Άλλο ναυτικές ασκήσεις, άλλο σεισμικές έρευνες – Μια απάντηση στον πτέραρχο Χριστοδούλου

Άλλο ναυτικές ασκήσεις, άλλο σεισμικές έρευνες – Μια απάντηση στον πτέραρχο Χριστοδούλου, Άγγελος Συρίγος

Ο πτέραρχος Χριστοδούλου σε άρθρο του σχολίασε κάποιες απόψεις μου. Δεν γνωρίζω τον κ. Χριστοδούλου, αλλά η θεσμική ιδιότητά του ως επίτιμου αρχηγού ΓΕΕΘΑ με υποχρεώνει να απαντήσω. Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.

ΠρώτονΔιεξαγωγή ναυτικών ασκήσεων στα 6,1 ναυτικά μίλια από τις ακτές μας: Ως προς την άποψη μου ότι η Τουρκία (αλλά και άλλες ξένες χώρες) δύνανται να εκτελούν ασκήσεις στα 6,1 ναυτικά μίλια από τα νησιά μας, πιθανόν να μην ακούσατε ότι στην εκπομπή της 26ης Οκτωβρίου 2020, για την οποία με μέμφεστε, αναφέρομαι συγκεκριμένα σε “ναυτικές ασκήσεις” (βλ. σημείο 7:48′ και μετά). Είναι ενδιαφέρον ότι εσείς ο ίδιος αποδέχεστε λίγο παρακάτω στο άρθρο σας ότι πράγματι μπορούν τρίτες χώρες να διεξάγουν ναυτικές ασκήσεις πέραν των έξι μιλίων.

Θα ήταν περίεργο να λέγατε κάτι διαφορετικό, διότι το γνωρίζετε καλώς ως τέως αρχηγός ΓΕΕΘΑ. Όλες οι χώρες του κόσμου μπορούν να διεξάγουν ναυτικές ασκήσεις στα 6,1 ναυτικά μίλια από τις ακτές μας. Αντιστοίχως κι εμείς μπορούμε να διεξάγουμε και διεξάγουμε στρατιωτικές ασκήσεις στα 6,1 ναυτικά μίλια από τις τουρκικές ακτές. Εννοείται ότι ασκήσεις που περιλαμβάνουν και αεροπορικές δυνάμεις δεν μπορούν να είναι πλησιέστερα των 10 ναυτικών μιλίων.

ΔεύτερονΩς προς τον εναέριο χώρο μας: Πράγματι από το 1931 έχουμε εναέριο χώρο 10 ναυτικών μιλίων. Πιθανόν, όμως, σας διαφεύγει ότι πέντε χρόνια μετά το 1931, με τον νεότερο νόμο 230/1936, η χώρα μας όρισε εύρος χωρικών υδάτων στα έξι ναυτικά μίλια. Επομένως, ή μας αρέσει ή όχι υπάρχει διαφορά μεταξύ του εύρους των χωρικών υδάτων μας (στα έξι ναυτικά μίλια) και αυτού του εναέριου χώρου (στα 10 ναυτικά μίλια). Δεν υπάρχει κάτι άλλο. Είναι επίσης προφανές ότι υποστηρίζω πως οι Τούρκοι πρέπει να ενημερώνουν για τα σχέδια πτήσεώς τους πριν εισέλθουν στα όρια του FIR Αθηνών.

ΤρίτονΚαθόρισε ο Νόμος ΔΡΜΑ («περί διάπλου και διαμονής εμπορικών πλοίων παρά τας Ελληνικάς Ακτάς και περί Αστυνομίας λιμένων και όρμων εν καιρώ πολέμου») του 1913 χωρικά ύδατα 10 ναυτικών μιλίων; Ο νόμος ΔΡΜΑ πράγματι καθόρισε χωρικά ύδατα 10 ναυτικών μιλίων. Όπως, όμως, αναφέρει ρητώς και ο τίτλος του, αυτό ισχύει μόνον σε καιρό πολέμου. Κατά συνέπεια δεν έχουμε χωρικά ύδατα 10 ναυτικών μιλίων τώρα.

Άλλο ασκήσεις και άλλο έρευνες

Τέταρτον: Περί της επεκτάσεως των χωρικών μας υδάτων στο Ιόνιο: Η επέκταση των χωρικών μας υδάτων στο Ιόνιο γίνεται λόγω της παραπομπής της οριοθετήσεως της υφαλοκρηπίδας μας με την Αλβανία στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης. Πριν πάμε εκεί, έχουμε κάθε λόγο να περιορίσουμε όσο μπορούμε την έκταση της προς οριοθέτηση περιοχής.

