ΑΦΙΕΡΩΜΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Θ. Βώκος: Η “έξυπνη” ναυτιλία στα “Ποσειδώνια 2024”

Θ. Βώκος: Η "έξυπνη" ναυτιλία στα "Ποσειδώνια 2024", Φίλης Καϊτατζής

«Η πανδημία, που συνέπεσε με τη διοργάνωση του 2020, απείλησε την ίδια την επιβίωση της διεθνούς έκθεσης. Ευτυχώς, όμως, ξεπεράσαμε αυτή τη δοκιμασία και το 2022 ο αριθμός των συνολικών συμμετεχόντων ξεπέρασε τα 40.000 άτομα. Φέτος αναμένεται να έχουμε μια παγκόσμια συγκέντρωση ηγετών της ναυτιλιακής βιομηχανίας χωρίς προηγούμενο. Στο επίκεντρο: τα εναλλακτικά καύσιμα, η διαχείριση της επόμενης γενιάς πλοίων, η εκπαίδευση των ανθρώπων της ναυτιλίας και η πράσινη ναυτιλιακή τεχνολογία».

Ο Θεόδωρος Βώκος, Managing Director της “Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε. μιλά στο SLpress.gr, στο πλαίσιο του αφιερώματος: “2024-Στο κατώφλι της πράσινης ναυτιλίας”. Το αφιέρωμα έγινε με αφορμή την διεθνή ναυτιλιακή έκθεση ‘‘Ποσειδώνια 2024’’ (Metropolitan Expo 3 έως 7 Ιουνίου) – μια ελληνική πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 1965.

-Ποια είναι η συμβολή των Ποσειδωνίων στην εθνική οικονομία – ο θεσμός έχει βοηθήσει να αλλάξουν πράγματα στη ναυτιλία;

Η έκθεση των Ποσειδωνίων η οποία πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1969 στο Ζάππειο Μέγαρο, ανέκαθεν αποτελούσε μια σημαντική πηγή εσόδων για την τουριστική βιομηχανία και άλλους συναφείς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Υπολογίζεται ότι πάνω από 10.000 άτομα ταξιδεύουν στη χώρα μας για την έκθεση κάθε δύο χρόνια. Εκτιμάται ότι τα Ποσειδώνια δημιουργούν έσοδα άνω των 80 εκατ. ευρώ για τη χώρα μας, από δαπάνες για διαμονή, μεταφορές, εστίαση, διοργάνωση εταιρικών εκδηλώσεων, κατασκευή περιπτέρων κ.ά., αναδεικνύοντας τη σημασία του εκθεσιακού τουρισμού.

Σύμφωνα με μελέτες και στοιχεία του Συνδέσμου Οργανωτών και Κατασκευαστών Εκθέσεων Ελλάδος (ΣΟΚΕΕ), ο “εκθεσιακός τουρίστας” ξοδεύει τέσσερις φορές περισσότερα χρήματα από τον τουρίστα αναψυχής. Η διοργάνωση μιας έκθεσης τόσο μεγάλου βεληνεκούς στην πρωτεύουσα, συμβάλλει στη δημιουργία θετικής εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό και προωθεί την πόλη της Αθήνας, αλλά και την χώρα συνολικά, ως πιθανό προορισμό για σημαντικές διεθνείς εκδηλώσεις.

Τα Ποσειδώνια έχουν συμβάλλει καταλυτικά για να αλλάξουν πράγματα στην ναυτιλία, επιταχύνοντας θέματα τα οποία στην συνέχεια γίνονται διεθνείς ή ευρωπαϊκοί κανονισμοί. Επιπλέον, δημιουργείται μια πλατφόρμα όπου παρουσιάζονται νέες τεχνολογίες, με αποτέλεσμα να ενισχύεται ταχύτερα η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, να επιταχύνεται η επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων και να βρίσκουν αυτές οι τεχνολογίες ευκολότερα χρηματοδότηση, που θα επιτρέψει τη συντομότερη απορρόφησή τους από την αγορά. Τα Ποσειδώνια 2024 υπόσχονται να είναι μια παγκόσμια συγκέντρωση ηγετών της βιομηχανίας χωρίς προηγούμενο, προωθώντας τον διάλογο και την καινοτομία ως κινητήριες δυνάμεις προς ένα βιώσιμο μέλλον ευημερίας για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.

 

-Ποιες είναι οι νέες προκλήσεις για την ελληνική ναυτιλία σήμερα με ανοιχτά τα μέτωπα των δύο πολέμων και τις επιταγές της πράσινης μετάβασης;

Η μεγαλύτερη πρόκληση για ολόκληρο τον κλάδο και φυσικά για την ηγέτιδα δύναμή του, την ελληνική ναυτιλία, είναι η απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα, οι νέοι κανονισμοί και οι φιλόδοξοι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν σε λίγα μόλις χρόνια, καθώς το 2030 είναι κυριολεκτικά δίπλα μας. Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα ηγείται αυτής της κούρσας, αναβαθμίζοντας και ανανεώνοντας τον στόλο της στο πλαίσιο των νέων κανονισμών.

