Η ABB γιορτάζει μισό αιώνα καινοτομίας και ενεργειακής αποδοτικότητας με τους ρυθμιστές στροφών
23/10/2025
Ο Οκτώβριος του 2025, σηματοδοτεί τη συμπλήρωση 50 ετών από τη χρήση του πρώτου ρυθμιστή στροφών στην αγορά. Αναπτύχθηκε από τη φινλανδική εταιρεία Strömberg, η οποία αργότερα έγινε μέρος της ABB, ενώ έφερε επανάσταση στην κατανάλωση ενέργειας και την απανθρακοποίηση στη βιομηχανία.
Σήμερα, το 45% της παγκόσμιας ηλεκτρικής ενέργειας καταναλώνεται από τους βιομηχανικούς ηλεκτροκινητήρες αλλά λιγότερο από το 25% αυτών οδηγούνται από ρυθμιστή στροφών. Οι ρυθμιστές στροφών εξοικονομούν 41 TWh ηλεκτρικής ενέργειας ανά έτος στην ΕΕ, αλλά υπάρχει η προοπτική να εξοικονομήσουν περισσότερες από 140,7 TWh κάθε χρόνο
Ο φετινός Οκτώβριος σηματοδοτεί τη συμπλήρωση 50 χρόνων από τη χρήση του πρώτου ρυθ-μιστή στροφών χαμηλής τάσης, ο οποίος τέθηκε σε εφαρμογή σε ένα πριονιστήριο στη Φιν-λανδία, το 1975. Η συγκεκριμένη λύση αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1970 από την Strömberg, μια εταιρεία που στην πορεία ενσωματώθηκε στην ABB, τον σημερινό market leader στην αγο-ρά συστημάτων κίνησης.
Οι ρυθμιστές στροφών χαμηλής τάσης δίνουν λύση σε έναν μακροχρόνιο περιορισμό του πα-ραδοσιακού επαγωγικού κινητήρα κλωβού, ο οποίος, από την εφεύρεσή του από τον Νίκολα Τέσλα το 1888 έως σήμερα, παραμένει σταθερής ταχύτητας. Πριν από τους ρυθμιστές στρο-φών, η ρύθμιση της απόδοσης του κινητήρα για μεταβλητά φορτία βασιζόταν συνήθως σε μηχανικές μεθόδους περιορισμού, όπως αποσβεστήρες ή βαλβίδες – λύσεις που δεν συνέβαλαν ιδιαίτερα στην ενεργειακή αποδοτικότητα.
«Για 50 χρόνια, οι ρυθμιστές στροφών χαμηλής τάσης της ABB αποτελούν μέρος τεχνολογιών και επιτευγμάτων που καθόρισαν εποχές, από τα ηλεκτρικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς έως τη σημερινή προσπάθεια για ενεργειακά αποδοτικές βιομηχανίες χαμηλών εκπομπών. Πριν από τους ρυθμιστές στροφών, το να κάνεις έναν κινητήρα σταθερής ταχύτητας να αποδώσει σωστά ήταν σαν να οδηγείς το αυτοκίνητό σου με το πόδι συνεχώς πατημένο στο γκάζι, ενώ ταυτόχρονα φρενάρεις για να ελέγξεις την ταχύτητα», εξηγεί ο Tuomo Hoysniemi, πρόεδρος του τμήματος Drive Products της ABB.
«Εμπορικά, αυτό είναι ένα εξαιρετικά δαπανηρό πρόβλημα, αλλά από πλευράς ενεργειακής απόδοσης, είναι ακόμη χειρότερο. Με έναν ρυθμιστή στροφών (VSD), μπορείς να είσαι ακρι-βής ως προς την απόδοση, βελτιώνοντας εντυπωσιακά την ενεργειακή αποδοτικότητα στη βιο-μηχανία. Οι ρυθμιστές στροφών χαμηλής τάσης ήταν μια σημαντική καινοτομία. Έκτοτε έχουν γίνει το πρότυπο στον κλάδο και έχουν γνωρίσει ευρύτερη αποδοχή και ταχύτερη υιοθέτηση, αλλά ακόμη και σήμερα, λιγότερο από το 25% των βιομηχανικών κινητήρων παγκοσμίως είναι συνδεδεμένοι με έναν ρυθμιστή στροφών».
Οι πρώτοι εμπορικοί ρυθμιστές στροφών χαμηλής τάσης αναπτύχθηκαν στις αρχές της δεκαε-τίας του 1970 από την Strömberg, μια φινλανδική ηλεκτρολογική εταιρεία μηχανικής που τη δεκαετία του 1980 έγινε μέρος της ABB. Το 1975, η εταιρεία παρουσίασε το SAMI A (Strömberg Asynchronous Motor Inverter), τον πρώτο ρυθμιστή στροφών χαμηλής τάσης που μπορούσε να ρυθμίζει με ακρίβεια την ταχύτητα ενός επαγωγικού κινητήρα εναλλασσόμενου ρεύματος.
