New York Times: Οι αλλεπάλληλες γκάφες της "Γκρίζας Κυρίας"

Νεφέλη Λυγερού
1819
New York Times: Οι αλλεπάλληλες γκάφες της

Η εφημερίδα New York Times αποτελεί έναν θεσμό 168 ετών που πορεύεται με το μότο: «Όλες οι ειδήσεις που είναι άξιες να τυπωθούν βρίσκονται εδώ». Η "Γκρίζα Κυρία", όπως είναι το προσωνύμιο του μιντιακού κολοσσού, εμπνευσμένο από τα νιάτα της, όταν τυπωνόταν με μελάνι σε φτηνό, γκρίζο χαρτί, έχει σήμερα 3,5 εκατομμύρια συνδρομητές, 1.400 δημοσιογράφους διασκορπισμένους σε κάθε γωνία της Γης και εκατοντάδες “βραβεία Πούλιτζερ” που επιβεβαιώνουν τη φήμη της στο πέρασμα των δεκαετιών.

Και, όμως, ακόμα και με όλα αυτά τα εχέγγυα, ο 38χρονος εκδότης –γόνος της δυναστείας  Σουλτσμπέργκερ– και η κατά τα άλλα έγκριτη διοίκησή της θα ήθελαν να διαγράψουν από τη δική τους, αλλά κυρίως την συλλογική μνήμη των αναγνωστών τους, την εβδομάδα που μόλις πέρασε. Μία εβδομάδα που ακόμα και οι φανατικότεροι υπέρμαχοι της εφημερίδας χαρακτήρισαν «βγαλμένη από την κόλαση». Η μία γκάφα διαδέχτηκε την άλλη και το ένα κακό νέο συσσωρεύτηκε πάνω στο άλλο.

Ο θλιβερός απολογισμός περιελάμβανε μία αλλαγή πρωτοσέλιδου μετά από καταιγισμό διαμαρτυριών, μία δημόσια απολογία για την παραπλανητική ιδιότητα του αρθογράφου του τίτλου για τη νέα ελληνική κυβέρνηση, μία νομική ήττα στη μακρόχρονη διαμάχη της εφημερίδας με την πρώην υποψήφια για την αντιπροεδρία του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος Σάρα Πάλιν και μία δραματική πτώση των εσόδων κατά 20%, που αποτελεί το μεγαλύτερο οικονομικό πλήγμα για την εφημερίδα τα τελευταία επτά χρόνια. Μία εφημερίδα που μέχρι τώρα βρισκόταν στο απυρόβλητο, χάρις και στο ένδοξο και πλούσιο παρελθόν της.

Η γκάφα με τον Έλληνα δημοσιογράφο

Το άρθρο «Οι ενήλικες κάνουν και πάλι κουμάντο στην Ελλάδα. Και είναι πραγματικά δεξιοί», δημοσιεύθηκε στις απόψεις της εφημερίδας με την υπογραφή του Ματθαίου Τσιμιτάκη. Μέχρι εδώ όλα καλά. Ο αρθρογράφος περιγραφόταν ως ένας «Έλληνας δημοσιογράφος». Πράγματι, ο Τσιμιτάκης ήταν δημοσιογράφος, μέχρι που εργάστηκε στο πλευρό του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα ως υπεύθυνος για τα σόσιαλ μίντια.

Στο άρθρο του διατύπωνε την άποψη πως ο σημερινός πρωθυπουργός εφάρμοσε «διχαστικές πολιτικές», πως διακατέχεται από «αντιδημοκρατικά ένστικτα», πως «η υποκρισία είναι το ψωμοτύρι του» (his meat and drink), πως «σκοπεύει να χτίσει ένα θαλάσσιο τείχος που θα σταματά τους πρόσφυγες», πως «θέλει να εγκαταστήσει την αστυνομία στα πανεπιστήμια» και πολλά ακόμα.

Τίποτα από αυτά δεν θα ήταν μεμπτά, αν συνδέονταν με την εργασιακή του ιστορία. Μετά από πολλαπλά μηνύματα διαμαρτυρίας και αντιδράσεις στα σόσιαλ μίντια, ανάμεσα σε αυτούς που ανάρτησαν επικριτικό tweet ήταν και ο αρθρογράφος της Wall Street Journal Σάιμον Νίξον, η εφημερίδα αναγκάστηκε να προχωρήσει σε διόρθωση. Απολογήθηκε ότι «δεν είχε εξακριβώσει πλήρως το εργασιακό παρελθόν του συντάκτη, προτού δημοσιεύσει το άρθρο».

Ο ίδιος ο αρθογράφος απάντησε, χαρακτηρίζοντας  την υπογραφή του άρθρου του «ένα δευτερεύον ζήτημα». Οι New York Times, πάντως, αναγνώρισαν την παράλειψη και ενημέρωσαν για το βιογραφικό του κ. Τσιμιτάκη.  Το λάθος αυτό σύντομα θα φάνταζε σαν δεοντολογικό πταίσμα για τον διευθυντή σύνταξης Din Baquet.

