρομοκρατίας και της ριζοσπαστικοποίησης των μουσουλμανικών κοινοτήτων στην Ευρώπη προϋποθέτει ένα σχέδιο Υψηλής Πολιτικής από την ΕΕ. Σχέδιο που θα έχει σημαντικό κόστος, αλλά είναι η μόνη διέξοδος για την αποφυγή είτε της εξώθησης των μαζών στον ρατσισμό και κατ’ επέκταση πογκρόμ, είτε της στρατιωτικοποίησης του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής κατά το ισραηλινό πρότυπο.

Άλλωστε, υπό τις παρούσες συνθήκες, η δημοκρατική ελπίδα της αυτόματης εσωτερικής αυτοκάθαρσης του ευρωπαϊκού Ισλάμ μοιάζει όλο και περισσότερο με παραίσθηση παρά με ρεαλιστική ελπίδα.

Ως εκ τούτου, το να βγαίνει η καγκελάριος Μέρκελ -χωρίς να ρωτήσει κανένα- και να ανακοινώνει πως η ΕΕ μπορεί να υποδεχθεί άλλες 40.000 από τη Μέση Ανατολή και ότι πρέπει να γίνουν συμφωνίες με τις χώρες εξαγωγής μεταναστών δεν αποτελεί ούτε ευρωπαϊκή πολιτική, ούτε βεβαίως υψηλή πολιτική. Εξυπηρετεί ειδικές σκοπιμότητες και πιο συγκεκριμένα τις ανάγκες της γερμανικής βιομηχανίας για φθηνά εργατικά χέρια.

Παρεμβάσεις σε τρία σημεία

Το πολυδιάστατο πρόβλημα έχει τρεις βασικές πτυχές που τέμνονται και γι' αυτό χρειάζονται αλληλοσυμπληρούμενες παρεμβάσεις. Η πρώτη είναι ο τζιχαντισμός, η δεύτερη το μεταναστευτικό κύμα και η τρίτη οι μουσουλμανικές κοινότητες της Ευρώπης και έχουν ευρωπαϊκά διαβατήρια.

Η Υψηλή Πολιτική προϋποθέτει δράσεις μεγάλης έντασης ταυτόχρονα σε πολλά επίπεδα με ισχυρή αλληλοδιασύνδεση. Το συνολικό κόστος του σχεδίου θα είναι πολυδάπανο και θα αποτελέσει ισχυρό μοχλό ανάπτυξης της ίδιας της ΕΕ.

Στην εποχή της παραγωγής χρήματος χωρίς αντίκρισμα, το κόστος δεν είναι ανυπέρβλητο πρόβλημα. Τεχνικά θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα Ειδικό Ευρωπαϊκό Ομόλογο που θα βγει στην διεθνή αγορά.

Μεταναστευτικές ροές

Το κύριο ζήτημα είναι να σταματήσουν οι μεταναστευτικές ροές που μεταφέρουν στα γκέτο της Ευρώπης, μαζί με το πλήθος και τζιχαντιστές και ριζοσπαστικοποιήμένους μουσουλμάνους. Γι΄ αυτό, η ΕΕ πρέπει να προετοιμάσει ένα σχέδιο-μαμούθ εντατικών αναπτυξιακών επενδύσεων σε έργα υποδομής αλλά και βιομηχανικής παραγωγής στις χώρες προέλευσης των μεταναστών, που θα διαρκέσει κάποια χρόνια και θα έχει στόχο την δημιουργία ενός πολύ μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας. Οι επενδύσεις θα συνοδεύονται από αντιμεταναστευτικές συμφωνίες και από μέτρα πάταξης των κυκλωμάτων εξαγωγής μεταναστών.

Οι περιπολίες του ΝΑΤΟ στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο πρέπει να ενταθούν και να αποκτήσουν πιο πρακτικό χαρακτήρα. Οι μετανάστες να επιστρέφονται αμέσως στη χώρα απόπλευσης. Για τον σκοπό αυτό πρέπει να γίνει πιο ευέλικτο και αποτελεσματικό το θεσμικό πλαίσιο. Τέλος, η FRONTEX πρέπει να καταστεί Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Μετανάστευσης, εφοδιασμένη και με τις απαραίτητες αρμοδιότητες και με τα απαραίτητα μέσα.