Η πρώτη εγκατάσταση του SAMI A σε πραγματικές συνθήκες πραγματοποιήθηκε αργότερα την ίδια χρονιά στο πριονηστήριο Karihaara στη βόρεια Φινλανδία, χρησιμοποιώντας τρεις μονά-δες 350 kVA/500 V. Αυτό απέδειξε ότι ο έλεγχος μεταβλητής ταχύτητας μπορούσε να προσφέ-ρει μετρήσιμα οφέλη σε αποδοτικότητα και αξιοπιστία σε ένα βιομηχανικό περιβάλλον. Η τε-χνολογία επεκτάθηκε γρήγορα σε νέους τομείς και εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένου του μετρό του Ελσίνκι, συμβάλλοντας σε πιο ομαλή και ενεργειακά αποδοτική δημόσια μετακίνηση.
Ο Martti Harmoinen, μηχανικός της Strömberg και διευθυντής της αρχικής ομάδας ανάπτυξης, έλαβε το Βραβείο Μηχανικής της Φινλανδίας το 1981 και τον τιμητικό τίτλο του «Καθηγητή» το 1995.
«Δεν μπορεί να εξοπλιστεί κάθε κινητήρας στον κόσμο με ρυθμιστή στροφών (VSD), αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι περισσότεροι θα έπρεπε», δήλωσε ο Chris Poynter, Πρόεδρος του Motion High Power της ABB. «Υπάρχει η αντίληψη ότι η βιωσιμότητα είναι οικονομικά απαγο-ρευτική, αλλά η ενεργειακή αποδοτικότητα και η απανθρακοποίηση σε βιομηχανικό περιβάλλον είναι συνετές επιλογές εμπορικά, ενώ την ίδια στιγμή εκπληρώνουν το καθήκον μας προς τον πλανήτη. Το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας για τη λειτουργία ενός κινητήρα με ρυθμιστή στροφών είναι πολύ χαμηλότερο από το να τον οδηγήσεις σε πρόωρη αστοχία».
Ανεξάρτητες μελέτες δείχνουν ότι αν οι ρυθμιστές στροφών εφαρμοστούν ευρύτερα, συμπερι-λαμβανομένων εφαρμογών σταθερής και μεταβλητής ροής όπως αντλίες, ανεμιστήρες και συ-μπιεστές, η ετήσια κατανάλωση ενέργειας στην ΕΕ θα μπορούσε να μειωθεί κατά περίπου 140 τεραβατώρες. Η ABB εκτιμά ότι η χρήση ρυθμιστών στροφών σε αυτά τα σενάρια μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση ενέργειας έως και 12% ανά εγκατάσταση.
Αν και ο Martti Harmoinen απεβίωσε το 2023, το έργο του παραμένει στον πυρήνα της απο-στολής της ABB να προωθεί έξυπνα και αποδοτικά συστήματα κινητήρων παγκοσμίως. Σήμερα, η ABB είναι ηγέτης στην αγορά στον σχεδιασμό και την κατασκευή ρυθμιστών στροφών και επενδύει συνεχώς σε προηγμένες τεχνολογίες για να αξιοποιήσει πλήρως τις δυνατότητες ε-νεργειακής αποδοτικότητας της παγκόσμιας βιομηχανίας. Τα επόμενα 50 χρόνια, μπορεί να δούμε περαιτέρω εξελίξεις και καθολική υιοθέτηση των ρυθμιστών στροφών – ή κάτι εντελώς νέο. Όποια κι αν είναι η πρόκληση, η ABB θα είναι εκεί για να την αντιμετωπίσει.
Σχετικά με την ABB
Η ΑΒΒ είναι ένας παγκόσμιος τεχνολογικός ηγέτης στον τομέα του ηλεκτρολογικού εξοπλισμού και του βιομηχανικού αυτοματισμού, υποστηρίζοντας ένα πιο βιώσιμο και αποδοτικότερο από πλευράς πόρων μέλλον. Συνδέοντας τη βαθιά της γνώση στον τομέα της τεχνολογίας και της ψηφιοποίησης, η ABB βοηθά τις βιομηχανίες να λειτουργούν με υψηλές επιδόσεις, ενώ γίνονται πιο αποδοτικές, παραγωγικές και βιώσιμες, ώστε να ξεχωρίζουν. Στην ABB αυτό το ονομάζουμε ‘Engineered to Outrun’. Η εταιρεία έχει πάνω από 140 χρόνια ιστορίας και περισσότερους από 110.000 εργαζόμενους παγκοσμίως. Οι μετοχές της ABB είναι εισηγμένες στο SIX Swiss Exchange (ABBN) και στο Nasdaq Stockholm (ABB). abb.gr