Ένας κακός τίτλος

Μόλις λίγες ώρες αργότερα, ο απόηχος των δύο τελευταίων πολύνεκρων επιθέσεων, που άφησαν 20 νεκρούς στο Ελ Πάσο του Τέξας και 9 στο Οχάιο, θα έπληττε το γόητρο της εφημερίδας. Η θέση της εφημερίδας κατά της οπλοκατοχής είναι γνωστή. Έγινε, όμως, στόχος θύελλας επικρίσεων για τον πρωτοσέλιδο τίτλο που επέλεξε πάνω από το ρεπορτάζ για την προεδρική ομιλία σχετικά με τις δύο επιθέσεις: «Ο Τραμπ ζητεί ενότητα υπέρ του ρατσισμού».

Ο πρώτος επώνυμος που αντέδρασε στον τίτλο ήταν ο υποψήφιος για το χρίσμα των Δημοκρατικών στις ΗΠΑ Beto O' Rourke. Ακολούθησαν χιλιάδες επικριτές, ενώ ξεκίνησε και καμπάνια αναγνωστών που απειλούσαν ότι θα ακυρώσουν τη συνδρομή τους σε περίπτωση που δεν ανακαλέσει η εφημερίδα, με πρωτεργάτη τη γνωστή ανταποκρίτρια του CNN.

Ο αρχικός τίτλος αντικαταστάθηκε από άλλον: «Εναντίον του μίσους, αλλά όχι και των όπλων». Ο αρχισυντάκτης της εφημερίδας, μάλιστα, αναγκάστηκε να παραχωρήσει συνέντευξη, στην οποία αναγνώρισε ότι ήταν πράγματι «ένας κακός τίτλος, ο οποίος, όμως, άλλαξε γρήγορα».

Μπορεί η πλειονότητα αυτών που καλούσαν την εφημερίδα να μην υποπέσει στο αμάρτημα της "ουδετερότητας" απέναντι σε έναν «κακό πρόεδρο» να ησύχασαν, αλλά κάποιοι άλλοι έχασαν τον ύπνο τους. Εκείνοι που θορυβήθηκαν βλέποντας την εφημερίδα με τη μεγαλύτερη επιρροή να άγεται και να φέρεται από τα πλήθη, υποκύπτοντας στις ορέξεις τους.

Συσσωρευμένα λάθη και συγνώμες

Κάποιοι άλλοι συνέδεσαν το περιστατικό αυτό με ένα άλλο πρόσφατο. Τότε που η εφημερίδα κατάργησε τα πολιτικά της σκίτσα, μετά από ένα που σκανδάλισε. Ο Πλαντύ, ο διάσημος σκιτσογράφος της γαλλικής εφημερίδας Le Monde και ιδρυτής της οργάνωσης Cartooning for peace είχε δηλώσει ότι η εφημερίδα γονάτισε επανειλημμένα μπροστά στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Την επόμενη ημέρα, οι New York Times έμαθαν ότι θα βρεθούν αντιμέτωποι στις δικαστικές αίθουσες με την Σάρα Πάλιν με την κατηγορία της δυσφήμησης.

Η απόφαση του Εφετείου, στις 21 σελίδες της, ουσιαστικά επανέφερε μια υπόθεση, καταδεικνύοντας ως εύλογη την αξίωση της Πάλιν για αποζημίωση. Σαν να μην έφτανε αυτό αναγκάζει την εφημερίδα να δημοσιεύσει έγγραφα, τα οποία υποτίθεται ότι αμφισβητούν τον ίδιο τον James Bennet. «Είμαστε απογοητευμένοι από την απόφαση και σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε δραματικά τη δράση», δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της εφημερίδας Ντανιέλ Ροάντες Χας.

Τους τελευταίους μήνες φαίνεται να έχουν συσσωρευτεί τα λάθη και οι συγγνώμες. Οι New York Times αναγκάστηκαν να απολογηθούν δημόσια και στην Μελάνια Τραμπ μετά την αποκάλυψη ότι ένας δημοσιογράφος της εφημερίδας είχε αποκαλέσει σε κοινωνική εκδήλωση την πρώτη κυρία της Αμερικής «πόρνη». Το σχόλιο δεν έγινε με σκοπό να δημοσιοποιηθεί, αλλά ήταν εντελώς ακατάλληλη η στιγμή και δεν θα έπρεπε να γίνει. Οι συντάκτες της εφημερίδας έχουν μιλήσει στον ρεπόρτερ, ρωτώντας τον σχετικά με το ατόπημα που έκανε.

Ο δημοσιογράφος τυχαίνει να είναι γιος του θρυλικού δημοσιογράφου Καρλ Μπέρνστάιν που είχε αποκαλύψει το σκάνδαλο "Γουότεργκεϊτ". Η σχέση της εφημερίδας με τον Αμερικανό πρόεδρο είχε διασαλευτεί νωρίτερα, όταν αυτός είχε κατηγορήσει την εφημερίδα «για πιθανή πράξη προδοσίας», επειδή είχε δημοσιεύσει πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες οι ΗΠΑ  πολλαπλασιάζουν τις ψηφιακές διεισδύσεις στο ρωσικό ηλεκτρικό δίκτυο. Είχε προηγηθεί και η γκάφα, όπου στην ιστοσελίδα είχε αναρτηθεί βίντεο, το οποίο παρουσίαζε τον καθεδρικό ναό της Κολωνίας αντί για την Παναγία των Παρισίων, όταν είχε εκδηλωθεί πυρκαγιά.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.