Ενίσχυση της απασχόλησης

Παραλλήλως, πρέπει να επενδυθεί ένα επίσης πολύ μεγάλο ποσό στις χώρες-μέλη της ΕΕ που έχουν μουσουλμανικούς και μεταναστευτικούς πληθυσμούς. Στόχος είναι να χρηματοδοτηθούν με έξυπνο τρόπο μεγάλες παραγωγικές μονάδες, αλλά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ώστε να ενισχυθεί η απασχόληση στις προβληματικές περιοχές.

Παραλλήλως, πρέπει να ενταθεί η εκπαίδευση των νέων μουσουλμάνων στον ευρωπαϊκό πολιτισμό, τις αξίες και τους θεσμούς με τρόπο απελευθερωτικό, αλλά ακόμη και στις διδαχές και την ιστορική εμπειρία του μετριοπαθούς Ισλάμ. Οι λατρευτικοί χώροι πρέπει να είναι υπό τον άμεσο έλεγχο του κράτους.

Επίσης, μέσω ενός νέου καλά εκπαιδευμένου σώματος κοινωνικών λειτουργών, πρέπει να δημιουργηθούν πολιτικά-κοινωνικά ερείσματα στις μουσουλμανικές κοινότητες, ώστε να διαμορφωθούν συνθήκες απομόνωσης των τζιχαντιστών και των φονταμενταλιστών και προστασίας όσων μουσουλμάνων τους αντιπαρατίθενται ιδεολογικά και θεολογικά.

Επενδύσεις στην ασφάλεια

Επενδύσεις πρέπει να γίνουν και στις υπηρεσίες ασφαλείας για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητάς τους και την λειτουργική διασύνδεσή τους. Τέλος, πρέπει να αυξηθούν σημαντικά και τα κονδύλια που προορίζονται για τις υποδομές υποδοχής στις χώρες εισόδου.

Οι προαναφερθείες μεγάλες επενδύσεις θα συμβάλουν όχι μόνο στο να δημιουργήσουν ένα αποτρεπτικό πλαίσιο για τους τζιχαντιστές, όχι μόνο στο να διαμορφώσουν ένα πλαίσιο ασφαλείας στους μουσουλμανικούς πληθυσμούς στην Ευρώπη, αλλά και στο να αφαιρέσουν σε μεγάλο βαθμό το κοινωνικό κίνητρο της διολίσθησης στον ισλαμικό φονταμενταλισμό και κατ΄ επέκτασιν στον τζιχαντισμό.

Από οικονομική άποψη τα πολλαπλασιαστικά φαινόμενα που θα προκαλέσει η δέσμη αυτή των μεγάλων επενδύσεων θα είναι αντιστοίχως πολύ μεγάλες με θετικές επιπτώσεις στην καταπολέμηση της ανεργίας. Σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο θα διευκολύνει την συνύπαρξη που έχει τραυματισθεί σοβαρά και θα επιτρέψει ένα πιο ουσιαστικό διάλογο μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων.

ΥΓ 1: Προφανώς, ο κ. Σόιμπλε και αυτό που εκπροσωπεί θα πέταγε στον κάλαθο των αχρήστων μία τέτοιου πρόταση, αν ποτέ έφθανε στο γραφείο του. Αν χρειαζόταν να δώσει καμία αιτιολογία, θα επικαλείτο λόγους νομισματικούς, κοινωνικού ντάμπινγκ, πολιτικούς κλπ. Το τριπλό πρόβλημα τζιχαντισμός-μετανάστευση-ευρωπαϊκό Ισλάμ, όμως, μπορεί να αποτελέσει ένα μοχλό για επαναφορά στο προσκήνιο του ευρωπαϊκού κεκτημένου κόντρα στη γερμανική μονομέρεια.

ΥΓ 2: Εκείνο που δεν αντιμετωπίζεται είναι η οικολογική μετανάστευση. Ο λογαριασμός της, όμως, μπορεί να σταλεί στον πρόεδρο Τραμπ.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.