Παράλληλα με το στοίχημα της βιωσιμότητας, η ναυτιλία καλείται να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα κάθε έξι μήνες, λόγω των νέων γεωπολιτικών προκλήσεων. Τα Ποσειδώνια θα προσφέρουν μία πρώτης τάξης ευκαιρία στους ηγέτες της ελληνικής και της παγκόσμιας ναυτιλίας να δικτυωθούν και να συμμετάσχουν σε συζητήσεις που θα διαμορφώσουν τις εξελίξεις στα σημαντικότερα ζητήματα του κλάδου.

-Πώς ξεκίνησαν τα Ποσειδώνια, πώς γεννήθηκε η ιδέα;

Τα Ποσειδώνια ξεκίνησαν με ελληνική πρωτοβουλία το 1965, όταν ο παππούς μου αείμνηστος Θεόδωρος Βώκος,
δημοσιογράφος και ιδρυτής της Ναυτιλιακής-Ναυτεργατικής, μαζί με τον φίλο μου Richard (Dick) Stubbs, στέλεχος δημοσίων σχέσεων, αναγνώρισαν την ανάγκη να δημιουργηθεί στην Ελλάδα μια έκθεση για τη ναυτοσύνη, η οποία θα προωθούσε τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας και τη σημασία του ελληνικού στόλου για τη βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η έκθεση πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1969 στο Ζάππειο Μέγαρο και από το 1970 διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια, τον Ιούνιο. Ο θεσμός εξελίχθηκε γρήγορα στην πιο δυναμική ναυτιλιακή εκδήλωση. Το 1976, φιλοξενώντας ήδη 250 εταιρείες από 30 χώρες, μεταφέρθηκε στον Πειραιά, στον επιβατικό σταθμό του ΟΛΠ, συμβάλλοντας καθοριστικά στη διεθνή προβολή της πόλης, ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο.

Τα Ποσειδώνια από το 2006 στεγάστηκαν στο Εκθεσιακό Κέντρο Ελληνικού, στον χώρο του πρώην Ανατολικού Αερολιμένα Αθηνών. Από το 2012 η έκθεση πραγματοποιείται στο Athens Metropolitan Expo, στην περιοχή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος”.

Τα Ποσειδώνια διατηρούν επάξια τον τίτλο της σημαντικότερης διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης, χάρη στη μοναδική κληρονομιά και τη μακρόχρονη παράδοσή τους στη δημιουργία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών. Η έκθεση αποτελεί πλατφόρμα ενημέρωσης και συζητήσεων για τις τελευταίες εξελίξεις και τάσεις στον χώρο της ναυτιλίας διεθνώς, καθώς στην ατζέντα της έχει προστεθεί ένα πλούσιο πρόγραμμα συνεδρίων και σεμιναρίων, που καλύπτει τις περισσότερες πτυχές θεμάτων που απασχολούν τον ναυτιλιακό κλάδο.

-Ποια είναι η συμμετοχή στα φετινά Ποσειδώνια;

Περισσότεροι από 2.000 εκθέτες και 40.000 συμμετέχοντες αναμένεται να συγκεντρωθούν στο Metropolitan Expo από τις 3 έως τις 7 Ιουνίου για τα μεγαλύτερα Ποσειδώνια στη μακρά ιστορία του θεσμού. Η διαρκής εξέλιξη του κλάδου αλλά και της έκθεσης αντικατοπτρίζεται στους περίπου 45 νεοεισερχόμενους εκθέτες, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν προϊόντα λογισμικού-εξοπλισμού και κρατικούς φορείς από όλον τον κόσμο.

Δυναμική θα είναι η παρουσία εταιρειών προηγμένης τεχνολογίας και καινοτομίας που παρέχουν υπηρεσίες στη ναυτιλιακή βιομηχανία, ενώ βλέπουμε πλέον την Τεχνητή Νοημοσύνη να βρίσκει εφαρμογές στη ναυτιλία και τα πρώτα, έτοιμα προς χρήση, προϊόντα ΑΙ θα παρουσιαστούν στα Ποσειδώνια. Σε περίοπτη θέση στην έκθεση θα εκπροσωπηθεί, μετά από χρόνια, και η αναγεννημένη ναυπηγική βιομηχανία της Ελλάδας, με πάνω από 80 ναυπηγεία από 26 χώρες να έχουν ήδη επιβεβαιώσει ότι θα δώσουν το “παρών” για να παρουσιάσουν καινοτομίες στον σχεδιασμό και την παραγωγή σκαφών.

