Κλιμακώνεται η ένταση του νέου Ψυχρού Πολέμου στη Βαλτική…
17/02/2025
Σε νέα φάση έντασης μπαίνει ο “ψυχρός πόλεμος” της Βαλτικής Θάλασσας μετά την απόφαση της Εσθονίας να αναλάβει δράση εναντίον πλοίων, που θεωρούνται ύποπτα για δολιοφθορές, ακόμα και εάν βρίσκονται σε διεθνή ύδατα!
«Εάν υπάρχει απειλή ότι πρόκειται να προκληθεί ζημιά σε κρίσιμη υποδομή, τότε αναγκαζόμαστε να επέμβουμε», δήλωσε – σύμφωνα με το Reuters – ο υποδιοικητής του Εσθονικού Πολεμικού Ναυτικού Johan-Elias Seljamaa, προσθέτοντας ότι αυτό θα συμβεί «ακόμη και στα διεθνή ύδατα» στη Βαλτική.
Αφορμή για την κλιμάκωση της έντασης σε αυτόν τον κρίσιμο θαλάσσιο κόμβο, απ’ όπου υπολογίζεται ότι εξυπηρετείται το 15% της παγκόσμιας εμπορευματικής ναυτιλίας αποτέλεσαν ορισμένα περιστατικά πρόκλησης ζημιών σε υποθαλάσσια καλώδια ρεύματος και τηλεπικοινωνιών.
Κατά κανόνα οι βλάβες προκλήθηκαν από εμπορικά πλοία, που σέρνουν τις άγκυρες τους και παρότι πολλές έχουν κριθεί τυχαίες, ορισμένες εξακολουθούν να βρίσκονται υπό έρευνα, χωρίς, ωστόσο, να έχουν προκύψει επαρκή στοιχεία ώστε να παραπεμφθεί κάποιος σε δίκη.
Αποφάσεις του ΝΑΤΟ για τη Βαλτική
Παρόλα αυτά το ΝΑΤΟ αποφάσισε, στις αρχές του έτους, να ενισχύσει την παρουσία του στην σημαντικής από γεωστρατηγική άποψη Βαλτική θάλασσα, πράγμα που έγινε αποδεκτό σε συζήτηση στην Ολομέλεια από την πλειοψηφία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, με ορισμένους ευρωβουλευτές να εκφράζουν ακόμα και ακραίες θέσεις για την πραγματοποίηση νηοψιών σε πλοία. Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτό δεν ήταν μόνο μια ακραία τοποθέτηση, αλλά η διατύπωση μιας μελετημένης κλιμάκωσης.
Έτσι, όπως μετέδωσε το Reuters ένα κρύο πρωινό, με χιονόπτωση που περιόριζε την ορατότητα, το ναρκαλιευτικό του Εσθονικού Πολεμικού Ναυτικού “Sakala”, που εκτελεί περιπολία στον φινλανδικό κόλπο, πλησίασε μια φορτηγίδα, η οποία είχε κυπριακή σημαία αλλά το όνομά της έμοιαζε ρωσικό. Από απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων, χρησιμοποίησε μια κάμερα για να “ζουμάρει” στις άγκυρες του σκάφους.
Σε αυτήν την περίπτωση, δεν εντοπίστηκε τίποτα ύποπτο και το πλοίο του πολεμικού ναυτικού συνέχισε να περιπολεί την περιοχή από την οποία περνούν περίπου 500-600 σκάφη κάθε εβδομάδα, πολλά από τα οποία κατευθύνονται προς ή από ρωσικά λιμάνια. Ο υποδιοικητής του Εσθονικού Πολεμικού Ναυτικού επιβεβαίωσε ότι οι έλεγχοι θα συνεχιστούν ακόμα και σε διεθνή ύδατα, χωρίς, πάντως, να συζητήσει τις επιχειρησιακές λεπτομέρειες.
Η ακινητοποίηση του “Eagle S”
Οι περιπολίες ξεκίνησαν όταν η Φινλανδία ακινητοποίησε τον περασμένο Δεκέμβριο το δεξαμενόπλοιο “Eagle S”, ως ύποπτο ότι ανήμερα τα Χριστούγεννα, διέλυσε το υποθαλάσσιο καλώδιο τροφοδοσίας Estlink 2, μία από τις δύο γραμμές ηλεκτρικής ενέργειας που συνδέουν τη χώρα με την Εσθονία, σέρνοντας την άγκυρά του κατά μήκος του βυθού.
Το πλοίο έχει κατασχεθεί, μετά από αίτημα δύο φινλαδικών και μιας εσθονικής εταιρείας στο πλαίσιο διεκδίκησης αποζημιώσεων για τη φθορά, αλλά μέχρι τώρα δεν έχει υπάρξει καμία παραπομπή σε δίκη για σκόπιμη δολιοφθορά, με την επίκληση ότι οι έρευνες συνεχίζονται.
Ωστόσο, μετά το συμβάν η Εσθονία, με την επίκληση της αποτροπής μελλοντικών σαμποτάζ, ανέπτυξε τρία σκάφη κοντά στο εναπομείναν καλώδιο Estlink 1 στον πολυσύχναστο Φινλανδικό κόλπο, έναν βραχίονα της Βαλτικής Θάλασσας που στο ανατολικό άκρο της εκτείνεται στα ρωσικά ύδατα. Όμως, εκείνο, που πλέον διαφοροποιεί την κατάσταση είναι η αμφιλεγόμενη- νομικά- απόφαση της Εσθονίας να πραγματοποιεί ελέγχους σε πλοία ακόμα και σε διεθνή ύδατα.