Μανώλης Σιγάλας: Ο κλάδος των Υποδομών δημιουργεί και αναβαθμίζει την Ελλάδα του 2030
11/12/2024Τις προοπτικές του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα ανέλυσε ο Μανώλης Σιγάλας, Managing Director Europe της Hill International μιλώντας στο 26th Annual Capital Link Invest in Greece Forum, το οποίο διεξήχθη στη Νέα Υόρκη. Ο κ. Σιγάλας σκιαγράφησε μια θετική εικόνα για τις εξελίξεις του κλάδου των Υποδομών και των Κατασκευών λέγοντας ότι έχουν ξεπεράσει και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες της αγοράς πριν από μερικά χρόνια.
Στην ομιλία του τόνισε ότι μόνο στην Αττική βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ένα επενδυτικό πρόγραμμα άνω των 7 δισ. ευρώ, ενώ «τροχοδρομεί» και ξεκινάει μέσα στο 2025 ένα κορυφαίο έργο υποδομής για την Ελλάδα και τον ελληνικό τουρισμό: η προγραμματιζόμενη μεγάλη επέκταση του Αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος.
Σημείωσε επίσης ότι υλοποιούνται έργα διεθνούς εμβέλειας, με ορισμένα εντυπωσιακά εργοτάξια να αναπτύσσονται από όλους τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους από την Κρήτη μέχρι τη Θράκη (π.χ. Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (Καστέλι), ΒΟΑΚ, πρόγραμμα έργων στο Ελληνικό, Γραμμή 4 Μετρό, Πρωτοβουλία για την Υγεία ΙΣΝ, FSRU Αλεξανδρούπολης, Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής, Data Centers και πολλά άλλα σε όλη τη χώρα).
Ιδιαίτερη μνεία στον λόγο του έκανε στη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, τονίζοντας ότι «είδαμε να υπογράφεται στις 12 Σεπτεμβρίου και μέσα σε μόλις 3 εβδομάδες να επιτυγχάνεται οικονομικό κλείσιμο και η μεταβίβαση της Αττικής Οδού από τον παλαιό στον Νέο Παραχωρησιούχο. Πρόκειται ουσιαστικά για διαδικαστικό και συμβατικό χρόνο dt κι ένα θετικό παράδειγμα για τις συναλλαγές σε έργα παραχωρήσεων στη χώρα».
Ως θετική εξέλιξη, ο κ. Σιγάλας αποτίμησε και τον επαναπατρισμό Ελλήνων μηχανικών και τη βελτίωση των θέσεων εργασίας και των αμοιβών στον κλάδο.
Κατά την ομιλία του στο 26th Annual Capital Link Invest in Greece Forum, ο Managing Director Europe της Hill International, σημείωσε ότι κύριες προκλήσεις για τον κατασκευαστικό τομέα αποτελούν η εκτελεστική ικανότητα και οι δυνατότητες του κλάδου, για να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις και τους χρόνους του επενδυτικού προγράμματος, η διασφάλιση ρευστότητας στα έργα «που όμως πρέπει να φτάνει εγκαίρως και στην αγορά προμηθευτών και υπεργολάβων», όπως χαρακτηριστικά τόνισε, οι σωστοί προϋπολογισμοί των έργων σε σχέση με τον βαθμό ωριμότητας των μελετών και ο έλεγχος και η συντήρηση υφιστάμενων υποδομών.
Επιπροσθέτως, έθεσε επί τάπητος και το θέμα της βιωσιμότητας των υποδομών υπό το πρίσμα των αυξημένων λειτουργικών απαιτήσεων και των συχνά πλέον εμφανιζομένων ακραίων καιρικών φαινομένων. Επίσης, ως σημαντική παράμετρο στη «συνάρτηση της εκτελεστικής ικανότητας» ανέφερε την ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού, επιστημονικού και εργατικού.
Ο κ. Σιγάλας προσδιόρισε και τους στρατηγικούς σκοπούς της Hill International λέγοντας ότι επικεντρώνονται στα εξής:
- Στη συγκέντρωση τεχνογνωσίας στην Ελλάδα από τα έργα της σε όλη την Ευρώπη και στην ανάδειξη μιας νέας γενιάς μηχανικών κι επιστημόνων, με διεθνή προσανατολισμό και ικανότητες.
- Στην υποστήριξη της εξωστρέφειας του κλάδου για την επόμενη δεκαετία, μέσω συνεργασιών με ελληνικές εταιρείες και φορείς. Ενδεικτικά, τόνισε, οι ελληνικές εταιρείες μπορούν και πρέπει να έχουν ρόλο στα προγραμματιζόμενα έργα υποδομών στα Βαλκάνια, περιλαμβανομένων των έργων συνδυασμένων μεταφορών του Κάθετου Άξονα (Vertical Corridor) μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Μολδαβίας και Ουκρανίας, στο πρόγραμμα ανοικοδόμησης, αλλά και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της Ουκρανίας. Άλλωστε η πρόσφατη ευρωπαϊκή εμπειρία σε αποκρατικοποιήσεις που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα κλάδων (Υποδομές, Ακίνητα, Ενέργεια, Παραχωρήσεις) είναι κυρίως το ελληνικό πρόγραμμα (2011-σήμερα).
- Στην ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων και εφαρμογών Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) σε έργα της Ελλάδας, ικανών να αξιοποιηθούν σε έργα στο εξωτερικό και να δημιουργήσουν υπεραξίες διεθνώς.
Κλείνοντας την ομιλία του, ο κ. Σιγάλας προέβλεψε ότι: «Με τα έργα που ήδη ολοκληρώθηκαν και αυτά που προγραμματίζονται να ολοκληρωθούν τα ερχόμενα χρόνια, η Ελλάδα του 2030 θα είναι εξαιρετικά αναβαθμισμένη σε σχέση με την Ελλάδα του 2020, επειδή ακριβώς πρόκειται για έργα που υποστηρίζουν την οικονομική ανάπτυξη και θα βελτιώσουν στην καθημερινότητα όλων μας»