Δυστυχώς, το εκθεσιακό κέντρο που φιλοξενεί την έκθεση θέτει και τα όρια στην ανάπτυξη των Ποσειδωνίων, καθώς πλέον δεν υπάρχουν άλλοι διαθέσιμοι χώροι για να καλύψουμε τη ζήτηση για συμμετοχή περισσότερων εκθετών. Και πραγματικά ελπίζουμε ότι το αναπτυξιακό πρόγραμμα του Metropolitan Expo θα ολοκληρωθεί εγκαίρως για τα Ποσειδώνια του 2026, ώστε να διαθέτει τις πρόσθετες αίθουσες που θα μας επιτρέψουν να μεγαλώσουμε την έκθεση. Είναι κρίμα να υπάρχουν εταιρείες τoυ κλάδου από το εξωτερικό, να επιθυμούν να συμμετάσχουν στα Ποσειδώνια και να μην μπορούμε να τους εξυπηρετήσουμε.

-Με την πανδημία τα Ποσειδώνια πέρασαν δοκιμασία…

Η πανδημία ήταν μια πρωτόγνωρη δοκιμασία για όλους, ιδιαίτερα όμως για τον εκθεσιακό κλάδο. Η πανδημία, που συνέπεσε με τη διοργάνωση του 2020, άλλαξε τα δεδομένα, απειλώντας την ίδια την επιβίωση της έκθεσης. Ευτυχώς, όμως, ξεπεράσαμε αυτήν τη δοκιμασία και μάλιστα η σημαντικότερη διαφορά στη μετα-πανδημική εποχή της έκθεσης ήταν το πάθος και ο ενθουσιασμός των ανθρώπων του κλάδου που επέστρεψαν στα Ποσειδώνια το 2022.


Πλέον τα Ποσειδώνια διαρκούν σχεδόν δύο εβδομάδες. Γι’ αυτό το συνεδριακό πρόγραμμα ξεκινά μία εβδομάδα νωρίτερα από την έκθεση. Και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) ξεκινά με δικές της εκδηλώσεις νωρίτερα, όπως και πολλοί εκθέτες.
Στις εκδηλώσεις μας δίδεται έμφαση στις οργανωμένες προσπάθειες προσέλκυσης νέων στη ναυτιλία, από κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς. Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάζουμε το διαδικτυακό μάθημα Posidonia Masterclass in Shipping, που δίνει τη δυνατότητα κάποιος να εξοικειωθεί με τις ευκαιρίες που προσφέρει η ναυτιλία με άμεσο και απλό τρόπο.

-Το πρόγραμμα συνεδρίων και σεμιναρίων ποιους τομείς καλύπτει;

Το Πρόγραμμα Συνεδρίων και Σεμιναρίων των Ποσειδωνίων περιλαμβάνει πάνω από 65 συνέδρια και σεμινάρια, και για τον λόγο αυτό ξεκινά πλέον μία εβδομάδα νωρίτερα, με στόχο να καλύψει όλα τα κρίσιμα ζητήματα του κλάδου. Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται συναντήσεις και φόρουμ, όπως το Tradewinds Shipowners Forum και το συνέδριο της HELMEPA, που προσελκύουν τους κορυφαίους πλοιοκτήτες από όλον τον κόσμο.

Ήδη, μία εβδομάδα νωρίτερα από την Έκθεση πραγματοποιείται το συνέδριο Marine Insurance Greece, που θα φέρει μεσίτες, ασφαλιστές και άλλους ενδιαφερόμενους κοντά στην ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα, για να συζητήσουν όλες τις πτυχές της ναυτικής ασφάλισης, η οποία πρέπει να προσαρμοστεί σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό περιβάλλον και τους πραγματικούς νέους κινδύνους για τα καράβια.

Η προσθήκη στο φετινό πρόγραμμα του Greener Shipping Summit, που διοργανώνει η Naftiliaki/Newsfront υπό την αιγίδα της MARTECMA (Marine Technical Managers Association), θα φέρει στο επίκεντρο το θέμα της βιωσιμότητας και την διαχείριση της επόμενης γενιάς πλοίων, την εκπαίδευση για το μέλλον της ναυτιλίας και την πράσινη ναυτιλιακή τεχνολογία. Αλλά και την πυρηνική ενέργεια, και την πιθανότητα να αποτελέσει την ενεργειακή λύση για τα εμπορικά καράβια στο μέλλον, μέσω compact πυρηνικών αντιδραστήρων – θέμα που θα συζητηθεί στο σεμινάριο που διοργανώνει ο ελληνικός βραχίονας του οργανισμού SNAME.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx