Διχοτομεί το Αιγαίο ο Ερντογάν – Κάνει πως δεν βλέπει η ΕΕ
19/10/2020Ο Ερντογάν, αφού πήρε “συγχωροχάρτι”, ελέω Μέρκελ, από τους Ευρωπαίους ηγέτες για όλες τις παράνομες και επιθετικές ενέργειές του, παλιές, πρόσφατες και εν εξελίξει, συνεχίζει τον πόλεμο νεύρων με την Ελλάδα, αλλά και τις προκλήσεις. Από τη μια με το Oruc Reis, το οποίο έφτασε το απόγευμα στην πλησιέστερη απόσταση μέχρι τώρα από το Καστελλόριζο, και από την άλλη με την αμφισβήτηση της ελληνικής περιοχής δικαιοδοσίας για έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο.
Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος πλέει 14 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά από το Καστελλόριζο και σε απόσταση λίγο μεγαλύτερη από τα 12 μίλια από τη νήσο Στρογγύλη. Πρόκειται για την κοντινότερη απόσταση στην οποία βρέθηκε το Oruc Reis, όχι μόνον την τελευταία εβδομάδα, αλλά από την αρχή της κρίσης. Το ερευνητικό σκάφος κινήθηκε το απόγευμα στα όρια της παράνομης τουρκικής Navtex και πλέον φαίνεται να πλέει με νοτιοδυτική κατεύθυνση και ταχύτητα 4 έως 5 κόμβους.
Στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας παρακολουθούν στενά την πορεία του Oruc Reis σε ύδατα άνωθεν ελληνικής υφαλοκρηπίδας, η πορεία του, ωστόσο, όπως και των βοηθητικών πλοίων Ataman και Cengiz Han, καθώς και των τουρκικών πολεμικών που τα συνοδεύουν προκαλεί ερωτήματα. Με δεδομένο ότι η Άγκυρα έχει στόχο να προκαλέσει ακόμα και θερμό επεισόδιο το βασικό ερώτημα είναι αν προτίθεται να στείλει το ερευνητικό σκάφος πιο κοντά στο Καστελλόριζο.
Που το πάει ο Ερντογάν
Οι προβληματισμοί αυτοί εντείνονται καθώς μπαίνουμε στο τελευταίο διήμερο “ισχύος” της παράνομης Navtex, “δυνάμει” της οποίας, το Oruc Reis θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και 6,5 μίλια από το Καστελλόριζο και να κάνει έρευνες στα όρια των ελληνικών χωρικών υδάτων. Ένα άλλο ερώτημα είναι αν η Άγκυρα θα επεκτείνει την Navtex, ειδικά μετά και την ανακοίνωση άσκησης στα ανοιχτά της Αττάλειας για τις 22 και 23 Οκτωβρίου.
Ο Ερντογάν, με αυτόν τον νέο προκλητικό πλου του ερευνητικού σκάφους και του στολίσκου που το συνοδεύει επιχειρεί να αμφισβητήσει το δικαίωμα για θαλάσσιες έρευνες σε απόσταση μεγαλύτερη των χωρικών υδάτων, αλλά και το νόμιμο κυριαρχικό δικαίωμα της Ελλάδας να τα επεκτείνει στα δώδεκα μίλια. Ένα δικαίωμα για το οποίο έχει ανοίξει στην Αθήνα η σχετική συζήτηση, στο πλαίσιο της οποίας ακούγονται διάφορα.
Παραλλήλως, ο Ερντογάν, ενισχυμένος από την απροθυμία των Ευρωπαίων να του επιβάλουν κυρώσεις και γνωρίζοντας ότι η Μέρκελ θα κάνει τα πάντα για να μην συμβεί αυτό, τουλάχιστον άμεσα, αμφισβητεί και την ελληνική περιοχή δικαιοδοσίας σε ό,τι αφορά έρευνες και διασώσεις στο Αιγαίο. Ορίζει μάλιστα με νόμο την τουρκική περιοχή δικαιοδοσίας στο Αιγαίο στο όριο του 25ου μεσημβρινού. Επεκτείνει δηλαδή παρανόμως την τουρκική δικαιοδοσία για επιχειρήσεις SAR (Search and Rescue) στο μέσον του Αιγαίου, αμφισβητώντας την νόμιμη ελληνική δικαιοδοσία. Μια δικαιοδοσία που έχει δοθεί στην Αθήνα από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).
Όλα για τη “Γαλάζια Πατρίδα”
Πρόκειται για άλλη μία προκλητική ενέργεια του Ερντογάν με σκοπό να στοιχειοθετήσει την θεωρία της “Γαλάζιας Πατρίδας”. Εξάλλου, ακόμα και οι χάρτες που έδωσε στη δημοσιότητα ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Αντίλ Καραϊσμάλογλου, ανάγονται στον Σεπτέμβριο του 2019, όταν ο Ερντογάν ανακοίνωνε το δόγμα της “Γαλάζιας Πατρίδας” ως πρώτη προτεραιότητα της τουρκικής πολιτικής για την Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο.
Η Αθήνα απαντά σε κατηγορηματικό τόνο ότι «η τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα».
Προσθέτει επίσης, καθώς διαβλέπει και τον πραγματικό στόχο της άλλης πλευράς, ότι αυτή η ενέργεια «δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής». Ο Ερντογάν, ωστόσο, έχει άλλα σχέδια και δεν διστάζει να αμφισβητήσει ακόμα και διεθνείς συμφωνίες της Αθήνας, όπως αυτήν με τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), η οποία ανάγεται στη δεκαετία του ΄50.