Ο Μεντβέντεφ εκτός εαυτού λέει ότι θέλει να εξαφανίσει την ΕΕ
07/06/2022Συχνά το τελευταίο διάστημα ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ το φιλοσοφεί μέσα από τον λογαριασμό του στο Telegram. Ως αναπληρωτής πρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας της Ρωσίας, δεν θα έχει και πολλά να κάνει, τα κάνει όλα ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν που είναι πρόεδρος του Συμβουλίου ex officio και αρχιστράτηγος και μέντοράς του. Τον είχε κάνει και πρωθυπουργό και πρόεδρο, όταν έπρεπε να εναλλάσσονται τα πρόσωπα με το παλαιό σύστημα.
Τώρα λοιπόν ο Μεντβέντεφ λέει ότι το 6ο πακέτο των κυρώσεων που αποφάσισε η ΕΕ (είδε και έπαθε είναι η αλήθεια να το αποφασίσει με τις ενστάσεις του Ορμπάν) δεν στρέφεται κατά της Ρωσίας αλλά «είναι μία φωτιά στην παγκόσμια οικονομία». Κατά τον Μεντβέντεφ αυτή η φωτιά θα προκαλέσει τριγμούς και εξεγέρσεις «σαν μία επανάσταση». Και θα πρέπει να γνωρίζει η ΕΕ πως «οι επαναστάσεις καμιά φορά καταβροχθίζουν τα παιδιά τους».
Μετά τις προβλέψεις, όμως, με νέα ανάρτηση προχώρησε σε νέα επίθεση κατά της Ευρώπης, με ύβρεις και απειλές: «Συχνά με ρωτούν, γιατί οι αναρτήσεις μου στο Telegram είναι τόσο σκληρές. Απαντώ, γιατί τους μισώ. Είναι έκφυλοι και παλιοτόμαρα. Θέλουν τον θάνατο μας, και της Ρωσίας. Όσο ζω θα κάνω τα πάντα για να τους εξαφανίσω».
Διαβάζοντας την αποστροφή για τις επαναστάσεις το μυαλό πάει κατευθείαν στις επαναστάσεις που έζησε η Ρωσία και έχουν αφήσει βαρύ κατάλοιπο στην σημερινή της ηγεσία. Δεν πρόκειται, όμως, περί αυτού. Ο Μενβέντεφ επικαλείται τις επαναστάσεις που τρώνε τα παιδιά τους (ενώ τα άλλα καθεστώτα της εποχής των επαναστάσεων τα είχαν στα όπα-όπα…) για να (μας) ενημερώσει ότι «με τις ηλίθιες κυρώσεις της ΕΕ οι φορτηγατζήδες στην Ιταλία κάνουν απεργία και στην Πολωνία και την Ουγγαρία απειλούν να κλείσουν τα σύνορα για να μην περνούν άλλοι (αλλοδαποί) φορτηγατζήδες».
Να ΄ναι καλά ο αντιπρόεδρος του ρωσικού Συμβουλίου Ασφαλείας, από την αναζήτηση στα διεθνή πρακτορεία και στα ιταλικά, ουγγρικά και πολωνικά μέσα ενημέρωσης προκύπτει όντως θέμα με τις αντιδράσεις των οδηγών και ιδιοκτητών φορτηγών, για τις τιμές των καυσίμων και την κάθετη πτώση του διαμετακομιστικού έργου. Αλλά μία αναζήτηση στα ρωσικά πρακτορεία, δίνει και την άλλη όψη αυτών που βλέπει ο Μεντβέντεφ.
Τρόποι καταστρατήγησης του εμπάργκο
Στη Ρωσία, λοιπόν, λόγω των κυρώσεων έχει μειωθεί δραματικά το έργο των φορτηγατζήδων και των μεγάλων εταιρειών που δούλευαν με τις χώρες της ΕΕ. Και σε εκτενές δημοσίευμα του πρακτορείου RIA, περιγράφονται οι μέθοδοι καταστρατήγησης που ανακάλυψαν οι ρωσικές μεταφορικές εταιρείες για να συνεχίσουν να κινούνται.
Αγοράζουν άδειες κυκλοφορίας από το Καζακστάν, ενώ ψάχνουν να δουν αν μπορούν να κάνουν το ίδιο και στην Τουρκία, ώστε να ρωσικά οχήματα να μπορούν να περνούν στην ΕΕ με KZ και TR ενώ ορισμένοι στρέφονται λέει και στις ευρωπαϊκές χώρες για πινακίδες. Όσον αφορά το θέμα πως περνούν μετά στη Ρωσία, κάνουν διπλά παραστατικά, για Καζακστάν πχ τα οποία παρουσιάζουν στα ευρωπαϊκά τελωνεία και για εσωτερική χρήση στη Ρωσία τα οποία παρουσιάζουν μόλις μπουν στην ρωσική επικράτεια. Έχει κόστος η παρακαμπτήριος αλλά λειτουργεί, διαπιστώνει το RIA.