Αυτό θα γίνει εάν αυξήσουμε τα χωρικά μας ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια στο Ιόνιο. Ο λόγος είναι ότι η οριοθέτηση γίνεται σε περιοχές ανοιχτής θάλασσας εκτός χωρικών υδάτων. Αυξάνοντας τα χωρικά μας ύδατα, περιορίζουμε την περιοχή της ανοιχτής θάλασσας. Αυξάνοντας δηλαδή την ιδιοκτησία μας, περιορίζουμε τις κοινόχρηστες περιοχές που θα οριοθετηθούν.

Εκείνο με το οποίο διαφωνούσα (και εξακολουθώ να διαφωνώ) είναι όταν συζητείτο, χωρίς να εκκρεμεί παραπομπή στο διεθνές δικαστήριο, η επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο μόνον. Δηλαδή να προχωρούσαμε σε επέκταση απλώς για να δείξουμε ότι κάνουμε κάτι. Θα εμφανιζόμασταν ότι αποδεχόμαστε πως στο Αιγαίο ισχύουν ειδικές περιστάσεις που δεν επιτρέπουν να επεκταθούν και εκεί τα χωρικά ύδατα. Αυτή είναι η άποψη των Τούρκων. Αντιθέτως, τώρα που πάμε στο διεθνές δικαστήριο, έχει κάθε νόημα η επέκταση των χωρικών μας υδάτων στο Ιόνιο, λόγω ακριβώς της παραπομπής αυτής.

Πέμπτον: «Έχετε “αλλάξει” τα δεδομένα της κυριαρχίας μας και στον αέρα, αφού ήδη το έχετε πράξει με τη ψήφο σας (ΑΟΖ με Ιταλία και Αίγυπτο), στη θάλασσα». Κύριε πτέραρχε, μού απευθύνετε αυτήν την περίεργη κατηγορία. Διάβασα προσεκτικά το βιογραφικό σας το οποίο είναι πράγματι λαμπρό. Με τέτοιους αξιωματικούς μπορούμε πράγματι να κοιμόμαστε ήσυχοι. Προσωπικώς δεν υπεισέρχομαι σε θέματα της λειτουργίας και των δυνατοτήτων των μαχητικών F-16, τα οποία πετούσατε ως χειριστής επί έτη. Κατ’ αντιστοιχίαν θα σας παρακαλούσα να είστε πιο προσεκτικός σε θέματα διεθνούς δικαίου. Συγχέετε χωρικά ύδατα με όρια FIR ή Ζώνης Έρευνας-Διασώσεως.

Αντιστοίχως μπερδεύετε συμφωνίες για οριοθέτηση ΑΟΖ με τα γειτονικά μας κράτη με το εύρος των χωρικών υδάτων. Στα χωρικά ύδατα ασκούμε πλήρη κυριαρχία. Στην υφαλοκρηπίδα και στην ΑΟΖ ασκούμε μόνον συγκεκριμένα κυριαρχικά δικαιώματα που σχετίζονται με έρευνα και εκμετάλλευση. Επίσης, η ίδια σύγχυση επικρατεί ως προς τις στρατιωτικές ασκήσεις και τις σεισμογραφικές έρευνες που είναι εντελώς διαφορετικά θέματα, όπως ρητώς αναφέρω και στην επίμαχη εκπομπή της 26ης Oκτωβρίου 2020. Τέλος, ουδέποτε στην παρούσα Βουλή η δική μου ψήφος, ή οποιουδήποτε άλλου βουλευτή, άλλαξε την κυριαρχία μας στη θάλασσα ή στον αέρα.

Υ.Γ. Αναφέρετε ότι «οι Τούρκοι φρόντισαν να φύγουν μόνοι τους» από το πρόγραμμα κατασκευής των F-35. Προφανώς θα σας διαφεύγει η δήλωση της εκπροσώπου του Λευκού Οίκου Στέφανι Γκρίσαμ που δήλωσε στις 17 Ιουλίου 2019 ότι «δυστυχώς, η απόφαση της Τουρκίας να αγοράσει ρωσικά συστήματα αεροπορικής άμυνας S-400 καθιστά αδύνατη τη συνεχιζόμενη συμμετοχή της με το F-35».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι