Στα χέρια των Τούρκων το αεροδρόμιο της Καμπούλ – Επιπτώσεις για Ελλάδα και ΕΕ
06/06/2021Η Τουρκία συμφώνησε να αναλάβει τον έλεγχο του διεθνούς αεροδρομίου της Καμπούλ αφού οι δυνάμεις του ΝΑΤΟ ολοκληρώσουν την απόσυρσή τους από το Αφγανιστάν στις αρχές Σεπτεμβρίου. Η συμφωνία συνοδεύεται από την αβεβαιότητα για το μέλλον του Διεθνούς Αερολιμένα Χαμίντ Καρζάι μετά από την πρόσφατη όξυνση της βίας στην πρωτεύουσα του Αφγανιστάν.
Το αεροδρόμιο θεωρείται κρίσιμο σημείο πρόσβασης στο Αφγανιστάν. Ο Μπάιντεν έχει ορίσει την 11η Σεπτεμβρίου ως προθεσμία για την αποχώρηση των δυνάμεων του ΝΑΤΟ από τη χώρα και η Δύση ουσιαστικά δεν ενδιαφέρεται για το τι θα επακολουθήσει. Τοπικοί αξιωματούχοι ανέφεραν ότι υπήρχαν ανησυχίες ως προς την ικανότητα της αφγανικής κυβέρνησης να αναλάβει την ευθύνη των διεθνών αεροπορικών πτήσεων. «Δεν έχουμε την ικανότητα να διαχειριστούμε τα αεροδρόμια μόνο με Αφγανούς, λόγω έλλειψης εμπειρογνωμοσύνης, ούτε έχουμε την οικονομική ικανότητα να φέρουμε ιδιωτικούς εργολάβους», δήλωσε αξιωματούχος του ΝΑΤΟ.
Τον Μάιο, ο στρατηγός των ΗΠΑ Μαρκ Μάλι, αρχηγός του Γενικού Επιτελείου, δήλωσε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συνομιλίες με συμμάχους του ΝΑΤΟ σχετικά με τον καλύτερο τρόπο εγγύησης της ασφάλειας του αεροδρομίου. Υπάρχει στα σκαριά συμφωνία ύψους 130 εκατ. δολαρίων με την Τουρκία, αν και οι ημερομηνίες και οι λεπτομέρειες δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί. Τα τουρκικά στρατεύματα έχουν αναπτυχθεί στο Αφγανιστάν (στο πλαίσιο της αποστολής του ΝΑΤΟ) από το 2003, αλλά δεν συμμετέχουν σε μάχες.
Η Άγκυρα έχει αναλάβει έναν ολοένα και πιο ενεργό διπλωματικό ρόλο στη σύγκρουση με τους Ταλιμπάν, αποδεχόμενη το αίτημα της Ουάσινγκτον στις αρχές του έτους για διεξαγωγή ειρηνευτικών συνομιλιών μεταξύ των Ταλιμπάν και της αφγανικής κυβέρνησης. Αρχικά οι διαπραγματεύσεις είχαν προγραμματιστεί για τον Απρίλιο, αλλά απέτυχαν, επειδή οι Ταλιμπάν αποχώρησαν.
Λαθρεμπόριο χρήματος
Ο Γενικός Επιθεωρητής των ΗΠΑ για την Ανασυγκρότηση του Αφγανιστάν (SIGAR), σε μια έκθεση που δημοσιεύθηκε στις 14 Ιανουαρίου, αναφέρει ότι από την κατάρρευση του καθεστώτος των Ταλιμπάν το 2001, το λαθρεμπόριο μετρητών στους διεθνείς αερολιμένες του Αφγανιστάν ανησυχεί τις ΗΠΑ και τη διεθνή κοινότητα. Αυτές οι αναφορές περιγράφουν λεπτομερώς τα συγκεκριμένα μέσα, με τα οποία αυτό πραγματοποιείται.
Αμερικανός παρατηρητής ανέφερε ότι στο Διεθνές Αεροδρόμιο στην Καμπούλ, οι επιβάτες περνούν από πέντε σημεία ελέγχου και έξι χώρους επιθεώρησης, ενώ οι επιβάτες που χαρακτηρίζονται VIP ή εμπορικώς σημαίνοντα πρόσωπα (CIP) ελέγχονται μόνο μία φορά και για τα πάρα πολύ σημαντικά πρόσωπα (VVIP) δεν προβλέπεται καθόλου έλεγχος. Οι επιβάτες VVIP παρακάμπτουν όλες τις διαδικασίες ασφαλείας και τα οχήματά τους επιτρέπεται να τους φέρνουν κοντά στα αεροπλάνα στην πίστα.