Μόνον που το πρόβλημα με το Καζακστάν είναι ότι ανεβάζει τις τιμές και έτσι όπως πάει η κατάσταση, η άδεια θα γίνει πιο ακριβή από το φορτηγό. Βρήκαν λοιπόν άλλη παρακαμπτήριο, να αφήνουν τα φορτία από τις χώρες της ΕΕ στο ενδιάμεσο των τελωνείων, στη νεκρή ζώνη και από εκεί να τα παραλαμβάνουν τα ρωσικά ρυμουλκά και να συνεχίζουν για τη Ρωσία. Η τιμές όμως από 3.000 ευρώ κατά μέσο όρο πήγαν στις 15.000 ευρώ, πέρα από τη γραφειοκρατία, την αναμονή (έως και μία εβδομάδα λέει το RIA) και τα φρέσκα προϊόντα όχι μόνον δεν φθάνουν φρέσκα αλλά είναι και απλησίαστα λόγω τιμής (πέντε και δέκα φορές πάνω).
Ένα επιπλέον πρόβλημα, που δεν αναφέρεται ρητά, είναι η στάση των λευκορωσικών αρχών, που ναι μεν είναι φιλικές με τις ρωσικές , αλλά και αυτές βλέπουν ότι η κρίση αποτελεί ευκαιρία και η μεταχείριση των Ρώσων οδηγών είναι “περίεργη” ενώ προβλέπονταν πως θα ήταν “υποδειγματική”. Επίσης έχει αναπτυχθεί και άλλη μία υπηρεσία που έως πρότινος δεν υπήρχε, η υπηρεσία μεταφόρτωσης, που κοστίζει και αυτή, αλλά όταν δεν μπορεί να γίνει λύσιμο της νταλίκας και ζεύξη σε άλλο φορτηγό (λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης μεταξύ των εταιρειών από τη μία ή την άλλη πλευρά) τότε το εμπόρευμα μεταφορτώνεται από το ένα φορτηγό στο άλλο, με κόστος περίπου 350 ευρώ.
Η εικόνα πίσω από τα φορτηγά
O πληθωρισμός τον Απρίλιο στη Ρωσία έκλεισε στο 17,8% ρεκόρ εικοσαετίας και θα κυμανθεί έως το τέλος του 2022 στο 18-23% σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας, ενώ η υποχώρηση θα αρχίσει το 2023 (καλώς εχόντων των πραγμάτων) με στόχο το 2024 να κυμανθεί στο 4%.
Οι επίσημοι δείκτες λοιπόν απέχουν πολύ από τις περιγραφές του Μεντβέντεφ οι οποίες θέλουν την Ρωσία παράδεισο ευημερίας και τον υπόλοιπο κόσμο, ιδίως την ΕΕ σε ανυπόφορη ανέχεια, στα πρόθυρα επανάστασης. Στην ευρωζώνη ο πληθωρισμός τον Απρίλιο έκλεισε στο 7,4% και τον Μάιο 8,1% με την Ελλάδα και άλλες πέντε χώρες να έχουν διψήφιο ποσοστό.
Το ερώτημα είναι αν ο κόσμος στην ΕΕ (που είχε δείξει να συμβιβάζεται με το κόστος των κυρώσεων) θα αντέξει επί μακρόν αυτό το βάρος ή θα μεταβάλλει στάση, κάτι που θα σήμαινε πολιτικές αναδιπλώσεις με τον ένα ή άλλο τρόπο και αυτό θα ήταν άλλη μία πολιτική ήττα για την ΕΕ σε συνθήκες κρίσης, αν όχι αναμέτρησης με την Ρωσία. Για τη Ρωσία τέτοιο ερώτημα δεν υφίσταται. Με ΑΕΠ 4,3 τρισ. δολάρια πέρυσι, λίγο μεγαλύτερο από της Γαλλίας και μικρότερο από της Γερμανίας, άλλο είναι το πρόβλημα στη Ρωσία. Να αποκτήσει αξία στον κόσμο.
Αν αυτό υποκρύπτει στο βάθος του συλλογισμού του ο Μεντβέντεφ, έχει ένα δίκιο. Αν όχι και το μόνο που τον απασχολεί είναι να δώσει γραμμή πως οι Ρώσοι περνάνε μία χαρά ενώ οι Ευρωπαίοι λιμοκτονούν, ο καιρός θα δείξει. Όπως πάντα.