Παρεμβολές στα ηλεκτρονικά εμπορικών πλοίων στον Κόλπο…
16/06/2025
Παρότι η ναυσιπλοΐα στα κρίσιμα στενά του Ορμούζ συνεχίζεται μέχρι τώρα κανονικά, αυξάνονται οι αναφορές εμπορικών πλοίων από την ευρύτερη περιοχή ότι δέχονται παρεμβολές στα ηλεκτρονικά συστήματά τους ενισχύοντας τις ανησυχίες για την ασφάλεια πλοίων και πληρωμάτων. Το πρωί της Δευτέρας η βρετανική ναυτιλιακή υπηρεσία UKMTO γνωστοποίησε ότι έχει λάβει πολλαπλές αναφορές πως «υπάρχει αυξανόμενη ηλεκτρονική παρεμβολή στα ύδατα του [Αραβικού ή Περσικού] Κόλπου και των Στενών του Ορμούζ».
«Ενώ το επίπεδο ηλεκτρονικών παρεμβολών συνεχίζει να αυξάνεται στην ευρύτερη περιοχή, τα επίπεδα και η ένταση εντός του Κόλπου έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην αναφορά θέσης των πλοίων μέσω αυτοματοποιημένων συστημάτων (AIS)», αναφέρεται στην ανακοίνωση, συνιστώντας στα σκάφη να διέρχονται με προσοχή από την περιοχή.
Επίσης, το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC)– τμήμα των Συνδυασμένων Ναυτικών Δυνάμεων υπό την ηγεσία των ΗΠΑ- επιβεβαίωσε το Σάββατο ότι πλοία που βρίσκονταν κοντά στον Περσικό Κόλπο και την ανατολική Μεσόγειο έχουν εμφανίσει ψευδή σήματα εντοπισμού θέσης και σοβαρές παρεμβολές στα GPS.
Μάλιστα, ανοικτά των ακτών της Χάϊφα εντοπίστηκε πλαστογραφημένο σήμα, που εμφάνιζε πλοία να σχηματίζουν ένα κύκλο, αποτέλεσμα παραμορφωμένων σημάτων GPS, σύμφωνα με δεδομένα που εξετάστηκαν από εμπορικές πλατφόρμες παρακολούθησης. Η JMIC προέτρεψε τους διαχειριστές πλοίων να παρακολουθούν στενά τα συστήματα πλοήγησης και να προετοιμάζουν εναλλακτικές μεθόδους επικοινωνίας και εντοπισμού θέσης για την αποφυγή θαλάσσιων περιστατικών. Στο μεταξύ, το Υπουργείο Ναυτιλίας, παρότι δεν έχει εκδώσει επίσημη ανακοίνωση, κάλεσε (όπως μεταδόθηκε από το πρακτορείο Reuters) τους Έλληνες πλοιοκτήτες να στείλουν στο Υπουργείο στοιχεία για τα πλοία τους, που διαπλέουν το Στενό του Ορμούζ.
«Λόγω των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή και της κλιμάκωσης των στρατιωτικών ενεργειών στην ευρύτερη περιοχή, το Υπουργείο Ναυτιλίας… καλεί επειγόντως τις ναυτιλιακές εταιρείες να στείλουν… τα στοιχεία των ελληνικών πλοίων, που πλέουν στη θαλάσσια περιοχή του Πορθμού του Ορμούζ», αναφέρει το έγγραφο, σύμφωνα, πάντα, με το Reuters. Παράλληλα, η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας εξέδωσε επείγον σήμα, με το οποίο καλεί τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες να κινούνται κατά το δυνατόν εκτός υδάτων δικαιοδοσίας του Ιράν και τα πλοία που διέρχονται από την περιοχή να βρίσκονται σε επαγρύπνηση και να τηρούν τα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Στο μεταξύ, οι ναυτεργατικές ενώσεις μηχανικών (ΠΕΜΕΝ) και κατωτέρων πληρωμάτων μηχανής “Ο Στέφενσον” με κοινή ανακοίνωσή τους ζητούν από το Υπουργείο Ναυτιλίας και τις πλοιοκτήτριες εταιρείες να ενημερώνουν εγκαίρως τα πληρώματα των πλοίων, «που προσεγγίζουν εμπόλεμες ζώνες, [και] να διασφαλίζεται ο ασφαλής επαναπατρισμός τους, ανεξάρτητα της χρονικής διάρκειας της σύμβασης που έχουν υπογράψει και χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση των εξόδων τους».
Η Βρετανία
Εξάλλου, η Βρετανία έχει δώσει οδηγία, σύμφωνα με το Reuters, προς τα εμπορικά πλοία να αποφεύγουν να διασχίζουν τον Κόλπο του Άντεν και να καταγράφουν όλα τα ταξίδια μέσω των Στενών του Ορμούζ. Συγκεκριμένα, σε όλα τα πλοία με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου, στα οποία περιλαμβάνονται τα νηολόγια του Γιβραλτάρ, των Βερμούδων και της Νήσου Μαν, συνιστάται να αποφεύγουν τον πλου μέσω της νότιας Ερυθράς Θάλασσας και του Κόλπου του Άντεν. Εάν πλέουν μέσω αυτών των περιοχών, τα πλοία πρέπει να τηρούν το υψηλότερο επίπεδο μέτρων ασφαλείας και να περιορίζουν τον αριθμό των μελών του πληρώματος στο κατάστρωμα κατά τη διάρκεια των ταξιδιών, ανέφερε σχετικό έγγραφο.
Τέλος η Γενική Διεύθυνση Ναυτιλίας της Ινδίας ενημέρωσε όλους τους Ινδούς ναυτικούς και τα πλοία με ινδική σημαία που δραστηριοποιούνται σε ιρανικά λιμάνια ή διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ να επιδεικνύουν την δέουσα προσοχή, ενώ ειδικά στους ναυτικούς συνέστησε να παραμένουν σε εγρήγορση, να αποφεύγουν τις περιττές μετακινήσεις και να ακολουθούν τα τοπικά πρωτόκολλα ασφαλείας.
«Έχουμε αναφορές ότι περισσότεροι πλοιοκτήτες επιδεικνύουν πλέον ιδιαίτερη προσοχή και επιλέγουν να μείνουν μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Περσικό Κόλπο», δήλωσε ο Γιάκομπ Λάρσεν, επικεφαλής ασφάλειας και προστασίας της ναυτιλιακής ένωσης BIMCO. Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες θεωρηθούν ότι εμπλέκονται σε οποιεσδήποτε επιθέσεις, «ο κίνδυνος κλιμάκωσης αυξάνεται σημαντικά», δήλωσε ο Λάρσεν. «Μια τέτοια κλιμάκωση θα μπορούσε να περιλαμβάνει πυραυλικές επιθέσεις σε πλοία ή τοποθέτηση ναρκών στο Στενό (του Ορμούζ).»