Ο σταθμός VIP δεν διαθέτει τελωνείο, μηχανήματα καταμέτρησης μετρητών ή έντυπα τελωνειακής διασάφησης. Οι επιθεωρητές δεν βρήκαν ταμπέλες ή ειδοποιήσεις προς τους επιβάτες που περιγράφουν τις απαιτήσεις δήλωσης μετρητών, ούτε κατώτατα όρια εξαγωγής συναλλάγματος. Ο Αμερικανός Γενικός Επιθεωρητής για το Αφγανιστάν διαπιστώνει ότι τα μηχανήματα καταμέτρησης μετρητών είχαν εγκατασταθεί αλλά δεν χρησιμοποιούνται κανονικά ή δεν είναι συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο. Δεν υπήρχαν μηχανήματα καταμέτρησης μετρητών στο τερματικό VIP.
Φεύγουν δισ. δολάρια από την Καμπούλ
Ένας από τους Αφγανούς αξιωματούχους που ήταν παρόντες κατά την επιθεώρησή είπε ότι υπήρξαν μερικές περιπτώσεις VIP και VVIP που μετέφεραν μεγάλα ποσά μετρητών από τη χώρα, αλλά σπάνια συμβαίνει… καθώς είναι ανώτεροι υπάλληλοι και διάσημοι επιχειρηματίες, υπονοώντας ότι δεν ασχολούνται με το λαθρεμπόριο χρημάτων. Οι επιθεωρητές επιβεβαίωσαν ότι λειτουργεί το μηχάνημα καταμέτρησης μετρητών στην είσοδο άφιξης επιβατών. Ωστόσο, δεν μπόρεσαν να δοκιμάσουν τα δύο μηχανήματα στην περιοχή αναχώρησης επειδή το προσωπικό στο τελωνείο του αεροδρομίου δεν ήξερε τον χειρισμό τους!
Παρά τις προσπάθειες της αφγανικής κυβέρνησης να μειώσει την εκροή μετρητών από τον μεγαλύτερο διεθνή αερολιμένα, εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές αδυναμίες ελέγχου. Μια μελέτη της Υπηρεσίας Έρευνας του Κογκρέσου το 2011 υπολόγισε ότι τουλάχιστον 4,5 δισ. δολάρια διακινούνται λαθραία από τη χώρα κάθε χρόνο. Σύμφωνα με μελέτη του 2015 από την Integrity Watch Afghanistan, το 65% όλων των μετρητών που εγκαταλείπουν το Αφγανιστάν έχει κερδηθεί, μεταφερθεί, ή χρησιμοποιηθεί παράνομα.
Ένα σημαντικό μέρος αυτών των μετρητών συνδέεται με το εμπόριο οπίου, από το οποίο το Αφγανιστάν παρήγαγε το 84% της παγκόσμιας προσφοράς από το 2015 έως το 2020, αναφέρει η έκθεση. Έως και το 85% αυτής της παραγωγής παπαρούνας πραγματοποιείται σε περιοχές που ελέγχονται ή επηρεάζονται από τους Ταλιμπάν και το εμπόριο ναρκωτικών χρηματοδοτεί έως και τις μισές δραστηριότητες της οργάνωσης στο Αφγανιστάν.
Ο Γκρίζος Λύκος φυλάει τα πρόβατα
Αναθέτοντας τον έλεγχο του αεροδρομίου της Καμπούλ στην Τουρκία, το ΝΑΤΟ βάζει τον Γκρίζο Λύκο να φυλάει τα πρόβατα! Κι όχι μόνον δίνει στον Ερντογάν την διακαιοδοσία να διαχειρίζεται τα πέρα-δώθε των διαφόρων “επισήμων” που ξεπλένουν τα έσοδα από το λαθρεμπόριο ηρωίνης, αλλά τον πληρώνει και από πάνω! Οι αποκαλύψεις Πεκέρ ήρθαν να προστεθούν σε σωρεία καταγγελιών για την σύμπραξη του τουρκικού κράτους με το οργανωμένο έγκλημα και δη με μεγαλο-λαθρέμπορους ναρκωτικών. Αυτό βέβαια είναι αποδεδειγμένο από την εποχή Σουσουρλούκ.
