Το Mavi Marmara σε νέες περιπέτειες – Ο Ερντογάν το IHH και οι τζιχαντιστές
11/02/2022Οι υπόγειες διαδρομές και «διαπλοκές» του Ταγίπ Ερντογάν με Τζιχαντιστές , η διακίνηση χρήματος προς αυτές καθώς και η παροχή κάθε λογής μέσων και διευκολύνσεων, έρχονται στην επιφάνεια από έρευνα του Ο.Η.Ε για πλοίο τουρκικών συμφερόντων, που δεν είναι άλλο από το γνωστό “Mavi Marmara”, το οποίο τον περασμένο Αύγουστο είχε αγκυροβολήσει κοντά στο προπύργιο της ισλαμιστικής τρομοκρατικής οργάνωσης Αλ Σαμπάμπ της Σομαλίας, η οποία από τον Φεβρουάριο του 2012, προσχώρησε και επίσημα στο δίκτυο της Αλ Κάιντα.
Οι «διαδρομές» αυτές φωτίζονται από ένα τεκμηριωμένο ρεπορτάζ του Nordic Monitor που αποκαλύπτει το θέμα με το τουρκικό πλοίο το οποίο ελέγχεται από τον Ο.Η.Ε και εντοπίστηκε κοντά στο προπύργιο της Αλ Σαμπάμπ.
Η έρευνα απέδειξε ότι το συγκεκριμένο πλοίο με σημερινή ονομασία “Anatolian” δεν είναι άλλο από το περιβόητο “Mavi Marmara”, το οποίο χρησιμοποιήθηκε ως η ναυαρχίδα ενός στολίσκου βοήθειας που προσπάθησε να παραβιάσει τον αποκλεισμό της Γάζας από το Ισραήλ τον Μάιο του 2010. Το τι ακολούθησε είναι πασίγνωστο καθώς υπήρξαν εννέα νεκροί Τούρκοι και ένας Τουρκοαμερικάνος στη διάρκεια “εφόδου” Ισραηλινών στο “Mavi Marmara”. Γεγονός που οδήγησε στα “τάρταρα” τις σχέσεις Τουρκίας Ισραήλ.
Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι πως το συγκεκριμένο πλοίο, το “Mavi Marmara” ανήκε στην τουρκική φιλανθρωπική οργάνωση που συνδέεται με την Αλ Κάιντα, το Ίδρυμα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ελευθεριών και Ανθρωπιστικής Αρωγής (İnsan Hak ve Hürriyetleri ve İnsani Yardım Vakfı, ή IHH) πριν πουληθεί στη συνέχεια στην Koza το 2018.
Όπως αναφέρει το Nordic Monitor η Ομάδα Εμπειρογνωμόνων του ΟΗΕ για τη Σομαλία, η οποία παρακολουθεί τα παράνομα όπλα, δήλωσε ότι εξετάζει ένα τουρκικό πλοίο που ήταν αγκυροβολημένο σε τμήμα της ακτογραμμής της Σομαλίας που ελέγχεται από την τρομοκρατική οργάνωση Αλ Σαμπάμπ τον Αύγουστο του 2021.
Το πλοίο με το όνομα “Anatolian”, που ανήκει και διαχειρίζεται η Mavi Deniz Taşımacılığı ve Sanayi Ticaret Limited Şirketi, μια εταιρεία με έδρα την Κωνσταντινούπολη, έμεινε ακίνητο για περίπου 24 ώρες σε λιγότερο από 1.000 μέτρα από τις ακτές της Σομαλίας σε μια περιοχή που ελέγχεται από την Αλ Σαμπάμπ, σύμφωνα με την αυτόματη αναγνώριση του σκάφους. σύστημα (AIS). Στους ερευνητές του Ο.Η.Ε, δημιουργήθηκαν υποψίες για το γιατί το πλοίο παρέμενε τόσο κοντά στην περιοχή που ελέγχεται από την Αλ Σαμπάμπ, και αν παρέδιδε προμήθειες ή όπλα στην ομάδα.
Σιωπή για το δρομολόγιο του πρώην Mavi Marmara
Οι πλοιοκτήτες του “Anatolian”, πρώην Mavi Marmara, δήλωσαν ότι έπεσαν θύματα επίθεσης πειρατών στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας στις 13 Αυγούστου 2021 και ότι σύμφωνα με τον καπετάνιο, το πλοίο πυροβολήθηκε με RPG και φορητά όπλα. Οι ερευνητές του Ο.Η.Ε, προφανώς δεν πείστηκαν από αυτούς τους ισχυρισμούς και έστειλαν επίσημη επιστολή στην τουρκική εταιρεία ζητώντας διευκρινίσεις σχετικά με το γιατί το πλοίο έπλευσε σε ύδατα κοντά στην περιοχή που ελέγχει η Αλ Σαμπάμπ και ζήτησαν λεπτομερείς πληροφορίες για τις συνθήκες της επίθεσης.
Πάντως ούτε η εταιρεία είχε απαντήσει στις έρευνες του Ο.Η.Ε μέχρι την υποβολή της έκθεσης στο Συμβούλιο Ασφαλείας, στις 6 Οκτωβρίου 2021. Ούτε όμως και η τουρκική κυβέρνηση σχολίασε το περιστατικό. Ο χάρτης πλοήγησης δείχνει ότι αναχώρησε από τη Φετιγιέ στη νότια επαρχία της Τουρκίας της Αττάλειας και έμεινε κοντά στην περιοχή που ελέγχει η Αλ Σαμπάμπ, από τις 12 έως τις 13 Αυγούστου 2021.
Σύμφωνα με τα αρχεία εμπορικού μητρώου που εξετάστηκαν από το Nordic Monitor, το πλοίο ανήκει στην οικογένεια ενός επιχειρηματία που ονομάζεται Erdal Tümsek. Η εταιρεία εγγράφηκε αρχικά το 2006 με την επωνυμία Koza Nakliyat Sanayi Тicaret Limited Şirketi και κατέγραψε τους Yiğit Tümsek και Hamza Köseoglu ως ιδιοκτήτες.
Το όνομα της εταιρείας άλλαξε σε Mavi Deniz Taşımacılığı ve Sanayi Ticaret Limited Şirketi τον Αύγουστο του 2018 και οι ιδιοκτήτες της αναφέρονται ως Yiğit Tümsek και Mert Tümsek.
Η εταιρεία υπέβαλε αίτηση για προστασία κατά της πτώχευσης τον Φεβρουάριο του 2019, η οποία εγκρίθηκε από το δικαστήριο. Αν και η προσωρινή προστασία παρατάθηκε πολλές φορές, η εταιρεία τελικά χρεοκόπησε στις 15 Σεπτεμβρίου 2021, σύμφωνα με απόφαση εμπορικού δικαστηρίου στην Κωνσταντινούπολη.
Αυτό σημαίνει ότι όταν το πλοίο έπλεε προς τη Σομαλία, η εταιρεία βρισκόταν υπό οικονομική πίεση και προστασία από πτώχευση και καταχωρήθηκε ως εγγύηση έναντι των χρεών της εταιρείας. Αν και το πλοίο παρέμεινε στο Μογκαντίσου, ένα τουρκικό δικαστήριο το πούλησε σε μια άλλη τουρκική εταιρεία, την 2E Denizcilik San. ve Tic. A.Ş., για 3,9 εκατομμύρια τουρκικές λίρες τον Νοέμβριο του 2021 ως μέρος της εκκαθάρισης των περιουσιακών στοιχείων της εταιρείας για την πληρωμή των εκκρεμών χρεών της.