Με τη συμφωνία οι Τούρκοι θα αποκτήσουν μια ιδιόκτητη πύλη από και προς το Αφγανιστάν, διαχειριζόμενοι τους πόρους και εφαρμόζοντας επιλεκτικά ελέγχους. Ο έλεγχος του αεροδρομίου από χώρα-μέλος του ΝΑΤΟ υποτίθεται ότι θα εγγυάται την ασφάλεια των πτήσεων και την πρόσβαση δυτικών διπλωματών, επιχειρηματιών, καθώς και στελεχών υπηρεσιών ανοικοδόμησης και ΜΚΟ. Στην πραγματικότητα, όμως, οι Τούρκοι θα αποκτήσουν το ελεύθερο να διευκολύνουν την πρόσβαση σε άτομα της αρεσκείας τους και να κωλυσιεργούν εις βάρος όσων δεν θεωρούν συμβατούς με τα συμφέροντά τους.
Η πρόσφατη ιστορία έχει δείξει ότι η Τουρκία δεν έχει κανένα πρόβλημα να συνεργάζεται με τζιχαντιστές, όπως η Αλ Κάιντα και το ISIS. Ο αρχιμαφιόζος Πεκέρ δεν επιβεβαίωσε απλά πάμπολλες αναφορές δυτικών και αραβικών υπηρεσιών πληροφοριών, αλλά προσέφερε λεπτομέρειες για τις διασυνδέσεις του καθεστώτος και της ΜΙΤ με τζιχαντιστικές οργανώσεις.
Ανάμεσα σ’ αυτές τις οργανώσεις και την εταιρεία SANDAT (ο παρακρατικός “στρατός του Ερντογάν”) έχει επέλθει μία ώσμωση, μέσα από την μακρόχρονη συνεργασία στη μεταφορά όπλων και εφοδίων, καθώς και στο λαθρεμπόριο. Δεν είναι τυχαίο, βέβαια, ότι η Άγκυρα προσλαμβάνει μισθοφόρους τζιχαντιστές και τους μεταφέρει από τη Συρία στη Λιβύη και στο Ναγκόρνο Καραμπάχ.
Τουρκία και λούμπεν τζιχαντιστές
Οι συνεργαζόμενοι με την Άγκυρα τζιχαντιστές σε Συρία και Λιβύη πλήρωναν για την τουρκική υποστήριξη με ναρκωτικά, κλεμμένα αρχαία, πετρέλαιο και κατασχεμένα γεωργικά προϊόντα. Στο Αφγανιστάν, λοιπόν, αναμένεται να προκύψει μια από τα ίδια. Ο επί δεκαετίες εμφύλιος σπαραγμός έχει δημιουργήσει μια διογκούμενη δεξαμενή λούμπεν παραστρατιωτικών, οι οποίοι δεν έχουν κανένα μέλλον στο πάμφτωχο Αφγανιστάν.
Πέραν όλων αυτών, η διαχείριση του αεροδρομίου δίνει την ευκαιρία στην Άγκυρα να στέλνει μαζικά στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί στην Ελλάδα και στην Ευρώπη πλήθος επιλεγμένων μεταναστών, εξοικειωμένων, βέβαια, με τον χειρισμό όπλων, ίσως και με την κατασκευή αυτοσχέδιων βομβών. Με φτηνές πτήσεις της Turkish Airlines και την χωρίς βίζα είσοδο στην Τουρκία, πρέπει να αναμένουμε πολλούς περισσότερους “πρόσφυγες” και “επενδυτές” από το Αφγανιστάν.
Το ΝΑΤΟ, λοιπόν, δίνει στην Τουρκία τον “αέρα” στο προβληματικό Αφγανιστάν. Εκεί η Άγκυρα μπορεί να στρατολογήσει μισθοφόρους, να εξορθολογήσει επί το εμπορικότερο την καλλιέργεια, το εμπόριο και τη μεταφορά οπιούχων, να διαβρώσει έτι περαιτέρω το σαθρό κρατικό μηχανισμό και να καταστεί de facto ηγεμόνας της διαλυμένης χώρας. Κι όλα αυτά με την ευλογία του Γενς Στόλτενμπεργκ και των φίλων του.
Το ενδεχόμενο όλα αυτά να μην συμβούν είναι υπαρκτό και μάλλον το πιθανότερο. Όχι, διότι δεν το επιχειρήσουν οι Τούρκοι, αλλά διότι κατά πάσα πιθανότητα οι Ταλιμπάν δεν πρόκειται να μείνουν με σταυρωμένα χέρια. Θα εκμεταλλευτούν την αποχώρηση των δυτικών δυνάμεων από το Αφγανιστάν για να καταλάβουν την εξουσία κι αν συμβεί αυτό θα αναλάβουν και τον έλεγχο του αεροδρομίου της Καμπούλ, εκδιώκοντας με τον έναν ή τον άλλο τρόπο τους Τούρκους.